Annons:
Etikettkattprat
Läst 3308 ggr
Rikomana
5/24/17, 2:50 PM

Nät till rastgård

Hej
Jag har planer på att bygga en rastgård i svetsnät till min siames.
Har ni erfarenhet av det? Räcker 1,4 mm tjock tråd till det?

Annons:
NatasjaHemby
5/24/17, 5:34 PM
#1

Följer med intresse, för jag står med samma planer själv. 1,6 mm låter rätt tjockt så det bör absolut hålla. Själv har jag funderat på att använda vanligt hönsnät och det är ju tunnare än så.

SE*Simbelmynes

Rikomana
5/24/17, 9:33 PM
#2

Hönsnät är nog svårt att få snyggt eftersom nätet i sig är lite "rackligt". Läste någonstans om skaderisk med hönsnät också.

kalindas
5/24/17, 9:48 PM
Lejonhjarta
5/26/17, 3:43 AM
#4

Vi har satt det nätet som tak som #3 tipsar om. Till väggar har vi satt https://www.byggmax.se/verktyg/handverktyg-och-redskap/tillbehör-mur-och-puts/putsnät-p20960 Kan lägga upp bilder sen, har inga på denna datorn.

Maxima06
5/28/17, 8:29 PM
#5

Jag har plastat grönt stålnät om 2*2 cm maskor köpt på bauhaus, päronen har det till sitt med, inget som bits sönder eller påverkas av solen :)

Rikomana
5/30/17, 9:24 AM
#6

Nu blir det varmförzinkat "svetsnät" 12,5mm*25mm i 1,4 mm tråd.
Ganska tätt nät, men svårt att hitta nåt som är optimalt. Katten kommer inte igenom maskorna i alla fall 😃

Annons:
NatasjaHemby
6/3/17, 12:50 PM
#7

#6 Visa gärna bild när det är färdigt! Jag har fortfarande inte bestämt vad det blir för nät, så jag behöver lite inspiration. Min mamma har en snygg och uppskattad rastgård med vitmålad trästomme och hönsnät, så jag har liksom fastnat i att jag ska göra likadant. Rent plastnät har jag i alla fall redan räknat bort, för det hade mina katter garanterat tuggat sig igenom 😃

SE*Simbelmynes

Rikomana
6/12/17, 9:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#8

Nu är rastgården invigd. Ska inreda med lite mera vartefter, och ska köpa en rottingfåtölj istället för plaststolen.

På bilden med trappan till kattluckan är rastgården inte riktigt färdig ännu (nätet fattas intill). Ska nog fylla på med lite fler trappsteg också, men jag hade inte mera eklist än det som finna i trappan ;-)

NatasjaHemby
6/12/17, 9:11 AM
#9

#8 Jättefint! Själv har jag precis röjt på platsen där jag tänkt bygga så det var perfekt med lite mer inspiration 🙂

SE*Simbelmynes

Rikomana
6/12/17, 9:25 AM
#10

Bra 🙂Vad ska du ha för nät? Det här nätet var ganska svårt att få riktigt snyggt - i synnerhet då det är en del nivåskillnader i rastgården. …men jag är ändå nöjd. Under de första 10 minuterna som katten var i rastgården testade han klättringsbeständigheten 2 gånger 😃Jag behöver inte oroa mig över att nätet inte håller.

NatasjaHemby
6/12/17, 9:37 AM
#11

Jag har inte bestämt nät ännu, men det får bli något billigt. Det behöver bara hålla denna säsongen, men måste såklart vara rymningssäkert.

Har du något grävskydd en bit ner eller slutar det i nivå med marken?

SE*Simbelmynes

Rikomana
6/12/17, 9:59 AM
#12

Det slutar i marknivå, men det är berg strax under. Får följa med lite om han börjar gräva, men än så länge visar han inga tendenser på det

kalindas
6/12/17, 12:20 PM
#13

#8 Jättesnyggt!

/Elisa

Annons:
Upp till toppen
Annons: