Annons:
Etikettfoder
Läst 6244 ggr
cosbykatten
2011-02-01 21:23

Vilket foder?

Jag är nyfiken på vilket foder ni ger era siameser, orientaler och balineser? Är det torrfoder eller blötmat - eller både och? Kanske ger du BARF? Vilket märke är det på maten du ger?

Annons:
cosbykatten
2011-02-01 21:24
#1

Kan börja med att svara själv - jag ger Royal Canin babycat till Pixla - både blötmat och torrfoder. När hon blir äldre ska hon troligtvis fasas över på Eukanuba, som Cosby äter.

Maxima06
2011-02-01 21:32
#2

Ger Olivers torrfoder (kitten och signature adult) och bozita blötmat, samt lite rått kött när vi äter det.

yve2
2011-02-01 22:04
#3

Här serveras nästan bara torrfoder och då är det James Wellbeloved, förutom gamla Zelda (ej kat 4 katt) som får Hill´s Prescription Diet Feline r/d eftersom hon är som en fotboll

Om blötmat serveras så blir det Pro Plan eller Gourme (eller vad den heter, den som finns i vanliga matvaruaffärer) för de äter inte Zelda

Sedan så äter ju "små" herrarna allt de kommer över, grönsaker, kakor, chips & det vi äter till middag

It's a cat's world… adjust! :)

[nollottan]
2011-02-01 22:16
#4

Först gav jag JW, men har nu gått över till RC siames som jag mäter upp exakt mängd 2 ggr per dag och sen så har de fri tillgång på blötmat. (har lite svårt att hålla dem i slim…Skäms så det här har varit det bästa sättet för mig)

MalinL
2011-02-01 23:37
#5

JW och Mjau, samt Porta 21, ren kyckling på burk.

Ibland Jipotimas kattkorvar.

Lejdet
2011-02-01 23:44
#6

JW kitten samt Porta 21 torrfoder kitten till ungarna plus Pussi junior eller Porta 21 kitten som blötfoder.

De vuxna får en blandning av RC oral care och Porta 21 sensible

Iris äter ENDAST blötfoder och då slukar hon allt förutom Mjau tyvärr

För övrigt är ost och skinka favoriter

Annons:
Bunn
2011-02-02 00:07
#7

Jag köper JW, Porta 21 (ren kyckling på burk) samt ICAs blötmat (portionspåsar) till mina killar.

Lejdet
2011-02-02 00:16
#8

JW kitten samt Porta 21 torrfoder kitten till ungarna plus Pussi junior eller Porta 21 kitten som blötfoder.

De vuxna får en blandning av RC oral care och Porta 21 sensible

Iris äter ENDAST blötfoder och då slukar hon allt förutom Mjau tyvärr

För övrigt är ost och skinka favoriter

Lejdet
2011-02-02 00:16
#9

JW kitten samt Porta 21 torrfoder kitten till ungarna plus Pussi junior eller Porta 21 kitten som blötfoder.

De vuxna får en blandning av RC oral care och Porta 21 sensible

Iris äter ENDAST blötfoder och då slukar hon allt förutom Mjau tyvärr

För övrigt är ost och skinka favoriter

4barnsmor
2011-02-02 00:50
#10

Vad kan ni rekommendera för foder om man har katter med känslig mage? Provar just nu Hill´s, men funderar på Porta 21..

Några tips?

Lejdet
2011-02-02 01:05
#11

# 10 Porta 21 sensitive blötfoder är kanon för mina katter i alla fall! innehåller bara ris och hönskött men du kanske menar torrfoder?

carinbrack
2011-02-02 10:36
#12

Mina äter Orijen (om vi hittar det, det är inte alltid vår djuraffär har det hemma).

AmandaWvW
2011-02-02 10:42
#13

Mina äter Hill's T/D, som är ett superbra foder, och mjau tre gånger per dag. Nu när jag ska få kattungar har jag bytt till hill's kitten men det blir uppenbart mindre åtgång.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Annons:
Supinesophie
2011-02-02 13:06
#14

Oddie får just nu bara Hills i/d blötmat eftersom han hade problem med magen.

Sen ska han få det som de andra katterna får dvs orijen för vuxna och kattungar samt mjau/bozita blötmat. Köpte även en hundkorv här om dagen som i princip bara innehåller kött som jag ska prova att ge…

Ett par gånger i veckan blir det upptinade kycklingvingar till kvällsmat.

kalindas
2011-02-02 13:36
#15

#14
Hundkorvarna ska man helst undvika. Då de inte har samma viatmininnehåll som katterna ska ha.
Om du ska köpa hundkorvar från t.ex. Nordic, så ta de med rent kött i och inte de som är färdigt fullfoder.

/Elisa

Missannas
2011-02-02 13:45
#16

Mina får Bozita blötfoder, Barf och Ziwipeak.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

marysiam
2011-02-02 14:12
#17

mina får Royal canin och mjau mjukmat, + köttfärs, kyckling mm mm

4barnsmor
2011-02-02 14:59
#18

#10 Både torrfoder och blötmat…

Supinesophie
2011-02-02 16:38
#19

#15 Står inget om tillsatta vitaminer. Står bara "mineralämne" i innehållsförteckningen. Dessutom ska de ju inte få det som helfoder, bara som lite omväxling.

jillan
2011-02-02 20:02
#20

Mina får hills torrfoder (för steriliserade katter)
och bozita mjukmat

Annons:
alltidsiames
2011-02-02 22:45
#21

RC torrfoder, blötfoder men bara oxkött, A-fil, köttfärs, köttbullar, kyckling, kalkon, skinka, ost, tja - det är väl våran meny!

mylicharlie
2012-02-24 12:45
#22

En fråga..

Igår när jag var på mataffären så kollade jag hur mycket kött sheeba innehåller (som vår ena katt älskar), blev totalt chockad när det stod typ 3 %!!!?? Vad är resten? Rent skit? :(

Hur som helst så vill jag ge mina katter det bästa med så lite spannmål och riktigt kött.. dock inte endast BARF. Men vad är den bästa blötmaten och torrfodret för det? Kollade på Bozita som vi också köper till kissarna där var det 93 % köttinnehåll. Låter bra eller? Och sen kör vi steralised från RC och kitten från RC.. I djurbutiken sa de att Bozita och RC är likvärdiga. Stämmer detta? Eller är Bozitas torrfoder steralised bättre än RC?

Jag blir tokig på detta. Varför är det så svårt att hitta bra mat till kissarna? Vill att de ska hålla sig friska och välmående med bra mat!!

FridaSkov
2012-02-24 12:48
#23

#22 Det är inte 3% kött i Sheeba (fast det finns bättre foder), utan det är smaksättningen som är 3%.

Missannas
2012-02-24 13:08
#24

#22 Kan tipsa om ZiwiPeak blötfoder och JWB blötfoder som inte innehåller något spannmål, socker, konserveringsmedel, färgämnen eller smakförstärkare.

Bozitas torrfoder är inget att ha i mina ögon, vet inte om det innehåller lika mycket smakförstärkare som RC men det innehåller fisk och spannmål - som inte är önskvärt.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

hannele44
2012-02-24 13:54
#25

Har gett RC Siames men håller på att fasa ut till Eukenuba . Blötmat Ziwipeak , sen får de lite vad jag råkar köpa för kött åt dem,äter ju inte själv kött men ser till att dom får det då och då  -som kokt skinka ,räkor, rökt kalkon,kyckling, färs …  osv

BARFmycat
2012-03-05 10:10
#26

#10

Porta 21 Sensible, Carnia Lynx eller Wild Cat Etosha skulle jag testat till katt med känslig mage.. Oftast är det innehållet av spannmål som gör att de blir retliga i mage och tarm, och inte undra på eftersom kattens kropp är förprogrammerad till att reagera så på osmältbara vegetabilier.
Du kan ju även testa Hill´s D/D även om jag personligen inte tycker det är det bästa direkt med så höga halter vegetabilier, men åtminstone inget fisk eller spannmål.

#15

Det går utmärkt att ge såna korvar bara någon gång ibland som variation, det finns inga kompletterade kattkorvar utan fiskinnehåll tyvärr.

#22

Det är inte kötthalten som är 3% utan smaken, om du kollar på ingredienslistan så står det fodermedel som fodret innehåler mest av rankat först, och sedan listas inehållet i fallande ordning med det som fodret innehåller minst av sist.

Det bästa fodret du kan ge om du inte BARF:ar är blötfoder från Mjau, Bozita eller Husse, sorter utan fisk och skaldjur. RC blötfoder och Bozitas blötfoder är inte likvärdiga alls, RC innhåller spannmål och ofta fisk också, det beror på sort. Inget blötfoder från Mjau, Bozita eller Husse innehåller varken spannmål eller socker. RC torrfoder och Bozita torrfoder är däremot rätt likvärdigt. Bästa torrfodren är de jag listade åt #10.

Det är inte så svårt att hitta bra mat, det gäller bara att veta vad man ska titta efter. Inget spannmål, fisk/skaldjur, socker eller mjölkprodukter ska det innehålla, protein och fetthalt ska vara högt (är det blötfoder måste man då kunna räkna om till TS och då kan man fuska och använda den här räknaren). Köttprodukter ska vara listade högst upp och vegetabiliska produkter ska vara så långt ner som möjligt i innehållsförteckningen.

#24

ZiwiPeaks blötfoder är inget jag skulle rekommendera då det både är oförskämt dyrt och innehåller mussla.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

hannele44
2012-03-05 10:31
#27

Mina katter blrev dåliga i magen av Bozita

Annons:
BARFmycat
2012-03-05 10:42
#28

#27

De kan bli det över en period, samma när man ställer om till BARF, för att det tar tid för magen och tarmen att ställa om sig till ny bakterieflora. Det går över efter ett tag, om inte oroligheterna i magsystemet bottnar i någon slags foderkänslighet.

Under tiden kan man ge benmjöl, äggskalskalk eller pulveriserade koltabletter i fodret, det stabiliserar avföringen.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

hannele44
2012-03-05 11:31
#29

Vad är det som är så bra med Bozita då ? Trots genomgång av innehåll så är jag inte imponerad-förklara gärna !

BARFmycat
2012-03-05 12:16
#30

#29

Bozita (samt Mjau och Husse) har en hög halt av protien, fett, och är fritt från spannmål, socker och mjölkprodukter. Det innebär inte bara att man får mer för pengarna (eftersom man slipper betala för onödiga fodermedel) utan du slipper även betala för fodermedel som har konstaterat dåliga effekter för ditt djur. Som #22 säger är kötthalten runt 90% i Bozita. En annan fördel med Bozita är att det finns i så många olika smaker och man har därmed lätt att variera och minska risken ytterligare för att katten drabas av någon foderallergi.

Fördelen med att ge blötfoder är också att det ger friskare urinvägar, eftersom katter inte har någon naturlig törstreflex (pga att de är ökenlevande djur) och är konstruerade för att äta sin vätska, inte dricka den. Katter som lever på enbart torrfoder är alltid en aning uttorkade. Äter de då blötfoder får de automatiskt i sig den vätska de behöver.
Det i kombination med högre analytiska värden i torrsubstans hos blötfoder är anledningen till att blötfoder är bättre att ge än torrfoder.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Missannas
2012-03-05 12:16
#31

#26 Point taken - tack Sarah, antar att ZiwiPeak går bort av samma princip vad gäller fisk (dvs. allergent och onaturligt). Har dock en fiskallergiker som inte reagerat på fodret men det beror säkerligen på att katterna endast fått det fodret sporadiskt.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

BARFmycat
2012-03-05 12:18
#32

#31

Ja tyvärr, det är så synd att de ska blanda i det tycker jag… Men det är ett billigt fodermedel, tyvärr. En katt som är allergisk mot fisk behöver ju inte vara allergisk mot skaldjur, men skaldjur är lika allergent som fisk.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

hannele44
2012-03-05 13:07
#33

Ziwi peak finns i hjort

BARFmycat
2012-03-05 13:52
#34

#33

Ja, men alla ZiwiPeaks foder innehåller mussla.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
mylicharlie
2012-03-05 19:41
#35

Tack snälla för tipset. Då fortsätter vi med bozitas som våra katter älskar. Ska kolla på Portia 21, en arbetskamrat tipsade mig om det också. Vad som helst bara mina kissar mår bra.

Hm.. hade godis som de älskar som är gjord av 70 %kycklingkött och 30% torsk. antar att det går bort då.. Finns det något bra godis som man kan ge dem? Jag brukar försöka ge lite körrfärs och bigg till de ibland när jag lagar mat, men tänker mer godis som typ kattlinser.

Skönt med någon som verkar påläst. Det är verkligen en djungel med mat och det ligger på oss som ägare att se till att de får i sig bra mat.

mylicharlie
2012-03-05 19:50
#36

Vad säger ni om taste of the wild? är det bra mat som funkar? spannmålsfritt säger de i djuraffären och likt orijen.. tänker om de inte innehåller lakris?

kalindas
2012-03-05 20:53
#37

#35
Du kan köpa torkad kyckling (godis till hundar), finns lite olika varianter. Brukar köpa "Let's Bite" märket på Gekås (Ullared) när jag är där.
Sen klippa dem i småbitar för belöningskodis eller ge i större bitar så de får tugga. 

Det är dessa jag köper http://animail.se/lets-bite-chicken-breast.html fast på Gekås kostar de 20kr.

Undvik deras "puppy rings" är för små och har man en glups katt så kan de fastna i halsen.

Olivers har också godis som jag tycker funkar till katt. Det är dessa..
http://www.olivers-petfood.se/hund/godbitar/olivers-duck-coins-godbidder

Sen finns det såklart andra liknade märken med torkad kyckling. Bara att leta. Glad

/Elisa

BARFmycat
2012-03-06 09:42
#38

#35

Jag brukar köpa godis för hundar till mina, torkade djurdelar liksom. Torkad vom och lunga är storfavorit här!Skrattande
Antingen kan man ju klippa det till små bitar om man vill ha mindre bitar att ge, annars så är det jättenkelt att göra eget godis av kött som man torkar själv!

#36

Taste of the Wild innehåller fisk, tyvärr..

#37

Dom godisen såg bra ut!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Liljekatten
2012-03-06 11:08
#39

Mycket intressant läsning om foder här! Nån som vet nåt om det nya fodret Four friends? Är det ett bra foder?

BARFmycat
2012-03-06 11:15
#40

#39

Jag skrev om det fodret på Katter i Fokus, och visst, det är hög andel kött i det och de garanterar att proteinet består av upp till 92% av animaliska beståndsdelar i vissa sorter (Kitten), men det innehåller även majs och ris så det är ingenting jag kommer rekommandera, tyvärr. vad jag kan komma fram till innehåller Kitten 21,5% kolhydrater.
Men det är ju definitivt bättre än vanliga RC, Hill´s och Ekanuba.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Missannas
2012-03-06 11:29
#41

Sarah, är det inte på tiden att du startar eget och "tillverkar" ett komplett Barf-foder som vi, som vill Barfa, kan köpa åt våra katter? Glad

#35 Kolla i din djuraffär efter PetPlanets torkade kycklingfiléer och torkad anka, det är 100% torkat kött och mina katter älskar det. Finns till både katt och hund men jag köper de som är till hund för att katterna ska få tugga mer. Det finns även små tuggpinnar (av hud) inlindade i kyckling som ger tänderna ännu mer motion.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
BARFmycat
2012-03-06 11:37
#42

#41

Jag håller faktiskt på att starta företag för tillfället, är 3½ vecka in i min företagarkurs och har 2½ vecka kvar, som ja, är en aning BARF-relaterat.. Jag säger inte mer än såFlört

Under tiden får ni nöja er med de blötfoder som finns!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

hannele44
2012-03-06 14:54
#43

#42 Intressant-det måste ju bli det mest forskade på blötfoder som finns -eller ?Glad

BARFmycat
2012-03-06 15:13
#44

#43

Nu förstår jag inte vad du menar riktigt?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Missannas
2012-03-06 15:15
#45

#42 Jag väntar med spänning Sarah Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
2012-03-06 18:27
#46

#42
Ska bli spännade att se vad det blir för foder eller liknade. Glad

/Elisa

Silvestris
2012-03-09 17:39
#47

#32

Har du någon källa på det när det gäller katt? Har aldrig stött på påstående att skaldjur skulle vara allergent för katter.

Här bjuds på ZiwiPeaks torrfoder ibland och jag väljer det före alla andra torrfoder pga. den totala frånvaron av vegetabilier. Innehåller endast lite inulin och den lilla mängde fibrer kan jag ta.

BARFmycat
2012-03-09 18:26
#48

#47

Small Animal Clinical Nutrition + en del PDF filer som jag inte orkar bläddra igenom just nu. Om fiskprotein är allergent pga att det är ett så främmande protein känns det väl inte så främmande att skaldjur också skulle kunna vara det..?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Silvestris
2012-03-09 19:11
#49

#47

Om fisk vet jag, men jag har som sagt inte hört talas om skaldjur och jag har läst SACN ett par gånger genom åren.

SE*EndlessOceans
2012-03-11 20:06
#50

Alltid lika aktuellt att diskutera foder till våra pälsklingar. Själv ger jag  mjau några gånger per dag och så har de fri tillgång till torrisar. För tillfället ger jag RC babycat till Tesla som diar, Tellus får RC Hair and Skin. Jag ger även Orijen om det finns och så har jag Carnia Lynx.

Skulle gärna barfa men är rädd att jag inte har tillräckligt mycket kunskap plus att Tellus är väldigt skeptisk till allt som heter rått kött. Som tur är kan hon tänka sig äta lite blötmat.

Jag gillar Mjau, då jag kan köpa det nästan överallt och att det finns i många smaker.

SE*EndlessOceans
2012-03-11 20:54
#51

Jag glömde skriva att de ofta får rått kött när jag lagar mat, allt från färs till oxfile..^^ Tesla älskar kyckling, både kokt och rått.

nu läste jag en gammal tråd om mat, är det verkligen socker i Mjaus tetror?

BARFmycat
2012-03-11 20:57
#52

#51

Nej, det är inte socker i något av Mjaus blötfoder.
Inte i Bozitas eller Husses heller.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: