Annons:
Etikettkattprat
Läst 1918 ggr
berthagenn
10/12/10, 2:38 PM

Siameserna + renovering?

Hej alla,

Jag bor i en trea och vår förening skall renovera lägenhetrna i 3 etapper. Först byte av all el. Sedan stammarna, sist badrummet.

Är oroligf för hur mina 2 siameser och 2 bonkatter tar detta?

Just mina siameser är väldigt ”hemmakära”, men även oroliga om jag tar dem utanför lägenheten, ner till innergården. Speciellt min minsta lilla siamese Ludde.

Ska jag flytta ut dom? Kan bo hos min plastmamma…Men känns inte optimalt. Tror ni detfixar borrade och rivande av badrummet?

Mina katter är vana vid tysnad och lugn och ro då jag inte har barn och lever ensam….

Hur ska jag lösa detta för katternas bästa???

Mvh Malmö

Annons:
Siameshona
10/12/10, 2:48 PM
#1

Jag hade stambyte för 3år sen när mina gamla siameser levde. De fixade el, stammar,badrum, kök- ja allt på en ggn. Detta tog 6vec. Tack & lov fick de bo hos sin gamla husse & jag på annat ställe. Jag åkte till han 1g/vec & umgicks. Det var hemskt under så lång tid, men killarna hade det super.

Eftersom man stänger(så som min lgh är planerad)v.rumsdörren & tejpar igen, hur hade de kunnat vistas i kök/hall/badrum där det var en "mess"? + oljudet!! Nä, försök låta dina missar bo någonannanstans. Det kommer bli ett helsike för dem. Tror jag.

berthagenn
10/12/10, 3:05 PM
#2

Usch då.

Jag kan inte leva utan dem, så då får vi bo hos plastmamma och trängas där. Obestämd

lejoneva
10/12/10, 7:00 PM
#3

Har bott hemma med två katter under stamrenovering i badrum, eftersom inget ersättningsboende erbjöds.  Ingen höjdare för någon av oss. Det låter fruktansvärt, när de bilar bort ett helt rum eller borrar, det blir fruktansvärt dammigt, hantverkare kommer och går med lånade nycklar. Man är alltid orolig, att nån katt ska smita ut, om man inte är inne själv. Skulle absolut försöka flytta ut åtminstone katterna, om det händer igen.

Siameshona
10/12/10, 9:17 PM
#4

Det var fasansfullt att vara utan dem, men jag tänktr ju på deras bästa! Så har du möjlighet att bo hos ngn med kissarna så gör det!

#3 Ja, & de bara lämnar dörren öppen. Inte bryr de sig!

Nilla
10/12/10, 9:23 PM
#5

Åh, stackars dig. Jag som har ångest bara det ska in en elektriker i huset. Måste vara hemma när det kommer. Förklara att katterna inte får gå ut. Men ändå är man orolig, att de ska glömma dörren när man åker iväg till jobbet.

När vi flyttade in här, höll de på att måla fasaden i två veckor. De slipade ytterdörrarna och skulle sedan ta ner dem för att måla. Några engelska ord kunde de och jag trodde, att vi hade en överenskommelse om NÄR dörrarna skulle ner.

-Monday, sa de och pekade på dörren. Plastic…, och så visade de hur de skulle sätta byggplast för öppningen.

Tur att jag var hemma, för på söndagen började de plötsligt plocka ner dörren. Plasten visade sig vara väldans tunn och endast fastsatt med några krukor längst ner. Jag höll på att få spatt och räknade alla mina katter.

Det bästa är ju om man har ett rum där katterna kan vara instängda dagtid, men ska de bila ner insidan av badrummet kanske det blir ett fasligt liv. Smutsigt också. Jag avundas dig inte.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

lejoneva
10/12/10, 9:54 PM
#6

Katter hör ju dessutom väldigt mycket bättre än vi, eftersom de kan höra en mus som rör sig  nere i jorden t. Tänk på hur DE kan påverkas av bilning och borrar. Och de har inga öronproppar.

Annons:
lejoneva
10/13/10, 12:36 AM
#7

Vid närmare eftertanke:

Om du  får bo kvar i lägenheten under renoveringen , så lämna bort katterna under de värsta och högst störande arbetena bara. Några dagar kanske.

Under återuppbyggnad av badrum kan det vara ganska tyst. Då kan ni nog bo hemma allihop.

Om det är möjligt att låsa in katterna (med nyckel) i ett rum, när hantverkarna kommer och går, så löser det sig ska du se.

berthagenn
10/13/10, 12:41 PM
#8

Tack al för er input, det är väldigt värdefullt. Jag går och våndas som bara den. Kan inte sova utan mina bebbar. Och att sätt dem på pensionat är nog ingen idé. Det måste vara hemskt för dom. Usch, ska bli så skönt när det är klart.

Jag flyttar nog ut ett tag. Tillsammans bor vi hos min plastmamma i hennes lilla 2:a. Det blir trångt men vi är tillsammans.

[Sjöholm i Hålan]
6/28/12, 9:32 PM
#9

Mmmm det hade jag med gjort,då jag jobbat som betonghåltagare vet jag vilket liv det blir..samt att man var tokig på kattägare som inte lämnade bort sina kissar,utan en del till och med sprang runt i hela lägenheten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ingen höjdare för varken kisse eller vi som jobbade :-)

Nilla
6/29/12, 9:21 AM
#10

#8 Det här är flera år sedan ni. Hur gick det egentligen? :)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

berthagenn
6/29/12, 10:39 AM
#11

Hej!

Glad

Det gick bra faktiskt. Hade ett gäng elektriker hemma som var älskade kissarna som jag kallar för ”Skurkssons AB” till dagligdags. Cool

Borrningen däremot blev aldrig av, utan sköts på framtiden. Tack gode gud för det. Skrattande Den dagen den sorgen. Glad

Katterna älskade dessa elektriker däremot. Och killarna tyckte att dessa kissar var coola och frågade en massa om dem. Så  mina siameser är verkligen ambassadörer för sin ras. Känns som om män trycker om siameser och  deras look som nog tilltalar dem.

Kram Bella

Upp till toppen
Annons: