Annons:
Etiketthälsa
Läst 1714 ggr
kalindas
2016-11-28 21:10

Någon som använder Aerokat? Hjälp!

Håller på att vänja Ellie till att använda Aerokat pga hennes astma. 
Det går sådär…
Kan få henne att andas 2-3 gånger i den om jag har tur, andra gånger håller hon andan. Jobbar med att ge henne godis och då hon även är inklickad så använder jag klicker när inte hundarna är inne.
Frågan är nu hur jag ska få henne att godkänna masken så hon kan andas en 5-6 gånger i den?
Har ni som tränat era katter på det några bra tips?
Om man sprutar in medicin i den och hon bara andas i den ett par gånger. Är det ok att sätta den på näsan igen och se om hon får i sig resten? Eller har medicinen försvunnit ur masken då?
Ha sett lite tips på nätet hur man gör, men inte vad som händer om hon flyttar bort huvudet efter några andetag.

/Elisa

Annons:
Marrelita
2016-12-01 20:55
#1

Min ena puffar dagligen i en aerocat. Jag håller för hålet i masken och trycker ut två puffar och därefter sätter jag masken mot munnen på henne och så får hon andas in några andetag och sedan ta bort huvudet och så upprepar vi tills vi tagit 10 andetag. Detta har fungerat bra och jag har inte märkt att det varit dåligt då det håller astman borta.

kalindas
2016-12-02 00:20
#2

#1
Tack!
Börjar få ordning på det nu och hon andas sina 5-6 andetag. Mestadels spinner hon i masken då hon vet att godis väntar. 😃
Så nu är det bara att hoppas att det gör nytta med masken.

/Elisa

Marrelita
2016-12-17 12:26
#3

Ja trägen vinner! 😃

Upp till toppen
Annons: