Annons:
Etikettfoder
Läst 2845 ggr
Pia-69
3/12/17, 2:44 PM

Mush Vaisto

Ni som ger era katter Mush bullar! Var köper ni det nånstans, finns det att beställa på nätet? Och hur funkar det då med leveranserna? Det får ju inte tina innan man fått in det i frysen! Vilken sort ska jag då prova till min Siames som bara har fyra hörntänder? Har ju förstått att det finns med benbitar i därav den sista frågan! ☺ Och sist då undrar jag vad ni tycker om Vom kattmatskorvar, är det också ett bra foder?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
NatasjaHemby
3/12/17, 3:31 PM
#1

Jag köper i djuraffär, men det finns även på t.ex. Granngården. På Mushs hemsida går det att söka efter återförsäljare i din närhet 🙂 Beställer man på nätet behöver man oftast beställa ganska stor mängd och jag har hört att många har problem med att fraktföretagen krånglar så att leveransen blir försenad och maten hinner bli förstörd. Så kolla noga upp fraktsättet om du vill beställa på nätet!

Benbitarna är så små att det nog går bra att äta fodret även utan tänder. Tre av mina bara sväljer det helt medan den fjärde tuggar allt pedantiskt noga 🤪 VOM har jag själv ingen direkt uppfattning om, men jag vet att en del personer räknat på deras recept och kommit fram till att det inte är ett komplett helfoder, vilket tillverkarna utger det för att vara. Fodret är därför anmält för granskning.

SE*Simbelmynes

burmamys
3/12/17, 3:47 PM
#2

Instämmer helt med #1, vill bara tillägga att du oftast kan köpa MUSH vaisto cat på djuraffären, t ex Arken Zoo. Variera helst mellan den gula och den rosa påsen.

Pia-69
3/12/17, 3:55 PM
#3

Okej! Tack för svaret! Har en fråga till☺. Min Siames är glupsk och hungrig jämt, kommer han att bli mätt på Mush bullarna? Han väger runt 5,5kg nu och om jag skulle ge honom säg 3-4 bullar om dan tror ni att han blir mätt på det? Idag får han 4 påsar Mjau fördelat på 3 - 4 ggr om dan beroende på om vi jobbar eller om det är helg. Är det nån mer som har glupska siameser/orientaler, som skulle kunna äta heeela tiden.. suck! 😥😊


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

NatasjaHemby
3/12/17, 4:18 PM
#4

Det verkar vara ett ganska mättande foder, ja. Mina kastrerade huskatter äter 2 1/2 respektive 3 1/2 boll/dag och håller sig mätta och i bra hull på det. Mina orientaler är däremot fertila och behöver äta mer, så de får normalt sett 4 bollar var + delar på en tetra Mjau. 

Fyra portionspåsar Mjau är 340 g medan fyra Mushbollar är ca 100 g, men Mjau innehåller å andra sidan en hel del mer vatten. Man brukar utgå från 2% av kattens kroppsvikt/dag när man råutfodrar och för en katt på 5,5 kilo skulle det vara 110 g, så fyra bollar stämmer ju rätt bra enligt den principen 🙂

SE*Simbelmynes

Pia-69
3/12/17, 4:27 PM
#5

Tack för ditt svar! Jag ska börja med Mush nu så får vi se hur det går. Jag läste på Mjau paketets innehåll (påsar), jag såg att det innehåller spannmål! Jag trodde att Mjau var spannmålsfritt, har hört eller läst det nånstans, har ni koll på det? Trodde att det var ett okej foder! 😯😞😕


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

NatasjaHemby
3/12/17, 4:55 PM
#6

Mjaus burkar, tetror och de påsarna med gelé är spannmålsfria! Det är bara påsarna med sås som innehåller spannmål (varför de nu valt att göra så, himla onödigt tycker jag). Så undviker du påsarna med sås så är det ett bra foder 🙂

SE*Simbelmynes

Annons:
Pia-69
3/12/17, 5:31 PM
#7

Okej! Tack, det ska jag ha koll på i framtiden! 😊👍


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

jillan
3/13/17, 7:26 AM
#8

Har tre siameser. Det är bara en som äter Mush. Och han äter bara den rosa påsen. Han gillar inte alls dom andra. Köper på arken zoo eller på huveröds

Lejonhjarta
3/17/17, 3:16 AM
#9

Har man kattunge så är den gula påsen mer mot dom även om man kan ha bägge till vuxen.

Den röda gillar min bäst. Har bara en katt som äter dessa, hon vägrar äta annat. Resten av gänget har blandade känslor.

Den nya gråa påsen är med fläsk och nötkött.

Mangochanti
3/31/17, 7:50 PM
#10

Jag längtar tills den dagen kommer då alla mina 4 katter kunde äta samma.
Jag har en gammal huskatt som äter "allt" Men inte enbart mush. Två som äter Much, ena har jag fött upp på much och Royal canins kattungefoder som jag blandat ihop. Nu har jag ju köpt en liten Balines hona från Canada som inte är uppvuxen på Much utan enbart RC foder och torrfoder.

De som äter Much äter 4 bullar om dagen, honan är inte alltid hungrig så närmare 3 än 4 per dag, fertil.
Kattungen 4 månader äter 4 bullar+ ca 130 gram kattungefoder fördelat under dagen och blandat med Much, äter både gul + rosa påse + 1 kycklingvinge/v

Min önskan är givetvis slippa torrfoder som inte är en naturlig kost för katter (även om dagens spannmålsfria är bättre) Jag önskar alla skulle äta Much :-)

Jag bor i Norrlands inland och man behöver beställa otroligt mkt för att få det hemskickat. Jag kör 26 mil för att köpa much 😃

Lycka till! 👍

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Pia-69
3/31/17, 8:13 PM
#11

#10 Oj! Herregud va långt du får köra för att köpa kattmat!!😥😣😨 Köper du 20 kilo eller mer åt gången då?😊 Då ska jag aldrig mer gnälla som får köra 4 mil för att handla på Arken zoo! 😊 Även jag ska sluta ge mina katter torrfoder, har ca 15kg torrisar kvar men när det är slut blir det inte mer sånt dessutom föredrar mina katter blötmat iallafall!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Maxima06
5/9/17, 6:49 PM
#12

Nu är detta ett äldre inlägg så jag vet inte om du börjat än men min grabb har 7 tänder kvar och äter mush utan problem (vit då han har kycklingallergi). Men jag kan inte se att den varianten har större eller mindre benbitar än de andra två sorterna, som jag ger de andra katterna.

Lejonhjarta
5/18/17, 6:44 AM
#13

#3 Jag vet inte om deras beräkningar funkar om hur mkt man skall ge av bollarna per dag men min katt som äter detta väger ca 4 kg och hon äter ungefär 8 om dagen!! Enl deras räkning så ska hon ha 2…

Annons:
Pia-69
5/18/17, 8:00 AM
#14

Ojdå! Är 4 kg normalvikt för din katt? Hur gammal är den och vilken ras? Är hon avmaskad regelbundet? 🤔


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

kalindas
5/18/17, 8:35 AM
#15

#13
Kan det inte vara att hon är nakenkatt och därför behöver mer mat för att hålla uppe förbränningen?

/Elisa

Maxima06
5/19/17, 8:12 PM
#16

#13 Det spelar in med aktivitetsnivå, fertil/icke fertil och som kalindas skriver är hon tunnpälsad eller tom naken så går det åt mer energi :) Jag begränsar bara tjockisen, de andra får äta efter behag och kan äta ganska mkt.

Lejonhjarta
5/19/17, 9:47 PM
#17

Visserligen är hon en PEB men hon är ju fullcoated så ja kan nog inte skylla på det… 😂

kalindas
5/20/17, 8:08 AM
#18

#17
Ok, trodde det var mamman. 😃

/Elisa

Upp till toppen
Annons: