Annons:
Etikettavel
Läst 9467 ggr
Illyria
11/19/09, 2:13 PM

FIV/FeLV-test - hur ofta?

Vad jag har förstått så är det lite olika med hur ofta man testar katterna för FIV/FeLV, så jag tänkte fråga hur ni gör och varför. Intressant att ta del av era erfarenheter..!

Har ni väldigt bestämda åsikter kring det eller rättar ni er efter den andra partens önskemål/krav?

Testas hanen innan varje ny hona som kommer för parning eller bara innan första och att det sen "räcker med" att de honor som kommer har negativa resultat att visa upp? Tas då kopior på dessa intyg för att visa upp för nästkommande honors ägare?

Eller testar ni katterna innan varje enskild parning? Både hane och hona.

Och hur nära inpå parningen? Vill ni att snabbtest ska vara utfört samma dag som katterna träffas eller räcker det med testresultat från ett par veckor/månader tillbaka?

Eller om ni gör på något helt annat vis? :)

Annons:
yahtzeecats
11/19/09, 3:28 PM
#1

Hej, jag tycker det kan gå bra att hanen testas innan hona 1, att hona 1 testas mycket nära inpå besöket hos hanen, och att då hona 2 får se intyg både på hanens och hona 1:s negativa testresultat när det är dags för hona 2. Det bygger på 1. att hanen inte träffar otestade katter i mellantiden mellan sitt test och att hona2 kommer, t ex att det kommer ny katt in i familjen som är otestad eller att hanen går ute med risk för att träffa otestade katter, och 2. att detsamma gäller för hona1 i mellantiden mellan att hon testas och att hon kommer till hanen. (Därför är det önskvärt att honan - både hona1, hona2, hona3 osv - testas så nära inpå besöket hos hanen som möjligt - det finns en del kliniker som analyserar provet själva så att man får med sig ett intyg när man lämnar kliniken och dessa är att föredra. Skickas testerna till SVA eller annat land så kan det ta 2-3 veckor att få svaret.) Man måste alltså veta att ingen av de testade katterna har fått chans att smittas sedan testerna togs. Känner man (t ex hankattägaren) inte ägaren till hona1 mycket väl och känner sig trygg med att deras katter inte träffar otestade katter (t ex hålls inne hela tiden) så behöver hona1 testas samma dag som besöket ska ske hos hanen.

Rithwa
11/19/09, 4:33 PM
#2

När jag har testat så har det skickats till Finland och jag får svar via mail på direkten och sedan skickas det ut skriftligt och för mig har det gått väldigt fort.

yahtzeecats
11/19/09, 5:04 PM
#3

#2 Det var ju ett bra tips, ifall veterinären inte har eget labb! Alla veterinärer verkar göra så olika.

SacredSouls
11/19/09, 5:53 PM
#4

Jeg synes slik nr #1 svarer er den beste løsningen for alle parter(både hannkatteier og hunnkatteier) Her har vi heller ikke snabbtest så prøvene sendes. Tar ca 5 dager å få svar.Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
11/19/09, 7:45 PM
#5

Vi bruker Genlab Niini i Finland, og sendes prøvene på en mandag har vi svar på mail på onsdag. Det skriflige svaret kommer litt senere. Vi har testet hunn og hannkatt før parring. Vi har lånt ut hanner tidligere, men kommer ikke til å gjøre det igjen

Lejdet
11/19/09, 10:39 PM
#6

Jag får svar samma dag hos min veterinär i Upplands-Väsby, har inte testat Casper igen eftersom han fortfarande inte har träffat några honor utanför hans lilla harem ;-)

Annons:
SacredSouls
11/19/09, 11:47 PM
#7

Hva koster det i Sverige for en slik snabb test? og for en vanlig som man sender inn ?

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
11/19/09, 11:53 PM
#8

Jag gav 400 kr hos min veterinär

SacredSouls
11/19/09, 11:56 PM
#9

Ok. Det var jo ganske rimlig Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
11/19/09, 11:58 PM
#10

#9 Ja det tycker jag

marieirene
11/20/09, 12:59 AM
#11

Jag sticker in ytterligare en fråga, hoppas det är ok..Oskyldig

Det är ju inte alla raser som testar fiv/felv som vi gör på våra kat 4 katter..

Fick höra av någon att vi nästan aldrig har ngr sådana fall på katter i Sverige så det var slöseri på pengar att hålla på och testa för det..Det var mycket få fall under många år..

Jag tycker peronligen att det känns bra att göra dessa tester.  Om inte annat vill man ju slippa vara den procent som råkar få det, även om risken skulle vara liten..

Till frågan: Det ska finnas statistik någonstan över detta. Letat och letat men inte hittat.Förvånad någon som vet var man kan se denna statistik?

Lejonhjarta
11/20/09, 1:17 AM
#12

Varför görs testerna mer på Kat4 än andra? Är vi nogrannare eller drabbas våra katter oftare än andra raser?

marieirene
11/20/09, 1:28 AM
#13

#12 Det kan man ju undra men jag tror nog vi är nogrannare helt enkelt.. Det varierar säkert bara mer i de andra kategorierna. I kat 4 verkar ju iaf vad jag sett, alla göra det. Glad

Annons:
kalindas
11/20/09, 1:39 AM
#14

Här kostar snabbtesten mellan 500-800kr. Beroende på klinik.

Skatan testade jag privat samtidigt som Rollo. Båda fria.
Kruxet är ju såklart att jag inte har något intyg frå veterinär. Så de som köper hade antingen fått lita på mitt ord och två vittnen, eller kräva test på kattungen.

Ett tips är att om man testar ofta, köpa snabbtest från www.swevet.se få en veterinär att ta den droppe blid som behövs. Plus skriva intyget.

Ang. statistik så ska man kunna se det någonstans. Gissar på antingen SVAs eller Jordbruksverkets sidor.
Vet att för några år sedan så var det 12 katter som hade Felv under ett helt år. Så det är inte vidare vanligt.
Fast sedan vet man ju inte hur många katter som har avlivats utan att man tagit blodprov på dem. Men som också kan ha Felv.

/Elisa

Millimina
11/20/09, 11:24 AM
#15

#14 Var hittar jag snabbtestet? Klickade runt men kunde inte hitta något, provade söka på fiv/felv men ingen träff…

[hakkapelitta]
11/20/09, 12:10 PM
#16

#13 Åh andra sidan behöver vi inte testa för HCM, PKD, HD, PRA osv. osv. Flört

kalindas
11/20/09, 12:11 PM
Millimina
11/20/09, 12:18 PM
#18

#17 TACK!!!!! Glad

hecajon
11/20/09, 9:26 PM
#19

När jag åker med mina kompisar som har uppfödning på skogkatter tycker de att vi inom katIV överreklamerat det hela lite med dessa tester av FIV och FELV, svårt att bemöta på rätt sätt utan kunskap, jag gör som alla andra gör och kräver typ. Men samtidig är det ju konstig att det är skillnad mellan olika raserFörvånad

hecajon
11/20/09, 9:29 PM
#20

#15 Missade att säga att snabbtestet för detta kan veterinären skaffa hem, svar inom 10min

Annons:
Attacks
11/20/09, 9:59 PM
#21

Line, dyrleger i Norge kan også bestille inn tester. Skulle du føle en pakning (jeg tror dem kommer på 12 stk) er mye,så kan du aliere deg med 1-2 andre oppdrettere,så deler dere en sånn pakning. Disse er dato vare.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

SacredSouls
11/20/09, 11:32 PM
#22

#21 Ja jeg vet at det kan bestilles.Men siden det ikke er så ofte man har bruk for det så vet jeg ikke om det hadde lønt seg.

Såklart om man hadde delt en pakning hadde det blitt annerledes.Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MalinL
11/20/09, 11:34 PM
#23

#19, Jag tror att anledningen till att vi inom kat 4 tryckt så hårt på fiv o felv testningen är att vi inom dessa raser haft utbrott av just felv. För några år sedan så var det många katterier som drabbades (kommer på i alla fall 5 st på rak arm) och med den smittan i färskt minne är man rädd att något sådant kan hända igen.

Så ett fiv och felv test är ju en ganska billig "livförsäkring" och skulle man få in smittan så har man ju riskerat hela sitt katteri.

Illyria
11/21/09, 12:08 AM
#24

Tack för era svar. Jag tycker också att det som skrivs i #1 låter klokt.

#11 + #19 Oj, är det såpass? Jag trodde att det var "standard" att regelbundet testa sina katter, även hos andra raser. Precis som MalinL skriver i #23 tycker även jag att det är en väldigt billig "livförsäkring". Dels vill jag ju själv absolut inte att mina katter ska smittas av dessa hemska sjukdomar och dessutom skulle jag nog gå under om min katt smittade någon annans. Usch, hemska tanke.

Så för mig känns det som en självklarhet.

Jag har tidigare fött upp ett annat djurslag och där hade jag varit överlycklig om det gått att testa för liknande virus.

Jag är ju väldigt ny med det här, när började uppfödare egentligen att regelbundet testa för FIV/FeLV? Är det någonting som kommit under de senaste åren eller har det gjorts i 10/15/20 år?

Illyria
11/21/09, 12:21 AM
#25

#11 "Det ska finnas statistik någonstan över detta. Letat och letat men inte hittat.Förvånad någon som vet var man kan se denna statistik?"

#14 "Ang. statistik så ska man kunna se det någonstans. Gissar på antingen SVAs eller Jordbruksverkets sidor."

Det stämmer att Jordbruksverket tidigare haft statistikrapporter ute på sin hemsida och jag letade förgäves efter dem för ett par månader sedan. Det enda jag lyckas hitta är äldre cachade rapporter som alltså inte ens ligger kvar på deras website. Jag har mailat Jordbruksveret och frågat dem om de fortfarande lägger ut statistiken men tyvärr har jag inte fått något svar. Jag ska maila dem ännu en gång.

Illyria
11/21/09, 12:32 AM
#26

Men se där! Nu hittade jag äntligen!

Statistik

Under 2008 rapporterades 6 fall av FIV och 22 fall av FeLV.
Under 2007 7/19.
Under 2006 8/29.
Under 2005 8/17.
Under 2004 5/15.
Under 2003 1/7.

2002 och 2001 finns sjukdomarna inte med bland statistiken. Var de inte anmälningspliktiga då kanske..?

Såg att statistiken är över primärfall.

"Anmälningsplikten gäller för varje primärfall. Primärfall av en sjukdom är det första misstänkta eller konstaterade fallet av en anmälningspliktig djursjukdom hos en art i en djurbesättning, i ett vilthägn, i ett fiskodlingsläge, i en kräftodling, i ett område för blötdjursodling, hos vilt i en kommun, hos vild fisk, vilda blötdjur eller vilda kräftdjur i ett vattenområde eller hos sällskapsdjur i enskild ägo under en sammanhängande smittperiod."
Källa

Det tolkar jag som att om flera katter hos en ägare skulle upptäckas ha någon av sjukdomarna så tas enbart 1 med i statistiken..?

I så fall är det ju omöjligt att veta hur många katter som egentligen testats positiva. Men vi vet ju i alla fall om antalet primärfall (drabbade katterier).

Illyria
11/21/09, 12:44 AM
#27
Annons:
marieirene
11/21/09, 2:39 AM
#28

#26 Du är kanon Illyra. Tack,tack. Glad

jerremiaz
11/21/09, 12:14 PM
#29

Jag tror att de siffrorna är i underkant av den verkliga siffran, dels på grund av det Illyria skrivit om, att det räknas primärfall och inte individer som insjuknat, dels också för att katterna dör ju inte i FeLv utan i följdsjukdomarna som det försvagade imunförsvaret inte kan bekämpa.

Hur många testar sin katt med diagnostiserad cancer för FeLV? Långt ifrån alla skickar in sina avlidna katter för obduktion, oftast gör man bara det om försäkringsbolaget kräver det.

FeLv är ju lite knepigt, alla katter i en besättning behöver ju inte utveckla sjukdomen eller ens visa resultat på prov. Man kan få falska positiva och falska negativa.

Här testar jag alla nya katter som kommer in, oavsett om mamman och pappan varit FeLv fria vid parning, kräver test på alla som skall komma och para. Testar mina honor när de skall åka till hanar och vill självklart att hanen skall vara testad också.

Sedan vaccinerar jag alla mina kattungar med vaccin som innehåller FeLV komponenten. Det talas om att detta vaccin inte är ett 100% skydd mot smittan, men vad jag kan minnas så klarade sig katterna i "katterierna" som var vaccinerade med detta vaccin medans de som inte var vaccinerade med detta tyvärr "dukade under".

Jag har mycket mer information om Felv om det är någon som är intresserad så är de välkomna att skicka e-post till mig, det blir så mycket att skriva på ett forum.

annzoo
11/21/09, 1:45 PM
#30

hur färska tycker ni att sådant prov ska vara? kan man tex ta ett nu  på sin hona om parningen ska ske senare? (min siames är för ung så detta var bara en undring)

exakt hur smittas de?

marieirene
11/21/09, 4:50 PM
#31

#29 Att man kunde få falska possitiva svar på snabb test har jag hört.. Men trodde inte att man kunde få falska negativa svar på varken snabb eller vanligt test…

Så jobbigt då är man inte riktigt säker ändå…Förvånad

kalindas
11/21/09, 6:57 PM
#32

#31
SVA kör alltid med snabbtest först om de får upp blod för att testa. Visar det positivt, så gör det ett mer avancerat test för att vara 100% säkra.

/Elisa

marieirene
11/21/09, 8:12 PM
#33

#32 Jaha, ok det visste jag inte heller.. Tänk, man lär sej ngt nytt varje dag… Glad

Labolina_73
5/8/12, 3:23 PM
#34

putt

Annons:
Upp till toppen
Annons: