Annons:
Etikettminneslund
Läst 4031 ggr
Attacks
2010-12-29 07:16

28 dager - farvel Leah

Som sikkert flere fikk med seg via facebook,så mistet vi lille vakre Leah etter en altfor kort tid med henne her hjemme.

Hun var et lite sjarmtroll fra første stund som både store og små elsket :

leah1.jpg

Her har hun  bodd med oss i mindre enn 1 uke :

leah 13.jpg

10 dager senere,koser hun seg sammen med alles snille pelsball ved peisen :

leah 27.jpg

Det aller siste bildet av henne,dagen før hun døde :

leah siste.jpg

Nå har jeg fått det litt på avstand,og klarer å dele hva som skjedde med henne.

Noen ganger er sykdom skjult så altfor godt,men jeg er likevel glad for det hele gitt veldig veldig fort,så hun ikke hadde det vondt.

Helt fra  første stund Leah kom var hun matglad,utrolig kosete og kjærlig. Hun ble raskt en av gjengen. Men helt plutselig få dager før hun døde,mistet hun matlysten,ble litt sjanglete i ganglaget og ble dehydrert. Det skjedde så utrolig fort. Da ringte jeg til min dyrlege,som jeg visste ikke hadde vakt,og spurte om det var mulig at Leah kom hjem til han likevel. (dem har hjemmekontor). Det var ikke noe problem,så hun ble passet godt på mens jeg var på jobb.Der fikk hun masse væske,og da jeg hentet henne var hun samme glade Leah igjen. Jeg hadde sendt med ut mat også til henne,og hun hadde spist godt,og sjarmert dyrlegene i senk. Sånn var Leah, kjempeglad og trygg og ville alle så vel.

Vi ble enig om å se det litt an,for det var ikke noe problem å sette henne på en antbiotika kur om jeg ville. Men vi tenkte nok begge at hva enn det var som gjorde henne litt pjusk i formen,så var det over nå.

Leah lekte,spiste og var som en vanlig frisk kattunge de neste 2 dagene. Men utover den kvelden hun sovnet inn,så syns jeg hun sov litt  vel lenge. Så jeg gikk for å se til henne.

Gråter Nå ville ikke bakbena fungere på henne,hun hadde mistet all kontroll på kroppen sin. Jeg pakket henne inn i varme tepper,og så  igjen var det utenfor vakttid for min dyrlege. Jeg ringte dem likevel,og dem lovte å komme så fort dem kunne,men dem var ikke hjemme selv.

Nå gikk det nedover for lille Leah så altfor fort. Mot slutten fikk hun kramper i bakbena,så dem "sprellet" til alle kanter,og det rant ut væske fra munn og nese. Pupillene var kjempestore mot slutten,men likevel kjempet hun alt hun kunne.

Jeg satt med henne i fanget mens tårene bare rant og rant,og tiden gikk så utrolig sent.Men jeg visste det,nå gikk det mot slutten. Og et aller siste åndedrag så var Leah sovnet,for å aldri  våkne igjen Gråter 2 timer tok det fra jeg vekket henne til hun var borte.

Da ringte jeg dyrlegene mine igjen som snart var fremme,og fortalte hva som hadde hendt. Jeg var så knekt at jeg orket ikke snakke med noen.Så jeg fikk vite hvordan jeg kunne oppbevare henne til neste dag,så skulle dem komme innom å hente henne,så hun kunne bli obdusert.

Leah ble sendt inn til obduksjon,og så var det å vente på resultatet. I mellomtiden måtte jeg informere oppdretter som ble helt knust av sorg hun også.

Jeg prøvde å lete etter årsaken med å sjekke symptomene hun hadde,men Leah kunne liksom ha feilt alt. Men jeg sa til til dyrlegen at jeg har en vond følelse for tørr FIP,og tror på dette,frem til vi får svar. Det mente også dem som hånderte Leah,før prøvesvaret var 100%. Men da igjen ba min dyrlege labratoriet om å sjekke også hjernen til Leah ekstra nøye. Det ville ta enda litt lenger tid med å få korrekt svar,men det var helt iorden for meg.

Så kom resultatet fra labratoriet tilbake. Jeg fikk det tilsendt pr mail av min dyrlege etter han hadde purret ganske mange ganger på dem. Så meg og Line satt å tydet alle "dyrlege-fremmedordene" så godt vi kunne,frem til jeg fikk snakket med dyrlegen min mandag morgen.

Leah hadde ødelagt lever,ødelagt milt og hun hadde lungebetennelse. Med hoveddødsårsaken hennes  var hjernehinnebetennelse forårsaket G-streptokokker ( som ikke må forbindes med livmorsproblemer,da disse  kan opptre veldig ofte i mange infeksjoner på mange type dyr)

Hjernehinnebetennelse er så utrolig sjeldent på katt,og Leah er det 2. innrapporterte tilfelle på katt her i Norge siden evig tid.

Hjernehinnebetennelse er så godt som alltid dødelig,men da er det ofte de dødelige virusene eller faktisk FIP som er medvirkende til dødsårsaken. Men Leah hadde ikke FIP,FIV eller FELV. Dette er jo også foreldrene testet for før parring i ren rutine.

Konklusjonen på det hele,mente dem at Leah er født med et veldig svakt immunforsvar,men overhode ingen kunne vite dette,før det ble for sent. Der var ingen tegn til lungebetennelse eller noe annet før i den timen hun døde. Man trengte ikke være redd for verken smitte eller arvelighet. Men det er jo et under i seg selv at hun levde så lenge. Så mulig kroppen fikk en stressfaktor da hun flyttet til Norge,og så har Leah skjult sin sykdom så altfor godt.

Jeg ble også forklart at dersom katter får en normal ufarlig infeksjon,så vil dem som regel alltid klare å bekjempe dette, enten på egenhånd eller med antibiotika. Og opp til hjernen er der liksom en veldig sterk sperre,som forhindrer  basselusker å komme opp og inn i hjernen. Men Leah hadde så dårlig immunsystem at denne sperren ikke var der,og hjernen hennes ble fylt opp av infeksjon.

Leah hadde ikke overlevd dersom hun hadde  blitt satt på antibiotika 2 dager før hun døde.

Det var så utrolig godt å få et svar. Men jeg ble jo livredd for mine andre katter både med smitte av det ene og det andre. Men der ble jeg beroliget, og kan nå puste lettet ut.

Det var også godt å kunne gi oppdretter nøyaktighet over hva som hadde hendt,og jeg er så glad alle Leah sine søsken er sunne og friske.

Og selv om jeg kun fikk kjenne Leah i 28 dager,ville jeg ikke være de dagene foruten.

Jeg håper 2011 er et snillere år,hvor man ikke mister noen. Først Whisper så tragisk året før og nå lille Leah.

Hvil i fred,lille venn,du vil alltid være høyt savnet.

76515_471283422744_711767744_5663870_7414535_n.jpg

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
Nilla
2010-12-29 10:44
#1

Lilla lilla Leah…tack för din berättelse, Veena. Så skönt att få veta vad det var som hände. Jag har läst neurovetenskap och minns barriären som ska "filtrera" undan skadliga inkräktare och hindra dem från att ta sig igenom. Leah hade inga "kämpande soldater" vid barriären".

Vad ska vi göra åt våra katters bristande immunförsvar?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Attacks
2010-12-29 11:31
#2

#1 Ja,det er den barriæren du snakker om.

Men hva har Leah med hele rasens bristende immunforsvar å gjøre? Noen kan bli født med lavt immunsystem helt uavhengig rase. Det som hendte henne har ikke noe med foreldrene,søsken eller hennes stamtavle å gjøre.  Hun er det 2.registrerte tilfelle på katt i Norge,av alle oss som velger obdusering vel og merke. Der kan jo være flere tilfeller man ikke vet om,uavhengig raser/huskatter.

(Hvis jeg misforstår deg,så ha meg unnskyldt Skäms)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

kalindas
2010-12-29 11:37
#3

Stackars lilla fina Leah. Gråter
Det är så tråkigt att höra att ännu en ung katt dör alldeles för tidigt.Gråter

/Elisa

ramithi
2010-12-29 11:42
#4

Dette var leit å lese, men jeg leste det på FB. Håper du får et godt katteår Veena.

flis
2010-12-29 11:50
#5

Usch vad sorgset när en så ung kisse går bort. Hon var jättefin. Men skönt att det inte var något som kunde smitta dina andra katter.

Attacks
2010-12-29 11:56
#6

Jeg håper dere kan diskutere generell helse et annet sted,og ikke her. Håper dere ikke tar det ille opp og tror jeg er surGlad

Alle leie ting som kan skje,kan ikke alltid skyldes på mor,far eller stamtavler. Resten av kullet er 100% friske,det samme er mor og far. Da blir det nesten et hån til oppdretter føler jeg. Og oppdretter er en liten oppdretter med fokus først og fremst på helse!! Hadde det vært noe arvelig for Leah sin del,så hadde hun tatt mor og søsken ut av avl. Hun har vært fra seg av engstelse mens vi ventet på obduseringen,tenk om hun måtte starte helt forfra igjen. Og slik tenker slett ikke alle oppdrettere.

Sånn et lang parantes,og så håper jeg som sagt generell helse kan diskuteres i en annen tråd.

Men ellers tusen takk,alle 3 for omtanken Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
MijmuPix
2010-12-29 12:12
#7

Vackraste lilla Leah! Gråter
Så skönt att du fått svar på obduktionen nu Veena och fått veta vad lilla Leah drabbades av!

Helenaf76
2010-12-29 12:34
#8

Vackra lilla Leah! Är så ledsen för er skull och för Leah. Gråter Många tröstekramar till er!!

Siameshona
2010-12-29 12:42
#9

Lilla fina vännen. Så tråkigtGråter

marysiam
2010-12-29 12:47
#10

Vackra flickanGråter beklagar sorgen…

Lejonhjarta
2010-12-29 13:49
#11

Nämen fy!! Era stackare å lilla Leah! <3 Gråter Mkt tårar här inne just nu. Har varit så otroligt mkt tråkigheter detta året så 2011 hoppas jag blir ett kanonår!!

MalinL
2010-12-29 14:13
#12

Så ledsen för din skull Veena. Gråter

Spotless
2010-12-29 14:29
#13

Vad vacker hon var! Det måste vara skönt att ha fått reda på vad det var som gjorde att lilla Leah somnade in så plötsligt. Att förlora en älskad liten vän är aldrig lätt, tänker på er!

Annons:
Attacks
2010-12-29 15:47
#14

Tusen takk,alle sammenGlad

Dere ser kanskje hvor sjeldent hjernehinnebetennelse er,så det er med mest sannsylighet ikke noe man trenger å være redd for å oppleve igjen selv,eller noen andre.

Men jeg er kjempeglad for at dem fant ut av hva hun feilte,og jeg er glad dem ikke uten videre bare "kalte det for FIP".

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Nilla
2010-12-29 18:55
#15

Ber om ursäkt för min klumpighet, Veena. Menade verkligen inte, att jag ville diskutera något här i din tråd. Jag blev väldigt rörd av ditt inlägg och…liksom brast ut i en allmän klagan. Förlåt. Foten i munnenSkämsGråter

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Liberhos
2010-12-29 20:19
#16

Det er trist å lese om lille Leah. Det er så meningsløst når slikt skjer.

Jeg har faktisk hørt om 2 tilfeller av hjernhinnebetennelse hos katt siste år - begge kattunger. En britte og en siameser som begge også døde. De ble syke kort tid etter at vaksine nr. 2 var gitt.  Jeg var hos siameseroppdretteren under et av kattens krampeanfall og det var helt forferdelig å se. Begge disse tilfellene er rapportert inn via sine veterinærer. Var det lenge siden Leah fikk sin siste "vanlige" vaksine?

Merlions
2010-12-29 21:02
#17

Beklagar verkligen din förlust och förstår din djupa sorg till fullo, det är aldrig lätt att mista en katt, gammal eller ungGråter våra bästa lyckönskningar inför det nya året, 2011. Nu kan det bara gå uppåt och framåt, eller hurGlad

Följ våra fyrbenta vänner på www.merlions.se

carinbrack
2010-12-29 21:40
#18

Usch så sorgligt. Och så vacker hon var. Stackars dig!

Avions
2010-12-29 22:04
#19

Så sorgligt Gråter

SacredSouls
2010-12-29 22:26
#20

Fryktelig trist Veena Gråter

Tusen takk for at du deler opplevelsen med oss.

Så bra det var at veterinæren bestemte seg for å sjekke grundigere slik at dere fant den riktige årsaken. Og godt for både deg og oppdretter da dere fikk vite at dette var det ingen som kunne noe for eller vite på forhånd.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Liljekatten
2010-12-29 22:39
#21

Åh vad sorgligt! Gråter Vackra Leah….så otroligt tråkigt att du inte fick behålla henne, Veena.

Attacks
2010-12-30 14:43
#22

# 15 Det går bra,Nilla Glad

#16 Oi,så der har vært flere tilfeller. Ja,jeg kan med smertelig erfaring si det var noe av det mest jæveligste jeg har vært med på å se,en grusom sykdom,men takk og lov det gikk raskt.

Ja,måtte 2011  bli et godt katteår for oss alle.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

BARFmycat
2010-12-31 11:59
#23

#1

BARF:a.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: