Annons:
Etiketthälsa
Läst 1946 ggr
fredrik_gullstrand@hotmail.com

Vår siames biter av päls

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej alla siamesälskare,

Som ni ser på bilderna har vår katt börjat rycka ut päls på höger flank. Det började typ i Juni, sedan dess har vi bytt mat, filtar, stolar och varit hos vetrinären som testat blood och parasiter (och vi har behandlat henne med medicin mot parasiter trots att testerna inte visade ngt). Ofta finns det sårskorpor vid områden där hom rycker ut päls.

Hon fick en kattkompis för ett år sedan, en ung, sprallig aby kille. De verkar gilla varandra då de rengör varandra och leker tillsammans. Ibland slåss de, och nu när han inte längre är en kattunge är han större än vår siames. 

Det mystiska är att hom bara rycker ut päls på högra, bakre sida. Vad kan det vara för något?

Annons:
[AnimeV4]
2017-01-12 01:54
#1

Har hon röntgats? Tänker om det finns smärta djupare i kroppen, precis som att de kan slicka päls ifrån magen vid urinsten eller infektion.

NatasjaHemby
2017-01-12 11:05
#2

Håller med #1. Bra att ni varit hos veterinären, men det kanske behövs en noggrannare undersökning. Beteendet kan mycket väl bero på smärta.

Det andra alternativet är stress och det kan förstås vara väldigt komplicerat att utreda. Har ni testat Feliway? Det verkar vara lite av ett lotteri ifall det funkar eller ej, men vet en del stressade katter som blivit hjälpta av det.

SE*Simbelmynes

kalindas
2017-01-12 13:37
#3

Har de ultraljudat urinblåsan?
Vad får hon för mat?
Min Saga gjorde så och jag trodde länge att det var stress. Sen började hon gå på lådan oftare och jag märkte plötsligt att urinen var blodblandad.
Visade sig att hon hade en inflammerad urinblåsa! En svag förtjockning på blåsan och hon hade säkert haft ont länge. 😕
Hon blev bättre när jag enbart gick över till burkmat med extra vätska i. Hon fick även Metacam för smärta. Tyvärr återkom det och jag valde till sist att ta bort henne. Men i några år blev hon piggare och slutade rycka päls.
Ofta är det en kombination av stress och smärta som gör att de rycker av pälsen.
Be att de ultrarljudar hennes blåsa, kolla även urinen. Det behöver inte vara några bakterier i, men den kan vara blodblandad eller ha hög koncentration.
Fråga om de kan skriva ut Metacam till henne och ge henne det ett tag och se om ni märker någon skillnad. Ha bara koll så hon inte blir deprimerad av Metacam istället, då en del katter är känsliga för den.

Är det inte urinvägarna så vågar jag nästan slå vad om att något annat i den regionen där hon rycker päls ger henne smärta. Svårigheten är bara att hitta det.
Kan även vara ryggsmärta och då kan kortison eller smärtstillande hjälpa.

Håller tummarna att det löser sig.

/Elisa

kalindas
2017-01-12 13:39
#4

En sak till. Ser att det är på sidan hon biter sig. När ni ändå kollar henne. Be att de röntgar hennes höfter. Är tyvärr mycket vanligt med höftledsfel på Siameser och det kan vara att hon har dåliga höfter och sen lekt och skadat dem. Kan även det vara en orsak till smärta…

/Elisa

fredrik_gullstrand@hotmail.com
#5

Tack för svaren,

#2 Vi köpte feliway de 2 första månaderna när vi fick abyn jan 2016. Wiki (siamesen) är 5 år nu och vi var ganska oroade om hon skulle acceptera Simba (abyn).

#1 Annars så har hennes betende inte ändrat sen hom började bita av päls. Hon springer, leker, och jamar som alltid gjort. I början trodde vi att det har Simba som bet at Wikis päls, för att vi ser henne aldrig göra det! 

#3 Vetrenären har undersökt hennes höfter (men ej röntgat) och givit oss smärtstillande att ge henne i en månad utan att vi märkde någon skillnad.

När det gäller mat get vi henne Applaws Torrfoder och ibland också deras burkmat. Men vi provar med att ge mer våtmat & hälla vatten i torrfodret och ser om det hjälper.

Vi ska be veterinären att röntga och kolla efter urininflamation.

NatasjaHemby
2017-01-12 18:44
#6

#5 Blötlägg aldrig torrfodret om det står framme bara, det finns stor risk för tillväxt av mögelsporer. Det är säkrare att ge blötmat i så fall. 

Hoppas verkligen att ni får ordning på detta så att Wiki blir helt kry igen 🌺

SE*Simbelmynes

Annons:
kalindas
2017-01-12 19:43
#7

#5
Inte vatten i torrfodret! Utan extra vatten mjukmaten.
Precis som #6 skriver bildas det lätt mögel och annat skräp i torrfodret

/Elisa

Smaningom
2017-01-14 19:48
#8

En av mina katter har, vid två tillfällen,  slickat sig så intensivt att pälsen försvunnit på bringan, undersökt av veterinär, ingen förklaring framkommit, båda gångerna gått över efter att katten haft krage 10-14 dagar.  Nu är det tre år sedan sist, inga problem.

Upp till toppen
Annons: