Annons:
Etikettkattprat
Läst 6304 ggr
LilyRosebutiken
2010-04-28 16:25

hostande siames

hej

har en siames, som jag tror hostarkatthår. den låter fruktansvärt illa. jag tycker att han alltid låtit så men min sambo tycker att det har blivit värre.. låter era siameser mycket illa när dom hostar.

Annons:
tuska
2010-04-28 16:35
#1

 Det jag tänker på när katter hostar det är mask?

Sen om han hostar efter det han varit på toalådan?

 (dammig kattsand)

eller om katten hostar efter att druckit kallt vatten?

Jag skulle ha en veterinär som lyssnar på hjärta lungor, då har man gjort en del utredningar varför katten hostar.

Mina katter hostar inte, de kan kraxa till ibland men det låter inte illa.

pumatass
2010-04-28 16:39
#2

Min lilla galning är förvisso bara 6 månader men på honom låter det med som att han är andfådd, inget som har förskräckt mig.

Fast det får han ta om han absolut måste tvätta sin perser kompis  Skrattande

namsooks
2010-04-28 17:03
#3

Hade en katt som hostade, lät som han fått något i halsen som han behövde hosta upp. Men det kom aldrig något efter någon dag tog jag honom till vet. Det visade sig att han hade akut lungödem och hade jag inte tagit honom till vet. så hade han troligen dött.

Jag reagerade inte något större när han hostade hemma men nu är jag väldigt vaksam när någon hostar och hur det låter.

Jag vill inte skrämmas men jag skulle kolla upp det om det inte försvinner.

LilyRosebutiken
2010-04-28 17:10
#4

det är inte direkt efter kattlådan , lite när som helst . nu senast idag bara när han låg och sov. Han kan springa som en tok in i huset men inge hostande så jag tror inte på astma.  jag tycker han altid låtit så och tror det är katthår tycker ni att era siameser låter mycket när dom hostarhårbollar.

LilyRosebutiken
2010-04-28 17:18
#5

ska man prova avmaska då.. är det receptfritt eller?  kan tillägga att han e friskt och kry i övrigt .

[lisme]
2010-04-28 17:38
#6

Når noen av våre katter har hostet, har det vist seg at de har hatt en øvre luftveisinfeksjon.

Annons:
LilyRosebutiken
2010-04-28 18:29
#7

jag för står nu att det är vanligtavmaskingsmedel ni menar. jag ska prova det.  trodde först ni medade maskihalsen ( koko jag)  han är ju en hel de ute , ha älskar att sitta i solen och njuta annars jagar han inte.. bara soldyrkare.. men han kan ju ha fått mask av att äta gräs. men blir det inte bättre får jag åka med han till vet.

kalindas
2010-04-28 19:30
#8

Testa avmaskning som en del skrivit här ovan. Köp Drontal som tar all mask.
Astma hade min gamls Siames och hon kunde hosta vid olika tillfällen. Inte bara i närheten av lådan.

Har hosta på ett par av mina katter och orsaken här är troligtvis kattsnuva eller efterverkningar av kattsnuva. Då jag hade en elak herpes och mykoplasma infektion på dem förra året.
Den hostan låter som om de fått nåt slem i halsen och sedan hostar loss det.
Så en mildare halsinfektion eller kattsnuva kan vara boven också.

Men maska av först. Hjälper inte hostandet och du tycker han gör det ofta. Så kolla upp det så det inte är hjärtat.
Annars tippar jag på någon typ av halsvirus eller astma.

/Elisa

Nilla
2010-04-28 19:49
#9

Jag har en katt som kan sätta i halsen när han spinner. Då hostar han en liten stund. Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

tuska
2010-04-28 20:04
#10

 Drontal avmaskningsmedel är ett bamse piller, köp istället Milbemax det är en engångsdos, liten tablett som är lättare att ge och tar bort all mask. 

Låt veterinären lyssna på din kisse efter avmaskningen, så då vet du om det är något som är på tok.

tuska
2010-04-28 20:29
#11

#7    Katter iFokus skriver  nu om kattastma, kan det vara nå dyligt din kisse drabbats av ?

 Andningsfrekvensen/ minut ska normalt ligga på 10-20. räknas när katten vilar eller sover, det är tydligen något veterinären vill veta när en katt har hosta.

Liljekatten
2010-04-28 20:40
#12

Jag har också en katt som börjar hosta när hon spinner. Nästan varje gång. Då hostar hon några sekunder och så är det bra. Hon hostar aldrig annars. Min dotters siames får ganska ofta hostanfall (flera ggr per vecka) och då hostar hon kanske 5-10 sek. Är övertygad om att detta inte alls är astma eftersom hon inte innan eller efter har några som helst problem med att andas. Jag tror att det oftast är nåt hårstrå som fastnar i halsen. Dessa raser är ju tvättomaner och slickar både sig själva och varann väldigt väldigt mycket och på det viset får de ofta ner hår i halsen som kan fastna.

Sålde en kattunge för ett par år sedan efter min dotters hona och den katten hostade också, flera ggr per vecka. Ägaren åkte till veterinären som genast sa att eftersom det är en siames så har den astma och skrev ut cortison. Jag sa att katten har inte astma, men ägaren litade mer på veterinären och fortsatte ge cortison. Efter ett halvår med medicin och utan att katten blivit av med hostan slutade hon äntligen med cortisonet. Hur många siameser medicineras i onödan kan man undra?

Jag tror att en del katter har mer benägenhet att hosta än andra. Vi har haft huskatter när jag var liten som emellanåt hostade på precis samma vis. De hostar 5-20 sek och sen är allt som vanligt igen.

Ska tillägga att mina katter är avmaskade så detta beror inte alls på mask.

#8 Elisa, hur låter det när en katt har astma? Har det svårt att andas innan eller efter hostanfallet? Påminner det på nåt sätt om när människor får astmaanfall?

Blatabby
2010-04-28 21:39
#13

Jag har haft en siames (min högt älskade blåtabby) med astma under många år. Han hostade lite då och då och inte direkt kopplat till ansträngning (tex lek). Han hostade med lång utsträckt hals. Ibland kort hosta och ibland längre. Torr hosta. Jag medicinerade honom med kortison i inhalator under många år. Han gick bort i höstas. Han hade HCM också och medicinerna krockade. Till slut blev det ohållbart.  

Min gamla 15-åriga siames här hemma har också astma (och HCM) men av mildare sort. Han har samma hosta, men hostar inte så ofta. Han behöver inte medicineras alls enl vet.  Så graden kan ju skilja sig åt.

Annons:
Blatabby
2010-04-28 21:42
#14

Glömde - jag tycker att du skall gå och kolla hos vet. En allvarlig astma måste åtgärdas så snart som möjligt. Går det för långt blir prognosen ganska trist.

LilyRosebutiken
2010-04-28 22:21
#15

funkar inte axilur avmaskning. jag har i vätskeform och e jätte bra att ge . inji hostar nödvändigtvis inte när han spinner och inte från kattsanden och inte när har dricker vatten och han är inte snuvig. men däremot tvättar han sig själv 50miljoner ggr pr dag + sin bästa vän tvättar han också varje dag.. han har heller inte andnöd , mera katthårs hosta tror jag . tack för alla svar.. gud vad det är bra med såna här specialforum…  me Love Siames !

Avenacattery
2010-04-28 22:42
#16

Tror att de flesta fall handlar om calici men æven mask…

Astma, visst, men tror de ovan næmnda står før en bytydande del…

annzoo
2010-04-28 22:46
#17

Hur ser öronen ut? Min siames hostade förrut och vi var till veterinären som gav örondroppar 2ggr/dagen i 10 dagar och de försvann med de iaf…

Vi kollad mask åsså och de hade hon ej heller…

kalindas
2010-04-29 04:02
#18

#12
Holly hade en typ av torrhosta. Brukade hosta ca 1-3ggr dagen. Cortisontabletter hjälpte henne inte mycket. Men sista åren fick hon långtidverkande cortison i spruta istället. Hennes hosta försvann då nästan helt!
Holly tror jag inte hade HCM som katten ovan, då hon var frisk i övrigt i alla år. Hon blev 14,5år.

#15
Du kan ge axilur, men om du gett det ofta innan, så kan katten bli resistent mot den.

/Elisa

Corydoras
2010-04-29 12:49
#19

Min siames (och en siames jag hade innan) hostar när man kelar och gosar med honom… först kurrar han intensivt sedan låter det som han "sätter i halsen" och hostar hest i max en minut sen går det över. Jag upplever inte att han skulle ha svårt att andas och hostandet kommer aldrig annars. I övrigt är han VÄLDIGT aktiv, springer och nästan flyger fram här hemma, han måste ha superbra kondition för han verkar aldrig bli andfådd (som t.ex. huskatten kan bli..)
Flört

När han hostar intar han oftast en ihopkrupen ställning med lång utsträckt hals, blundar och ofta åker tungan ut. Jag har inte oroat mig särskilt för detta beteende. Borde man oroa sig?
Foten i munnen

Lejonhjarta
2010-04-29 14:39
#20

#15 Har alltid använt Axilur i flytande form till mina kattungar. Trots detta så hade en av mina kattungar jag sålde mask. Detta medel är enl. vet inte så brett så att den tar all mak en katt kan ha så prova ett av medlena som nämnts tidigare i tråden!

Annons:
kalindas
2010-04-29 14:41
#21

#20
Det kan hända att dina katter är resistenta mot axilur. Många katter som blir det.

/Elisa

Lejonhjarta
2010-04-29 14:45
#22

#21 Dom vuxna har ja aldrig använt d på, men d skulle ju kunna va en sak. Men kattungar som e 12 veckor kan väl inte hunnit få en resistens mot medlet, eller??

Avenacattery
2010-04-29 15:54
#23

#21 och #22.

Nu ær det væl som så att det inte ær katterna som blir resistenta mot Axilur. Det ær ju egentligen en sjælvklarhet att vi nte anvænder oss medel som kan døda katten ;).

Huruvida parasiter ( spolmaskar, hakmaskar, piskmaskar, lungmaskar, magmaskar, bandmaskar och gud vet jag før maskar…) har vsat sig resistenta mot Fenbendazol -som ær den aktiva substansen i Axilur- kan jag inte svara på.

MEN om medlet inte fungerar så borde den førsta tanken vara att det ær någonting annat æn just de "parasiter" som medlet går mot….

kalindas
2010-04-29 16:16
#24

#23
Du har så rätt så. Maskarna blir resistenta inte katten…Glad

Vet bara att många av de som ger axilur till sina djur (speciellt katter) märker att masken inte försvinner helt. Detta trots nogranna doseringar.

/Elisa

Lejonhjarta
2010-04-29 20:19
#25

Men ja undrar fortfarande om nån vet om masken kan bli resistent på en 12 veckors kattunge? Eller om det är så att Axiluren inte bet på just den sortens mask som kattungen var drabbad av…..

prodigy
2010-04-29 20:34
#26

Vet att det fins siames/oriental linjer som har känsliga halsar/luftvägar utan att ha astma eler mask!

Precis som hos mäniskor kan det låta illa, men behöver inte vara farligt eller onormalt….

Tror inte att diagnos alltid går att ställa eller att medicinering alltid är bra….har en katttjej som har lätt för att hosta, precis som två av mina människobarn. Varken astma eller mask, men otäckt kan det låta!

kalindas
2010-04-29 21:21
#27

#25
Troligtvis bet inte maskmedlet på den masken.

/Elisa

Annons:
LilyRosebutiken
2010-10-21 16:36
#28

uppdatering… har provat .. avmaskning.. inget resultat.. provade även med katthårbolls mat.. inget resultat.. tyckte hostan blev värre. så vi får till veterinär.. hon säger att det är vanligt att siameser får lungcanser.. så vi röntkade..  hon menar det är asma.. vi provar med kortison.. det ska bli bättre på 10 dagar.. vi får se..  jag hör av mig igen..

berthagenn
2010-10-21 16:54
#29

Jag hade samma problem!

Se min tråd:

http://siames.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=4e7a6a50-71c7-403b-a285-39e6e86dcc3f

(siamesen hostar)

Lösningen var konstigare och roligare än vad man kan tro!!

Hoppas det löser sig!

Mvh Malmö

LilyRosebutiken
2010-10-21 17:08
#30

ja jag ser att det är nåt med siameser och hosta,,, får hålla koll på din tråd också..  jag hoppas det löser sig för oss alla.. :)

berthagenn
2010-10-21 17:39
#31

Min siames grävde i min vägg i gästrummet och fick byggdam i halsen!!!! Sicken budunge!

LilyRosebutiken
2010-10-21 18:07
#32

kanske det kan bero på att vi renoverar vårat hus..  jag hoppas det blir bättre nu när han fått kortison..

kalindas
2010-10-21 18:09
#33

#28
Kan vara astma.
På min Siames med astma så fungerade den långtidsverkande kortisonen som de får i spruta bäst.
Den är något starkare än tabletterna, men du slipper fånga katten var dag och trycka i dem.

Lycka till!

/Elisa

berthagenn
2010-10-21 18:19
#34

Sen jag täppte till hålet i väggen försvann symptomen!Cool

Kram Malmö

Annons:
Lejonhjarta
2010-10-22 01:37
#35

Använde medlet som tuska föreslog #10. Så mkt enklare d va än Axilur! Fanns både till vuxen å kattunge. Väl värt pengarna att bara ge 1 liten tabl 1 gång å så klart! Ska tydligen ta d mesta i maskväg. Senaste prep. på marknaden.

[nollottan]
2010-10-22 01:47
#36

jag har två siamesvarianter och en Balines och ingen utav dessa har någonsin hostat inte äns hostat till. Så man ska nog vara väldigt obs när ens katter börjar hosta, då jag inte tror det är något som tillhör katter eller raser. Hårbollshostning är ju något som ska ske väldigt sällan eller som någon skrev att katten råkar sätta i halsen när den kurrar. Självklart kan det bli en lätt förskylning ibland eller mask i magen…… men inte mina än så länge :-)

ChanelBM
2010-10-22 13:59
#37

Har kört Axilur en gång

Hittade rester av eländet när jag flyttade från den lägenheten 2 år senare… Inte poppis att ta…

Tack gode gud för Milbemax!

Min ena kisse hostar lite då o då. Ser ut som en betande svan med sin lååånga utsträckta hals. Gissar att det är hårstrån för det mesta. Ibland är det dock "döende svanen symptom" dvs "drottningen" anser sig få för lite uppmärksamhet. I värsta fall så tar hon till "pizza-läggning" dvs kräks på nån matta…

alltidsiames
2011-07-28 19:15
#38

Puttar tråden, tycker detta är för lite utforskat.

LilyRosebutiken
2011-08-08 10:27
#39

Han blev sämre igen , men då trodde vi det var nåt annat, vet klämde på magen och kände en klump och dom trodde det var förstoppning. han fick ligga inne några dagar,  dåliga levervärden och vet ville ta biopsi och när dom öppnade han vissade sig att han hade cancer i tarmen.. Gråter

så jag tror det var cancer hela tiden.. men vad fan, när dom rönkar borde dom väl se det.. men NEJ det gör dom inte..  Ursch vad det är hemst utan min kisse..

GråterGråterGråter

berthagenn
2011-08-08 10:29
#40

Usch….så hemskt. Lider med dig.Gråter

kalindas
2011-08-08 10:36
#41

#39
Så tråkigt att höra. Gråter

/Elisa

Annons:
Missannas
2011-08-08 12:46
#42

Beklagar sorgen, måste kännas fruktansvärt Gråter

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

FridaSkov
2011-08-08 12:46
#43

#39 Åh nej Gråter Vad hemskt Gråter

Lillatassen
2011-08-08 15:54
#44

Vad tråkigt, beklagar sorgen Gråter

Nilla
2011-08-08 19:34
#45

Jättetråkigt…att det var så allvarligt? Skickar en tröstekram till dig. Gråter

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2011-08-08 20:15
#46

Kjempetrist at det var så alvorlig med katten din! Om veterinæren tar en ordinær røntgen av katten er det bare bein og litt brusk som vises. For å se mer, f.eks tarmene må katten ha kontrastvæske eller bli undersøkt med ultralyd

Siameshona
2011-08-08 21:36
#47

Usch va tråkigt!!! Beklagar sorgenGråter

LilyRosebutiken
2011-08-09 16:35
#48

jo, det är tungt och tomt..  tack för all omtanke..  undra varför dom inte gör ultraljud med kontrastvätska då… Cancer är ju det vanligaste dödsorsaken.. skulle ha tagit det då hellre än rönken men man får ju inte välja , jag är less på alla veterinärer …

Annons:
berthagenn
2011-08-10 09:05
#49

Beklagar sorgen djup. Kram

Gråter

Upp till toppen
Annons: