Annons:
Etiketthälsa
Läst 2898 ggr
Jossefina
2017-02-23 07:33

Behöver råd; magproblem och veterinär

Hej på er!

Jag är så oroad för min lilla två-åriga hona. Pilgatans Indra bor hos mig sedan hon flyttade från sin mamma. Det blir en rätt lång beskrivning, men jag är supertacksam om någon har tid att läsa och kanske komma med lite råd. 

Indra var minst i kull om sju. Föredrog att leka för sig själv och ligga i människoknä framför att busa med sina syskon. (Varför jag nämner detta är för att jag undrar om de problem vi sedan haft kan grunda sig i något medfött.) Bedårande söt blev hon hemskt väl mottagen av min oriental-hane Simon. Vi har båda pysslat om och älskat henne från dag ett. Men nu är han, liksom jag orolig för hennes hälsa. 

Det handlar om magproblem som för tillfället yttrar sig genom kräkningar på tom mage, främst bestående av en pöl med magsaft…gul och sur. Problemet har funnits av och till ända från start. Hon till en början känslig för torrfoder och var väldigt hård i magen. Kämpade med sin avföring som var pluttig och nästan svart. Hon kräktes också upp osmälta torrfoderhögar. Jag kan inte minnas helt när dom här kräkningarna med vätska började, men de hade pågått ett tag då jag tog Indra till veterinären på Smådjurskliniken i Göteborg i slutet av 2015. Fick först Zantac oral lösning på recept för att lugna magen. Men det smakade ju så starkt att katten fick fradga runt munnen och sprang iväg i panik (hur kan man föreskriva en sådan sak). Hörde av mig till veterinären som justerade receptet till Andapsin tablett. Använde så detta morgon och kväll för att det skulle lägga sig som en hinna i magen för att skydda slemhinnan mot den sura vätskan. Det tycktes lindra och i samband med detta hade jag också slutat med torrfoder helt. Förra våren kokade jag konstant kycklingfile, som jag sedan smulade sönder som skonkost för att magen skulle komma till sans. Det blev bättre och av någon anledning funkade det sedan relativt bra att hålla sig till Gourmet Gold Pate - kyckling. Dock är det ingen superbra mat och båda katterna fick försämrad munhygien. 

När Indra kastrerades i början på sommarn 2016, hos Johan Glimåker på Kattkliniken i Göteborg, bad jag honom att passa på att titta i hennes mun medan hon sov. Han tog då bort tandsten som enligt honom var av extrem mängd hos en sådan ung katt och fick även plocka bort en tand. Vi pratade även då om magen för att jag undrade om tandstensmängden kunde ha med kräkningarna att göra. Det trodde han dock inte, men sa att den här katten aldrig mer bör äta torrfoder. För övrigt tyckte han att hon var frisk och fin. Hon är ju pigg och fin i päls och ögon. 

Eftersom jag inte var helt nöjd med fodret ville jag försöka med att byta. Provade så smått med att blanda ut med och ge dem Mush-bullar. Har från början jag fick katt och under tiden läst mycket om kattmat och tycker om tanken kring att ge dem barf-mat. I Mush finns dock små broskbitar som irriterade Indras mage och hon kräktes upp dessa. Köpte därför Vom & Hundemat, som tycktes fungera bättre. Blandade ut med extra vatten och lite fiberhusk. Provade först med lite ris som fiber men kornen lyckades irritera magen hos Indra och de kom ibland upp precis som broskbitarna. 

Tandstenen växer till snabbt och i november var jag på ett första besök hos Evidensia Djurkliniken i Roslagstull i Stockholm och till en veterinär som skulle vara extra bra på magåkommor. Hon tittade på Indra, tyckte hon verka fin och frisk men att vi borde ta bort tandsten igen, ta ett utökat blodprov för att se om de tidigare kräkningarna skapat obalans i kroppen eller om man kunde se något annat. Hon ville också prova ett riktigt veterinärfoder för magen. Då jag tidigare prövat I/D utan framgång, föreskrev hon nu att prova Z/D mjukmat. Det funkade sådär för Indras mage och ingen av katterna tyckte om den och jag höll med dem om att den luktade ju hemskt märkligt nästan kemiskt. Var hos en annan veterinärbutik och fick andra råd…men för mig verkade barf-maten funka helt ok och bättre än något annat.

I slutet av januari fick Indra en tid för att ta bort tandsten. Eftersom hon ju skulle sövas fick hon ingen mat 12h innan veterinärbesöket. Allt gick bra, tandsten borta, ingen röntgen behövdes göra då tänderna för övrigt verkade friska. Det utökade (och kostsamma) blodprovet togs samtidigt. När jag hämtade henne sa sköterskan att där fanns något förhöjda levervärden men att det kunde ha med att katten inte ätit på länge att göra och att vi bör ta om provet inom närmsta tiden. Slarvigt tycker jag att inte tänka på att provet borde tagits vid annat tillfälle då magen inte var tom.

Efter senaste veterinärbesöket har kräkningarna ökat. Som jag ser det har det med att magen varit tom att göra och att magslemhinnan blivit irriterad igen. Senaste veckan har det skett 2-3 gånger per dag, och nu har hon också börjat bli lite märkbart tröttare och fått liten aptit. Pratade med Evidensia om den planerade uppföljningen och då visar det sig att veterinären jag var hos har slutat. Pratar med en annan som tolkar provsvaren på ett annat sätt och säger att hon vill se katten på ett första besök. Det här gör mig lite ledsen eftersom jag ju redan varit på ett förstabesök på samma klinik. Ska man behöva börja om från början bara för att den veterinär man blev tilldelad har slutat?? Får rådet att använda Andapsinet igen och att försöka med någon skonkost….tex I/D. 

Jag blir så ledsen och trött, det går ju bara i cirklar. Är det någon av er som har några reflektioner? Någon som har tips om en pålitlig veterinär? Någon som är bra på trasiga magar?

Annons:
kalindas
2017-02-23 09:44
#1

Låter som ni har haft en hård tid du och den lilla katten! Just magproblem är ett gissel och jag är till skillnad från veterinären 100% säker på att hennes tandproblem är orsakat av detta.
Det tips jag skulle vilja ge dej är att helbarfa henne. Gå in på Barf i fokus eller på fb sidan "Barf och färskfoder till katt", där kan du få bättre svar.  Plus recept. Är duktiga personer där som kan hjälpa dej.
Min hund är som din katt och klarar inte av benbitar eller brosk, utan jag får ge honom benmjöl istället och blanda barfen själv. 
Fördelen med benmjöl istället för ben är att det även lugnar magen och balanserar syran. Kan även hända de rekommenderar en annan typ av kalk. Allt för att få bort överskottet av syra i hennes mage.
Se till att undvika allt var torrfoder heter! 
Det du kan prova på henne är att ge henne ett milt burkfoder såsom Ziwipeaks i burk. Tål hon det så är det toppen. Bozita och Mjau burkmat kan också fungera.
Med tanke på att hon spyr galla är det bra om du ger henne mat ofta och lite, så hennes mage aldrig hinner bli tom. 
Om hon tål det så kan du se om du hittar nåt milt godis eller halvkokt kycklinghjärta som hon kan få där hon behöver tugga. Fortsätt även med Andapsin ett tag.

Men som sagt.

- Undvik torrfoder
- Ge gärna en bit rått kött för henne att tugga då och då under dage
- Prova zivipeaks burkmat, som ofta är mild för magen
- Be att de på Barf-forumet hjälper dej med ett bra fullfoder utan ben i 
- Benmjöl eller kalk i blandningen ovan för att mildra magen

Sen är det bara att hoppas hennes mage blir bättre!

/Elisa

flis
2017-02-23 12:25
#2

Fortiflora för katt ska vara bra för balansen i mage/tarm. Använder det periodvis till mina katter och jag  tror att det är bra och de gillar smaken. Finns att köpa hos apotek, veterinär och djuraffärer. Kostar ca 340 kr för 30 påsar.

Vixxen
2017-02-23 17:48
#3

Har du testat Prokolin? Fungerar utmärkt mot kråmglande magar!

kalindas
2017-02-23 21:39
#4

Nu kom jag på en sak när personer här ovan skriver om Prokolin och Fortifora.
Tror utav de båda är nog Fortifora det smartaste valet (om hon inte har diarre också), toror den innehåller magbakterier också. Men du kan annars prova Lactiplus kapslar. De finns att köpa på apoteket och innehåller snälla magbakterier och kan hjälpa att läka. 
Andapsinen hon får nu lägger sig ju mer som ett plåster i magen, men Lactiplus hjälper de snälla bakterierna att återhämta sig.

/Elisa

marieirene
2017-02-24 00:41
#5

Royal Canin Intestinal är överlägset bäst för oroliga magar enligt mig.   Finns även som blötmat.  Detta var det enda som hjälpte på en hona som vi trodde var kroniker… Efter att provat allt var det RC Intetinal  det som hjälpte. Nu hade hon diarré och spydde inte speciellt mycket men kan kanske ändå fungera för er…  Hon är 7 snart 8 år nu och är hur bra som helst i magen idag..  Jag tror hon äter applaws idag.. Hoppas allt löser sig för er.

kalindas
2017-02-24 08:29
#6

#5
Kruxet är när det gäller diarré och torrfoder är "vilken" typ av diarré katten har. När det gäller Hills veterinärfoder som exempel, så gäller i/d för katter med känsligt tunntarm eller som kräks mycket. Har man däremot den vanligaste diarrén på katten den som kommer från tjocktarmen (t.ex. TF eller diarré pga fel utfodring) så kan i/d förvärra saken kraftigt för katten! Då den inte binder upp vätskan och katten blir sämre istället. Då funkar Hills w/d bättre. Tyvärr har inte alla som säljer veterinärfoder koll på detta utan skriver ut i/d till diarrékatter utan att ta reda på orsaken.
Har för mig att RC Intestinal  funkar på ungefär samma sätt som w/d, dvs helt oanvändbar för ett katt med problem med kräkningar. Men toppen på katter med den vanligare typen av diarré.
I min långa och virriga förklaring så tror jag alltså inte att Intestinal är bra för denna typ av problem.
Mjuk mat som inte irriterar magsäcken är jag ganska säker på är det bästa. Men inte för lättsmält så hon blir tom i magen direkt. Plus lite och ofta.

/Elisa

Annons:
marieirene
2017-02-24 09:42
#7

#6 Nu hade hon varken TF eller Giardia vilket naturligtvis testades med tanke på hennes åkomma… Inte speciellt fel utfodrad heller.. Ibland kan det vara bra och prova även om fodret inte är exakt till för den åkomma som uppvisas.. Det handlar trots allt om magen… Så mitt råd kvarstår till dig TS.. Om du inte redan provat RC Intestinal Jossefina, så skulle jag ändå prova det. James wellbeloved Turkey skulle kanske vara ett alternativ i ett senare skede.. Finns oxå som blötmat… Alla katter fungerar inte bra på barf eller "vanlig" blötmat… För övrigt håller jag med om att tom mage bör undvikas.. Tålamod är oxå bra att ha så man inte ändrar för ofta och för snabbt. Hur du än väljer att göra hoppas jag du hittar en bra lösning på hennes problem.. Lycka till!

Asynjas
2017-02-24 13:48
#8

Såg att du haft problem med osmält mat och det tyder på att katten äter för fort. Då är anti-glupsk matskål bra - tror att det är bra för alla katter. Hjälper även vid övervikt. Då katten inte hinner slänga i sig lika mycket mat innan den känner att den är mätt. Det är också mentalt stimulerande att man får pilla lite för att få i sig maten. Hos mig funkar det bäst när katterna alltid har tillgång till mat. Då förekommer det sällan eller aldrig kräkningar - men så fort det varit tomt en längre tid i matskålen kommer de som ett brev på posten. Både de på tom mage och de med osmält mat. Filmen har jag tagit hemma hos min veterinär här i veckan. Har inte fått köpt in egna matskålar än. Hopoas du får ordning på magen

=) /Helle

www.asynjas.se

Jossefina
2017-02-24 21:55
#9

Hallå!! Igår kväll fick hon mycket bättre aptit och idag har hon inte kräkat en enda gång (vad jag har sett när jag scannat lght). Shit vilken lättnad. Man blir ju helt förstörd när de inte mår bra och man inte vet vad som är fel. Senaste dygnen har de fått Gourmet Gold Pate igen, samt kokt torsk i spad som jag mosar till småbitar.

Hoppas nu det håller i sig och att vi ska komma fram till ett bra matupplägg som innebär 0 kräkningar framöver. Så svårt att föreställa sig att det bara har med att man valt fel mat att göra…känns som att det borde vara något fel i systemet när man inte ens kan smälta ett välkokt riskorn.

Tack för att ni delar kunskap och hjälper till att tänka!! Det lugnar verkligen.

#1 Kalindas, jag ska kolla närmare in i barf-världen. Intressant det här med benmjöl. Jag tänker också att kräkningarna och tänderna naturligtvis måste hänga ihop. Ah, blir knäpp på när man tror sig fatta hälsologik bättre än läkare eller veterinärer. Verkar svårt att få tag på ZiwiPeak, men ska hålla koll framöver. 

#2 ska kolla in detta!

#3 har köpt faktiskt, ska ge lite försiktigt

#5 har testat alla dessa foder över tid faktiskt. De går verkligen inte hem hos någon av katterna och den andre blir direkt dålig i magen av ID.

#7 tack! Ska kolla James blötmat efterhand.

#8 håller med om all den där kunskapen :) dock är hetsätning inget problem hos Indra. mer att hon helt enkelt inte kan äta hårda saker. katterna har alltid mat i skålarna och när hon kräks är det nästan alltid på tom mage. Kul skål och fin kisse!

kalindas
2017-02-25 07:59
#10

#9
Hoppas det löser sig för henne!
Jag personligen tror skarpt på ett bra blandat barf-foder med benmjöl i istället för ben. Då det gjort min hund med nästan identiska problem i det närmaste helt frisk!
Kolla med de kunniga tjejerna på barf-sidorna.

Den översta korven i denna länk borde fungera till din katt om hon tål kyckling. 
Viktigt att du ger den rå. Du kan ev. tillsätta mer kött eller hjärta, då 10% lever är ganska mycket. Sen tillsätter du benmjöl i fodret. Då blir det ett fullfoder. Emmzo säljer även benmjöl.
Kolla om det finns någon återförsäljare i trakterna där du bor.
http://emmzo.se.sitebuilder.loopia.com/barf-hund-kattmat/17

/Elisa

Carlitos
2017-03-06 20:10
#11

Usch stackars er! Jobbigt när man inte hittar något som hjälper problemet. Skönt nu att det verkar gå på bättringsvägen. Många bra tips och råd har du fått. Hoppas på det bästa! //Carolin

Jossefina
2017-03-12 13:29
#12

Ja! Jättemycket fina tips och engagemang. Det är bättre men hon kräkar fortfarande. Kokt torsk funkar väldigt bra. Ska se om jag får ett bra barf-recept efter hand och har veterinärtid i nästa vecka för att kolla värden genom blodprov. Hoppas verkligen det kan bli helt slut på kräkandet efter hand. Man blir så ledsen när dom inte mår helt bra.

En veterinär har sagt åt mig att klippa ner ampellilja i maten och så ska allt bli bra :) Har dock svårt att hitta ampellilja i handeln. Har köpt en irländsk ampellilja men blev osäker på om den är lika bra…tänk om den istället är giftig. Någon som vet?

NatasjaHemby
2017-03-12 14:05
#13

Vad jobbigt ni verkar ha det 😕 Jag är inte alls bra på krångliga magar och har tyvärr inga fler tips än de du redan fått, men jag hoppas verkligen att ni får ordning på magen.

Mina katter äter ampellilja just för att kräkas, så jag är lite skeptisk till att det skulle minska kräkningarna. Om inte tanken är att hon ska "rensa" magen med hjälp av ampelliljan och sedan må bättre? Har du ett latinskt namn på växten du köpt så är det lättare att se om det är rätt. Jag hittar inget alls när jag googlar irländsk ampellilja, så det är inte säkert att det är det korrekta namnet.

Var också försiktig med att ge icke komplett kost (t.ex. enbart kokt torsk) för många dagar i rad, eftersom katter är känsliga för felutfodring och lätt blir väldigt sjuka av näringsbrist.

SE*Simbelmynes

Annons:
burmamys
2017-03-12 15:44
#14

#12 Har du sett mitt svar på din fråga på Barf iFokus? Nej jag tycker inte du ska ge ampellilja, som #13 skriver så äter katter gräs och ampellilja för att reta magen och på så vis framkalla en kräkning.

Upp till toppen
Annons: