2017-05-17 17:01 #0 av: MissMaven

Från Pawpeds:
"Höftledsdysplasi är en ärftlig defekt i ledskålen i bäckenet vilket innebär att den inte är så djup som den vanligtvis skulle vara. På grund av detta så passar inte höftledskulan i ledskålen och ytorna börjar skava mot varandra, vilket orsakar att brosket bryts ned.
Eftersom då de båda kontaktytorna endast består av ben (brosket har slitits ned) så får man en ledyta bestående av ben-mot-ben vilket är plågsamt för katten.
Problemet är att kroppen inte kan nybilda brosk utan kroppen försöker att reparera skadan genom att öka benproduktionen, vilket bara förvärrar problemet.
Katter är generellt sett mycket duktiga på att inte visa smärta och de kan lida av HD utan att halta överhuvudtaget. Istället kan de röra sig mer försiktigt eller mindre än vad katter gör normalt och de kan också undvika att hoppa. Katter med en lindrig grad av HD kanske inte alls lider av det."
https://pawpeds.com/healthprogrammes/hd_se.html

Det finns många fler sidor om HD hos katter på nätet.
Jag förstår att HD är vanligare hos större katter som tex Maine Coon och det finns hälsoprogram för dem. Men är de orientaliska raserna nästan helt fria av HD? Jag har för mig att man hörde om något fall då och då, men väldigt sällan.

Har ni haft en orientalisk katt med HD?