Annons:
Etikettartiklar-övriga
Läst 12568 ggr
Nilla
2010-01-16 00:30

Plågsamt för djur på flyget.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Instängda i flera timmar i lutande burar, omgivna av mörker och oljud. Så transporteras djur med flyg världen över. Flygplanslastaren Joakim Trastell har sett nog. - Ofta är djuren rädda redan när man kör ut dem till planet, säger han.

###

4.jpg

Djur som ska flygas utsätts för onödigt mycket stress både innan avgång och under flygningen. Nu slår flygplanslastaren Joakim Trastell larm. -Mycket av det han beskriver strider mot djurskyddslagen, säger Siw Ågren på Djurens Rätt. Foto: SAS Cargo

Joakim Trastell arbetar sedan drygt två år på SAS Ground Services på Arlanda flygplats. Bolaget hanterar lastningen för flera flygbolag. Miljön ute vid flygplanen är bullrig med mycket ljud ifrån motorer och lastningsfordon. Lastarna måste alltid bära hörselskydd. Det gör inte djuren, som ofta får vänta vid planet tills lastningen kan börja. Avståndet till intaxande flygplan kan vara så litet som fem meter.  

- Det kan röra sig om lång tid innan avgång då det är mycket för oss lastare att ordna med, säger Joakim Trastell. Lastrummen har ibland lutande golv och det händer att djurens burar blir stående snett.

- Det måste förstås vara mycket obekvämt om resan är lång, säger Joakim Trastell.

1.jpg

- Det är frustrerande att vi lastare gör allt enligt regelboken, men att det ändå blir så fel, säger Joakim Trastell. Foto: Ulrika Tamm

Ibland ska djuren efter en lång flygresa direkt ombord på ett nytt flygplan och kanske ytterligare ett efter det. Ofta sitter de trångt i burarna, i sin egen avföring, med utspillt vatten på en våt tidning. Av brandsäkerhetsskäl släcks ljuset när lastutrymmet stängts.

- Det värsta är när det kommer nio-tio veckors valpar, fortsätter Joakim Trastell. Då är det ju förmodligen första gången de är ifrån modern. Det måste vara traumatiskt för dem. Joakim Trastell anser att djurens burar borde stå i kabinen under resan.

- Ledarhundar reser ju uppe i flygplanet. Om någon är allergisk borde det gå att ordna - kan man kryssa i att man är allergisk mot nötter när man köper sin biljett, borde man väl kunna ange att man är allergisk mot pälsdjur?

Men enligt regelverket är djur över åtta kilo hänvisade till lastrummet. Av säkerhetsskäl vid utrymning får dessutom bara två djur befinna sig i kabinen samtidigt.

2.jpg

Joakim Trastell har anmält förhållandena på Arlanda till länsstyrelsens djurskyddsenhet. Där har man ännu inte vidtagit några åtgärder.

- Vi kommer givetvis att se över det så fort som möjligt. Men det är ett komplext ämne, säger länsveterinär Lena Bäck. Enligt henne har man inte de resurser som krävs för att på plats bedöma hur djuren har det.

- Förhoppningsvis har vi det till nästa år. Det är en viktig fråga och vi tar den på största allvar. 

SAS har under 2009 tagit emot ett enda klagomål angående djurtransporter.

 - Det rörde sig om avsaknad av plankor under buren, säger informationschef Bertil Ternert. Enligt honom är ett av grundkraven att djuren ska stå plant. Plankorna under burarna är också till för att möjliggöra luftcirkulation.

- Vad beträffar ilastningen av djuren så ska detta göras så nära avgången som möjligt, högst trettio minuter innan.

Men Joakim Trastell säger att andra flygbolag saknar tidsregler, och att det titt som tätt händer att lastningen är felaktig. Han och hans kollegor har påtalat flera missförhållanden under 2009.

3.jpg

Siw Ågren, politisk chef på Djurens Rätt, är kritisk mot flygbolagen. Hon anser att djuren utsätts för mycket onödigt lidande i form av det höga bullret, som också kan leda till hörselskador.

- Det här rör sig om grovt djurplågeri, säger hon. Stressen och rädslan kan dessutom försätta djuren i chocktillstånd, vilket kan få konsekvenser för resten av livet.

- Och detta görs av stora företag som tar stora pengar för att transportera djur. Det är ett brott mot djurskyddslagen, säger Siw Ågren.

Annika Blomstrand

DJURENS RÄTT NR 4/2009

Artikeln är publicerad i samförstånd med Jonas Nilsson - Chefsredaktör Djurens Rätt och artikelförfattare Annika Blomstrand.

www.djurensratt.se

3966057.jpg

Kommentar till artikeln

I November 2008 sålde jag S* Marble & Silk´s Tamarillo ur min tredje kull. En uppfödare från andra sidan jordklotet visade tidigt intresse och då rätt hem i Sverige inte verkade dyka upp, gav jag till slut klartecken för export till Nya Zeeland.

Förberedelserna inför Tammys resa var omfattande och jag behöll honom fertil hemma tills han var 10 månader.

Hur gick det för Tammy?

När Tammy lämnat svensk mark, upphörde köparen med sin regelbundna kontakt. Uppdateringarna har sedan 2008 varit få och knapphändiga och ingen rapport har hittills varit positiv. Enligt den nya ägarinnan är Tammy idag en mycket rädd och skygg katt, som inte går att ställa ut och som inte går att visa upp för kattungeköpare.

Enligt uppfödarens veterinär, har Tammy blivit traumatiserad. Han klarade helt enkelt inte flygresan. Han var en glad och social katt då han lämnade Sverige.

Bild: Tammy - transit Syd Korea

Ett villkor för försäljning var, att Tammy skulle kastreras och omplaceras när han nått 3 års ålder. Jag räknar dagarna tills dess. 

Min förhoppning är, att denna artikel och min berättelse, ska få er uppfödare att tänka till. Jag upplever att vi allt för lättvindigt exporterar katterna utomlands utan att tänka på hur de faktiskt påverkas av sin upplevelse. 

Med facit i hand - jag skickar aldrig en katt utanför EU igen. Jag måste hålla med Djurens Rätt om, att det strider mot svensk djurskyddslag. Tammy finns i mina tankar dag som natt.

Nilla 

För er som vill läsa artikeln om Tammy´s export igen: LÄNK

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
Attacks
2010-01-16 00:42
#1

Jeg fikk bare positive tilbakemeldinger når Design reiste til USA alene.

Om jeg i fremtiden eksporterer katter på denne måten igjen,så må det bli en katt ala Design i psyken. Han reiste direkte til New York. Der hadde eier kontakt med den personen som skulle se til Design før han reiste videre til Ohio. Han var trygg og ikke stresset overhode. Da endelig eier fikk hente ut Design var han akkurat som han pleide å være her hjemme. Trygg og laidback. Det var han også fra første stund i nytt hjem,også på de utstillingene dem rakk før han døde av FIP.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Lejonhjarta
2010-01-16 00:47
#2

Usch, det är så mkt man inte vet om…Rynkar på näsan

Stackars Tammy!! Hoppas verklige en kastration hjälper honom att bli så nära sitt gamla jag det går!

Anne-Lill
2010-01-16 01:13
#3

Jeg kommer aldri til å sende mine katter med fly uten at de er med meg inn i kabinen.

Vi har ingen kontroll på om lasterommet for dyr er oppvarmet,noe jeg tviler sterkt på at det er.

Det skulle kanskje vært en jobb for dyrevernet å ta stikkprøver på det,men hvem slipper ut på et fly på rullebanen,de er helt suverene og kan gjøre som de vil uten noen kontroll.Tusen takk til han som turte å si i fra det vi alle har hørt rykter om.

[lisme]
2010-01-16 01:33
#4

Vi har både tatt i mot katter som har reist med fly og sendt katter med fly, og til dags dato har det gått bare fint. Kattene har ikke vist noe tegn til stress eller redsel når de har blitt tatt i mot av sine nye eiere. De har vært akkurat som her hjemme, kommet rett ut av buret og snust nysgjerrig på sine nye "slaver", malt og kinnmarkert der det har vært mulighet til det. Jeg tror nok at lasterommet der dyrene er, er oppvarmet for på 30 000 fot er det ganske mange minusgrader. Etter ei stund i et lasterom der temperaturen er under null ville vi fått syke katter etter en flytur og det har vi ikke hatt til nå.

Nilla
2010-01-16 01:33
#5

#1 Ja, jeg vet jo det, Veena. Design må vaera en veldig stor sorg for deg. Gråter

Hur bra psyke katten än har, så kan man nog aldrig veta i förväg hur den kommer att reagera på en sån här långresa. Tammy var en självsäker och glad katt när han lämnade Sverige och jag bedömde att han skulle klara resan. Men tre dygn i en förseglad bur…gud vet vad han varit med om.

Jag ska säga, att jag har jobbat en hel del för att få tillstånd att publicera artikeln. Det här känns viktigt.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Attacks
2010-01-16 01:45
#6

Ja,vi savner han høyt begge to. Men selv om livet ble kort,så hadde han det alltid bra.Det er det viktigste.

Oi,men var Tammy  i reise i 3 dager.Det er jo litt forskjell ja. Design sin reise tok alt i alt 24 timer,med lang lufting hvor han ble tatt ut ble koset med og fikk mat og vann i NY.

Jeg vet der er veldig mange som ikke sender katter til Australia pga den lange reisen.

Mange reiser,så kan man frakte dem i cabinen,men det er ikke alltid,da må jo så klart katten ha med reisefølge. Hvilke flere steder er det man ikke kan det?

Håper det beste for Tammy. Dere har nå gjennopptatt kontakt?

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
Nilla
2010-01-16 02:05
#7

#6 Nej. Jag får rapporter genom en uppfödarkollega till ägaren. Ägaren har uppenbarligen svårt att känna empati för andra människor. Gråter

Uppfödarkollegan mailade igen för några veckor sedan och talade om, att Tammy nu fått sin första kull.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Missannas
2010-01-16 02:22
#8

Väldigt intressant artikel, det är helt oacceptabelt att djur utsätts för sådana förhållanden! Tur att sånt här avslöjas!

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Juliette-
2010-01-16 03:20
#9

Gör ont i hjärtat att läsa, jag har tagit emot en katt via cargo och det har gått guld social framåt och dryg precis som han ska och orädd.. tack och lov fick han inga men, men detta får verkligen en att tänka 2ggr även fast jag visste det var tufft för djuren redan och jag o uppfödaren gjorde flygturen så kort som möjligt så tackar jag gud han var av psyke att klara detta..

hecajon
2010-01-16 04:08
#10

Gråter Stackars djur, vad vi utsätter dem för!

Jag sa direkt ifrån till mamma, inga av hennes kattungar födda hos mig som fodervärd ska exporteras, då köper jag hellre loss dem själv istället, för jag hade då precis läst innan om din Nillas fruktansvärda upplevelse med Tammy.

Men sen har jag hört om dem som hämtat katt själv och haft dem i kabinen, då är det ju kanske lite skillnadObestämd

Konstiga människor som inte kan höra av sig och berätta vad som händer och hur det går med katten de köptFörvånad

Tack Nilla att du orkar berätta om Tammy, men några lär sig nog av detta också.

carinbrack
2010-01-16 11:46
#11

Min första hund flög ner från Uppsala och trots att hon dog för flera år sen (av hög ålder) så får jag en klump i halsen när jag läser det här.

MalinL
2010-01-16 13:19
#12

#7 Jag kommer ihåg din gripande berättelse om Tammy när han reste och att det skulleb li såhär med den nya ägaren är bara så sorgligt. Gråter Förstår hur det måste kännas för dig.

Vi kommer nog aldrig våga skicka katter på cargo över huvud taget.

SacredSouls
2010-01-16 15:33
#13

Tusen takk Nilla for at du har jobbet så hardt med å få lov til å publisere denne artikkel.

Gråter Uff man får helt vondt i magen. Mest av alt med tanken på den ekstremt høye lyden det er på flyplassen ved lasteplanet og hvordan det må påvirke dem.

Jeg har en langveis fra som så gjerne vil kjøpe katt av oss..men uff tanken på den ekstremt lange flyreisen/bytte av fly etc gjør meg veldig tvilsom.

Vi har sendt katt med cargo til Tyskland og her i Norge. Det har gått veldig bra. Har også tatt imot katt med cargo ved parring og det var en super sosial frøken som overhodet ikke brød seg det døyt om reisevei.

Men det er jo tross alt snakk om ganske korte avstander og kort flyreise.På SAS Cargo her i Norge så sier de jo at dyr er de siste som blir lastet inn og de første som blir lastet ut. Man vil jo gjerne tror på det Gråter

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Nilla
2010-01-17 10:34
#14

putt putt

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Attacks
2010-01-17 20:18
#15

#7 Uff,lurer på hva som feiler enkelte mennesker noen ganger.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

[lisme]
2010-01-18 12:53
#16

Nå er jeg akkurat kommet hjem etter å ha vært på flyplassen med Finn-Ove og Hamsunkullet vårt. For første gang skulle en av oss reise med kattungene til Oslo, og siden de er så mange går det ikke an å ha dem inne i kabinen. Jeg var litt spent på hvordan flyselskapet ville håndtere kattungene etter å ha lest denne tråden, men jeg må si at jeg dro fra flyplassen med lett hjerte. Vi gikk rett til innsjekken da vi kom til flyplassen og buret med kattungene ble kjapt sjekket inn. Vi fikk beskjed om at vi kunne vente med å levere dem fra oss til ca 15 minutter før avgang sånn at de slapp å stå i trekk og kulde. Vi fikk ble fortalt at det ville være kjølig der de skulle stå i flyet, ned mot pluss ti grader på en såpass kort tur (ca 90 minutter). På lengre turer kunne temperaturen synke ned til 4 plussgrader. Etter å ha sjekket inn, tok vi kattungene med oss i kaféen og satte oss for å slappe av. 20 minutter før avgang kom en fra innsjekkingen og hentet Finn-Ove og kattungene, sånn at de kunne bli plassert i flyet. Da han kom fortalte han at de hadde en god og varm bil stående klar til de små, og at de skulle få være i bilen helt til lastelukene ble lukket. På Gardermoen ville det stå en oppvarmet bil som kattungene ville bli plassert i med en gang lasteluken ble åpnet igjen.

Det er ikke ideelt at kattunger må oppholde seg i temperaturer ned mot pluss 10 grader, men samtidig har de ingen fare av det. De har gensere i ull på seg og kan krype inn i en hule laget av tovet ull, og de er fem stykker som holder hverandre varme. Når det er sånn det fungerer å sende kattunger/katter med fly har jeg ingen betenkeligheter med å gjøre det flere ganger

MalinL
2010-01-18 15:15
Felicula
2010-01-18 15:23
#18

Här väntar vi såklart med spänning på lille Elyseus, som är en i kullen från Norge som Lisme skriver om ovan. Det känns skönt att resan har gått så bra. Många flyger ju med sina djur till utställningar också och det brukar ju också gå bra.

Tammys historia är tråkig, men med dålig kontakt med nya ägaren tycker jag att man ska ställa sig frågan var felet ligger, hos flygbolaget, eller hos ägaren? Varför kastrerar man inte en katt som mår psykiskt dåligt, för kattens eget bästa, för att se om det kan hjälpa? Nog för att man kanske har betalat dyrt för att frakta honom runt halva jorden, men å andra sidan måste man ju alltid se till djurets bästa och om det är Kastrering finns det inget som helst försvar till att vänta bara för att man vill ha en kull efter sin import. Djurens väl måste alltid alltid gå före alla andra planer man kanske hade. Jag hoppas innerligt att det ska ordna sig för den här pojken.

För övrigt tycker jag också att det borde vara självklart att man hör av sig som köpare, och att uppfödaren kanske då och då skriver en rad att te har tagit emot text och bild. Det behöver inte vara så mycket, alla kan inte ta kort heller, men då kan man skriva några rader och berätta hur det är. Med åren kanske det inte blir lika ofta som i början, men någon kontakt kan man väl ha kvar då med tycker jag. Öppenhet kring allt som händer gagnar våra djur (eftersom vi kan få tips och hjälp - ingen är fullärd någonsin) och visar att vi själva är seriösa också.

Nilla
2010-01-18 20:47
#19

#18 Tack, Felicula. Kan inte annat än hålla med. Det enda jag kan göra, är att invänta 3 års-dagen och kräva att vår överenskommelse träder i kraft.

Lisme; jag blev alldeles tårögd när jag läste ditt inlägg. Jag såg de små liven i sina stickade små ulltröjor framför mig.  Du är en människa med ett stort hjärta.

Tammys bror Neo reste till England. Hans resa gick lätt som en plätt. Långresorna däremot, tror jag är något helt annat.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Fliris
2010-01-22 20:14
#20

Å nei! Nå bøe jeg kjempenervøs. Flytter til Berlin om tre uker og skal ha med kattene. De får heldigvis dele bur, men jeg hadde håpet på å få ha dem i kabinen. Det blir kjempeskummelt. Men det er jo ikke så lang flyttur så det burde jo gå ganske greit egentlig. Går det fint, noe det må, så kommer de til å fly frem og tilbake mellom Oslo og Berlin hvertfall 4 ganger i året hvis ikke mer. Håper både jeg og de greier å vende oss til det. Hold fingrene for oss :)

Annons:
Siameshona
2010-01-22 21:21
#21

#20 vid varje flygning får det väl vara 3-4 djur inne i planet. Så har du bokat för dem innan ngn annan så funkar det väl?

[lisme]
2010-01-22 22:29
#22

Jeg mener å ha lest at hver person kan ha ett dyr (liten hund eller katt) i kabin Rynkar på näsan maks 2 pr fly

Siameshona
2010-01-22 22:34
#23

I Sverige är det 3-4 åtminstone inne i kabinen

sighni
2010-02-14 14:28
#24

Tack för artikeln!

Nilla
2010-02-14 17:43
#25

#24 Varsågod! Kul att någon läser! Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Liilu
2010-02-16 20:22
#26

It makes me think back to when I moved here from England. Although it is not in the same league, I was absolutely disgusted in the state in which my cats were left. When I picked them up at the airport, I have never seen them so frightened. I could smell urine and thought that one of them had peed in their cage. When I got them into the car I had began to check which cage needed cleaning and to my horror I discovered that two of my cats who were in the same cage were covered in urine (not their own). The entire cage stunk, outside and in and their fur was stuck together with it. I have never been so upset and angery over my cats before. It was also heightened since I had been so worried about them and knowing how frightening it was going to be. I complained the next day to BA who investigated the cctv etc but said they could not see anything though they could not see the cats at all times. They, therefore, could not confirm that the cats had been maltreated. Though my cats clearly confirmed that something had gone wrong… and nobody had even realised or cared.

Liilu
2010-02-16 20:27
#27

But I forgot to say - they had a bath when they got home - likely added to their ordeal but are all happy and seem as normal as they left - which isn't so normal for siamese and oriental!

Annons:
Fliris
2010-02-17 03:24
#28

Herregud så skummelt. Jeg flytter kattene neste fredag og gruer meg, men jeg har fått tips om å legge inn isopor i buret fordi det er det varmeste man kan ha i et bur i tillegg til snugglesafe og hvetekudde. Jeg får beroligende av vetrinæren og håper det går greit nok til at jeg kan ta dem frem of tilbake et par ganger i året. Det må jo bare være skrekkeksemplarer det vi hører om her, håper jeg :/

Fliris
2010-03-02 00:37
#29

Selv om jeg ikke er noe særlig aktiv her lenger, tenkte jeg bare at jeg skulle oppdatere med noe positivt i denne litt avskrekkende artiklen.

Jeg har nettopp ankommet Berlin med de to kattene mine, jeg fløy Norwegian og de satt i lasterommet i et bur sammen. Min ene skrek og hylte seg hes i bilen til og idet de kom med buret ut til meg, men hun er litt sånn. Min andre lå bare og var kul bakerst i buret og skrek litt for å holde Marie med selskap i hylingen. Som vi alle vet så hyler jo siamesere litt mer og høyere enn vanlig så det bråkte litt hehe, men jeg tror ikke det var så ille som det låt. Jeg slapp begge ut på handycap toalettet da vi ankom schönefeld og satt en sele på Marie for å kunne ha henne i fanget på toget. Vel på toget så roet Marie seg betrakelig og Berlioz lå bare og døste i buret. Vel fremme i leiligheten gikk begge rett på do og drakk litt. Det var betryggende. Det tok dem begge omtrent en time før de var fortrolige med leiligheten.

Jeg kommer definitivt til å ikke ha noe problem med å ha kattene i lasterommet spesiellt siden de får være i samme bur. Det eneste som forbauset meg var at ingen sjekket passet til kattene. Hverken i Norge eller i Tyskland, så jeg kan i prinsippet tatt med meg en uvaksinert katt inn til Tyskland. Spesiellt.

Håper folk tenker litt mer at det er greit og ikke sprer for mange skumle historier, jeg nojjet fullstendig etter å ha lest forferdelige historier om langdistanse flyninger og sånn. Flyselskap flyr hunder og katter hele tiden og det er svært sjeldent det faktisk skjer noe.

FHkansson
2010-03-02 11:17
#30

Tack för att du delar med dig! Men jag undrar varför sådanna viktiga artiklar publiceras enbart i siameser i fokus? Vore det inte bättre att publicera det i ett forum där man når ut till mer än en ras?

Upp till toppen
Annons: