Annons:
Etiketthälsa
Läst 2494 ggr
kalindas
2/15/17, 8:38 PM

Någon med PRA katt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inte varit iväg och ögonlyst Elliot ännu. Men jag och flera med mig är ganska säkra på att han är nästan blind. Då det kommit smygande och båda ögonen verkar drabbade, så är jag ganska säker på att det är PRA han har.
Utöver att han går ganska långsamt, inte reagerar förrän man håller handen eller leksaken precis framför nosen och är väldigt försiktig när han ska hoppa upp och ner för saker. Så verkar hans allmäntillstånd inte direkt påverkat och ser inget på hans ögon eller sätt som skulle indikera smärta. Vilket gjort att jag väntat med att ta honom till veterinären för ögonlysning, likaså vet jag vilken pärs det är för honom att åka iväg. Han får totalpanik! Troligtvis för att han inte ser var han är. 😕
Hans pupiller fungerar relativt normalt, men man märker att hans mörkerseende inte är som det ska vara och att pupillerna ofta är något förstorade. 
Pupillerna avger även ett annorlunda ljus än de övriga katternas ögon. De skimrar i grönt!
Elliot är född 2009 och ingen av föräldrarna är ögonlysta, då det inte talades om PRA på den tiden. Så båda kan ju vara bärare. Mamma Skatan och Elliots syster Ellie har normal syn.

Någon mer som har eller har haft en PRA katt och som kan berätta lite om hur den klarade livet som blind?
Elliot har fortfarande lite ledsyn, det märker jag, men den kan ju försvinna snabbt…

/Elisa

Annons:
Smaningom
2/16/17, 11:47 AM
#1

Jag har en  9-årig hona med PRA, även hon tillkommen innan man talade om PRA hos siames/oriental.  Jag DNA-testade henne när hon var ca 3 år gammal och har dessutom låtit ögonspegla henne när hon var 4-5 år gammal så PRA-diagnosen är klar. Svårt att säga hur mycket hon ser, hon reagerar när man viftar med handen framför nosen och verkar klara sig bra i sina kända domäner. Innekatt så klart. Jag tycker hennes livskvalitet verkar OK, hon får vara med tills jag ändrar uppfattning.

kalindas
2/16/17, 4:59 PM
#2

#1
Då är det nog det som Elliot har, stämmer väldigt väl. Ska se om jag kan ögonspegla honom relativt snart. Väntar ev till det blir varmare om han är lika opåverkad som han är nu. Minns du vad du betalade för en ögonspegling?

/Elisa

Lilla Alviks katteri
2/16/17, 6:38 PM
#3

Vi hade en hona som tappade synen, plötsligt, på båda ögonen. Veterinärerna sa då att en katt som successivt tappar synen oftast klarar sig väldigt bra. Han/hon lär sig att leva med sitt handikapp medans det är betydligt svårare om det sker plötsligt, som för våran katt! Och vid PRA är det ju "bara" synen som successiv blir sämre…

SE* Lilla Alviks

[AnimeV4]
2/16/17, 7:32 PM
#4

Ingen PRA här vad jag vet, fast jag har huskatt. Hur går en ögonspegling till?

kalindas
2/16/17, 7:50 PM
#5

#4
Man droppar ett preparat i ögat som förstorar pupillen och så lyser en ögonutbildad veterinär in i ögat.

/Elisa

Smaningom
2/16/17, 8:21 PM
#6

Ögonlysningen kostade 985 kr, har letat fram kvittot. Var på djursjukhus, det är eventuellt lite dyrare. Det var ju inte heller helt nyligen. Det är mycket billigare att göra ett DNA-test, även enklare eftersom man inte behöver ta katten till veterinär. Men en ögonspegling ger ju även information om dagsläget, inte bara en diagnos.

Annons:
kalindas
2/16/17, 8:24 PM
#7

#6
Tack!
Tror nog att det blir ögonlysning även om det blir dyrare. Funderade på dna test, men om jag ändå ska lägga ut pengar på det så kan jag lika gärna göra en ordentlig koll.
Tycker han blivit mer tydligt påverkad det senaste året, innan har jag inte märkt nåt, så jag misstänker han nästan är helt blind.
Börjat ropa på mig på nätterna, så att han hör var jag är.

/Elisa

[AnimeV4]
2/16/17, 9:16 PM
#8

Jaha! Så det är helt enkelt samma sak som ögonlysning? Jag var inte bekant med "ögonspegling"😊

Hoppas att det går bra för era kissar!

tuska
2/17/17, 11:46 AM
#9

  Min "Bumpa"  DNA testad pos.   Än ser hon bra, leker med sina piprensare och små möss, Hon hoppar från bänk till bänk och blinkar jag till henne under våra samtal blinkar hon tillbaka som svar.    Än är hon då inte blind och jag kommer inte att ögon lysa henne, Jag kommer att märka den dagen hon inget ser och kommer då att ta ställning till om hon trots det har ett värdefullt liv.

kalindas
2/17/17, 12:49 PM
#10

#9
Jag har inte märkt något alls på Elliot förrän nu det sista året. Men misstänker nu att hans stress och markerande kan varit påverkat av synen. För han började med det när jag flyttade för tre år sedan. Om han såg dåligt då, så var det ju en stor omställning att flytta till ett nytt hus.

/Elisa

tuska
2/17/17, 2:42 PM
#11

#10  visst har stress stor betydelse för katter,  Bumpa lever i lugn miljö tillsammans med sin mamma Bina, hon kan  varenda vrå i sitt rum och kök med utegård, därför kanske jag inte märker att hennes syn är nedsatt.  Jag har inte katterna som kommit upp i högre ålder tillsammans med mina livliga ungdomar, de får husera i resten av huset.  =)

kalindas
2/24/17, 2:39 PM
#12

Nu har vi varit hos veterinären och Elliot är i det närmaste helt blind. 😕
Fanns nästan inte en levande synnerv på näthinnan, diagnosen blev PRA.

/Elisa

NatasjaHemby
2/24/17, 3:01 PM
#13

#12 Så tråkigt, även om du kanske redan visste hur det var fatt. Jag tror att (inne)katter klarar sig alldeles utmärkt utan sin syn, även om det såklart påverkar förmågan att leka/jaga och gör dem lite känsligare för förändringar. Hoppas att Elliot får fortsätta vara en levnadsglad kille och att ni får många år till ihop❤️

SE*Simbelmynes

Annons:
flis
2/24/17, 4:55 PM
#14

#12 Trist besked. Om sovrumsdörren hålls stängd på natten så han känner att du är nära kanske han slutar ropa efter dej och blir lugnare.

kalindas
2/24/17, 7:02 PM
#15

#14
Han sover jämte mig varje natt. Vet inte varför han går upp och jamar då och då. Hoppar upp när jag kallar på honom. Kan vara vårkänslor också.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: