Annons:
Etiketthälsa
Läst 3199 ggr
AlexandraW
2017-05-31 10:52

Bedöma om katt trivs som ensam katt eller ej?

Jag har en drygt femårig kastrerad siameshona som senaste två åren levt med en äldre hankastrat, också siames. De två var mycket goda vänner, sov ofta ihop osv. Hon har dock alltid varit en mer självständig typ än de siameser jag tidigare haft, både gentemot katter och människor. Samtidigt har hon haft uppenbart och tydligt utbyte av sin kompis och oftast har de återfunnits på samma ställe. Hon har dock ofta legat själv långa stunder av eget val. Det är inte en så människoorienterad katt. Jag tog över henne som omplacering och då var hon drygt tre år och beskrevs som "osocial" gentemot människor typ. Hon var ingen kelkatt annat än korta stunder om hon fick välja dem. Här så bodde hon uppe på en garderob första tre veckorna och kom ner när alla sov. Successivt har hon tinat och är idag en riktig kelkatt och jag kan gå fram till henne och kela med henne etc. Dock så hon sitter/ligger aldrig i knäet, ligger i säng/soffa etc. Utan håller sig gärna i närheten men är inte så på. Samma sak med att leka, hon leker gärna med kompis och själv med leksaksmöss men är helt ointresserad att leka med vippor/annat som interagerar med människor. Sammanfattat är hon idag en trygg katt som gärna är runt människor, gärna kommer och kelar men samtidigt generellt inte är särskilt på för att vara siames utan betraktar på lite avstånd. Hon har aldrig varit ensam katt förut så jag vet inte alls hur hon kommer att reagera. Men jag vet ffa inte hur jag ska kunna avgöra om hon trivs eller inte med att vara ensam? Mina tidigare siameser har varit mer människoorienterade, och ensamma blivit överdrivet klängiga samt högljutt talat om hur miserabelt livet är utan kompis. Den här fröken är inte särskilt vokal. Tar maten slut väntar hon tyst på att jag ska upptäcka det och fylla på. Missar jag det kan hon sitta tyst och stirra på en men hon är tyst. Hon pratar i princip bara när man kelar. Så hur ska jag veta och vad ska jag egentligen titta efter?

Annons:
kalindas
2017-05-31 20:36
#1

Jag tror du få gå efter känsla helt enkelt…
Blir hon mer klängig, verkar orolig eller liknande, så behöver hon kanske en kompis.
Men fortsätter hon att vara nöjd och glad och att du aktiverar henne, när ni är hemma så kanske hon nöjer sig med det.
Alternativt kanske ni kan skaffa en katt av annan ras alt. huskattunge, som inte heller kräver så mycket närhet, men de får sällskap av varandra.
För skaffar ni en sällskapskrävande kompis till henne, så kanske den bli klängig på er om hon är för självständig?
Som sagt med mitt röriga inlägg, känn efter hur hon verkar och mår.

/Elisa

AlexandraW
2017-05-31 21:14
#2

Siameshanen var en typisk siames. Och hon trivdes ju super med honom. 90% av tiden sov de på varandra, hon hängde alltid på honom så han som lärde henne komma när man ropade - iom att han gjorde det och hon alltid hängde på honom så. De tvättade varandra, brottades, gjorde bakhållsöverfall på varandra i klätterträdet, lek-jagades, drog som idioter runt huset i kl 4 på natten fnatt, åt tillsammans etc. Samtidigt lekte hon en hel del själv med sina möss osv. Så hon trivdes verkligen så, men det kändes aldrig då som hon var sas beroende av det på samma sätt som han var om det är begripligt? Samtidigt så om han blev för "gåpåig" så gick hon undan. Tex när hon kom oxh kelade och han kom, då backade hon undan istället för att trängas. Men där han var fann man 90% av tiden henne. Nu har det ju bara gått 1.5 dygn. Och hon ligger. Går nåt varv ibland men inte mer. Knappt ätit men verkar inte ledsen/nere egentligen. Spinner när jag kommer och gosar, kommer och gosar en stund om jag lockar på henne. Men söker inte kontakt alls. Och verkar inte missnöjd. Fast jag är inte riktigt nöjd med en såpass "ung" katt som sover 23 h per dygn. Så det är tidigt än, men jag hade velat se henne leka lite och vara mer som vanligt ändå. Svår att aktivera då hon inte vill leka med snören, vippor osv och nog inte med människor alls. Kastar jag en leksak så väntar hon innan hon går fram. Och kan börja leka med den själv men oftast så (innan iaf) letar hon själv upp leksakerna och leker själv. Aktivt och länge. Jag tror iom att hon var såpass skygg och självständig redan som liten enligt uppfödaren (såhär social och gosig hon successivt blivit här är otroligt jmf med innan) så har hon aldrig lärt sig det här med poängen med människor och lek. Jag har försökt med allsköns grejer men sen nöjt mig med att hon lekt själv och med kompisen.

kalindas
2017-06-01 08:26
#3

Tror hon sörjer sig vän. 😕
Kanske behöver hon en kompis trots allt. Nog helst en kattunge som hon kan ta hand om. För leker hon inte och sover mycket. Då är hon ledsen. Så en kompis hade kanske inte skadat.

/Elisa

NatasjaHemby
2017-06-07 09:56
#4

Hur har det gått med kissen? Verkar hon piggare? Jag tror nog också att hon skulle må bra av att få en ny vän. Om hon inte har något större utbyte av människor så betyder det säkerligen mycket för henne att ha en kattvän att sova tillsammans med. Hoppas att ni finner en bra lösning ❤️

SE*Simbelmynes

AlexandraW
2017-06-17 15:31
#5

Hon blev lite mer sig själv - men keligare - efter några dagar. Sen började hon bli klängig, och gapa. Närmast oavbrutet. Sedan en knapp vecka har hon en ny kompis, en jämngammal kastrathona (dock av annan ras) och vet inte till sig av lycka :) och är tyst, och en tyst siames är en nöjd siames som bekant ;)

NatasjaHemby
2017-06-17 21:34
#6

Härligt att höra! 🌺

SE*Simbelmynes

Annons:
kalindas
2017-06-18 08:50
#7

#5
Skönt att höra! 🙂

/Elisa

Upp till toppen
Annons: