Annons:
Etiketthälsa
Läst 3153 ggr
Herseruds
2017-02-12 21:26

Mest sociala raserna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej SiF! Jag har Klurat på en fråga ett bra tag. Finns någon annan ras som är så social som kat 4? Har ju själv haft tonkines-balines-oriental i 32 år så är lite insnöad kan man lugnt säga ☺️ Kikade ju runt lite innan jag till slut (förstås) köpte nyaste gänget fina balineser. Uppfödare av flera raser hävdar att deras ras är supersocial, men sen verkar det som vi pratar olika språk för "nejnej i iknät sitter de inte men är ofta i samma rum" . Ja ni har ju kat 4 och fattar….Är det bara våra som är så här underbara😊? Eller finns fler supersociala aktiva gosiga raser? (Burma och Tonk tror jag är same same) /Hanna

Annons:
NatasjaHemby
2017-02-12 23:35
#1

Har precis samma uppfattning som dig om att alla tycker att just deras ras är den socialaste, men att man som orientalägare aldrig blir speciellt imponerad över dessa "extremt sociala" katter 😛Såklart finns det en massa fina raser och jag har träffat många olika som jag gillat, men ingen som är så intensivt social som de orientaliska raserna.

De jag tänker mig kan vara lite liknande är väl rexraserna i så fall, men de känns liksom mer energiska och intensiva än sociala och närhetstörstande? Har inte träffat tillräckligt många för att ha fått något riktigt helhetsintryck av dem.

SE*Simbelmynes

flis
2017-02-12 23:55
#2

Jag har ju en oriental och två cornish rex och alla vill vara i mitt knä. Rexarna sover under täcket och orientalen ovanpå. Alla vill vara i centrum, men orientalen är mer intresserad av besökare än rexarna. De sitter helst hos sin matte. :)

Om man har behov att sitta för sig själv ska man inte skaffa dessa raser för de vill alltid vara med.

Herseruds
2017-02-13 08:06
#3

Kul, Rexar är fina! Hur är ocikatterna? De ska ju ha siames i sig från början. Abessiner beskrivs aktiva och jättesociala, lika kat 4 på beskrivningen men det var just en abessinieruppfödare som sa det där om knät. 😉 Letar ju inte katt nu, och är så nöjd m mina fina. Men lite intressant hur man tolkar order social😊

burmamys
2017-02-13 12:48
#4

Jag har två burmakatter och en f1 av burma och thailändsk huskatt, och jag upplever precis som du att mina katter är mycket mer intensivt sociala, både med mig och med besökare, än de andra katter jag träffat. Undantaget siameser och orientaler och thai, som är på samma nivå som mina. 😊 Jag har träffat två siameser, samt har en vän som har en thai och en burma. Och så har jag hälsat på flera på utställning, siameser, orientaler, korater, norska skogkatter, perser, maine coons, m.fl. Jag har en granne som har en abessinnier och en huskatt som är en somalikorsning. Båda är nyfikna och mycket aktiva, men mest bara sociala med matte. Har även träffat en annan grannes tre ragdolls (väldigt stillsamma och vänligt nyfikna), en kollegas två maine coons (lugna men mer aktiva än ragdolls, och vänligt nyfikna). Och så min farbrors två siameser för 15 år sedan, som var ungefär som mina burmakatter idag. Tycker det är intressant att de sydostasiatiska kattraserna avviker från de övriga, och tror det beror på att de delar ursprung med varandra. Det finns studier som tyder på att de sydostasiatiska huskatterna har fått bo med människor i omkring 1000 år, kanske mer, och att de varit genetiskt skilda från andra katter i upp till 3000 år. Det är alltså möjligt att en betydligt längre tid av social selektion har gjort de här katterna mycket mer intensivt sociala än andra katter. Kolla gärna www.timba.org om du vill läsa mer!

kalindas
2017-02-13 14:06
#5

Tror att Sphynx är ganska intensiva och sociala, då de är värme och kontaktsökande.
De ocikatter jag träffat på var väldigt sociala och Siameslika i sättet.
När det gäller mina egna kat4 är det en ganska stor skillnad. En del kastar sig över besökare och en del är lite blyga. Känns som det till viss del ligger i generna.

/Elisa

Herseruds
2017-02-15 07:46
#6

#4 så är det säkert! Tack för länken, intressant! Och vilka otroligt vackra katter! …Och Thai-burman😍😍 Jag är ju lite motvalls och gillar den mer klassiska looken på alla våra raser.😊 #5 så är det absolut! Hur intresserade katterna är av främmande tänker jag också har med deras grundtrygghet att göra, den varierar ju. Men jag har nog inte träffat en kat 4 som inte är jättesocial och kelen med familjen-förutsatt att allt står rätt till i knoppen på den i övrigt då😊

Annons:
Lilla Alviks katteri
2017-02-15 09:50
#7

Jag tror generellt, som tidigare skrivits, att det beror på individ. Men samtidigt är min uppfattning att orientaler är livligare/nyfiknare  än siameser. Har bara erfarenhet av dessa raser och av rasen savanna. Savanna är extremt kelig men samtidigt en mycket tuffare katt än kat 4. 

Jag tycker personligen att det som är så härligt med dessa raser är just deras nyfikenhet, vilja att vara med och att de tycker om när det kommer människor/hundar och hälsar på!

SE* Lilla Alviks

Pia-69
2017-02-15 10:08
#8

#7 Menar du hybridkatten savanna som är korsning mellan serval och huskatt? Nyfiken! ☺🤔


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Lilla Alviks katteri
2017-02-15 13:26
#9

Ja hybridkatten savanna….nu är vår "dam" femte generationen men tuffheten finns kvar. Tycker nog egentligen inte om den aveln, då en serval har längre dräktighetstid än en huskatt. Men "Snygg", vår savanna tycker jag om…. Vi hade ytterligare en hona men hon blev sjuk för 4-5 år sedan. Vi köpte dem som pensionerade avelshonor!

SE* Lilla Alviks

Pia-69
2017-02-15 15:55
#10

#9 Okej! Såg på din profil att du även har Siameser! Hur funkar dom ihop med Savanna? Ligger dom t.ex i klunga med Siameserna? Själv har jag en Bengal o en Siames!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Lilla Alviks katteri
2017-02-15 17:06
#11

Vi har både siameser och orientaler. Vår Snygg, savanna,  fungerar jättebra med dem. Hon ligger i hög, tvättar och leker med dem. Även om jag tror att hon inte har lika stort behov av dem som dom av henne. Hon är högst i rang och det är ingen annan katt som bestämmer över henne.  Men hon är mycket äldre också…så det kanske är därför. Vår hund bestämmer hon över och närgångna små barn tycker hon inte om.  Då säger hon ifrån!

Jag tror att många gånger har man avlat in Bengal i Savannan, men i Snyggs fall är det orientaler bakåt om man tittar  i stamtavlan.  

Hon är betydligt större än siameserna/orientalerna, har inte vägt henne nu men hon vägde för något år sedan runt 5 kg och var då väldigt slimmad i kroppen. En otroligt kelig och bestämd katt….

SE* Lilla Alviks

Pia-69
2017-02-15 20:13
#12

# 11 Vet du om det är långt kvar till att Savannan blir godkänd i Sverak? 

Jag var själv intresserad av rasen innan jag skaffade katt igen efter ett längre uppehåll, men det blev en Bengal istället. Blev fascinerad av F1 Savannorna på nätet, så 2013 åkte jag på jobb i Phoenix några veckor och fick tag i en uppfödare där som tog emot besök, fick gosa med några av hennes F1 katter! 🙂😍

Hon bedriver även skyddsavel på Servaler så jag fick även gosa med en av dom, Felix, han va fantastiskt kelen o social precis som vilken tamkatt som helst, men några storlekar större, det var en upplevelse utöver det vanliga för en katt intresserad som jag! 😃🐱

http://www.donamaed.com/index.html


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Herseruds
2017-02-15 23:01
#13

#12 Upplever du någon stor skillnad i temperament på Bengal/Sia?

Annons:
Pia-69
2017-02-16 11:38
#14

Både ja och nej! Båda är supersociala och vill vara med oss hela tiden särskilt om vi är ute och grejar i trädgården, följer oss som hundar. Älskar att följa med på skogspromenader. Ute på gräsmattan brukar de leka, skutta, jaga och brottas som hundar med varandra!
Bengalen är dock mer självständig, om det ska kelas är det på hans villkor, vill han inte gosa så går han sin väg, men när han väl vill ha kel o gos kan man hålla på länge o ha honom i knät, han dreglar även en del när man gosar med honom. Det är även likadant mellan katterna, Bengalen bestämmer när och om han känner för att mysa med Siamesen, Siamesen vill ju gärna gosa hela tiden både med oss och Bengalen, men när han inte vill fräser eller morrar han på S! Om dom ligger ihop är det endast korta stunder. När vi kelar med B och S närmar sig så drar B direkt, precis som om han vill ha oss för sig själv. När vi leker med vippor med B så kommer S och vill vara med då slutar B att leka och sitter bredvid och tittar istället, därför brukar vi leka med dom var för sig för att båda ska få lika mkt lek och uppmärksamhet.
Men någonting som vi tycker är mycket märkligt är att B inte försvarar sin matskål! S är en mkt glupsk och hungrig katt och knuffar gärna undan B från sin matskål utan att B bryr sig om det!
?????? Ungefär som att B säger, kela inte med mig för då blir jag sur men ät gärna upp min mat det gör inget! Detta har resulterat i varsin chip styrd matskål från Sure feed, då S blev överviktig och B snarare behöver gå upp i vikt!

Bengalen var 7 mån. när vi fick hem Siamesen som då var 4 mån, det skiljer 5 mån dem emellan, båda är hanar(kastrerade) som förstås framgår i texten.

Så slutsatsen av frågan i temperament vad det gäller våra två pojkar är att båda är lekfulla, sociala och kelna men på lite olika sätt. S vill ligga i våra knän hela tiden och sover mellan sambon och mig på nätterna. B har sin plats i klösträdet i sovrummet på natten. Båda är pratsamma men S pratar mest och ofta! S är glupsk o hungrig, B äter inte mer än han behöver, ibland mindre än han behöver. B följer gärna med in i duschen, dricker endast rinnande kranvatten eller ur fontän, han har även en egen pool på altanen på somrarna.

Mina tidigare katter har varit Perser och Huskatt, så det var en glad överraskning att det är en sådan skillnad i temperament på raserna, även om jag hade läst på om båda raserna innan vi fick dom så kunde jag ändå inte föreställa mig hur det faktiskt är och hur det blev, allt dock i positiv mening! Nu blev det ett lite långt inlägg men inte helt lätt att förklara allt på några få rader.

Hade varit intressant att höra från fler som har blandade raser i hemmet hur ni upplever skillnader och likheter på dom!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Lilla Alviks katteri
2017-02-16 18:28
#15

Vilken upplevelse att få komma och se dessa djur på nära håll. Och F!, tror det är lite (stor) skillnad mot vår Snygg! Vi köpte våra katter från Wild Side Cattery här i Sverige, utanför Nyköping. Vet inte om hon håller på fortfarande. Men då vi var hemma hos henne och träffade Snygg första gången hade hon även en hane, en F4 som hon skulle sälja, jag tyckte personligen att han var lite för tuff! Men det är många år sedan nu!

Jag har ingen aning om när Savannah kommer bli godkänd i Sverak. Vi köpte dem bara till sällskap…

Din beskrivning av din Bengal stämmer en hel del med hur vår Snygg är, även om hon idag är lite till åren….

SE* Lilla Alviks

Pia-69
2017-02-16 18:44
#16

# 15 Okej! Intressant att de är lika i temp. trots att det är olika härstamning på de två raserna (Bengal o Savanna)  iallafall till 50%! Kul om/hoppas att  Savannan blir godkänd snart då det verkar vara en trevlig och sund ras! 🐱🙂
Ja det var en upplevelse att få träffa F1 Savanna, de är i storlek som de största Maine Coon hannarna kanske lite större t.o.m! 😃


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Herseruds
2017-02-18 08:32
#17

#14 dina katter låter båda jättetrevliga! Jag har haft en huskatt, en tonkines och 10 Bal/OLH under åren. Huskatten är den som sticker ut, han var trevlig, kelade en stund ibland på sina villkor, i övrigt en självstädig katt. Stor skillnad. 😊

Hugo o Ulla
2017-02-18 21:29
#18

Jag tycker det finns 2 typ av oriental när det gäller psyket. Väldigt sociala, men sen är finns de som gillar alla och är trygga med det eller nerviga och väldigt skygga för gäster. Jag har haft en riktigt översocial helt underbar oriental. Han tom älskade att åka till vetrinären. Sen skaffade vi en kompis, jättertrevlig mot oss vuxna i familjen. Sonen kom aldrig tillräckligt nära för att ens klappa honom. Det berodde inte på att blivit skrämd eller hårdhänt behandlad, han bara var rädd för barn och okända. Nu har vi Hugo som är trygg och blivit mycket mer social de senaste åren. Ulla är väldigt smart men betydligt änsligare till sättet. Blossom thaisiamesen är med och kollar precis allt du gör, påhittig, kelen men inte så intresserad av att sitta i knät.

Ellismakaroner
2017-02-19 11:59
#19

Jag har en oriental och en maine coon och tycker att de är sociala på helt olika sätt, men skulle kanske inte vilja påstå att den ena är mer social än den andra. Sedan tycker jag kanske inte att någon av dem är särskilt rastypiska…

Min oriental kommer alltid och ska lägga sig i knät och gosa, håller sig nära och spinner så länge jag klappar henne. Min maine coon är alltid i närheten och vill vara med, men vill bara vara nära ibland. Men när hon väl vill vara nära så är hon ännu gosigare, vill pussas och ligga riktigt nära ansiktet, slutar aldrig spinna. Tittar en alltid i ögonen, är nyfiken på gäster.


Upp till toppen
Annons: