Annons:
Etikettkattprat
Läst 1271 ggr
Carina78
2017-03-17 20:30

Orientaliskt korthår

Hoppas ni kan hjälpa mig lite med några frågor till mitt projektarbete om OSH. Hur vanlig är OSH i Sverige ? Finns det gått om avelshanar i rasen? Importeras det många katter och isåfall från vilka länder? Finns det några allvarliga hälso problem som uppfödarna försöker avla bort? Tack på förhand //

Annons:
NatasjaHemby
2017-03-17 22:13
#1

På SVERAKs hemsida kan du hitta statistik över hur många katter av varje ras som registreras varje år. Eftersom det finns fler förbund än SVERAK så täcker deras statistik inte alla katter i Sverige, men det kan ge ett hum om hur utbredd rasen är. Kanske kan du även hitta statistik på andra förbunds hemsidor.

Antal avelshanar är i princip omöjligt att svara på, men generellt så kan man väl säga att det aldrig finns för många hanar inom någon kattras. Importfrågan har jag heller ingen aning om, vet ej om förbunden har statistik över importer.

Angående hälsofrågor så har vi ett hälsoprogram för PRA. Det är alltså en sjukdom som alla uppfödare måste testa sina avelsdjur för enligt de regler som finns. Gällande övriga sjukdomar som kan vara förekommande inom rasen så är det upp till varje uppfödare att välja vad denna vill testa. Själv har jag valt att hjärtscanna mina avelsdjur för att vara på den säkra sidan, men jag vet inte om hjärtproblem egentligen är vanligt förekommande inom rasen.

SE*Simbelmynes

Lejonhjarta
2017-03-19 05:21
#2

Speciellt inom dessa raserna tycker jag att det verkar vara ont om hanar då dom blir fertila tidigt och har en stor benägenhet att börja märka revir inne…

Upp till toppen
Annons: