Annons:
Etiketthälsa
Läst 6412 ggr
Liljekatten
2011-02-02 15:20

Höftledsfel på kat4. Vanligt?

Jag tycker att det dyker upp fler och fler höftledsfel på våra katter. Jag har själv råkat ut för det och man börjar ju undra lite. Hur vanligt är det?

För ca ett och ett halvt år sedan ringde en kattungeköpare till mig och sa att deras siameshona Olga, som de köpt av mig, hade höftledsfel. De tyckte att hon gick konstigt och röntgade henne och då upptäcktes felet. Det var inget allvarligt fel, men precis vid den tidpunkten hade jag en kull med sex ungar efter samma kombination så jag fick ju nästan hicka. Åkte genast och röntgade både Obi och Tingeling och tack och lov var de helt fria. Varför fick Olga detta fel då kan man undra?

För knappt ett år sedan fick jag kastrera min hona Boyan för att vid röntgen kunde vi konstatera att hon har ett allvarligt höftfel. Uppfödaren röntgade både mamman och kullsystern och de är helt fria.

Boyan hade som kattunge en skelettinflammation som hon troligen gick med ett tag innan det upptäcktes. Kan detta vara orsaken? Min veterinär tror att det kan ha med det att göra. På Boyan ser man att hon har problem på det viset att hon är väldigt klumpig när hon hoppar, har svårt att hoppa upp utan att ta sats några sekunder först. Hon klättrar hellre än hoppar. Hon har inga problem alls att hoppa ner. Jag har aldrig märkt att hon har ont tack och lov. Hon har bara dålig styrsel i bakdelen.

Fyra veterinärer har jag pratat med om detta och alla säger att det är ytterst ovanligt med höftfel på siameser. Är det det eller vet vi bara inte om det?  Kat4-katterna är ju inte en stor tung ras och har de ett litet höftfel kanske det inte märks på dem och därför röntgar vi ju inte våra avelsdjur. Borde vi börja med det?

Vad tycker ni? Vore spännande att veta om fler har råkat ut för nåt liknande eller om ni känner till fler katter med höftfel.

Jag har här bilder på både Olgas och Boyans höfter om det är någon som är intresserad av att veta hur det kan se ut.

Först Olga.

och här är Boyan.

Annons:
cosbykatten
2011-02-02 15:29
#1

Fascinerande. Som du säger är ju sia/ori relativt små katter, och ofta väl musklade dessutom vilket är en fördel om en katt har höftledsfel. Sen är det ju så, att även om föräldrarna är fria från hd-fel så kan ju ungarna få problem ändå - orsakat av miljö, sjukdom eller något annat. I mina öron låter det högst troligt att Boyans skelettinflammation orsakade hennes höftledsfel.

Hur det verkligen står till med hd-fel inom rasen kan man ju inte säga säkert förrän alla katter börjar röntgas… men jag tror nog att det är som din veterinär sa - högst ovanligt. Att en katt får problem pga hd-fel är nog ännu ovanligare. Då skulle jag vara desto mer orolig om det började smyga fram katter med hd-fel inom Maine Coon eller Norsk Skogkatt…

På vissa små, lätta hundraser så varken röntgar man eller har restriktioner mot hd-fel i rasen, eftersom de är så små och lätta att det inte spelar nån roll om hunden har felaktigt konstruerad höftled - den får ändå inte ont. Kanske ett dumt sätt att tänka, samtidigt så - om djuret inte lider, är det då ett problem? Nu har vi ju iofs några katter som fått problem, frågan är hur många de är.

Kanske något för SO-gruppens Avels- och hälsoråd att börja utreda?

cosbykatten
2011-02-02 15:30
#2

Förresten - måste fråga, vilken grad av hd-fel hade Boyan och Olga? Deras höfter ser väldigt olika ut… är det c, d eller e-höfter vi pratar om? (A + B anses vara normala höfter)

Sussi89
2011-02-02 15:44
#3

Min katt Björnes höft såg nästan precis ut som Olgas! lite värre kanske bara, men ingen större skillnad.

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Liljekatten
2011-02-02 15:54
#4

#2 Jag vet inte vilken grad Olga har, men Boyan betecknades som dubbelt E. Som man ser på bilden sitter ju hennes höftkulor nästan utanför själva skålen. Allvarligt fel, men för hennes del är det faktiskt bättre att ha ett stort fel än ett litet enligt min veterinär. Efterom kulan knappt har kontakt med skålen kan den heller inte ligga emot och skava och orsaka smärta.

Jag frågade om man kan operera på nåt sätt och det enda man gör isf är att operera bort höftkulan helt! Låter helt absurt, men tydligen hålls benet uppe av muskler och ligament och katten klarar sig bra utan kula. Detta ska nog inte behövas på Boyan hoppas jag.

cosbykatten
2011-02-02 16:00
#5

#4 > Ja, det är fördelen med katter - de är så lätta att man faktiskt kan operera bort höftkulan!  Görs inte lika lätt på en stor schäferhane direkt ;)

Liljekatten
2011-02-02 16:18
#6

#3 Du har ingen röntgenbild på Björnes höfter? Eller kan du be veterinären maila den till dig? Vore intressant att se fler.

Annons:
Sussi89
2011-02-02 16:22
#7

#6 jag ska höra med dom i morgon när jag ändå är där! Kunde vara intressant att ha.

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Avions
2011-02-02 20:53
#8

Ingen fara med HD på så små lätta katter. Artroser däremot ger smärta men det kan även HD fria få. Arvbarheten på HD är komplex så att föräldrarna är fria ger ingen garanti. HD belastade djur kan även ge fria.

[nollottan]
2011-02-02 21:04
#9

#8 men varför måste man då röntga hundarna?

cosbykatten
2011-02-02 21:09
#10

#9 > Därför att på många större hundraser, där röntgen är ett krav, innebär HD-fel ofta smärta. Arvbarheten är som #8 säger komplex, men genom att röntga och utesluta de värst drabbade hundarna ur avel har man lyckats minska mängden drabbade djur.

Avions
2011-02-02 23:37
#11

#9 På stora arbetande raser utvecklas lätt artros av HD felet. Då har man satt in bekämpningsprogram. Men det börjar diskuteras om HD röntgens vara eller icke vara.

kalindas
2011-02-03 01:01
#12

Läste i någon veterinärartikel att just Siames var en av de katter som oftast har höftledsfel. Tror det var ett elevarbete, så det är ju ingen garanti.
Ska se om jag hittar artikeln och länkar då till den.

/Elisa

NinaS
2011-06-05 16:29
#13

#12 Har du hittat artikeln?

Annons:
kalindas
2011-06-05 20:23
#14

Hittade den. 
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000273/01/FDA_skelettsjukdomar_katt.pdf

Nedan är citatet jag hittade i texten:

CITAT: Höftledsdysplasi Tecken på höftledsdysplasi kan ses på röntgenbilder tagna av buken, men det är sällan man ser katter som har några problem på grund av det. Siameser påstås vara mer drabbade än andra raser. Seriösa uppfödare inom Maine Coon-aveln friröntgar numera sina katter. CITAT

Här är en annan länk om höftledsfel.

http://pawpeds.com/healthprogrammes/hd_se.html

/Elisa

SE*Wishetens
2011-06-05 20:36
#15

#14 Kalindas > Intressant! Lite lustig formulering i artikeln, att Siameser "påstås" vara mer drabbade än andra raser… jag undrar vad man grundar det på? Det finns ju ingen källhänvisning såvitt jag kan se på just det påståendet.

Det vore intressant att ta ett tvärsnitt av kat4-raserna och röntga dessa, samtidigt finns det kanske andra hälsoaspekter som är mer angelägna att ta sig an. PRA är givetvis en av dessa.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

kalindas
2011-06-05 20:42
#16

#15
Läste någon annan amerikansk artikel om höftledsfel. Men vet inte var. Där stod det också om Siameser. Kanske där denna veterinärstuderande fått det ifrån. 
Tror höftledsfel är ganska vanligt. Men pga att det är lätta katter, så klarar den flesta sig många år utan större problem.

Man kanske skulle försöka övertala en veterinärstuderande att göra detta som en C-uppsats? Röntga kat4 katter.

Lite OT: Men kan inte du lägga upp sammanställningen du skrev om PRA i en egen tråd här på SiF? Be Line eller Nilla låsa den. Kan vara bra info för alla som har kat4. Glad

/Elisa

SE*Wishetens
2011-06-05 20:46
#17

#16 > Jag ordnar det direkt! Glad

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

kalindas
2011-06-05 20:57
#18

#17
Bra! Glad

/Elisa

kalindas
2012-02-05 11:30
#19

Puttar upp denna tråd igen. 
Kan ju vara värt att diskutera hur vanligt det egentligen är med höftledsfel på våra raser…Obestämd

Läser och hör om många som har "klumpiga" Siameser som hellre klänger än klättrar.
Vem vet, det kanske är höftledsfel som orsakar det beteendet?
Bara att våra lätta raser klara det bättre än t.ex. en Maine Coon.

/Elisa

SE*Wishetens
2012-02-05 14:22
#20

#19 > Det är mycket intressant, vi kommer ha med en fråga om HD-fel i hälsoenkäten från SOHIR. Hoppas vi får många svar, så den ger en bra bild av rasen…

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Annons:
Attacks
2012-02-05 14:48
#21

Dere kan ta med Leo også her.

Friske foreldre,ikke videre kjent i linjene,og sålangt jeg vet,ingen søsken som hadde noe feil på hoftene sine. Jeg har hatt mye kontakt med oppdretter av mamman hans,som kjenner de russiske linjene veldig godt i tillegg. Pappa linjene har jeg aldri hørt noe galt om heller ang HD,for jeg har vært i kontakt med mange for å spørre. Alle har vært veldig snille og behjelpelige med mine spørsmål.

Han har nok vært en ulykkesfugl som ble født med det, og han har hatt det siden han kom i hus hos meg. Men den gang var ikke hofter og smerter i mine tanker, jeg trodde humørsvingingene hans i starten skyldtes hormoner. Da likte han ikke å bli strekket og ikke klippe klør,men jeg antok han var en katt med sterke meninger.

Han  ble mye mer harmonisk da han ble chippet,men utover høsten kom mistanken min snikende,og etterhvert så man tydelige "HD tegn". Han gikk ikke normalt,hadde problemer i trapper og hoppet svært lite. Var veldig tung og dorsk i kroppen.

Mot slutten hadde han svært store smerter,han kunne knapt hånderes varsomt.

Vi fikk han rønktet og flere spesialister så på han + at bildene ble sendt til en rønkten spesialist i Oslo. Så ble det  valg med operasjon av begge hofter,eller avlivning. Jeg trengte et par dager å bestemme meg på,men siden han hadde så store smerter ville jeg ikke at han skulle gå gjennom 2 store operasjoner - som man så klart ikke kan gi noen garanti på om det skal bli vellykket i lang tid i det minste.

Han hadde også alvorligste grad på begge hoftene sine,og selv om han ikke var en tyngre maine coon,så hadde han fryktelig vondt. Så det er ikke alltid størrelsen det kommer an på.

Jeg er ihvertfall en erfaring rikere,men jeg kunne ønske jeg slapp å oppleve dette.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Supinesophie
2012-02-05 15:41
#22

Nu blir jag lite orolig, för Pysen är just så, klumpig och klättrar hellre än att hoppa. Han är 9 månader och kan fortfarande inte hoppa upp på köksbänken (klagar inte :P). Borde jag röntga honom? Obestämd

Attacks
2012-02-05 15:51
#23

#22 Er du itvil, så er det så enkelt å få tatt et rønkten Glad

Men det finnes mange mange katter som er baktunge,som er er helt friske. Dem er bare litt kløneste Skrattande

Jeg har jo superlette og elegante Fayette her,som bare er 1/3 i bredde og nesten halvparten i lengde mot Milla,og den ene hører du ikke hopper og lander,og den andre hører du veldig godt ( Unnskyld Milla, du er ikke fet,men diger diger i hele størrelsen,alle tror du er en hannkatt Tungan ute) Men altså begge to er sunne og friske.

Så klart finnes der sikkert katter som har vanskelige diffuse symtomer,men mot slutte var jeg ikke i tvil. Vi måtte bare finne tid og dag det passet å få det sjekket.

Leo forresten i starten klarte han å oppe opp på toppen av kjøkkeninnredningen, da han gjorde alt som Pearl gjorde,men han måtte ha hjelp til å komme ned igjen.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Supinesophie
2012-02-05 16:00
#24

#23 Tack för svaret. Pysen är faktiskt lite fet så det kan ju vara därför han inte är världens smidigaste.. Jag får hålla koll på hur det utvecklas.

kalindas
2012-02-05 16:36
#25

#24
Han kan ju helt enkelt vara en lite tung och klupig katt. Men känner du dej osäker, så slå en röntgen på honom.

Min Smilla har diskbråck och hon är också väldigt klumpig. Två ggr har hon fått problem med nerverna och benen viker sig på henne.
Men hoppa och klättra det ska hon i alla fall! Även om det inte går så bra.
Vet inte om hennes är medfött eller orsakat av en skada.

/Elisa

Liljekatten
2013-05-16 11:35
#26

Dags att ta upp denna tråden igen.

Min Salabim fick några konstiga anfall här hemma och jag tror att det kan vara epilepsi, men för att utesluta bla hjärtfel var jag med honom på Djursjukhuset igår och tog massa prover. Då han ändå skulle röntgas bad jag dem även ta en bild på hans höfter eftersom jag hade en svag misstanke om att han kunde ha höftfel. Vad som gjorde att jag misstänkte det var att han rör sig lite klumpigt och är ostabil i bakdelen precis som Boyan var. Dock så hoppar han ganska så högt upp vilket Boyan inte gjorde alls.

Röntgen visade tack och lov att hans hjärta såg normalt ut, men höfterna var det ganska illa med. Ungefär lika illa som på Boyan vars röntgenbild ni ser i början av denna tråd.

Detta är tredje sia/osh jag har med höftledsfel på tre år och alla är helt obesläktade med varann!

Återigen så undrar man hur vanligt det är bland våra raser.

Min veterinär sa att de har sett ganska många höftledsfel hos perser/ exotic och hos siames/oriental sista åren.

Jag tror att vi uppfödare måste bli med uppmärksam på detta problemet innan det blir för allvarligt.

kalindas
2013-05-16 22:49
#27

#26
Håller med att detta bör uppmärksammas! Även om våra raser oftast är lätta så finns ju risken att de kan få grava problem av detta.
Sen vet man ju inte hur ärftligheten är.
På hund finns ju en tydlig ärftlig faktor.

Kanske ska vi vara mer uppmärksammade på detta, då det precis som PRA är en defekt och något man faktiskt inte får avla på enligt lag.

Lotta kan ju inte vara den enda kat4, ägaren med HD eller ryggfel på sina katter. Har hon hittat tre, så bör det finnas ett stort mörkerantal.

/Elisa

Annons:
[figgelina64]1
2013-05-16 23:17
#28

Kan det kankse ha med att göra att Kat IV börjar bli längre och långa katter premieras på utställningarna…känns ibland att dem inte kan vara långa nog i allt dem har…en liten tanke som jag funderat en tid på ungefär som "stora" öron börjar det pratas om det och domarna önskar det så strävar många såklart att få det…och hur långa, höga och slanka skall våra katter bli😉

tuska
2013-05-17 15:42
#29

 När mina fertila katter ska sövas ska jag passa på att ta en höftrtg på dem.  Väldigt viktigt tycker jag det är att få det kollat, vi vill ju inte ha vingliga bakben på våra katter, vi vill väl att de ska ha skålar till sina höftkulor de ska ju inte vara muskulaturen som ska ersätta skålen. Jag tar detta väldigt allvarligt.

alltidsiames
2013-05-17 17:27
#30

Kan det ha med kost att göra eller är det bara medfött?

[figgelina64]1
2013-05-17 18:02
#31

#29, det skall jag oxå passa på att göra

kalindas
2013-05-17 21:21
#32

#30
HD på hund och säkert även katt är medfött och ofta ärftligt. Katter från fria föräldrar kan få katter med HD fel, men risken minskar betydligt om man bara använder djur med A o B höfter.

/Elisa

lynxlo
2013-05-18 23:44
#33

Om veterinärens utsaga stämmer så är det ju alarmerande att detta håller på att öka! Nu är jag inte bevandrad med vovvar men jag har förstått att detta problem är förödande hos vissa raser, med unga hundar som måste avlivas när baken inte bär? Om sådana besvär får etablera sig så går de svårligen att "avla tillbaka" utan stora åthävor och kompromisser över lång tid, många års hårt avelsarbete skulle då komma att äventyras. Jätteviktigt att berätta och vara öppen om detta så att vi kan förebygga bäst det går. Nej så ledsamt med Salabim som är så grymt fin! Hoppas att han mår bra ändå och att anfallen var temporära. Håller tummarna för er och önskar allt det bästa!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Liljekatten
2013-05-20 12:25
#34

#33 Tack! Han har tack och lov inte haft några fler anfall (som jag sett) och jag hoppas innerligt att det var nåt tillfälligt.

Visst är det så väldigt mycket svårare att avla bort nåt sånt här jämfört med att kolla upp avelsdjuren i tid innan det blir för allvarliga fel/problem. Tyvärr vet vi ju inte hur pass ärftligt detta är.

Annons:
Silvestris
2013-05-20 22:43
#35

#30

På hund anses HD bero till ganska stor del på miljön, inklusive kost. Man har även infört index istället för att bara titta på föräldradjurens HD-resultat. Index räknas ut på resultat från nära släktingar. En hund med HD C kan då ha ett väldigt bra index medan en hund med HD A kan ha kasst index.

I en studie på nästan 700 katter visade man att HD-frekvensen låg på 6,6% (i populationen som helhet) och på 7,2% hos siames. Knappast en signifikant skillnad med tanke på att man bara kollade drygt 30 siameser.

Det finns väldigt lite forskning på HD hos katt så jag tror inte att det går att säga med någon slags säkerhet alls att en ras har större problem än andra. Jag har börjat HD-röntga mina avelskatter och det känns faktiskt väldigt skönt att veta att de har normala höfter. I synnerhet honorna som ska bära dräktigheten med den påfrestning det innebär.

kalindas
2013-11-22 21:23
#36

Puttar upp denna tråd. Då jag tycker det är viktig info att ta till sig!

Om ni ska avla på er katt. Var noga att kolla hur katten rör sig. Är den klumpig, hellre klättrar en hoppar upp i knät eller på klösställningen, kanske lite lätt vinglig eller dåligt musklad bak.
Du så skulle jag (om det var min katt) ta en funderare om det inte kan vara värt 1000-1500 kr och åka och göra en HD röntgen.

Med tanke på vilka problem HD kan ge en katt, även på dessa "lätta" raser, så tycker jag det är viktigt!

/Elisa

AngelsCo
2013-11-22 22:57
#37

#35 30 siameser kan inte anses representativt för en hel ras. Än mindre när vi inte vet hur spridningen ser ut gällande ålder, linjer och geografi. Det skulle behövas mycket större undersökningar för att fastställa om siamesen är mer drabbad än någon annan ras…

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Silvestris
2013-11-22 23:44
#38

#37

Vilket är ungefär vad jag skriver. HD är otillräckligt undersökt på alla raser och min personliga uppfattning är att det antagligen är vanligare än vad vi vill tro. På alla raser. Vad gäller ålder så spelar det ingen roll. HD utvecklas mellan 4 och 12 månaders ålder. Så förutsatt att man röntgar vid tidigast 12 månaders ålder (OFA gör inga slutgiltiga avläsningar före 24 månaders ålder) har man ett tillförlitligt HD-resultat.

kalindas
2013-11-22 23:46
#39

Det kvittar egentligen om kat.4 är mer drabbade än andra raser eller ej. Det viktigaste är att vi VET att dessa raser också drabbas och att vi är uppmärksamma på det när vi väljer avelskatter.
I nuläget är det upp till var och en som uppfödare att vara uppmärksam på sin katts rörelsemönster och välja om de vill göra HD röntgen eller ej. 

Personligen tycker jag detta är minst lika viktigt som PRA, HCM scanning och fiv/felv test med flera.

/Elisa

AngelsCo
2013-11-23 03:44
#40

Jag personligen tycker att hjärtfel är en större grej än HD, trots att jag anser att HD också är en väldigt stor grej. HD är ett mindre problem på katter som är små och välmusklade än om vi hade 12-kilosklumpar hemma. Länge har jag hört att siames/oriental har mindre problem med HCM än många andra raser, men jag är faktiskt inte så säker. Än mindre säker är jag om huruvida siamesen inte har andra hjärtfel som är problematiska.

#38 Ålder kan vara av relevans OM man kunde utdröna en ökande eller minskande trend av antalet fall i generationerna. Men för att få ihop det kommer det krävas att alla uppfödare går ihop i ett gemensamt, frivilligt arbete.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
2013-11-23 08:55
#41

#40
Självklart är scanning för hjärtfel viktigt, det var inte det jag menade. Men anser att HD är minst lika viktigt, även om man har en lätt ras.
Har katterna dåliga höfter kanske de blir tvungna att avlivas i förtid pga smärta eller genomgå en operation.
Så ska man kolla katten för HCM som inte är speciellt billigt, men värt att göra. Så kan man lika gärna slå en röntgen på höfterna samtidigt.

/Elisa

Annons:
Upp till toppen
Annons: