Annons:
Etiketthälsa
Läst 2596 ggr
kalindas
2017-06-12 22:07

Blindhet (PRA)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en ganska tydlig bild som visar hur en blind katts ögon är annorlunda mot en seende. Elliot och Ellie har en lampa rakt i ögonen.
Ellies pupiller dra ihop och blir mindre. Medan Elliots är jättestora och man ser det karakteristiska gröna ljuset i dom och att de är helt tomma på nerver.

Ett ganska bra och snabbt sätt att kolla om något kan vara fel med kattens syn. 
Självklart ska man även åka till veterinär och kolla upp det, så ögonen inte lyser grönt av t.ex. högt tryck i ögat eller sjukdom.

Men lyser de på detta vis, så har du troligtvis en blind eller nästan blind katt. 
Normalt lyser ögonen gula eller orange och inte gröna…

/Elisa

Annons:
2Sirius
2017-06-12 22:39
#1

Har lyst med ficklampa, på både katter och som förra året, kors ögon i mörkret. Och de reflekterade, alltså visade lysande ögon i mörkret. Katter, tycker jag mig minnas, att ibland har varit grönskiftande. Korna ifall de inte har andra ögon, vill jag minnas att var grönaktiga. Och ingen av dem är blinda… Kan det göra skillnad på vilket ljus/lampa man lyser med?

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kalindas
2017-06-12 23:04
#2

#1
De katter jag lyst på med ficklampa har ett mer orange/orangegulgrönt ljus. Inte denna illgröna som Elliot har. Lite mer som det lilla som syns i Ellies ögon.
Elliots ögon är mer tomma.

/Elisa

2Sirius
2017-06-12 23:40
#3

☺ok, brukar ju inte se lysande ögon för jämnan, kan hända att jag blandar ihop det med ljusare grön. Helt klart något som jag ska tänka på, vid nästa tillfälle…

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mangochanti
2017-06-16 23:34
#4

Fundering:
Ser det likadant ut för katter med blå ögon, dvs de maskade raserna. Dvs blir de också gröna i ljus?

🐱

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

kalindas
2017-06-17 08:41
#5

#4
Har faktiskt ingen aning hur de blåögda blir. Normalt blir ju deras ögon röda vid blixt, men de borde ju ändra sig om synnerverna är borta såsom de är på Elliot.
För hans ögon är som två tomma hålor när man lyser på dem med lampa.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: