Annons:
Etikettfoder
Läst 1966 ggr
Pia-69
3/18/17, 11:25 AM

Rå Kyckling!

Jag va hos veterinären igår med min siames, (han fick ett drän på huvudet efter att ha blivit kload av den andra katten). Vet påpekade att han är lite överviktig, han väger 5,7. Jag berättade då att jag av den anledningen inte ger honom fri tillgång till mat och att jag tänker börja ge honom färskfoder för att se om han känner sig mättare på det. Då sa Vet att jag inte ska ge färsk kyckling för att det innehåller en massa resistenta bakterier och campylobacter! Och det vill man ju verkligen inte bli smittad av… Hur tänker ni som Barfar kring detta, eller hur hade ni gjort om ni fick den infon från er veterinär? Jag vet ju att de flesta som barfar sina katter ger färsk kyckling. Tänkte börja varva med Mush och Mjau till mina katter.


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
Zepp
3/18/17, 11:33 AM
#1

Mm.. för tillfället så förekommer det rätt mycket varningar främst för färsk kyckling!

Såå.. framtills svensk kycklingindustri lyckats komma tillrätta med Campylobakt problemet så kan man undvika det.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JoannaLi
3/18/17, 11:47 AM
#2

Jag (har visserligen inte katt, men barfar/färskfodrar min hund) undviker kyckling i största möjliga mån, överhuvudtaget - och färsk kyckling ges aldrig, den fryses innan om det blir nödvändigt att ge kyckling.

Pia-69
3/19/17, 10:17 AM
#3

#2 Tar frysningen död på resistenta bakterier? Isåfall kan jag ju ge Mush utan oro eftersom den är fryst? 🤔


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Zepp
3/19/17, 10:49 AM
#4

Grejen med fryst kyckling är nog främst att bakterierna inte förökar sig?

Och vad jag begriper så är det inte tal om resistenta bakterier utan om Campylobakter!

Iallafall.. det är fortfarande varning för kyckling, som färskfoder!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pia-69
3/19/17, 11:31 AM
#5

#4 Enl. Min veterinär handlar det bl.a om resistenta bakterier, och har hittat en del trådar om det här på I fokus! http://hundar.ifokus.se/discussions/56cd5fcfce12c43140000426-farskfoder-och-bakterier


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Zepp
3/19/17, 12:04 PM
#6

Mm.. det är nog två helt olika saker egentligen.. Campylobakter från rå kyckling och resistenta bakterier i färdigt färskfoder?

För övrigt så är det ett problem resistenta bakterier i mänsklig föda oxå, främst billiga importerade produkter!

Då man använder antibiotika i fodret på mindre nogräknade anläggningar/i länder med sämre veterinära kontroller!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
NatasjaHemby
3/20/17, 10:35 AM
#7

Jag önskar att jag kunde bidra mer till denna diskussionen, men jag har tyvärr bara orkat följa debatten lite halvhjärtat på håll.

Angående multiresistenta bakterier så har jag uppfattat att det gäller vissa typer av kyckling köpt i mataffären, medan andra sorter är fria. Där verkar rådet generellt vara att aldrig utfodra med rå kyckling i samband med att katten går på antibiotikakur, eftersom det bidrar till bakteriernas resistens. Campylobacter ska inte vara ett problem för katter, men god livsmedelshygien gäller naturligtvis vid hanteringen.

Är någon mer insatt får ni gärna fylla i och rätta mig om jag har fått fel för mig.

SE*Simbelmynes

Pia-69
3/20/17, 12:13 PM
#8

#7 Tack för det svaret! 🙂

Då känns det som att jag kan ge Mush utan nån större oro bara jag undviker att ge rå mat vid  antibiotika kur som katten ju faktiskt får nu p.g.a infektion.

Har inte börjat laborera med Mush ännu eftersom jag åker på semester i april och har då en kattvakt boende hos oss, så det får bli nån gång i maj när vi är hemma igen. 🐱❤️


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Upp till toppen
Annons: