Annons:
Etikettavel
Läst 6775 ggr
cosbykatten
1/9/11, 8:44 PM

Viktiga katter i siamesaveln?

Eftersom det verkar vara svårt att hitta böcker om siamesens historia och intåg i Sverige, frågar jag alla eminenta forummedlemmar istället: vilka katter, linjer eller uppfödare har varit särskilt viktiga i siamesaveln? Har några hanar använts lite mer än andra, har någon uppfödare lyckats särskilt väl med ögonfärg eller öronplacering?

Vore intressant att höra lite om "kända" katter inom siamesaveln.

Annons:
MalinL
1/10/11, 5:13 PM
#1

Intressant fråga.

Kankse kan vara något här: http://www.oldstylesiamese.co.uk/page15/index.html

och här:

http://siames.se/siaartikel.htm

cosbykatten
1/10/11, 6:07 PM
#4

Tackar och bockar! Några av artiklarna hade jag läst, andra var nya för mig. Mycket intressant!

cosbykatten
1/12/11, 8:39 PM
#5

Har läst ovanstående trådar och funderar lite… hur ser det ut med svenska linjer och avelskatter, säg från 70talet och framåt? Hur många uppfödare finns kvar som var verksamma på 70-/början på 80talet?

SheViper
6/24/12, 1:38 PM
#6

#3 - Kul att de gamla artiklarna fortfarande finns kvar. Det var min gamla profil som hette Celia. Jag har Ann-Marie Nilssons gamla, svenska bok, om siames i Sverige. Hon själv är bl a biolog och veterinär samt födde tidigare upp siameser. När jag får lite tid över ska jag se vilka uppfödare hon nämner i boken. Eiwor och Dagny borde ha startat upp innan 70-talet och tills för inte så länge sedan så var dem ff aktiva. Jag har ingen koll på hur det ser ut idag, men det tror jag att alla andra härinne vet Glad

Mvh, Cecilia

Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!

Annons:
MonaLia
12/13/12, 10:25 AM
#7

#6 sheviper, väldigt intressant och hjälpsam läsning från den engelska gamla boken du hade översatt! Tack för det, även att du lade upp det för många år sen, men sitter just nu och försöker skriva en 10 sidor lång researchuppsats till min engelska c och blev superglad när jag hittade dom inläggen!

Upp till toppen
Annons: