Annons:
Etikettfoder
Läst 1744 ggr
mareng73
2017-03-12 13:00

Katterna kräks ofta

Har två siameser (9 år) och en oriental (2 år). Från början har katterna fått blötmat (pussi, mjau) och torrfoder (RC) men jag fick bara slänga blötmaten då de var sparsmakade, så vi bestämde att de bara skulle få torrfoder och började med Acana. I början gick det bra men efter någon vecka kom kräkningar lite nu och då med allt från smält till osmält mat, inga hårbollar. Vi har anti-glupskskålar. Nu har vi har bytt för någon månad sedan från Acana till Carnilove då det ska vara ett likvärdigt foder men med större bitar så de måste tugga och inte kan sluka dem hela. Det gick bra till en början men efter en dryg vecka så började de kräkas. Någon mer som varit med om liknande? Vad gjorde ni för att få bukt med kräkningarna? Vet inte vad vi ska göra, vilket foder vi ska ge så de inte kräks. Det är pigga och friska i övrigt. Tacksam för snabbt svar

Annons:
Jossefina
2017-03-12 13:24
#1

Jag har samma erfarenhet! Nu blir det aldrig mer torrfoder och har haft perioder av att ge skonkost

flis
2017-03-12 13:27
#2

Mina katter har också lätt för att kräkas. Nu får de mindre mängd mat fler gånger per dag och då kräks de sällan. Även kissen som helst vill ha torrfoder äter blötmat när magen får vila lite mellan måltiderna.

NatasjaHemby
2017-03-12 14:10
#3

Det verkar inte vara helt ovanligt bland dessa raserna att de kräks av torrfoder. Har hört många berätta om samma problem. Jag har bara en som kräks när hon ätit efter att magen varit tom för länge (t.ex. frukosten blir försenad), men det lär ju inte vara ert problem om ni alltid har mat framme. Att de äter för snabbt är också en vanlig orsak, men ni har ju redan skålar som motverkar detta.

Började de alltså kräkas efter att ni tog bort blötmaten? Har ni testat att göra tvärtom och endast ge blötmat? Tänker att det är större chans att de äter upp blötmaten om det inte finns något torrfoder att tillgå.

SE*Simbelmynes

jillan
2017-03-13 07:44
#4

Mina kräktes ofta när jag gav torrfoder. Nu kräks de nästan aldrig. Ger bara mjukmat (Pussi).

mareng73
2017-03-13 20:02
#5

NatasjaHemby: De kräktes även när de fick blötmat men det kanske berodde på att de fick torrfoder. Vi har inte provat att ge bara blötmat då men det vore kanske värt att testa. Man börjar bli less på att torka spyor hela tiden……. Vad ger ni era för blötmat, vill att de ska få ett bra foder.

kalindas
2017-03-13 21:45
#6

#5
Mina får Mjau i plåtburkarna plus lite egna barf blandningar

/Elisa

Annons:
Lejonhjarta
2017-03-17 03:11
#7

Mina kräks åxå men jag tycker det är värre när dom inte har fri tillgång. Mina har fri tillgång, oftast, men får jobba för maten. Dvs inte mat i vanliga matskålar utan i kartonger el liknande så dom går peta och jobba för att få sin mat.

Upp till toppen
Annons: