Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 21179 ggr
Lejdet
2010-03-12 22:57

geggiga ögon på mina kattungar

Än det ena än det andra… minst 7 av mina 10 ungar har grönt var i ögonen, en del helt igenklistrade… har tvättat två ggr/dag nu sen igår med natriumklorid.

Ska jag avvakta eller kontakta veterinär?

Annons:
tuska
2010-03-12 23:02
#1

 Kontakta veterinären och få Cloromycetinsalva eller droppar. Du ska inte behöva åka dit med alla dessa kattungar det kan dom skriva ut åt dej.

kalindas
2010-03-12 23:22
#2

Se till att du inte får en ögonsalva med kortison i! För skulle det vara någon typ av herpesinfektion, så kan katterna bli blinda!

Får du inte tag i veterinär innan helgen. Åk till närmsta apotek och köp Noviform 5%
Tvätta rent ögonen och lägg i detta. Har du tur så slipper du åka till veterinären. Men ses ingen bättring på måndag fm. åk in och skaffa salva.

/Elisa

Lejonhjarta
2010-03-13 01:08
#3

Jag fick liknande problem med mina i sista kullen och brottades länge med problemet tills jag fick rätt medicin till dom. Tyvärr fick jag bestående men på min lilla som jag behöll så var snabb med att föesöka få bukt med det!

Rithwa
2010-03-13 08:39
#4

¤1 kommer med ett bra förslag jag skulle göra samma sak.

tuska
2010-03-13 08:44
#5

Noviformsalvan använer jag endast om jag ser att någon unge ev. blivit klöst i ögat, lätt hänt om de fajtas om en spene.

grönt gegga i ögonen behöver med stor sannolikhet något receptbelagt.   Hoppas du får tag på en veterinär idag.

Lejdet
2010-03-13 10:16
#6

ska åka till vet.idag, några av ungarna är jätteinfekterade i ögonen, det kommer ut massor av var när man klämmer runt ögat..

Ska ändå se vad de säger om den med konstiga benen..

Hur transporterar jag lättast 10 ungar och två mödrar?? I två olika kattburar eller med fem ungar i varje+ en mamma? Ska ner och sätta på kupévärmaren i bilen så de inte fryser

Annons:
yahtzeecats
2010-03-13 10:20
#7

Hej, jag skulle föreslå ungarna i en egen stor kartong med filtar och varmvattenflaskor under. Lock på med lufthål i. Och mammorna i en egen kartong. Ungarna kan ligga i en stor goshög med varm flaska under och värma varandra. I buren med mammorna kommer det drag. Lycka till!! Ungen med vridna baktassar kommer bli bra. Hade en med helt snurrad fot. Blev bra, bara på ett par dagar med ett lätt bandage (får INTE snos för hårt, hellre för löst än för hårt) och en tändsticka som spjäla. Syntes inget på denna katt som vuxen!

Corny
2010-03-13 10:53
#8

Lycka till!

Siameshona
2010-03-13 17:46
#9

Men snälla nån. När ska allt elände sluta?? Stackars dig!! Ja & kattungarna!

kalindas
2010-03-13 19:04
#10

Bra att du fick tag i en veterinär. Hoppas ögontrasslet rättar till sig!

/Elisa

Lejdet
2010-03-13 21:57
#11

Träffade en mycket trevlig och engagerad veterinär som hette Hubert :-) Han var polskättlad och gav mig ett gammalt polskt huskursknep!

Att tvätta deras ögon med svagt te 5 ggr/dag i några dagar, om det inte gav med sig skulle jag hämta ut Tobrex ögondroppar.

Han misstänkte att det kunde vara klamydia men inte alls säkert.

När det gäller den minsta ungen med de konstiga benen så gav han den 14 dgr till, han bedömde det som någon slags nervskada i benen och han gav max 50% chans att den skulle bli ok och kunna gå. Han ville dock inte avliva den idag.

kalindas
2010-03-13 22:08
#12

#11
Kan mycket väl vara Klamydia. Vet du om dina vuxna katter är vaccinerade mot det? Om inte och om någon vuxen har rinnade ögon. Ta testet på den katten.
Annars ta ett ögonpaket (klamydia, mykoplasma och herpes) på en av kattungarna innan ni sätter in antibiotika.
Kostar omkring 1000 lappen man gör det med sterila tops och skickar till SVA.

/Elisa

tuska
2010-03-13 22:08
#13

 Att tvätta ögonen med the är något väl beprövat på hittekatter iFokus, ett bra ögonbad tycks det vara för geggiga ögon.

Annons:
Lejdet
2010-03-13 22:15
#14

#11 nej de är inte vaccinerade mot det. Ingen av de vuxna har några som helst problem med sina ögon bara ungarna.

tuska
2010-03-13 22:25
#15

Tobrex ögondrp vad är det för någe ? Hittar det inte i fass

Lejdet
2010-03-13 22:36
#16

jag hade faktiskt det hemma för det är samma som för människor,

Tobrex depot

[hakkapelitta]
2010-03-14 08:46
#17

Tobrex depot används mkt utomlands och är toxist för katter. Jag bad nämligen min veterinär om att få det för att många av mina utländska vänner använder det med stor framgång, han lyssnar på mig väldigt mkt och kollade nogrannt igenom Tobrex och det är alltså giftigt för katt i viss mån. Skulle mycket hellre använda Fucithalmic eller Chloromycetin, men té som ögonbad ska jag verkligen ta med mig, det låter väldigt intressant.

Nilla
2010-03-14 09:30
#18

Behöver det vara klamydia? Det är ju jättevanligt med ögoninfektioner på kattungar. Mammakatt tar hand om barnens avföring och tvättar dem sedan i ögonen.

Jag tycker det är lite lustigt, att den nya veterinären inte skrev ut en ögonsalva direkt. Som du beskriver det, är dina ungar rätt så illa åtgångna av infektionen och behöver antibiotika. Med Fucithalimic och Cloromycetin vänder det ju på ett par dagar. Det gäller nog samma för dig som för Illyria, du måste stå på dig.

Detta har jag sagt till min gode vän Kitte så många gånger, tyvärr bör man vara lite påläst innan man ger sig av till veterinären med sin katt. Med kunskap i ryggen, kan man ifrågasätta och diskutera med veterinären. Genom att diskutera saken här på forumet, får man gratis kunskap genom de andra uppfödarna och på internet finns massor av information att ta del av.

Det är klart att man inte alltid kan veta vad katten har för sjukdom. Vi är ju inte medicinskt utbildade och man ska ju förhoppningsvis kunna lita på sin veterinär, men det finns ju flera förhållningssätt gentemot veterinären. Ex:

I.

Kattägaren: -Mina kattungar har ihopklistrade variga ögon. Herregud, nu har alla ungarna fått det! Vad kan det vara?"

Veterinären: -Vi har en tid klockan 11, välkommen. "

II.

Kattägaren: -Mina ungar har fått en kraftig ögoninfektion, jag behöver Chloromycetin. Jag har kört med ögonbad i flerar dagar, men det behövs tydligen antibiotika här. Ingen av dem har temp eller nedsatt allmäntillstånd för övrigt.

Veterinären: -Har du använt den här salvan förut?

Kattägaren: -Ja, det är ju väldigt vanligt med ögoninfektion på kattungar. Man bör nästan ha en tub i skåpet hemma när man ska ha kull.

Veterinären: -Ok, vilket apotek vill du ha den inringd till? Hör av dig igen om det uppstår komplikationer.

Egentligen får ju veterinären inte göra så här, men är du känd på kliniken, brukar det inte vara några problem. Undantaget de stora djursjukhusen som gärna vill ha in dig, för att tjäna in klinikavgiften.

Hoppas de små mår bättre snart. Jag blir så engagerad när det gäller sjuka djur… Oskyldig

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2010-03-14 10:41
#19

#11
Katter kan ha klamydia utan att det märks på vuxna katter. Hade stora problem med min "Isfolkskull" variga ögon och ögondropparna hjälpte inte. De hade även trassel med magarna, vilket visade sig vara coronarelaterat.

Tog aldrig prov på ungarna, men då jag bahandlade alla (13 katter) med Azitrimax så försvann ögoninfektionen.
Fick veta att mammakatts syskon hade klamydia. Så troligtvis hade hon det också. Inga av de vuxna visade symtom.

Sen att två i den kullen, senare dog i FIP är en annan historia…

/Elisa

Nilla
2010-03-14 10:51
#20

#19 Jo, det är bra att man är uppmärksam och medveten om att ögoninfektioner kan vara klamydia. Men man behöver inte tro det värsta på stört. Det kan ju röra sig om en vanlig ögoninfektion. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
Lejonhjarta
2010-03-14 12:25
#21

Ja kollade klamydia när vi hade ögonproblemen och det var det inte så det behöver ju inte vara det i detta fallet heller…

MalinL
2010-03-14 14:05
#22

#20 Precis. Geggiga ögon på kattungar är inte särskilt ovanligt.

[lisme]
2010-03-14 14:12
#23

Jeg er helt enig med Nilla i at dette kan være en infeksjon i øynene på grunn av at bakterier er blitt overført av mammakatt når hun vasker dem. Det vi har oppdaget er at når det er mange kattunger som dier eller mammakatt er uerfaren, så kan kattungen lete etter pupp også i baken på mammakatt. De bruker nesa si for å finne puppen og dytter med den på mammakatt for å få henne til å gi n ed melken. Når en bitteliten kattunge gjør dette i rompa på mammakatt, kan de få bakterier inn på øynene. Vi har hatt kattunger som har hatt e-coli på øynene som små. Kamillete er veldig effektivt på øyne som begynner å få en infeksjon og er mye bedre enn saltvannsoppløsning. Men når det er blitt så mye som du forteller om Lejdet, da er det på tide med øyedropper/salve.  Vi bruker kamillete om noen av kattene får et sår fordi denne teen virker desinfiserende og forhindrer at det blir infeksjoner i såret.

Lejdet
2010-03-14 20:31
#24

#18 ja Nilla det var ungefär så som jag lät när jag var hos vet. Jag är ju själv sjuksköterska och är ju inte helt dum när det gäller mediciner och olika sjukdomar så jag ifrågasatte en hel del men när han sa att Tobrex var ett bra bredspektrumantibiotika så visste ju inte jag att man normalt inte använder det på djur. Jag har goda erfarenheter av det på människa.

Han sa att jag kunde ringa om jag behövde eller ville ha nåt annat utskrivet utan att behöva åka in så jag gör väl det i morgon.

Ögonen ser bättre ut nu efter regelbunden tvätt med te. Allas ögon öppnades efter tvätten i fm. Men man ser att bindhinnan är väldigt röd.

För övrigt trodde han inte att det var klamydia men kunde heller inte utesluta det eftersom Juno hade nån form av vaginal infektion och blev bra på Synolux som tydligen biter på Klamydia..

Han sa att blir de snoriga också eller börjar rossla så ska de ha antibiotika meddetsamma. Jag upplevde honom som väldigt noggrann och han undersökte alla kattungarna minutiöst och även bägge mödrarna fast jag bara behövde betala för en av kattungarna.

Han höll på säkert en halvtimme med oss, dessutom vägde han alla etc.

Nilla
2010-03-14 21:14
#25

#24 Det låter som om du och dina kattungar är i trygga händer. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

yahtzeecats
2010-03-14 22:36
#26

Nej nej, Synulox biter inte på Chlamydia. Kanske tar det bort symptomen men då ligger det kvar latent… Azitromax ordinerar en del veterinärer, en 6-veckorskur. Eller tetracyklin (i alla fall förr).

Konstigt att veterinärer säger så olika.

Hoppas dina bebisar blir fina i ögonen med te och/eller medicinen. Om du måste vara ifrån dem flera timmar är risken att när ögonen klibbat igen så kan varet växa till väldigt snabbt under ögonlocken och faktiskt skada hornhinnan. Så det är viktigt att ögonen hålls öppna hela tiden.

Lejdet
2010-03-14 22:46
#27

#26 de som har varit värst hade i morse säkert  4-5 droppar var som trängde ut när jag hade tvättat och ögat började öppnas.. usch riktigt äckligt

Annons:
tuska
2010-03-15 07:56
#28

Du får nog inte släppa denna ögoninfektion längre tala igen med veterinären om behandling.

Lejdet
2010-03-15 08:54
#29

#28 det ser mycket bättre ut idag,började med chloromycetin igår. Fixade det på jobbet;-)

tuska
2010-03-15 09:09
#30

 BRA, när de va så geggiga skulle jag behandla i 10 dagar så det inte kommer tillbaka.

7 - 10 dagar brukar vara vanligt även för katter 3-4 gånger dagligen

Lejonhjarta
2010-03-15 10:33
#31

#27 Vet MKT väl vad du pratar om!! Man undrar var allt kommer ifrån! Jag provade så mkt så jag knappt vet vad som fick det att ge vika tillslut!

Missannas
2011-11-17 16:52
#32

Jag har en fråga ang. det här med ögoninfektion på kattungar. Engels ungar har fått lite geggiga ögon. Det här med att ha is i magen och tvätta ungarnas ögon med koksalt för att se om det ger med sig är jag väldigt dålig på så idag har vi börjat med Chloromycetin droppar. Jag hoppas det ska ge med sig snabbt! Vad jag undrar är hur många dagar det brukar ta innan man blivit av med infektionen? Hur snabbt brukar man se en förbättring?

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejonhjarta
2011-11-17 17:04
#33

Jag kämpade nog i över 2 veckor innan d gav med sig. Trodde att nu så… å så var d dax dagen efter att vara geggigt. Men hade det bara på 1 i kullen, av 3. Bara å kämpa på, segt som tusan!

tuska
2011-11-17 17:30
#34

 7-10 dagar ska räcka att behandla. ( båda ögonen ska behandlas) Bäst är att få ögondrp. i pipetter.

 dag 2 ser man då en tydlig förbättring. Min erfarenhet.

Annons:
[figgelina64]
2011-11-17 17:53
#35

Tips hur transportera små kattungar och mamma

Jag lade in bilens värmedyna i buren samt lade över ett lakan eller om det var en filt, värmde upp den innan så det var varmt.

Sedan gick jag ner i källaren och letade reda på farmor Märtas minkmössa som jag vände in och ut och i den ahde dem det jättegott

I mössan låg två kattungar på 2 dagar gamla:-)

[nollottan]
2011-11-17 20:54
#36

Jag blir så glad av att läsas allas erangemang, det värmer i hjärtat! hoppas de alla snart blir bra i ögonen :-)

Corny
2011-11-20 18:50
#37

Hur är det med deras ögon nu?

[nollottan]
2011-11-21 07:22
#38

#37 förvirringen blev total!!!! detta är från Lejdets FÖRRA kull i 2010…. Hur snurrig tror du Lejdet tyckt att jag var när jag ringde och frågade hur det gick med barnens ögon???? ha ha ha :-)

Corny
2011-11-21 11:24
#39

#38 Hahaha, ser det nu! Så knäppt! Skönt att det är historia…

Upp till toppen
Annons: