Annons:
Etiketttillsalu
Läst 22263 ggr
4barnsmor
2010-11-02 11:55

Pris på siames?

Ska så småningom sälja mina små sötnosar och har lite funderingar runt pris… Vad tar ni betalt för era små siameser när ni säljer de? Finns det någon generell praxis…

/Caroline

Annons:
tuska
2010-11-02 12:02
#1

En defekt fri fin unge ligger priset på 6000-7000 kr

marysiam
2010-11-02 13:12
#2

håller med tuska;)

Lejdet
2010-11-02 13:17
#3

det är ett normalt pris, men tyvärr styr ju efterfrågan priset ibland och för att få de sålda kan man behöva gå ner i pris.

Själv säljer jag hellre en katt en tusenlapp billigare om jag vet att den får ett kanonhem!

4barnsmor
2010-11-02 13:22
#4
#3 Håller helt med! Visst är det viktigaste att de får ett kanonhem.

Tack alla, nu har jag iallafall fått en fingervisning… Skrattande

marysiam
2010-11-02 13:25
#5

Ja jag ser ju hellre att min kattunge kommer till ett bra hem, än att någon betalar fullpris och den hamnar snett;)) En vän till mig ska få en av mina kattungar pga att hon drömt lika länge som jag gjorde om en siames, men hon är ensamstående med barn och har inte 6000 kr att slänga upp. Hon ska få en hane av mig och jag ska låna honom till parning 3-4 ggr, så det blir som ett litet fodervärdsavtal. Bättre hem för en kisse får man leta efter!;))

kalindas
2010-11-02 13:35
#6

#5
Tänk bara på att skriva ett kontrakt med din kompis. Även de bästa vänner kan bli osams om muntliga avtal…

/Elisa

Annons:
marysiam
2010-11-02 13:39
#7

#6 Absolut!;) det har vi redan diskuterat, så att allt går rätt till;))

Zandrinos
2010-11-02 15:41
#8

Sen ska man inte sälja för billigt heller. Har inte köparen råd med att köpa raskatt, så kanske han/hon inte heller har råd att gå till veterinären med katten om den blir sjuk. Det är inte bara priset på katten som kostar, det är mycket som tillkommer med tiden…försäkring, sand, mat m.m.m.m.

Nonimonos
2010-11-02 15:50
#9

Att man sänker priser och ibland t.om ger bort sina katter ska gudana veta jag vet att man kan och gör ibland. Men vi måste försöka hålla våra priser utåt sett i stort sett lika, prisdumpning gangnar inte vår marknad. Så när ni annonserar hoppas jag inte att ni annonserar för mindre - det förstör bara för andra och för er själva i längden.

Men när man sen har en bra köpare som kanske inte har råd och så vidare så är det inget som säger att man kan sänka priset - det är ju er plånbok trots allt som isåfall blir lidande.

Men jag vet flera nu på senaste tiden som har haft problem med att ta ett fullt normalt pris på sina kattungar pga av att man har sett annonser med låga priser på samma ras.

Så tänk er för när ni annonserar iallafall. Marknaden styr inte priserna, det gör våra kostnader.

marysiam
2010-11-02 16:36
#10

#8 hon kan absolut stå för allt annat, då hon redan har en katt, men att lägga upp 6000 kr + allt annat är lite för tungt för henne, vilket jag förstå helt och fullt!;) Och skulle hon hamna i en situation, där hon måste till vet och det blir dyrare än vad hon räknat med, så får hon låna av mig iså fall;) Alla bra kattägare sitter inte inne med 10000 kr i nödkassa till sina kissar oavsett om de är ägare av raskatt eller bondkatt;) Jag ser hellre att en av bäbisarna hamnar hos henne oavsett!;) Då jag vet att hon är en underbar människa, som skulle göra vad som helst för sina kissekatter;) Hennes bondkatt är fullförsäkrad och hon åker in i dagarna för att kastrera honom;) Han är en hittekatt som ingen ville ha…Hon vaccinerar årligen och frågar alltid om det är något mer hon behöver tänka på vad det gäller "Kompis" som han heter;) Katten äter Royal canin och har pussy kattsand, så denna går det ingen nöd på;)) En sån människa ger jag gärna en av kattungarna till!!;)

marysiam
2010-11-02 16:37
#11

För övrigt kommer kattungar från mig ligga på 6000 kr om den är defektfri och sen får man fundera om man har ett navelbrock el liknande;)

kalindas
2010-11-02 17:13
#12

#10
Det var inte att du säljer din katt billigare till en vän som #8 & 9 menade. Det är väl ofta man ger fördelar eller rabatter till sina vänner..Glad

Men det finns flera uppfödare som nästan får panik om de inte fått sålt sina ungar vid 11-13 veckor och totaldumpar priserna på Blocket.
Detta gör att de som inte säljer sina katter till extrapris får höra hur "billiga" den eller dens katter var och det ger problem för de som tar normaltaxa för sina.

Är själv en fattig kattägare och lever hellre flera månader i skuld än, låter mina katter lida om de blir sjuka. Men tyvärr tänker inte alla kattköpare så.

Vet katter som sålts för 2500-3000kr av uppfödaren, som sedan ett par veckor senare slängs ut på Blocket av de nya ägarna till "extra pris" 4000kr..Rynkar på näsan

Det är den typ av handel man vill undvika.
jag kan dumpa priserna regält när jag väl möter kattungeköparen och det känns rätt. Men i annonserna har jag till 99% alltid fullpris.

/Elisa

Millimina
2010-11-02 17:31
#13

Tyvärr står jag med i alla fall en kattunge såld pga att annan uppfödare dumpat pris ner till 1500:-…

De ville inte köpa dyr kattunge av mig när det går att få tag på katter av samma ras mycket billigare. Men, de kommer väl snart att upptäcka att mina kattungar är normalpriser.

Annons:
tuska
2010-11-02 17:50
#14

 Jag dumpar inga priser.  

 Inte till mina kompisar ens. Möjligtvis om det vore en hane jag sedan hadde lite användning för själv, med ett avtal.

En knick blir 1000 kr billigare här samt att jag betalat Kastrering mot kvitto, så har jag gjort vid två tillfällen.

Zandrinos
2010-11-02 18:27
#15

#10 det är inte dig och din vän jag hade i åtanke, utan människor man inte känner.

marysiam
2010-11-02 18:32
#16

japp;) jag vet att det finns folk som tar vatten över huvudet när de skaffar djur och det är jag också emot;) och här kommer det inte dumpas några priser pga att det tar tid att sälja hahaha nej då får de stanna kvar tills rätt ägare kommer;))

marysiam
2010-11-02 18:44
#17

#12 men hu!!! vad är det med människor… allvarligt, om jag vill ha en seriöst uppfödd kattunge, så blir jag misstänksam om det är för billigt!! jag lägger hellre 6-7000 kr och vet vad jag får och om jag inte har råd, då får jag vänta och sparaTungan ute Och min vän är väldigt speciell, vi har gått igenom mkt tillsammans och det har varit köp och sälj mellan oss tidigare när det gäller andra grejjor och vi har alltid kommit överens;) men vi kommer att skriva lååååånnnngaaaaa kontrakt så ingen blir ledsen i onödan;) de andra vännerna får allt betala fullpris hahaha

"15 Och jag förstår att man tänker så att om man inte har råd, då ska man låta bliFlört jag tänker oftast så själv, så det är inga konstigheter, ledsen omj ag tog det lite fel… skrivandet kan ibland missuppfattas tyvärr Kram!!!!

[lisme]
2010-11-02 18:55
#18

Vi har vært i en situasjon der vi satt med 6 kattunger fra et kull på 7 og 5 kattunger fra et annet kull uten å få solgt noen. Og det kan gå bra i noen uker men til slutt må man faktisk finne nye hjem til dem. I utgangspunktet skal en kattunge fra nord-Norge ha samme pris som en fra sør-Norge, men når man sitter med ganske mange og halvvoksne kattunger er prisen det eneste virkemiddelet vi har. Det dyrt å reise i Norge og når en kattungekjøper på østlandet kan kjøpe en kattunge til 5000 kr er det vanskelig å skulle selge halvvoksne katter i nord-Norge for en høyere pris enn det. Selv til samme pris er det vanskelig å selge fordi det koster å sende katten med fly, eventuelt reise for å hente den.

#17 Er man useriøs om man senker prisen på en katt?

marysiam
2010-11-02 19:20
#19

Nej jag tycker inte att man är oseriös;)) Men generellt så är det så JAG skulle känt! men jag har varit med om gånger där det har vänt och bitit mig i ryggen i andra sammanhang;) Jag tror att man måste se från situation till situation;) Det kan vara så som du säger att helt plötsligt sitter man där med 9 kattungar eller nåt sånt;) och då är det inte så lätt längre;) Man kan ju säga som så här att det kan vara svårt att generalisera och jag kanske också kommer att komma till en situation där jag också gör så, för man gör ändå det som känns rätt!! Och oavsett priser, så anser jag att det viktigaste är att kissarna kommer till rätt hem;) därför ger jag min vän en kattunge!;) Sen kan jag säga att jag köpte en renrasig Sloughi (vinthund) som var 3 år gammal för 6000 kr…hans värde som valp var 12000 kr, men han hade "blivit kvar";) Det var den bästa vovve jag någonsin känt!!!! hade honom tills han blev 10 år och han gick bort pga ålderdom;)) Enda "felet" med honom var att han kissade på sina framben;))) men jösses det var ju värt att torka av!! så underbar vovve kommer jag aldrig mer få tag i….så jag läser oftast in från fall till fall…Men om jag hamnar i densamma situation som dig, kommer jag förmodligen göra samma sak.. vi är människor och vi förändras för varje gång vi upplever något.. Jag kommer aldrig bli en moraltant och tala om för andra hur de ska sköta sina liv, det är upp till var och en;)))

marysiam
2010-11-02 19:36
#20

För att knyta ihop detta: vi får försöka att hålla varandra om ryggen och se till att alla ligger på ungefär samma priser när kattungarna är 12-14 veckor. Att hjälpas åt tjänar alla på men om man kommer i den situationen som Lisme kom i och säkert många andra, så kanske man måste dumpa priser om man inte fått dem sålt vid 4-6 månaders ålder;) vi har alla samma intresse och det är INTE att döma varandra, utan vi är olika individer som handlar utefter situationen vi hamnar i;) Och let´s face it,-man FÅRinte ha hur många katter som helst…

Att jag upplever en sak, så innebär det inte att jag tror att alla andra måste tycka som mig! det vore jättetråkigt!! Då skulle vi inte ha nåt att argumentera omSkrattandeFlört Och om jag känner mig tryggare att köpa en kisse från uppfödaren för 6000 kr, då är det så. Men sen kanske jag väljer framöver att köpa en kisse för 3000 kr som är 6 månader, därför att det känns jättebra med uppfödaren och kissen mm..vem vet kanske av dig Lisme.. förlåt om jag skrev tokigt;)) jag är övertygad om att jag snart kommer i samma sits och får tänka om;))Glad

Annons:
alltidsiames
2010-11-03 13:02
#21

Efterfrågan, priset, tillgången - visst är det intressant?

Om alla ska avla så blir det svårt att sälja.

Om man avlar på djur som är ointressanta blir det svårt att sälja sina bebisar.

Om man avlar på samma djur för mycket så blir alla släkt och det blir svårt att sälja.

Om man får dåligt rykte med defekter, sjukdomar eller hygien blir det svårt att sälja.

Om man dumpar priset är man taskig mot andra.

Om man bara hyllar chokladbruna orientaler eller sköldpaddor så kommer de att bli mer efterfrågade. Trenderna växlar snabbt och vi är medskyldiga.

Vi är alla beroende av att alla använder sunt förnuft och tänker efter innan vi gör något som skadar andra.

aceso
2011-04-21 17:02
#22

Hei, jeg ser at dette er en gammel tråd, er det for sent å kommentere på den..?

Jeg venter kattunger :) dette blir mitt første kull og jeg prøver å finne ut hva som er mest "riktig" pris.

Etter det jeg leser her og i andre tråder ser det ut som at en Siameser kan koste alt fra 5000-7000? Hva avgjør om den koster 5000 eller 7000? Er det helt tilfeldig?

Er det samme pris i Norge og i Sverige?

Jeg kjøpte min Siameser for 5000, 3 måneder gammel.

Jeg tenkte først å ta 5000 for kattungene, er det en grei pris eller presser jeg ned prisen i markedet da?

Jeg tror det kommer til å bli kjempefine kattunger, Kattemor har vert på utstilling 1 gang og fikk da en CAC. Far er en Foreign white. Vi bor i Oslo.

Hva tar dere for deres kattunger?

Supinesophie
2011-04-21 17:10
#23

#22 Ååhh!! Vilka underbara ungar du kommer få! Förvånad Hoppas du får nån foreign white!

[SoooL]
2011-04-21 17:24
#24

Jag köpte min SIA för 8000kr. Överpris? Förvånad

cosbykatten
2011-04-21 17:27
#25

#24 > 8000:- behöver inte alls vara överpris, det beror på vad det är för linjer på katten, stamtavla, hur fin den är, om den är tillräckligt bra för avel  osv.

[SoooL]
2011-04-21 17:31
#26

Ja hon (uppfödaren) sa ju själv att eftersom det är så fina katter (hon hade två kvar) så ville hon har lite mer för dom.
Måste ju erkänna att summan ändå fick mig att bli lite förvånad då jag är van vid att de ligger runt 5-7000kr
Men jag är nöjd trotsallt, hon är ju för snygg. Hoppas hon får fina bedömningar på utställningar sedan nästa år Glad

Lejdet
2011-04-21 17:50
#27

# 26 jag skulle vara beredd att betala så mkt. om det är en väldigt bra typad katt med sällsynta linjer bakom sig, annars inte

Annons:
[SoooL]
2011-04-21 17:57
#28

#27, jag vet inte vad en bra typad katt är och vad sällsynta linjer är. Skrattande Jag köper ju en sällskapskatt och vill gärna att den ska vara fin rastypiskt och att det ska finnas potential till utställning.

Lejdet
2011-04-21 18:03
#29

ja att den är just rastypisk, sällsynta linje=att man kan föra in lite nytt blod om man har tänkt sig att avla på den

när det gäller rent sällskap så är ju temperamentet viktigast, tyvärr kan man inte alltid få allt ;-)

[SoooL]
2011-04-21 18:32
#30

Jo visst är tempramentet viktigast. Borde det väl vara även om man köper en katt för avel? För jag menar, om man ska avla på katten vill man kanske att den har just det: bra temprament :)
JAg vill ha en kombination, personlighet och det yttre. Jag vill inte ha för små öron. Dålig profil och så vidare. Ska jag köpa en raskatt så ska den ändå se ut så som det är tänkt att rasen ska se ut. JAg är lite så.
Och jag vet att man inte kan få allt, jag ville ha en hane men kom hem med en tös haha!

aceso
2011-04-21 22:50
#31

#23 Takk :) Ja, vi håper på noe hvitt :)

Oj, så det kan gå helt opp i 8000?

Jeg får inntrykk av at 5000 er litt for lavt.

[lisme]
2011-04-21 22:59
#32

Prisen skal vel til en viss grad gjenspeile hva som inngår i "pakken". Noen selger kattunger med stamtavle, en vaksine, en kattungepakke som de har fått gratis fra en forleverandør og der ingen av foreldredyrene er testet for noe som helst.  Andre selger kattungene ferdig grunnvaksinerte, med id-chip, stamtavle, informasjon om kullet og den aktuelle kattungen med bilder og der foreldrene er testet for f.eks FIV/FeLV og nå etterhvert også PRA. Om dette gjaldt to kattunger som jeg skulle velge mellom, ville jeg ikke valgt den som hadde den laveste prisen men den som leverte den mest komplette "pakken"

aceso
2011-04-22 00:52
#33

#32 Bra poeng, klart at det har jo mye å si hva som er med i "pakken".

ps. Jeg glemte å skrive at jeg mente NOK.
5000 NOK er 5737,89 SEK med dagens valutakurs.

Maxima06
2011-04-22 09:46
#34

Är jag som köpare dum om jag säger att jag tycker att du ska gå upp en del i pris? ;)  En "färdig" katt som lisme skriver  tycker jag att man ska få ta betalt för. Jag är fullt villig att ge 6-8000 för en rastypisk, "färdig" katt. Vad kan det bli i NOK runt 7000?!

Annons:
SacredSouls
2011-04-22 10:25
#35

Så spennende. Kjempegøy at hun tok seg Glad

5000 er for lavt. Jeg synes du bør legge deg på 6-7000.

Sist vi hadde en kattunge til salg så tok jeg 6000 og den gikk til kos. jeg hadde prisen ute og fikk mange seriøse svar.

Om man kikker på feks finn.no så er det mange raser som ligger på rundt 7000 + nå, også har man perser på "billigsalg" som ligger på rundt 4500 Rynkar på näsan Så det er viktig å tenke på det som #9 skriver i sitt innlegg.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[SoooL]
2011-04-22 10:34
#36

En fråga då,., Jag vet de som tar 4000kr för en SIA (frisk och defektfri SIA) och som kan gå ner så mycket som till 2500kr för en SIA  med svansknick.
Är inte detta fööööör billigt?

Ska man fundera på varför de är så billiga?

personligen blir jag ofta misstänksam när någon ligger så många tusenlappar under standarspriset (då dessa raser oftast ligger på 6000kr ca)

SacredSouls
2011-04-22 10:51
#37

#36 Mener du ved annonsering.At prisen er så lav ? Det er ikke fordi de da har senket prisen etterhvert fordi de ikke har fått solgt ?

Noen kan vel få litt panikk om de blir sittende med kattunger og senker prisen mye. Jeg tror nok det er en bedre ide å da legge ut bilder men ikke prisen. Så kan man heller se på hvilke som tar kontakt å ta den prisen som føles riktig.

Det viktigste er jo å holde prisen ganske så stabil utad i markedet.For konsekvensen ved å senke prisen så mye blir jo at alle andre raser er så mye mer ekslusive enn vår. Og slik kan det ikke være.Det er nok mange som ikke tenker på det, men tror istedet at de skal få flere kjøperer ved å senke prisen såpass.Kanskje hjelper det på det ene kullet,men på sikt vil det være skadelig for rasen.

Så sitter man igjen med usolgte kattunger så bør man legge ut bilder og ta prisen ved privat kontakt.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[SoooL]
2011-04-22 10:56
#38

Nej alltså det där är utgångspriserna. Jag såg annonsen med de satta priserna när kattungarna inte ens hunnit bli 12v så då tycker jag inte att de borde kännt panik?

Jag tyckte det var väldigt billigt så undrade vad felet var i den uppfödningen när jag såg priset Skäms

…och vill rätta mig själv. 2000kr kostade en med svansknick. Det priset kan man ta på en huskatt som är vaccinerad och chippad :/

SacredSouls
2011-04-22 11:18
#39

Ja man begynner jo såklart å lure da om hvorfor det er så billig.jeg er helt enig med deg.

Når man er helt ny som oppdretter så er det jo litt vanskelig dette med pris. Lett å føle at man tar overpris og vil senke prisen for å være snill eller for lettere å få solgt de.

Men når det gjelder salg og spesiellt annonser så må jeg barne nevne dette med gode bilder.Flotte, klare bilder av kattungene er alfa omega.

Ble litt OT det siste her da, men det har jo sammenheng med salg Skrattande

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MalinL
2011-04-22 12:58
#40

Jag brukar ta 5000 för mina varianter, kanske för billigt då? Skäms

Mina varianter går ju oftast till sällskap och 5000 var vad en variant kostade när jag började föda upp, för ca 5 år sedan.

Samtidigt så tycker jag att det är fritt att ta vad man vill, det är ju fri prissättning. Jag har egentligen inga synpunkter på vad andra tar, tar de 9000 för en SIA så säger jag inget om det.

Jag kan också tänka mig att gå ner i pris när köparen köper två kattungar eftersom det är så viktigt för mig att kattungarna har kattsällskap i sitt nya hem.

[SoooL]
2011-04-22 13:03
#41

#40: Så varianterna är billigare än balineserna? :P

Annons:
SacredSouls
2011-04-22 13:28
#42

Jeg synes egentlig 5000 er for billig. Og hvorfor jeg synes det er  fordi som du skriver selv. De kostet 5000 for 5 år siden.Det er ganske lenge det og litt bør man jo øke prisen.Glad

Men jeg forstår jo godt at det blir litt annerledes med varianter i et kull kontra balineser.

Jeg høres jo ut som en gedigen kapetalist. Det er jeg absolutt ikke.Skrattande

Men håper dere forstår hvor jeg vil og hva jeg mener.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MalinL
2011-04-22 13:33
#43

#42 Du har nog rätt, ska höja kanske priset till nästa kull. Tungan ute

#41 Jag har tagit mindre för mina varianter än för mina balineser, eftersom det ju egentligen är balineser jag födare upp och varianterna är ett "mellansteg" men vet andra som tar samma pris också.

Jag har över huvud taget funderat på dethär med prissättning de sista åren. En del tar mer för avelskatter än för sällskapskatter och säljer med andra avtal, men för att det ska vara någon vits med det så bör man ju kastrera sällskapskatterna innan leverans egentligen, eftersom vi inte har möjlighet att sätta dem på stamtavla 2 som i Norgre. Annars kan det ju bli så att sällskapskatten blir en "billigare avelskatt" om ni förstår hur jag menar.

Attacks
2011-04-22 14:30
#44

Rette kattungekjøpere spør ikke om pris,da er det katten dem vil ha,og er inneforstått med gjennomsnittsprisen av rasen Glad

Jeg har litt ulike priser på en kos/show katt, kontra kos/show/avls katt. Jeg har brukt mange penger på importer,og jeg tester fiv/felv/PRA, og vil noen ha avlskatt av meg,så får dem betale litt mer for dette. Derimot kos/show kjøperene kan ligge på alt mellom 5000-6000kr innen Norge.

Når det er sagt,så har jeg solgt kosekatter for mindre enn 5000kr også,men det er innen vennekrets/tidligere kattungekjøpere. For den rette kunne jeg gitt en bort også. Akkurat disse er ikke for meg blandt de vanlige kattungespekulantene.

Jeg solgte 2 til Nord for mine 2 forrige kull,og ingen av disse spurte overhode om pris,det var akkurat den katten dem hadde så lyst på.

Jeg har også solgt kosekatt til noen på Østlandet,som overhode ikke reagerte på 6000kr som kosepris.Den andre ekstremt sjeløyde utypede siameseren deres hadde dem betalt 7000kr for.

Prisen på rasen er i mine øyner altfor lav,om noen skal drive å selge defektfrie for 5000kr og under.  Det finnes jo også mange oppdrettere av andre raser,som slett ikke går ned i pris ved en skjønnhets defekt heller. Dem har samme utgiftene, og sant er jo det.

Utenfor Norden er det feks veldig vanlig nå med 1200-1500 euro. Noen sitter enda på 1000 euro,og det er uansett om du skal ha kosekatt eller avlskatt. Snakk om defektfrie. Så i forhold til mange av disse så driver vi i Norge/Sverige virkelig på med billigsalg. Så ja, utenlands har jeg også helt andre avlspriser enn innenlands,men når jeg selger til andre oppdrettere,vil jeg også selge noe av det beste jeg har laget.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Ellenfyrkant
2013-03-11 16:08
#45

Några verkar tycka att hemmet är viktigare än priser och kan därför gå ner i pris vid rätt köpare. Men prutar ni med er själva inför "kunden"? Om tänjta köparen tittar på kattuungar a och sedan säger "vire underbart men för mkt pengar" går ni direkt ner i pris då? Räknar ni alltid med att dessa köpare sedan har råd att vårda katten? Dela gärna med er av era tankar och tillvägagångssätt ni uppfödare!

Mvh Ellenfyrkant

AngelsCo
2013-03-11 23:05
#46

Jag skulle säga att 7-8000 är normalpris, men det beror också på vart man bor. Det ÄR dyrare med veterinärkostnader i storstäderna, men det är billigare att ta sig till veterinären. Exempelvis. Jag har inte råd att sälja mina för 5000 kr, inte en chans. Jag har köpt mina för mellan 7-8000, ungefär. Jag har ett specialfall där slutkostnaden egentligen är inflexibilitet för mig, och inte så mycket pengar. Tycker 5000 är väldigt lite för en siames, variant eller inte.

Prisdumpning är något jag verkligen avskyr. Det gynnar inte raskatter och de gynnar verkligen inte våra raser. Men jag säljer mina kattungar som köps i par eller om de har katt från mig sedan innan får man rabatt på kattungarna. Jag säljer hellre en katt billigt än till fel hem.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Herlingstorp
2013-03-25 20:28
#47

#19 Kanske lite OT men jag har hittils inte träffat en hanhund av vinthundstyp som INTE träffat sina egna framben :)

Jag är inte uppfödare, bara kattköpare. Jag tycker runt 6000 är rimligt för en kattunge.  För en vuxen katt skulle jag nog tycka det är rimligt med en sänkning. Handlar det om katter med meriter för avel el dyl är väl sitsen en annan gissar jag.För billigt ger "skumma" signaler, om man inte är bekant, tidigare köpare el dyl och för dyrt kanske begränsar bra hem. Jag tycker det är bra att det kostar, det är ju anledningen till att det är 99% mindre omplaceringar, kattungeannonser utan svar kat4 jämfört med bondkatterna. Att spara till en katt kan man göra under lång tid, vetrinärkostnader måste man klara akut.

Jag tycker därför man skall (men självklart kan det finnas omständigheter som säger annat) annonsera med standardpris. Vill man sedan ge vänner, tidigare köpare el personer man upplever kunna ge ett bra hem ett billigare pris är man i mina ögon inte alls oseriös. Jag tycker det är mer oseriöst att till varje pris tjäna mesta möjliga krona på sin katt utan att vara noga med till vem man köper. Katten får dock inte bli en reavara el ngt man kan köpa/sälja runt för att tjäna pengar. 

Skulle jag behöva omplacera min katt skulle jag igentligen inte bry mig ett skvatt om vad jag får betalt för honom, endast hemmet är det viktiga. Men de som börjat prata pengar direkt och som bara är ute efter en billig raskatt skulle jag ge på foten.

Herlingstorp
2013-03-25 20:42
#48

Funderar lite på det här med prisdumpning. Jag tycker personligen 8000kr är lite mycket, jag säger inte att jag inte skulle betala det. Men det är mycket pengar. Kanske gör det att fler än jag tvekar lite på steget, väntar lite och köper en sexmånaders katt som uppfödaren fått sälja för 6000 istället. Vilket hade varit bäst för katt, säljare och köpare då? Det kanske kan bli en dålig trend med? Jag funderar bara. En liten risk med allt för dyra priser är att katterna blir handelsvaror som många småhundar blivit. Med smuggelproblem, oseriös avel endast för att tjäna pengar osv. Som seriös uppfödare har man omkostnader som behöver täckas, men det får samtidigt inte bli en pengaindustri? Hur tänker ni som föder upp runt detta? Är jag ute och snurrar?

Jag vill inte att ngn skall tolka det som att jag inte tycker att de får kosta, som jag skrev i tidigare inlägg skall djur kosta för att öka djurets status, minska impulsköp osv. Är intresserad av diskussionen och kastar ut lite bete bara..

Annons:
Ellenfyrkant
2013-03-25 20:45
#49

Vad innebär variant?

Mvh Ellenfyrkant

Herlingstorp
2013-03-25 21:13
#50

Sedan håller jag med om det Lisme säger om vad som följer med i paketet. Om jag i en blocketannons läser om en kattunge för 5000kr där båda föräldrarna bor i hemmet och den visserligen säljs via sverak men det inte står ngt annat bekräftande PRA el dyl så känns det mer oseriöst än en uppfödare som man förstår haft jobb och utgifter för flertal tester, importer, betäckningar som inkluderat resor osv men tar 7000. För mig känns det som att det är det där extra man liksom bekostar? Det är ju det som gör att en seriöst avlad katt kostar mer? Om jag skulle para min katt med syrrans utan att vara påläst om vad jag gör så är ju inte mitt jobb mer värt än om katten ordnar det själv på egen hand i gatukorsningen?  (tolka det inte som att man behöver vara oseriös för att man avlar på egenägda katter,det är såklart utgifter på det med, det är inte det jag menar. Men avlar du fem kullar på dina två egna djur och säljer på blocket så skulle jag dra öronen åt mig)

Jag har respekt för uppfödares jobb. Som blocketsurfare tycker jag dock att man ser mer och mer annonser på tex ragdoll och skogis som säljs av folk som verkat kompisavlat.dvs  Du har en fin katt, jag har en (i bästa fall av samma ras) fin katt med, skall vi tjäna en hacka. Jag kan känna att det är inte det jag vill betala för. Jag betalar mina pengar till de som lägger sin själ i att få fram rastypiska trevliga katter utan sjukdomar. Jag skulle kunna köpa en tjuvparning, om det i övrigt är en seriös uppfödare, katten behöver alls inte vara sämre.

Läste en annons häromdan där en tjej sökte en hona till sin sex månader gamla blandraskatt. Tror det var tre raser i den och hon skrev: det är ju bra om din katt har någon av min katts raser för då kan vi sälja kattungarna dyrare. Hon hade betalt runt 4-5000 för sin blandras och ville väl nu tjäna igen sina pengar. Sånt får jag ont i magen av. Jag tror inte en blandis är en sämre katt. Men avel som enbart handlar om pengar är helt fel.

Samtidigt, skall jag ha en katt enbart till sällskap och den kommer kastreras som ungkatt kanske varken svansknickar, vissa tester el utställningsmeriter är ngt som är avgörande för mitt val. Kanske väljer jag den katt och uppfödare som helt enkelt känns bäst. Men vid första anblicken väljer jag nog en annons som känns noggrann.

Herlingstorp
2013-03-25 21:19
#51

Jag skulle heller inte köpa av en uppfödare som inte ställer en enda fråga om vad JAG kan erbjuda katten för hem, oavsett om den kostar 2000 kr el 8000kr. Då är det ändå pengarna mer än hemmet som styr…oavsett summa.

farooz94
2015-06-26 03:50
#52

Jag köper 2 foreign white blåögda fullt friska inga difekter vill ha stam tavla det ska va en hona och en hanne inte syskon. Och ett besök hos veterinären innan köpet går igenom. Ska va presenter. Kontakta mig med erbjudanden.

kalindas
2015-06-26 09:22
#53

#52
Då får du leta länge! Sen om din tanke är avel så får du inte para två FW med varandra då det finns risk för defekter…
Ska även tillägga att man tjänar inte pengar på katter hur bra priserna än låter. Gick back nästan 30 tusen när jag avlade.

/Elisa

[SEQJOUZ]
2015-06-26 11:41
#54

Håller med Kalindas. Skall du ge bort katterna som present eller så missuppfattar jag  Du har glömt att fylla i din presentation och blir anonym tror det är lättare att få svar om du gör det och kanske skapar en egen tråd i vilken du skriver om dig själv, tanke med kattungarna som avel, sällakap, utställning etc. Ett litet tips för att få svar  lycka till 

MissMaven
2015-06-26 12:57
#55

#52 Välkommen till forumet. Bra tips från #53 och #54 - se till att uppdatera din presentation och skriv mer om dig själv och vad du kan erbjuda som hem osv.  Och vad menar du med "Ska va presenter"?

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
farooz94
2015-06-26 14:02
#56

Katterna är presenter till mina systrar. Katterna kan va syskon men helst inte för att mina systrar har redan 3

kalindas
2015-06-26 14:36
#57

#56
Som #55 skriver. Skriv en egen annons om vad du söker och vem du är, inte i denna tråd. Plus en presentation om vad tanken är med katterna.
Som det är nu kommer ingen vilja sälja till dej och de mesta kommer räkna dej till ett internettroll…

/Elisa

Missannas
2015-06-26 18:50
#58

Tillbaka till ämnet nu, om det blir mer OT så plockar vi bort kommentarerna, diskussion eller annonsering får som sagt ske i en annan tråd. 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

[SEQJOUZ]
2015-06-26 20:49
#59

#58, precisxdet vi som svarar skriver 😉

Mindful
2015-06-27 12:52
#60

Jag köpte 2 katter förra året och betalade 10 000:- för den ena och 8000:- för den andra. Har haft kontakt med flera uppfödare i Sverige som tar 8000:- för sina kattungar så blir lite förvånad när jag ser så många här som säger 6000:- - 7000:-. Jag trodde normal priset låg mer åt 8000:-

Det är mycket utgifter och ansvar för uppfödare så personligen tycker jag att priserna inte borde gå under 7000:- för en defektfri kattunge.

 ~~ All that we see or seem Is but a dream within a dream  ~~

Carlitos
2015-06-27 20:58
#61

Såg att det var en gammal tråd från 2010 från början :/ så dem flesta bör ligga på 7-8000 skulle jag tro.

Mindful
2015-06-28 10:25
#62

#61 men just det! inte så konstigt då ju 😕

 ~~ All that we see or seem Is but a dream within a dream  ~~

Annons:
Attacks
2015-06-28 19:26
#63

Jeg tar 10.000 NOK for avlskatter mellom Norge/Sverige/DK, men følger euro-pris utenom, og nå ligger dem ofte på 1500 euro for avl. Selger jeg en avlskatt nedover i Europa, så følger jeg rett og slett samme pris dem selger sine for.

Alle mine avlskatter har kostet fra 10.000kr og oppover stort sett 🙂 Men det er også importer eller etter importerte foreldre.

Kosekattene mine derimot, dem ligger rundt 8-9000 NOK, da er det også inkludert Kastrering i prisen. Så ca pris på dem er da gjennomsnittlig 7000 NOK, om en trekker fra kastrerings utgifter.  Syns det er helt ok at avlskatter koster litt mer jeg, når man har brukt penger på å få inn avlsmateriale også. Et syn jeg har både som kjøper og selger av katter til avl.   

PS Jeg selger mange fler kosekatter enn avlskatter :-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

[SEQJOUZ]
2015-06-30 12:45
#64

Ja så är det #63, där ligger jag oxå runtomkring. Det är flera saker som påverkar priset som import, tester man som uppfödare gör…jag testar mina för TF och Giardia det större testet som kostar runt 700 och även PRA om den kan vara bärare och skall gå i avel. Även hur katten ser ut tycker jag är avgörande hur vältypad katten är och kvalitativ 😉 Man kan inte ha samma pris eller ingå överenskommelse vilket pris vi uppfödare skall sälja våra kattungar för det bestämmer var och en själv. Billiga kattungar och dumpning av priser…hm då får köparen fundera på varför och jämföra vad denne får för pengarna 😉 en frisk välnärd uppvuxen på bra mat, vältypad, testad för TF/Giardia/PRA kattunge med bra stamtavla och bra katteri tycker jag skall ligga i pris från 8.000 och uppåt 😊

Attacks
2015-06-30 13:11
#65

Tror mange ikke-oppdrettere ihvertfall ikke tenker på utgiftene man har ved testing av genetiske sykdommer og  basselusker av diverse slag jeg. Her tester vi også alle nye som kommer inn for Fiv,Felv,TF,giardia og klamydia.   Det bør man som kattungekjøper også spørre oppdretter om, hvilke tester som er blitt gjort.  For der er dessverre veldig mange katter i dag som går rundt å er friske smittebærere. Normalt går man jo slett ikke til en dyrlege for å sjekke friske katter, men det var slik vi oppdaget vi hadde både klamydia og giardia i sin tid - samtidig! ( Og jeg er 99% sikker på hvordan vi fikk det inn til oss, sånn i ettertid.)  Giardia er den sykdommen jeg ikke er redd for , for sjekkes en ny pus og den tester positiv, så er det bare å holde pusen adskilt på eget rom . Medisinere,sanere og ta ny test - negativ - ok alt i orden.

Klamydia behandlingen går over mange uker, og medisnen over lenger tid kan bli sterkt for kroppen.  TF er ikke selvopplevd, men jeg håper virkelig at det blir en erfaring vi slipper - jeg føler sånn med katter og eiere som har tatt den kampen.

Det  jeg er takknemlig over - hell i uhell, sykdommene på de friske smittebærerene mine fant vi ut av samtidig som jeg hadde en liten kattungepause - fordi jeg selv var syk. Så takk og lov solgte vi ingen kattunger i den perioden , i beste mening - da vi ikke hadde visst vi hadde problemer. 🙂

Vi går så og si ikke på utstilling, låner ikke hannkatter ut ( gjør vi, en sjelden gang, krever vi diverse tester). Kattene her går ikke fritt ute, så  vi tester ikke avlskattene jevnlig - men tester nye katter absolutt før dem får lov å komme i kattegruppen overhode.   Men jeg tror slike ting blir viktigere jo mer åpne oppdrettere er nå, eller pga egene triste erfaringer.   For man skal slett ikke skjemmes over sykdommer, for det ville være snodig om man ikke opplevde et eller annet når man velger å ha katter. Men man må ta tak i det,  og ta hensyn til de kattene man har fra før - spes oppdrettere.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

[SEQJOUZ]
2015-06-30 20:45
#66

#65, Ett mycket bra inlägg och som jag helt säklar mig till 😊

Upp till toppen
Annons: