Annons:
Etiketterhälsasjukdomarsjukdomar-defekter
Läst 142 ggr
Jessicahagstrom94
2023-05-21, 12:04

Hälsa

Hej.
Var kan jag läsa trovärdig & faktabaserad information om siames/balines/orientalens hälsa?

Jag läser och hör ganska ofta att våra katter inte blir gamla längre och har blivit ganska avskräckt från att skaffa nya sen.

Jag vill veta varför det har blivit så här.

Vad gör uppfödare för att förhindra denna utveckling?
Vad är det som har gått snett?
Vad drabbas katterna av som inte drabbar alla katter lika mycket?

Annons:
Pyttelite
2023-05-21, 12:13

Till att börja med är det en god idé att läsa på om respektive rasstandarder t ex från Fife och WCF men det finns säkert fler organisationer.

Ett problem som gäller för många kattraser är att avelsbasen är för liten.

Antalet raskatter är litet och har man sedan intresse för en för dagen kanske inte så populär ras blir det svårigheter med avelsarbetet.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2023-05-21, 12:14 av Pyttelite
Pyttelite
2023-05-21, 12:13

Referera gärna till dina källor avseende dålig kvalitet på katter.

Nephi
2023-05-21, 13:59

https://www.sverak.se/for-kattagare/raskatt/kattraser/siames/

Största hälsoproblemet verkar ligga i ögonen enligt nämnda alla rasers hälsoprogran

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Pyttelite
2023-05-21, 14:14

#3: Obs! Det är SVERAKs bedömning andra organisationer som Fife och WCF har andra bedömningsgrunder.

Pyttelite
2023-05-21, 14:33

#3: Jag ser inte var det står Största hälsoproblemet verkar ligga i ögonen enligt nämnda alla rasers hälsoprogran

Är det dina ord eller SVERAKs - alla organisationer ställer inte krav på PRA-diagnostik.

• Redigerat 2023-05-21, 14:34 av Pyttelite
Nephi
2023-05-21, 14:45

#5: Det är vad jag personligen kom framtill eftersom det är vad som SVERAK rekommenderas att det testas för. Andra raser har helt andra hälsoprogram efter vad dem har för problem.

Det finns många olika program, och hade dem haft problem som sammanföll med något av dem andra så hade dem varit med där med

https://www.sverak.se/wp-content/uploads/2019/03/webb_halsoprogram_status_2016.pdf

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

• Redigerat 2023-05-21, 14:47 av Nephi
Annons:
Pyttelite
2023-05-21, 14:49

#6: SVERAK är en bland många organisationer och de kan bara tala för sina regler.

Nej de behöver inte sammanfalla.

Jessicahagstrom94
2023-05-21, 15:04

#2 man läser ofta i trådar på Facebook att rasen inte blir särskilt gammal eller att dom ofta dras med hälsoproblem.
Jag har två själv, siames och balines.
Min oro handlar om framtida köp av rasen.

Jessicahagstrom94
2023-05-21, 15:06

#6: PRA kan ju inte vara ett problem i rasen längre eftersom föräldrarna ska testas för det och därmed inte för det vidare eftersom det inte är tillåtet att para en PRA bärare med en annan PRA bärare.

Jessicahagstrom94
2023-05-21, 15:07

Det jag ville veta är alltså om det stämmer som jag har hört och läst så ofta, att rasen är sjuk och inte blir särskilt gamla.

Pyttelite
2023-05-21, 15:07

#9: Reglerna kan vara olika beroende på vilken organisation man registrerat katten i.

Jessicahagstrom94
2023-05-21, 15:13

#11: Det är hur som helst inte det inlägget handlar om då PRA inte är nåt som drar ner livslängden.

Det handlar som sagt om ifall det är sant att det är en sjuk ras som inte blir så gammal som andra raser och huskatter, och om det finns trovärdiga källor för detta.

Pyttelite
2023-05-21, 15:23

#12: Håller med.

Det finns en del cancerformer som man anser att Siameser lättare kan få och generellt blir det oftare sjukdomar på linjer med begränsad genpool.

Har inga bevis för att rasen isig ska ha kortare livslängd.

https://icatcare.org/advice/siamese/

The Siamese is a medium-sized cat with a long, lithe body and a short coat. The coloured points only extend to the mask area of the face, ears, legs and tail which are the cooler parts of the body.
Annons:
NatasjaHemby
2023-06-08, 10:37

#3: PRA är inte ett problem hos SVERAK-registrerade katter, sedan många år tillbaka. Det finns säkert fortfarande en del bärare i aveln men eftersom dessa endast får paras med fritestade katter så var det många år sedan det föddes affekterade kattungar. Däremot så ska man absolut vara medveten om risken för PRA om man köper katt av buskavlare, oavsett om de påstår sig ha "renrasiga" kattungar eller om det är uppenbara blandraser.

Att det finns ett hälsoprogram betyder inte heller automatiskt att PRA någonsin varit det största hälsoproblemet inom rasen utan endast att det är ett känt hälsoproblem med tydlig genetik och ett utarbetat system för testning. Andra hälsoproblem kan vara svårare att avla bort p.g.a. exempelvis avsaknad av tester eller oklar arvsgång.

SE*Simbelmynes

NatasjaHemby
2023-06-08, 10:49

#0: Jag önskar att jag kunde bidra med en bra källa, men tyvärr har jag ingen. Däremot så har jag lusläst måååånga stamtavlor under de åren jag fött upp. En del allvarliga hälsoproblem kan man härleda till vissa linjer, tyvärr inte sällan de linjer som var populärast under en period och därför finns bakom många individer. Det kräver ju dock en hel del insikt i linjerna för att kunna dra sådana slutsatser.

Ett annat besvär som ofta talas om är inaveln. Många stamtavlor ser fina ut på 4, 5 eller 6 generationer men går man tillbaka längre så kan det mycket väl vara en riktig härva av inavel längre bak. Tyvärr tycker jag att man ser en trend av inavel igen idag. Många importer med "nytt blod" är inavlade i både andra, tredje och fjärde generationen. Dessutom är många av dessa importer av samma linjer, så det "nya blodet" är ändå i princip samma linjer hos många olika uppfödare. Det finns även svenska uppfödare som inavlar mycket hårt. Sen finns det såklart många uppfödare både i Sverige och utomlands som avlar ansvarsfullt med hälsa i fokus och som importerar för att få in nytt blod snarare än att få ta del av populära linjer. Men jag uppmanar alltid kattköpare att studera stamtavlan noggrant, på många generationer!

Tyvärr är det inte en fråga med ett enkelt svar och detta är bara min syn på en av faktorerna som kan ha bidragit till hälsoproblemen.

SE*Simbelmynes

Lussebullens
2023-09-29, 15:51

Agrias sjuk-och skadestatestik, har du kikat i den? 🌸 Även pawpeds har några enstaka katter inlagda som kollat hjärtat, där har 16% av katterna någon hcm diagnos.

Men otroligt svårt att hitta info om detta. Tycker mest de skylls ifrån på andra, otur eller annat.
Men de som skrevs här ovan är en del, vilket också bidragit till att rasens genetiska variation är rätt låg.
Ju längre variation ju mer problem uppstår. Bland annat kortare livslängd och sjukdom, klena kattungar osv.. Gäller alla arter.

De man kan göra är att kanske skapa ett mer omfattande hälsoprogram? För ärligt talat så behöver man ju knappt testa för något alls. Ett DNA test.
Och om man inte testar så hur vet man att saker inte finns där (sen kanske vissa är duktiga och testar för mer det kan jag inte uttala mig om, hjärta, njurar etc)

En annan sak är att tillföra för rasen nytt blod. Och som skrevs ovan så är detta svårt även med importer eftersom hela rasen delar samma lilla skål med gener och i princip är släkt om så på långt håll (den genetiska variationen). Så även om man parar över syskon raserna då alla kommer från siamesen.

Då är tyvärr nästa utväg att tillföra nytt blod av annan ras, utparning.
Och uppfödare lär se detta som nödvändigt för att jobba mot en friskare ras (som självklart håller samma standard, vi vill inte förändra rasen) istället för att se ner på det och bara kritisera eller kalla det huskatter och fortsätta skylla på dåliga linjer utan att själva aktivt göra något 🌸

Mer lussebullar åt folket! ✨

Upp till toppen
Annons: