Annons:
Etikettavel
Läst 2687 ggr
NatasjaHemby
2017-01-28 17:30

Gentest för vitt och vitfläck

Jag läste i ett annat forum att det nyss blivit möjligt att DNA-testa för dominant vitt och vitfläck. Blev lite konfunderad, eftersom de båda vanligtvis syns tydligt på fenotypen. Speciellt dominant vitt är ju omöjligt att missa. I diskussionen som följde läste jag mig till att man vill kunna testa om en vit katt bär på dubbla vita gener eller är vitläck under det vita, eftersom de båda kombinationerna leder till defekter.

Att dubbla gener för dominant vitt är oönskat visste jag sedan tidigare och det är ju inte heller tillåtet att para två vita katter. Däremot så visste jag inte att man inte ska para vit katt med vitfläckskatt. Alltid kul att få lära sig något nytt!

På VGLs sida för det aktuella gentestet står bland annat att nästan 75% av katter med dubbla anlag för dominant vitt är döva, medan resterande andel har hörselnedsättningar. Detta jämförs med katter med endast en gen för dominant vitt, där 60% är normalhörande , 21% döva och 17% har hörselnedsättning. Det står också att bland katter med en gen för dominant vitt och en gen för vitfläck är 1/3 döva, 1/3 har hörselnedsättningar och 1/3 har normal hörsel.

Källa till sista stycket samt mer info om gentestet: http://www.vgl.ucdavis.edu/services/cat/DominantWhite.php

Observera att ovanstående gäller för vita katter generellt och att vita siameser, som rent genetiskt är maskade under det vita, inte har samma problem med hörseln. Mer om vita siameser: http://siames.ifokus.se/articles/5543fbe88e0e744428000141-om-vita-siameser-och-vita-orientaler

SE*Simbelmynes

Annons:
Vixxen
2017-01-28 17:37
#1

Mycket intressant!

Asynjas
2017-01-29 07:08
#2

På Nordic cat Convent pratade genetikern Lorraine Shelton om detta, med vitfläck under en vit katt. Hon sa också att hur mycket vi än selekterar och tar bort de döva ur aveln är procentsatserna de samma för utfallet hörande/icke hörande. Det är väl därför det är tillåtet att avla på en döv katt. Anledningen till att de döva inte får ställas ut vet jag inte. Pratade med henne efteråt angående att jag hört att man skulle undvika rött ihop med vitt, och detta verkade lite ologiskt för mig. Hon bekräftade att det var en "skröna". Glömde tyvärr fråga henne om hörselfläckarna. Min hörande vita hona har två s k hörselfläckar, (pigmenterade områden på hjässan). Jag har hört både och, att de hör men också att de kan vara döva. Pigmentfläckarna skulle ju kunna tyda på en förmåga att bilda pigment, och det är ju avsaknad av förmågan att bilda pigment i örat som gör att en stor del av vita djur är döva. Jag hoppas jag får chans att lyssna på henne igen. Hon uppmanade även publiken att mejla henne om vi skulle ha frågor om genetik. Inom parantes kan nämnas att forskningen för att hitta silvergenen/generna, verkar avlägsen. De trodde de var på gång för några år sedan, men icke. Nu tror man att silvret finns i de 80% (reservation för den siffran, kan ha varit högre) av generna som man inte kartlagt.

=) /Helle

www.asynjas.se

Asynjas
2017-01-29 07:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hör ser ni hennes hörselfläck, den är klart svartpigmenterad. De finns i blått och alla andra färger och jag antar att färgen hänger ihop med vilken färg de har under det vita.

=) /Helle

www.asynjas.se

NatasjaHemby
2017-01-29 10:55
#4

I vilket förbund är det tillåtet att avla på döva katter? I SVERAK måste man skicka in hörselintyg för vita katter när de ska användas i avel, samtidigt som man skickar in NUA-intyg och testikelintyg. Eller menar du att det bara inte är otillåtet enligt jordbruksverkets regler om att inte avla på sjuka djur?

Angående waardenburgsyndromets samband med kombinationen vitt+rött så har jag uppfattat det som att det endast gäller för maskade katter. Har aldrig hört om det i annat sammanhang än just när det gäller vita siameser. När jag och Lo var på genetikföreläsning med Ylva Stockelberg frågade vi om just detta och hon hade aldrig ens hört talas om att man inte kunde para vitt och rött.

Det hade varit intressant att se någon statistik på sambandet mellan hörsel och pigmentfläckar. Det finns tydligt samband med ögonfärgen, har jag förstått (blå ögon = ökad risk för dövhet), och det är ju samma princip med pigmenten där.

Detta med vitt är rätt intressant. Jag har aldrig riktigt brytt mig om att sätta mig in i det eftersom jag själv inte är intresserad av att avla fram vita katter, men jag har helt klart fått upp ögonen för den teoretiska biten 🙂

SE*Simbelmynes

MissMaven
2017-01-29 14:23
#5

#2 "Pratade med henne efteråt angående att jag hört att man skulle undvika rött ihop med vitt, och detta verkade lite ologiskt för mig. Hon bekräftade att det var en "skröna"." Skröna är det inte, iaf inte för maskade röda och vitt. En hel linje togs bort pga det, på Irland. Studie har genomförts i början på FW avel, av kattgenetiker Patricia Turner.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MissMaven
2017-01-30 12:01
#6

#2 "Hon sa också att hur mycket vi än selekterar och tar bort de döva ur aveln är procentsatserna de samma för utfallet hörande/icke hörande. Det är väl därför det är tillåtet att avla på en döv katt. "

Jag håller inte riktigt med. Man har lyckats minska antal döva vita katter hos andra raser, inte bara för FW ( där det är i praktiken 0 om man avlar "rätt" alltså inte Ww och Wx och inte maskade röda x vit siames), med selektiv avel.
Det är pga (som allt pekar mot) det finns en eller flera gener som är ansvariga för medfött dövhet hos katter, men de blir inte aktiverade hos katter som inte är helvita eller delvis vita (alltså, bär på W eller S gener).
Så man kan undvika dövhet med selektiv avel genom att avla på individer som saknar de generna; då blir de inte döva även om de är vita. Det är dock inte lätt utan DNA testerna för de andra generna för dövhet, som inte finns i dagsläget. Man får studera stamtavlor osv.
Jag kan inte så mycket om de andra raserna, utan mest om FW.
Men Devon Rex uppfödare, norskskogkatt, Maine Coon, perser, osv, de borde veta hur man gör där.
Jag vill bara skriva att jag håller alltså inte med om att oavsett hur man gör blir det likadan procent av döva katter.  Bara att tex införa dubbla cs anlag "under det vita W) får man icke-döva vita katter (nu finns det inte cs anlag hos tex norsskogkatt, men Devon Rex kan ha det osv).

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Oriental miracle
2017-02-05 11:07
#7

Jag är säker på att det finns en hel del fördomar om den vita färgen och dövhet. Förr i tiden, under de 5 år jag har hade hade vita katter i avel och har talat med många uppfödare och veterinärer. 

Jag tror att: 

1. Ögonfärg spelar ingen roll, vit katt med alla ögonfärgar kan vara döv, eftersom dövhet förknippas endast med vit färg.

2. Dolda färgen spelar ingen roll, eftersom dövhet förknippas endast med vit färg.

3. Foreignwhite/siameser kan också vara döv eftersom dövhet förknippas endast med vit färg. Och finns döva Foreignwhite.

4. Officiellt procentandelen av döva kattungar från par vita föräldrar samma som från bara en vit katt i par. Men min vän-veterinär betraktade på en vit population av huskatter i flera år och hon är säkert att genen ansamlas och två döva katter bör inte paras. (Denna katter hade mer gula ögon.)

5. Procentandelen av döva kattungar från en döv kattmamma/pappa samma som från vita som kan höra. Men jag tror att döva katten kan inte användas i avel av den enkla anledningen, att döva katter inte kan höra kattungar.

6. Vita katter med olika ögonfärgar kan vara döva bara på en sida. Vita katter kan ha två olika blåa ögon en 61 och en 67 och också kan vara döva på en sida. 

Inom 5 år hade jag ingen döv kattunge, men det var bara tyr. Tyvärr, men man kan inte kontrollera dessa gener och uppfödaren kan inte veta, när kommer att föddas en döv kattunge.

Oriental miracle
2017-02-05 11:09
#8

Alla vita kattungar har färgade fläckar på huvudet, män ibland det är svårt att se. T.ex. om det finns bikolour under vit,eller ljus taby-kreem,ljus taby-lilac…

Aven foreignwhite/vita siameser har sadana färgade zoner,men män man kan inte se det, eftersom att siameser kommer att vara mörkare senare. Men ibland foreignwhite har också bleka fläckar.

Dessa fläckar påverkar inte  på dövhet.

MissMaven
2017-02-06 14:18
#9

#7 Fast studier och genetiker säger en helt annan sak.

1. nej, katter med blå ögon har betydligt högre procent dövhet än de med gröna eller gula. Tom odd-eyed om de är döva är oftast döva bara på den sida där de har blått öga.
Studie: " With respect to iris colour, inner ear degeneration was observed in 60% of cats with both irises that were blue, 30 % of cats with one blue iris, and10 %of cats with irises of a colour other than blue.) - kombinerade tre studier - WOLF , 1942;WILSON and KANE, 1959; SUGA and HATTLER, 1970
2. nej, det stämmer inte, albino-anlag, där en sort av det är det siamesanlaget för partielalbinism spelar roll - den är beskyddande mot dövheten.  Studie: "cats carrying the underlying cs Siamese dilution pigment gene can have blue eyes without deafness, and it has been suggested that the presence of this gene explains why pure breed white cats are less often deaf than mixed breed white cats ( PEDERSEN, 1991)
3. Foreign White blev döva så vitt jag vet endast från kombinationer vit x vit och vit x rödmaskad
(andelen döva Foreign White i England (643 testade katter) och Nederländerna (200 testade katter) kan anses försumbar eftersom det är 0,8% och 0% vardera.)

4. nej, procent av döva kattungar är högre där båda förälldrar är vita. Och inte bara det, utan det förekommer andra stora problem. För FW: "The FW X FW matings in the Netherlands were not at all favourable. Of the 22 kittens that were born, 2 were still born, 2 Siamese and 18 FW’s.  Of these 3 were deaf, 3 kittens had cleft palates (2 FW, 1 Siamese), 1 kitten was deaf as well as hermaphrodite (organs of both sexes), 1 kitten was infertile.)

#8 det håller jag med om. jag hade både Foreign White utan färgade fläckar och de med färgade fläckar som försvann när katter blev äldre.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: