Annons:
Etikettomröstning
Läst 3613 ggr
Nilla
9/28/10, 3:24 PM

Hur många katter har du?

Som ägare av flera katter, upplever jag ofta att jag möter kritik, huvudskakningar och avståndstagande från folk. Har du fler katter än två - vilket anses normalt- är du snudd på djursamlare. Man anses udda och skiljer sig från normen.

Som stadsbo utflyttad på landsbygden, blir man en galenpanna som håller katterna inlåsta. I stan är det mer vanligt och anses fullt normalt med innekatter - dock inte fler än två.

I ett "flerkattshem" möts man av en glad skara katter, när man kliver innanför dörren. -Herregud, vad många katter du har, säger folk. Är de rumsrena? Vart kan man ställa väskan?

Katterna följer den besökande i samlad trupp och vädrar i luften. När personen slår sig ner vid köksbordet, har han/hon redan två katter i knäet, två katter framför sig på köksbordet och iakttas av beslöjade blickar från köksbänk och fönsterbräda.

I vardagsrumssoffan vädras det och sniffas. - Luktar det inte lite kattkiss?

Kajsa njuter i solen.

Jag bor i en skånelänga med många fönster. På förmiddagarna är katternas favoritsyssla, att solbada. Det betyder att det ligger en katt i varje fönster på ena sidan av längan - alltså sex katter i sex fönster - utsträckta och njutande i värmen. Då blir det svårt att mörka antalet, när elektrikern utbrister; - Men herregud, hur många katter har du egentligen?

Ja, hur många katter har jag egentligen? Ibland svävar jag på svaret när folk frågar. Glömmer kanske bort någon. Jag miste min älskade Siameskastrat Gucci mycket hastigt i sommar. Hans plats har nu fyllts av huskattungen Sigrid, som trots annonsering inte funnit något hem. Jag har sex katter.

Sigrid - ca 15 veckor gammal - i solen på mitt köksbord.

Men…ute i tvättstugan i garaget, är det inrett för ännu en liten själ. Sigrids hemlösa mamma Maja kommer aldrig få ett eget hem och kan aldrig flytta in hos oss. Hennes tidigare så pinniga svans och hårlösa bakben har fått ny mjuk päls och hon är rund och fin av bra foder.

Igår inredde jag tvättstugan inför vintern. Jag har burit in en stor sönderklöst fåtölj och lagt en mjuk fleecebädd i. Där inne finns element, två stora spröjsade fönster och fåtöljen är vriden så att värmen från elementet ska nå bädden.

 

Det finns en liten gul trasmatta och på den står Majas matskålar. Jag vill inte att hon ska frysa om sina små tassar när det börjar bli kallt. Det finns också en toalåda och en virkad garnboll om hon får tråkigt om dagarna.

På dagarna står dörren på glänt och hon kan gå ut om hon vill. Med ett rött litet halsband med namnbricka på. Om natten är tvättstugan hennes trygghet och jag stänger garaget. Hur många katter har jag?

Jag bor i ett stort hus på nästan 200 kvm och har 5 rum och kök + stort matförråd, badrum, gästtoa, stort dubbelgaraget och tvättstuga på 10 kvm. Har jag för många katter? Ja, folk tycker det. Men vilka är "folk" egentligen?

När jag pratar om "folk", menar jag oftast 3 personen som står mig nära. De är också de som har flest åsikter och vädrar dem öppet. Jag har bl a fått höra, att det är synd om sonen som inte själv kan välja. Att bli påtvingad att leva med så många katter, att de är en sanitär olägenhet och pinsamt. Nu kan de inte längre hålla mun.

Mina katter är en livsstil som jag själv valt.

Diskussionen i denna tråd gäller följande:

  1. Hur många katter har du?
  2. Är du uppfödare eller har du katterna som sällskap?
  3. Är du ensamstående eller har du familj?
  4. Hur blir du bemött av folk och vilka är egentligen folk för just dig?  
  5. Hur bemöter du den eventuella kritiken?
  6. Är du själv nöjd med ditt kattantal eller tycker du, att du egentligen har för många i förhållande till din boendeyta?

Den sista frågan svarar du på anonymt:

Mörkar du någonsin antalet katter för vänner, arbetskamrater, grannar eller närmaste? Kanske struntar du medvetet i, att lägga ut bild på katten på din hemsida?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
barkens
9/28/10, 3:49 PM
#1

Intressant diskussion, har ofta tänkt på detta själv! Folk nästan skriker "FEM?!" när de hör hur många katter jag har. Men vore det fem BARN som skitar ner hemma är det helt ok & socialt acceptabelt…. då höjer ingen på ögonbrynen.

1) jag har 5 katter. En siames, en brittisk korthår, tre blandraskatter. Raskatterna är inne, de andra är vana utekatter.

2) både och. är nyregistrerad uppfödare som ska ha min 1a kull kattungar inom kort, så fram tills nu har jag haft dem som sällskap.

3) Gift, inga barn.

4) Se min 1a kommentar ovan. Möts ofta med förskräckelse och "hur många katter HAR du egentligen?!" när folk kommer hem på besök.

5) Brukar barnsligt nog försvara mig med att det finns de uppfödare som har betydligt fler katter… och att jag inte planerar att bli "hon med 100 katter" liksom.

6) Jag bor i ett hus på ca 110 kvm, så fler katter än vad jag har nu skulle nog bli lite för trångt. Isåfall får vi flytta till större först :)

barkens
9/28/10, 3:51 PM
#2

måste bara tillägga att det är fantastiskt det du gjort för Maja, fick en tår i ögat när jag läste om hur du inrett och tänkt på allt! Alla katter borde få ha det bra.

[lisme]
9/28/10, 4:08 PM
#3

Jeg (eller vi) har i dag 11 katter og kattene er sammen i en gruppe. Ingen er stengt inne på et eget rom pr. i dag bortsett fra når jentene har løpetid. Da blir de plassert på et rom som var sønnen min sitt soverom, enten sammen med en annen jente eller vår fertile hannkatt Muffin. Vi bor i et hus på 200 kvadrat, med 3 soverom, vaskerom, to bad, stue/spisestue/bibliotek og kjellerstue samt en stor hall. Vi føler at vi har god plass, kanskje det er på grunn av at vi har katter som går godt sammen og som liker å være sammen? Det er mulig at vi ville følt at det hadde vært dårlig plass om vi hadde 11 Maine Coons Flört Ute har vi 2 kattegårder, en på ca 15 kvadrat og en på 9 kvadrat. De kan brukes som en felles kattegård eller deles av i to separate gårder. I dag er vi 3 mennesker som tjener katteflokken - min mann Finn-Ove, min datter Marie og jeg. Vi driver med oppdrett og det er selvfølgelig hovedgrunnen til at vi har såpass mange katter som vi har. I katteflokken vår er det to kastrater (hann og hunn), 3 hannkatter og 6 hunnkatter. Den ene hannkatten og den ene hunnkatten er kattunger enda. Vi har ikke mange kull på hver katt, og vi omplasserer gjerne en avlskatt sammen med en kattunge, etter at den er blitt kastrert. Ofte viser det seg at det blir problemer for en kastrert, tidligere avlskatt å finne sin plass i gruppen og derfor velger vi å omplassere dem.

Vi har hørt mye rart om den måten vi velger å leve på, og det aller verste er når ungene blir konfrontert med at det er dyreplageri å ha innekatter. Og det har de hørt mange ganger! Det er dessverre ikke så mye å gjøre med denne typen prat, men vi har invitert unger/tenåringer hjem til oss sånn at de kan se hvordan kattene har det. Nå får jo ungene/tenåringene ammunisjon fra foreldrene sine, og dermed er det ikke så lett å få stoppet slik snakk. Heldigvis er tenåringene mine sterke og klarer å overse skittsnakket for det aller meste. De blir irriterte men det går over. Vi har sjelden besøk, og de som kommer spør som regel om hvor mange katter vi har. Noen ganger kan vi se at de veksler blikk når vi forteller om kattene, men det er sjelden at noen sier noe direkte til oss. Bortsett fra familien da. Faren min spør hver eneste gang om det er noe penger å tjene på oppdrett, og når jeg sier at det ikke er det sier han at han ikke forstår hvorfor vi fyller huset med katter. Det at vi har katter og har dem som innekatter har også vært et tema i saken om hvem tenåringene mine skal bo hos. Min eks mener at jeg er psykisk syk på grunn av at jeg har så mange katter og at kattene er innekatter. Hans barn skal ikke bo sammen med en mor som er psykisk syk. Og det har vært en gjenganger i alle de årene vi har hatt katter. Vi har forsøkt å få Mattilsynet til å komme hjem til oss for å se forholdene kattene (og vi) lever i, men de kan ikke komme uten at noen anmelder oss.

Vi har noen tøffe år bak oss med ondsinnet sladder og skittkasting fra oppdrettere i området og det har lært oss å bare overse skitten fra folk når den kommer. Enhver velger det livet en har lyst å leve, og det har ikke så mange andre noe som helst med. Heldigvis har vi gode oppdrettervenner som har støttet oss når det har blåst som verst rundt oss. Hadde det ikke vært for dem, ville vi ikke holdt på med oppdrett i dag!

Vi skjuler ikke antallet katter uansett hvilken situasjon vi er i. Folk får svar på sine spørsmål og vi er ærlige, men vi bryr oss fint lite om hva andre mener om oss.

kalindas
9/28/10, 4:12 PM
#4
  • Hur många katter har du?

Fem

  • **Är du uppfödare eller har du katterna som sällskap?
    **Fd. uppfödare

  • Är du ensamstående eller har du familj?
    Singel

  • **Hur blir du bemött av folk och vilka är egentligen folk för just dig?
    **En del blir chockade. Men jag bryr mig inte så mycket.
      

  • **Hur bemöter du den eventuella kritiken?
    **Förklara läget varför de är så många och att det varit fler.

  • Är du själv nöjd med ditt kattantal eller tycker du, att du egentligen har för många i förhållande till din boendeyta?

Tre hade nog varit mer lagom, med tanke på tid och yta. Men fem är ok.

/Elisa

Nilla
9/28/10, 4:16 PM
#5

#2 Tack!!! Skäms

Angående hittekattsfamiljen: 

Jag ska tala om att jag har stor ångest, för att hon får bo där ute ensam. Hon är så otroligt social och värd att få komma in. På dagarna är garaget öppet och hon ligger där inne och spanar ut - hela dagarna väntar hon på mig. Det gör mig ont att behöva gå in i huset och stänga dörren för henne.

Hela sommaren har Maja haft tillgång till mitt sovrum med sina kattungar. För deras skull. Hon ser lite dåligt och har haft en trappstege under fönstret, trots att det bara är 1 meter ner till marken. Då vågade hon hoppa ut och in.

Den första tiden sov jag med den lilla familjen, men fick snart flytta ut på soffan till mina egna katter. En av dem protestbajsade på dörrmattan och ville sova på mattes arm som vanligt. Skrattande

Jag flyttade ut ur sovrummet och täckte sängen med vaxduk. Maja började göra alla sina behov i min säng - varje dag. Hon ville vara med mig.

Jag stod ut med detta för kattungarnas skull och städade och fejade tills de blev flyttklara. När Sigge flyttat och Sigrid flyttat in till oss, hade jag inget annat val än att låta Maja bo i tvättstugan. Vem vill ha en henne? Ingen.

Jag är mycket förtjust i henne, men måste få mitt sovrum åter. Det är nu sanerat och alla dörrar är öppna igen. Vi umgås när jag hänger tvätt och sköter låda och matskålar.

För att knyta an till ämnet i tråden…tja, nu kommer snart syrran på besök…Oskyldig

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Nilla
9/28/10, 4:19 PM
#6

Vad är 5-6 katter mot en lika stor skara hundar? Men JA, jag mörkar ibland mitt kattantal för grannar och folk som inte står mig nära. Ibland säger jag fem och hoppas att de ska tro att de blå Siamesflickorna…är samma katt. Men det är illa om de visar sig samtidigt. Maja är sin egen - inte min.  Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
SacredSouls
9/28/10, 4:27 PM
#7

Ja dette var et spennende tema.

Har lyst til å legge til litt rundt dette med barn og oppvekst. Det finnes så utrolig mange barn som vokser opp i hjem med alkoholisme,vold og overgrep.Og utrolig nok så skal det da være negativt å vokse opp med flere katter rundt seg FörvånadAt barna har det trygt og med mye kjærlighet og støtte er det aller,aller viktigste og jeg synes det er helt forkastelig at noen skal finne på å reagere slik som du forteller Nilla.Men jeg husker det selv da Maja var baby og jeg hadde besøk fra helsestasjonen. Å fysj! har dere katt var gjengangeren og siden Maja var ganske så mye syk som liten skyldte de alltid på katten.

1. 6 katter

2 Oppdretter men først av alt som selskap Kyss

3. Gift og 3 barn (9,13og 14) Med da en mann som er like involvert i kattene som jeg.Barna synes det er gøy og de er fortsatt der at de gleder seg veldig når vi skal ha kattunger. Den dagen det blir slutt på det så håper jeg de er såpass store at de er på vei til å flytte hjemmefra SkrattandeTungan ute

4.Hmm.. folk for meg må nok bli min svigermor som er ganske så negativ til kattene. Men de siste år så har hun innsett at både barn og "gutten" hennes har det veldig bra, tross katter Skrattande og blitt litt mer fornøyd.

Andre mennesker som kommer med kommentarer bryr jeg meg rett og slett ikke om. Bare en som har kjennskap til siamesere vet hvor utrolig mange gleder de gir hver eneste dag.Om det så er 2 eller 6 stykker. 6 stykker er jo bare 6 ganger så mange gleder.

5. Jeg blir enkelt og greit sur. Føler ikke at jeg er i en posisjon hvor jeg skal trenge å forklare meg så det gjør jeg heller ikke.

6.Både ja og nei. Det skulle nok vært 4-5 maks men så lenge man ønsker å drive oppdrett så er det ikke så enkelt å holde det på det nivået heller.Man kan ikke sitte med bare kastrater.At kattene trives er jo viktigere enn antallet sånt sett.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[nollottan]
9/28/10, 4:30 PM
#8

Underbart att du tar upp dessa frågor! jag är själv ny i "raskattvärlden" och har som sagt blivit bemött med många komentarer.

1) Jag har tre innekatter (+en hund). två fertila ungdjur hona+hane och en kastrathona på 2 år. Bor på 54 kvm, men ytorna är väldigt öppna så det känns större. Känslan blir även mäktigare av att jag bor i marklägenhet.

2) Jag köpte mina första katter för rent sällskap, men har blivit så "biten" av kattvärlden att jag nu intresserar mig för uppfödning, men det tåls att tänka igenom några extra gånger innan man börjar med det :-)

3) Jag har ingen sambo/pojkvänn, så jag är helt ensamstående.

4) Har alltid haft djur, så att jag har så många djur hemma är inget som chockar folk, men de flesta undrar varför jag har hund oxå när jag har så många katter. Jag kanske är den första människan som är både katt och hund människa vad vet jag , men välja tänker jag inte göra. Jag har alltid haft katter och hundar och det har alltid fungerat. Många därimot blir väldigt chockde över när de kommer hem till mig att jag har fräscht hemma. Ja, varför skulle jag inte ha det??????? har två kattlådor, en i sovrummet och en i badrummet, städar 1 gång i veckan och det luktar alltid fräscht hemma hos mig.

5) Jag är en människa som helt ärligt fullständigt skiter i vad folk tycker och tänker om mig. Gilla läget eller skit i det! därför är det sällan folk som kritiserar mig då de vet att jag gör som jag vill iallafall :-) Är kritiken rättvis är det klart jag tar en funderare över det som blivit sagt.

6) Hade jag bott större hade jag definitivt haft fler katter ingen tvekan om saken. Så länge man har ork och råd att ta hand om sina katter spelar det ingen roll hur många man har. Om allar katter man har får samma vård som om man hade haft 1 katt tycker jag att det är ok. Jag är nöjd med det antalet jag har nu med tanke på boytan. Mycket beror ju på om man har lite osämja i kattgruppen då måste man ha lite större utrymme.

tack och hej från mig

Nilla
9/28/10, 4:39 PM
#9

Vad bra saker ni skriver! Glad

Min mor anser att min toalåda i köket är en sanitär olägenhet. Det har man bara inte. Själv tycker jag det är bra, för att platsen under köksbänken precis rymmer den och för att några av de ranglåga katterna gärna vistas i köket. Sedan har jag en större i hallen bakom en dörr.

Men visst, jag har suttit och ätit middag med pojkvännen, när någon katt just då bestämt sig för att göra ett stort A där inne. (större lass)

Om det håller än idag? Nä, det är tyvärr slut… Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Attacks
9/28/10, 4:40 PM
#10

Men dem som har kastrater,dere vet dem bare regnes som en halv? Tungan ute

Jeg får stadig vekk spm på jobben av kunder som lurer på hvor mange katter jeg har. Jeg orker ikke ramse dem opp alltid,så jeg sier at der er litt fler når vi har kattunger,men alle er så snille og greie:-))

Der var jo også en dame som mente det måtte stinke her,så henne inviterte jeg på besøk. Hun er veldig glad i katter og har 2 huskatter som innekatter selv,og da måtte hun vedgå at jeg hadde et like rent og luktfritt hjem som alle andre som har et par katter.

Noen tror jo automatisk det skal lukte selv om man har dyr overhode.

  • Hur många katter har du?

Det perfekte antallet for meg er 5,men tallet kan svinge litt opp og ned. Vi har en mco kastrat utenom,men ikke alltid han regnes med:-))

  • Är du uppfödare eller har du katterna som sällskap?

Oppdretter

  • Är du ensamstående eller har du familj?

Bor sammen med min sønn på snart 11 år.

  • Hur blir du bemött av folk och vilka är egentligen folk för just dig? Jeg deler dem opp i gode venner,venner og bekjente. Dem ekte vennene bryr seg ikke om antall katter,selv om ikke alle deler samme interesse. Dem vet kattene betyr mye for meg,og at kattene har et godt liv. Kanskje bedre enn mange av naboenes.. 

  • Hur bemöter du den eventuella kritiken?

Noen ganger kan man ta seg nær av det,andre ganger ikke. Noen ganger kommenterer jeg ting,andre ganger ikke. Men jeg har som sagt tatt imot nysgjerrige med åpene dører,og da stilner snakket.

  • Är du själv nöjd med ditt kattantal eller tycker du, att du egentligen har för många i förhållande till din boendeyta?

Syns det er helt ok,jeg har plass til det. Men det er egentlig ikke antallet som betyr mest for meg. Man skal ha økonomi nok til de kattene man har enten man velger å ha 2 eller 10. Men utenom dette så er det viktig at kattegruppen fungerer,for jeg liker ikke å dele dem opp,dersom det ikke er strengt tatt nødvendig.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Attacks
9/28/10, 4:47 PM
#11

#9 Haha, ja da er din mamma og min mamma ganske like. Hun er har jo nærmest kattefobi og er sjelden innom meg,enda vi bor rett over veien for hverandre. Men her en dag kom hun innom:

*Så søte kattungene er blitt,og så ulike farger dem har fått.

*Men oi,hvem av dem er mamman ( Hagia og Pearl),tolerer hun at datteren går sammen med de små (som hun anser nesten som knusbare porselens katter Tungan ute )

*Oi,huff,der kommer en stor hannkatt (Major) og enda en (Rufus),nesten så hun ikke tør stå der lenger,skal dem spise de små opp?

*Nei,der går mamman på kattetoa,og så på kjøkkenet da,nei nå går jeg hjem. (jeg prøver å si jammen en toa eller to må jo stå fremme oppe når man har kattunger)

Skrattande

Min pappa er jo en stor dyrevenn,men han liker ikke heller mine uppdragene katter som går på  benker og bord. Enda jeg har sagt han kan gjerne få et par opp til seg til låns og prøve å oppdra demSkrattande… Han mener nemlig huskattene opp gjennom årene var mye mer oppdragene.Dem hørte når man sa et bestemt nei til dem. ( altså aldri oppdratt huskatter med noen form for vold) Jeg forsvarer jo da kattene mine med at dem er veldig intelligente,men er ingen nikkedukker :-))

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

SacredSouls
9/28/10, 4:50 PM
#12

#9 Jeg har også en do på kjøkkenet Skrattande

Var nok ikke rette mannen det da. Den rette mannen hadde reist seg opp og renset doen i løpet av et tiendedels sekund fordi du skulle få nyte maten videre uten luktillegg Skrattande

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
9/28/10, 4:50 PM
#13

Hantera inlägg

  • Hur många katter har du?

    Sju för närvarande men en skall förhoppningsvis till fodervärd

  • Är du uppfödare eller har du katterna som sällskap?

uppfödare

Är du ensamstående eller har du familj?
Singel

  • **Hur blir du bemött av folk och vilka är egentligen folk för just dig?
    **En del blir chockade och undrar varför jag har så MÅNGA, de tycker att det är lite läskigt och tror att mitt hem stinker
      

  • **Hur bemöter du den eventuella kritiken?
    **Förklara läget varför de är så många då jag anser att det behövs i aveln samt att man inte kan lämna bort en katt bara för att "den gjort sitt" och blivit kastrat

  • Är du själv nöjd med ditt kattantal eller tycker du, att du egentligen har för många i förhållande till din boendeyta

Jag tycker att det är maximalt nu, det blir tufft med en massa kattungar framöver! Men jag har utnyttjat husen jag har och anpassat dem efter katternas behov mer än mitt eget.

Annons:
MalinL
9/28/10, 4:53 PM
#14
  • Hur många katter har du?

    Sju katter, bor på ca 160 kvadrat.

  • **Är du uppfödare eller har du katterna som sällskap?
    **Uppfödare

  • Är du ensamstående eller har du familj?
    Gift

  • **Hur blir du bemött av folk och vilka är egentligen folk för just dig?
    **En del blir förvånade.
      

  • **Hur bemöter du den eventuella kritiken?
    **Har inte fått någon kritik direkt, utan förklarar bara hur många jag har och varför.

  • Är du själv nöjd med ditt kattantal eller tycker du, att du egentligen har för många i förhållande till din boendeyta?

    Det är hlet ok, men hade jag inte varit uppfödare hade jag nog inte haft fler än kanske 4 katter.

Lejdet
9/28/10, 5:01 PM
#15

Tyvärr är det svårt att träffa män som accepterar att man har så många katter och att man är ganska bunden till dem och måste hem och sova med dem. De jag har dejtat på senare år har tyckt att HON(dvs.jag) är väl ok, men katterna kan vi väl göra oss av med?

Mina söner tycker också att jag är lite knäpp men de har ju själva djur så de accepterar det men de tycker att de vimlar av katter hos mig när de är här.

Ja jag har kattlådor både i kök, sovrum, badrum och vardagsrum för närvarande men jag håller dem ständigt rena.

Nilla
9/28/10, 5:09 PM
#16

#12 Skrattande

#15 Ja, inte är det lätt inte. Hade en dejt för någon månad sedan. Det var romantisk middag med levande ljus i mitt kök. Samtliga katter deltog…Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

alltidsiames
9/28/10, 5:30 PM
#17

Åh, jag blir ledsen för er skull. Folk gillar att ge andra pikar och vara taskiga, eller hur? Men att det är den närmaste familjen…det är illa. Jag bor ensam med min dotter och vi har tre katter i en lägenhet på 55 kvadrat. Jag kan inte ha fler för jag har så stora fötter så dels skulle jag snubbla på dem och dels skulle jag inte få plats i min säng. Jag är uppfödare men de är lika mycket sällskapskatter. Jag har två klätterträd och två toalådor. Egentligen vill jag ha en katt till, en lite extremare som inte används i avel för att kunna ställa ut. Men min dotter säger nej till fler. Om folk tycker nånting så skiter jag i det. Jag följer lagar och sunt förnuft.

Mina katter vill vara där vi är så om vi så hade hundra rum så skulle de väl hålla sig till köket, badrummet, mitt och dotterns rum? Skrattande

Var inte ledsna, alla förvirrade människor som klagar försöker hitta sin plats och vill gärna klättra på och trycka ner andra.

berthagenn
9/28/10, 5:50 PM
#18

1.    Hur många katter har du?

4 stycken; 2 siameser (praliner) och 2 bondkatter (hittekatter)

2.    Är du uppfödare eller har du katterna som sällskap?

Som sällskap. Har inte skinn nog på näsan för att bli uppfödare! Cool

3.    Är du ensamstående eller har du familj?

Ensamstående utan barn.

4.    Hur blir du bemött av folk och vilka är egentligen folk för just dig?

Män speciellt tycker att jag ger mina siameser för mycket uppmärksamhet…. Suck! Hade även en kille som tyckte att jag skulle avliva allihopa! GråterSkrikandes

Jag gjorde slut! Det bästa dödvikt jag gjort av med! Cool

5.    Hur bemöter du den eventuella kritiken?

Host Host! Vet ej, beror på vem som ger den. Man känner deolika männsikotyperna…Men jag får OFTA höra ”Usch, det måste lukta så!”

Jag får verkligen berätta att det inte gör det! Arrrgh! Man blir ledsen för denna sterotypiska vinkel av kattägare. Hade jag haft 4 hundar, då hade reaktionerna inte varit så, tror jag.

6.    Är du själv nöjd med ditt kattantal eller tycker du, att du egentligen har för många i förhållande till din boendeyta? Att ha 4 stycken är perfekt!

Tycker att det passar skitbra i min stora 3:a. Springrum och eget rum har dom. Gästrummet och vardagsrummet klösträd upp till taket.

Kram Nilla för din fina historia om dina katter. Jag blev mycket rörd. Min ena hittekatt Selma hade någon brännt. Jag rehabtränade henne minst 1-2 år - men vi var som ler- och långhalm. Hon fick aldrig sin päls så fin som siameserna; men kärlek och god mat gav henne guldkant på livet. Hon blev hela 17 år!!! Dog i våras, saknar henne ännu som en idiot. Kan knappt se gamla bilder på henne.

Askan efter katter? Vad gör ni med dessa?

Jag har alla mina avlidna katters aska hemma ännu.

Kraaaam Malmö

berthagenn
9/28/10, 6:00 PM
#19

# 11

Jag tycker du gör helt rätt när du låter dina katter få gå på bord och bänkaqr. Det är i mitt tycke taskigt att inte låta katten få ”gå på höjden”, vilket är deras naturliga instikt!

Har fått många kommenatarer om det. Men de tysnade sedan, när de insåg att katterna inte är på bordet HELA TIDEN. Vi männsikor förstör och skräpar ner mest. Inte katterna.

tuska
9/28/10, 6:21 PM
#20

 Det va många frågor det där.

Jag och gubben Bosse har 7 katter 2 hundar. Sen har jag 2 katter hos fodervärd.  Känner mej oerhört rikGuld i mun

Mina katter är mitt sällskap, och ibland får någon av de fertila honorna bebisar. Räknar mej själv inte till någon storuppfödare, men föder upp, JA.

Bemötande av folk har jag aldrig tänkt på, hela släkten tycks trivas hos mej,här samlas alla till storhelger och semestrar.

 Mina vänner är djurmänniskor så de bryr sej inte om hur mång djur som bor här. De tycks trivas bland allt hundhår, katthåren syns inte.toalådorna hålls mycket rena, så här stinker det inte.

Jag har aldrig märkt av någon kritik eller annars så fattar jag det inte.

Jag har inte för många katter och hundar, vi trivs med dem alla och plats har vi alltid haft.

Byter till större hus om ca:1 månad, där vi bor nu blir sommarbostad.

# 18  Aska efter katter blir det aldrig, här har endast 2 fått somna in i somras och de sover här på tomten.

Annons:
Busarna
9/28/10, 7:50 PM
#21

1. Två långsnokar har jag :)

2. Som sällskap o livskamrater!

3. Precis tagit en paus på förhållandet.. Men han älskar katterna och det har aldrig varit ett problem. Hmm… Om någon ev pojkvän inte gillade läget skulle det inte fungera.

Har tänkt lite på det där om jag skulle träffa någon ny, mina kattpojkar älskar inte andra människor och kan vara väldigt svårflirtade. Speciellt den ene som tror han äger mig, och SKA sova på min arm etc… Oj, det kan nog bli några farthinder på vägen.

4. Jag har ju bara två, men folk har ändå åsikter, och då menar jag vänner och familj. Jag ägnar mina katter tid och omtanke, och jag har fått höra allt från att jag är bunden till att jag borde skaffa barn istället, det är ju ändå bara katter.

Busarna
9/28/10, 8:08 PM
#22

Oj, tryckte fel… Forts

5. Har slutat argumentera tillbaka. Jag vet vad som gör MIG lycklig, och är trött på andra som vill få mig att börja tvivla på migsjälv. Tror faktiskt det är deras egen osäkerhet som talar. Djur har alltid gjort mig lycklig, de ger så mycket, och jag hoppas jag ger lika mycket tillbaka :)

6. Om jag bodde större och hade ekonomi skulle jag vilja utöka familjen. Men som det är nu är jag nöjd :D

och det är samma hos mig, oavsett hur stort jag skulle bo, vill mina långsnokar alltid vara i samma rum!

Urnorna har jag kvar, mina älskade hundar som jag växte upp med! Föreställer mig att när jag väl går bort blir utspridda för vinden tillsammans… Om det inte är helt lagenligt får väl nån jag känner smuggla med dem och se till att det blir så ;)

Men visst ibland har någon som varit på besök råkat se urnorna och höjt på ögonbrynet?!? Då brukar jag fråga om de sett filmen Psycho? Hahaha…! ;D

marysiam
9/28/10, 8:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

1: jag har 2 st siameser, planerar inköp av ytterligare 3 stycken.

2: som sällskap, men ska regga stamnamn till våren;) och självklart är de mina bäbisar.

3: stor familj;) sambo, 4 barn,- 3 som bor hemma 1 som flugit ur boet;)

4: folk brukar ha åsikter om just rasen Siames! Jag får alltid höra av folk hur elaka och lömska dessa djur är!! Angående antalet katter brukar man höra i mellanåt, men inget att haka upp sig på!

5: Jag brukar säga till folk som säger så att då har de inte träffat mina godingar!! Angående antal får folk tycka vad de vill! Det är inte de som rensar kattlådan!;) Jag brukar säga att jag ska bli den där galna katt-tanten när jag blir gammal! hahaha

6: jag har en stor lägenhet på 109kvm och 2 av barnen har jag hemma bara varannan vecka, så jag anser att jag har plats för minst 5-6 st…de har förfogande över hela lägenheten och en innätad balkong;))

*bilden är påmina godingar som väntar smått i mitten av oktober;)

marysiam
9/28/10, 8:19 PM
#24

Ett litet tillägg: om sambon skulle opponera sig mot antalet katter eller min uppfödning, så skulle jag köpa ett tält åt honom;)))

Maxima06
9/28/10, 8:41 PM
#25

Hur många katter har du?

5 stycken, snart 6 ska hämtas en bebis från tyskland snart.

Är du uppfödare eller har du katterna som sällskap?

Sällskap just nu, men min moder ska hämta en bebis i tyskland snart och hon är tänkt till avel som vi ska hjälpas åt med. Detta är dock en korat ;)

Är du ensamstående eller har du familj?

Jag bor med min familj. (mamma+pappa)

Hur blir du bemött av folk och vilka är egentligen folk för just dig?  

Klart att de kan oja sig över hur många katter vi har, priset på dessa katter framför allt!

Hur bemöter du den eventuella kritiken?

Bryr mig inte det minsta. Är det hundmänniskor så brukar jag påpeka att de hostat upp det dubbla för sitt djur. Alt. att alla har vi intressen, detta är mitt.

Är du själv nöjd med ditt kattantal eller tycker du, att du egentligen har för många i förhållande till din boendeyta?

I detta huset hade vi kunnat stuva in några till "ytmässigt" men kommer stanna vid 6, 1 går ute så det är 5 inne. Jag kommer ta mina två med mig om allt går som det ska när jag flyttar.

Avions
9/28/10, 8:57 PM
#26

1. Hur många katter har du?

3 stycken. 2 siameser och en huskatt

2. Är du uppfödare eller har du katterna som sällskap?

Båda! :-)

3. Är du ensamstående eller har du familj?

Familj med ett barn och två hundar också.

4. Hur blir du bemött av folk och vilka är egentligen folk för just dig?

Märker inget konstigt med bemötande. Men jag umgås mest med djurmänniskor.
5. Hur bemöter du den eventuella kritiken?

Eftersom jag även i mitt yrke jobbar med djur hade nog folk tyckt det var konstigt om jag var utan.

6. Är du själv nöjd med ditt kattantal eller tycker du, att du egentligen har för många i förhållande till din boendeyta?

Tycker antalet är helt ok och kan tänka mig en till. Men visst skulle jag vilja ha större boyta men vem vill inte det!?

camil
9/28/10, 9:22 PM
#27

1.Har fem stycken..
Sture är äldst en ståtlig stoooor kattherre (omplaceringskatt). Det var min mamma som skulle ha en katt och jag följde med som sällskap.
Sture kom fram och talade om att han ville flytta hem till oss. Mamma tog brorsan.
Sen har vi Stina och märta som vi tagit hand om sen dom var 10 dagar gamla. Vi var jourhem åt 5 kattungar som någon slängt ut i skogen.
Två av dom blev kvar :-)
Sen så har vi orientalerna Fanny och Alexander.

2.Sällskap

3.Familj

4.Här finns det inte bara mycket katter utan mycket av det mesta. Men tycker jag  möts mest med respekt.
Min dörr står öppen och jag är så himla stolt över mina djur och hur dom har det?

5.Det är mitt liv…och jag älskar det.

6.Är nöjd och kanske i framtiden  en till får plats :-0?

Annons:
ramithi
9/29/10, 12:01 AM
#28
  • Hur många katter har du?
  • 5 voksne jenter + 1 kastrat jente og en huskatt
  • Är du uppfödare eller har du katterna som sällskap?
  • Oppdrett
  • Är du ensamstående eller har du familj?
  • Det er bare jeg og min mann
  • Hur blir du bemött av folk och vilka är egentligen folk för just dig?  Selvsagt får en mange rare blikk når jeg fortelle at vi har så mage katter og det folk henger seg opp i er om dem er alle inne og hvor dem ligger etc.
  • Hur bemöter du den eventuella kritiken?
  • Jeg sier at vi liker katter begge to og det er våre barn når vi ikke kunne få egene barn.
  • Är du själv nöjd med ditt kattantal eller tycker du, att du egentligen har för många i förhållande till din boendeyta?
  • Hadde vi ikke hatt så stort hus som det vi har så kunne vi nok ikke hatt så mange. Men vi har et 2 etasjes med full kjeller, men der bor det ingen katter. Dem går fritt i hele huset. Det gjorde dem også når Elrond levde, men han er ikke hos oss lenger. Både han og Balder er vandret over regnbue broen. Ingen var lukket inne om dem hadde løpetid her paret dem som regel midt på stuegulvet. Eneste gangen mine er innestengt er om natten men da er dem på et stort bad der dem har mat av alle sorter + låda og mange soveplasser. Ellers er ingen dører lukkede. Dem får også gå ut om dem har lyst på det. 
  • Dette tror jeg var alt om meg og mine katter.
  • PS: Alle kattungene har funnet nye hjem.
carinbrack
9/29/10, 1:00 AM
#29

Jag har bara två katter just nu, som mest har jag haft tre samtidigt eller två katter och två hundar. Visst finns det folk som tycker att det var lite mycket men det skiter jag fullständigt i. De som är mina riktiga vänner har nästan alla fler katter än jag. Jag är inte uppfödare, har tre barn men två är utflugna (den ena med två egna katter). Vi bor stort och skulle kunna ha ett par katter till men eftersom jag inte kan tänka mig annat än siameser händanefter och huskatten troligen skulle bli utmobbad och siameserna blev fler (och två katter är rätt behändiga att ta med sig till landet jämfört med tex fyra) så behärskar jag mig när det kommer upp bilder på söta små kissar här (typ Boris). Men lätt är det inte :-)

flis
9/29/10, 1:22 AM
#30

Jag har 4 sällskapskatter, 1 oriental och 3 cornish rex. Är singel och bor i en 3:a på 59 kvadrat. Skulle vilja ha en oriental eller siames till. Alla i min familj har djur och ser inget konstigt i att jag har 4st. Mitt hem är anpassat för mina katter. 2 stora klösträd, massor med mysbäddar och 2 stora baljor med sand som finns i sovrummet. En del ytliga bekanta tycker nog att jag väljer katter framför människor, det ligger nog en del i det.Skrattande Skulle inte kunna tänka mej att umgås med ngn som inte tycker om djur.

Millimina
9/29/10, 12:34 PM
#31

1. Nu är det många "barn" hemma… Totalt 11 st nu. Men 7 av dem letar nytt hem så de flyttar snart hoppas jag! En flyttade igår. Men jag har tre fertila honor, en bebis som ska stanna samt en kastrat.

2. Både och

3. Enda människan i hushållet.

4. Alla mina nära vänner är kattmänniskor och uppfödare så de reagerar inte. De icke kattmänniskor som jag träffar kan reagera men efter att de varit hem säger de att de inte upplever det som  så många katter. Bortsett från när man har kull/kullar på 8-9 veckor… Glad

5. Bryr mig inte. Jag vet att mina katter har det bra hemma hos mig.

6. Jag har satt som tak till mig själv på fem katter och det är det jag angivit till jordbruksverket.

Liljekatten
9/29/10, 2:22 PM
#32

Mycket intressant tråd, Nilla!Glad

Jag har aldrig mörkat antalet katter här hemma. Tvärtom så "skryter" jag nog om hur många jag har i stället.Tungan ute

1. Hur många katter har du?

Vi har 5 katter: 3 siameser, 1 oriental och 1 huskatt. Det finns planer på att skaffa en hona till.

2. Är du uppfödare eller har du katterna som sällskap?

Jag är uppfödare, men i liten skala.

3. Är du ensamstående eller har du familj?

Jag är gift och har en dotter som flyttat hemifrån.

4. Hur blir du bemött av folk och vilka är egentligen folk för just dig?  

Några av mina närmaste vänner har kritiserat mina "fula" katter tidigare, men sedan jag en gång bet ifrån ordentligt och förklarade hur mycket detta sårade mig så verkar de faktiskt se dem på ett helt annat vis. De säger iaf bara possitiva saker om dem nu.Flört Jag har haft katter i hela mitt liv så mina vänner är vana. Nya bekantskaper brukar reagera, men oftast inte negativt som tur är. Många är förvånade att det inte luktar kattkiss när man har så många (5) katter. Man undrar vad folk har för fördomar egentligen. Obestämd

5. Hur bemöter du den eventuella kritiken?

Förrut har jag tigit och blivit sårad. Nu har jag lärt mig att ge svar på tal och talar om att jag inte finner mig i att mina pälsklingar blir kallade "fula alians". Man talar aldrig om för någon att deras barn är fult, men med ens husdjur är det tydligen helt okey. Skrikandes

6. Är du själv nöjd med ditt kattantal eller tycker du, att du egentligen har för många i förhållande till din boendeyta?

Jag är väldigt nöjd med 5 katter. Vi bor i en villa på fyra rum och kök på 114 kvm + 30 kvm innätad altan. Vi letar ju efter en hona till, men egentligen så vill jag ju inte ha fler än vi har nu. Problemet här hemma är att vi inte vill placera om våra kastrater och nu har vi bara en enda avelshona och det är lite lite tycker jag.

I vårt hem syns det tydligt att det bor katter här. Vi har tre stora klösmöbler och ett par mindre och kattlådor har vi i både tvättstugan, badrummet och två av den andra rummen (mest pga Sigge som är okastrerad). Det är, precis som Nilla skriver, en livsstil man valt.

Millimina
9/29/10, 3:22 PM
#33

#18 Glömde din fråga om aska. Vi har ett land nere vid sommarstugan där det nu ligger 5 urnor med aska.

Wilycats
9/29/10, 4:45 PM
#34

1. Hur många katter har du?

Jag har 3st som bor hemma hos mig, en hos fodervärd.

2. Är du uppfödare eller har katterna som sällskap?

Både och.

3. Är du ensamstående eller har du familj?

Gift med ett barn (6år).

4. Hur blir du bemött av folk och vilka är egentligen folk för just dig?

Vissa kan bli lite förvånade, men har aldrig fått kritik. Och 3 katter är nog inte så mycket, så ingen har blivit shockad Skrattande. Jag skulle lätt kunna skaffa ett par st till Tungan ute.

5. Hur bemöter du den eventuella kritiken?

Couldn't care less! Jag bryr mig inte vad folk säger/tycker. Det är mitt liv, mitt hem och mitt val. Det har ingen annan med att göra.

6. Är du själv nöjd med ditt kattantal? Eller tycker du, att du egentligen har för många i förhållande till din boendeyta?

Seriöst skulle jag kunna tänka mig en till, men det skulle vara absoluta maximalet. Vi bor i ett radhus med ca. 80kvm.

Annons:
[hakkapelitta]
9/29/10, 5:16 PM
#35

# Hur många katter har du?
2. Hade tidigare 4.
# Är du uppfödare eller har du katterna som sällskap?
Uppfödare med katter som sällskap.
# Är du ensamstående eller har du familj?
Sambo.
# Hur blir du bemött av folk och vilka är egentligen folk för just dig?
Jag försöker förklara för dem som reagerar att för mig är det också en hobby. De flesta är arbetskamrater eller nya bekanta man träffar genom sin partner t.ex.
# Hur bemöter du den eventuella kritiken?
Har ju inte så många men tycker inet antalet har varit det folk stört sig på.. Som sagt, förklarar att det är en hobby också.
# Är du själv nöjd med ditt kattantal eller tycker du, att du egentligen har för många i förhållande till din boendeyta?
Jag kan tänka mig att ha två katter till, inga problem.

peregrintook
9/30/10, 11:41 AM
#36
  • Hur många katter har du?

    Jag har fem katter hemma, två siameser, två orientaler och en balines (räknas det att mina föräldrar har två, en oriental och en huskatt omplacerade som inte fungerar hemma hos mig, men som jag ser som mina?). Mina katter bor tillsammans med en beagle och en italiensk vinthund på 217 kvm.

  • **Är du uppfödare eller har du katterna som sällskap?
    **Vilande/ny uppfödare.

  • Är du ensamstående eller har du familj?
    Gift och har en son.

  • **Hur blir du bemött av folk och vilka är egentligen folk för just dig?
    **De flesta blir förvånade, men många blir positivt överraskade.
      

  • Hur bemöter du den eventuella kritiken?

Jag bryr mig helt inte.

  • Är du själv nöjd med ditt kattantal eller tycker du, att du egentligen har för många i förhållande till din boendeyta?

Jag är nöjd med kattantalet, men önskan om en till finns alltid där. Frågan är bara om jag räcker till…=)

AmandaWvW
9/30/10, 12:17 PM
#37

Jag har två egna katter, orientaler och en fosterkatt exotic som min bror inte kan ta hand om när han jobbar utomlands under två år. Detta på ca 50 kvm.

Jag vill vara uppfödare men det måste passa in i mitt schema som student, så uppfödningen kan nog tänkas ligga vilande under perioder.

Jag har sambo och en stor familj men många syskon som jag ofta besöker.

Många tycker nog att jag inte borde ha katter när jag inte vet hur mina närmsta år kommer att te sig, det ligger lite i studentens natur att inte kunna planera särskilt långt framöver. En del frågar hur jag har råd, om det händer något oförutsett, men det gäller bara att ha en buffert.

Min familj hemma tycker nog att jag inte borde skaffat katt för att det blir så himla många katter när alla syskon åker hem till mamma och pappa och tar med sig sina katter, men får de, får jag ha katt.

Jag bemöter oftast kritiken med en kommentar om att jag helst vill bli en kattant, ju fler desto bättre.

Jag tror att tre katter är maximum i min lägenhet och överväger att inte ens skaffa en till efter att exotic flyttar hem till sin husse och matte, men vi får se hur det går. Kanske ska hitta en fodervärd eller två…

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

prodigy
9/30/10, 12:44 PM
#38

Jag har inte så många katter, nr tre kom hem för ett par dagar sedan. Jag har heller inte fått kritik eller kommentarer angående många katter, däremot att jag har många barn, de är fem stycken. Att det är lite underligt verkar många tycka! Jag tror att människor gärna vill kommentera det som är lite ovanligt, eller inte följer normen! Jag får ofta positiva kommentarer, men ofta undrar tex barnens kompisars föräldrar om det inte är hemskt jobbigt! -Jodå, ibland, men för det mesta underbart, och det rullar på på ett annat sätt än när jag bara hade två…Glad

Min mamma däremot har många katter, tio,  och hon upplever precis som många av er att hon måste ursäkta sig, och ibland slingrar hon sig lite och svarar sju…

Vi bor numera i lägenhet igen efter att ha bott en tid i stort stort hus på landet. Vår lägenhet är rymlig på 140kvm, med stor solig balkong där katterna ska få innätat till våren. För vår stora familj så är detta lite trångt ibland, men helt ok. Just nu får kattantalet räcka, även om kattungesuget sätter i ibland, men allt har sin tid, och när barnen blivit äldre så…

Blatabby
10/1/10, 1:34 PM
#39

 1. Hur många katter har du?

- Har nu 3 siameser, alla hanar. Hade under många år 5 siameser.

2. Är du uppfödare eller har du katterna som sällskap?

- Numera endast sällskap.

3. Är du ensamstående eller har du familj?

- Familj med 2 barn.

4. Hur blir du bemött av folk och vilka är egentligen folk för just dig?

När man bor i lägenhet i centrala Stockholm så är det inte jättevanligt med flerkattshushåll tror jag. Många blir förvånade över att vi har fler än en katt. Själv tycker jag att jag "bara" har 3 nu. En del besökare tycker det är kul, främst kamrater till barnen. Några vuxna tycker det är lite läbbigt med katternas nyfikenhet - dom beter sig inte som katter brukar och dom ser ju inte ens ut som "vanliga" katter osv. Och allergivarningsklockan slår till ganska lätt för en del av barnens kamraters föräldrar. (Storstadsfenomen?)

Min svärfar tycker definitivt att de är för många och att de är alldeles för påträngande. Min sambo däremot är lika djurfrälst som jag själv - som tur är!

5. Hur bemöter du den eventuella kritiken?

- Jag bryr mig inte alls. Katterna har alltid varit en självklar del av våra liv. Besökare får bita ihop.

6. Är du själv nöjd med ditt kattantal eller tycker du, att du egentligen har för många i förhållande till din boendeyta?

- Jag har tre katter på 110kvm. Det känns alldeles lagom. 5 var också ok tidigare, men eftersom alla blev gamla samtidigt så blev det en tuff tid när de började gå bort en efter en.

Upp till toppen
Annons: