Annons:
Etikettavel
Läst 3120 ggr
Zorcie
2016-11-28 16:52

Hur vanligt är det med kejsarsnitt?

Undrar precis som rubriken antyder över hur vanligt det är med kejsarsnitt för SIA-raserna? Har försökt söka mig fram till informationen, förstår att det är relativt vanligt. Ställde frågan till mitt försäkringsbolag om de har någon statistik (tyckte att de om någon borde ha koll), men de hade inget rasspecifikt att dela med sig av.

Jag vore väldigt tacksam om ni andra uppfödare kan ge mig en bild som på ett ungefär visar den procentuella risken per kull eller kattunge. 

Vid snitt, är det då vanligast med små eller stora kullar? Är det skillnad mot när de föds på naturlig väg?

Har kollat runt även på sogrupp.se och siameslinjen.se, men hittar ingen info där. Känns faktiskt som att detta forum är den klart största informationsbanken för SIA med syskonraser som finns på svenska - alla kategorier… Vet ni fler ställen?
Det finns grupper på FB, men där känns innehållet mer socialt/säljande. Den stora andelen info hittar jag definitivt här.

Annons:
NatasjaHemby
2016-11-28 17:25
#1

Detta hade jag också velat se statistik på! När jag var på uppfödarkurs fick vi bara veta att perser/exotic och de orientaliska raserna var något överrepresenterade, men inte hur många % av förlossningarna som slutar med snitt. 

Min uppfattning utifrån de historier jag läst är att risken är ökad om det bara är en unge i magen samt att förlossningskomplikationer delvis är ärftligt. Hoppas att några uppfödare som haft många kullar kan svara på hur det varit för dem.

SE*Simbelmynes

Zorcie
2016-11-28 19:23
#2

Det är en pytteliten del i en kursuppgift till Pawpeds G2 att ta reda på den procentuella risken per kattunge, men jag tycker att det är en viktig del i riskanalysen kring uppfödningsbiten att ta ställning till. Därav mina följdfrågor kring storleken på kullar vid kejsarsnitt etc…

MissMaven
2016-11-29 10:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det är tyvärr, enligt vissa studier, högre risk för våra raser, men också burma, singapura och några till. Läs mer tex här (en finsk studie): https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5002895/ Bifogar en bild just från den studie som visar risk för kejsarsnitt hos vår ras (i genomsnitt för alla raskatter är 7%, för våra 12%). Mer finns i länkade artikeln och bifogade dokument.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Zorcie
2016-11-29 22:36
#4

#3 Tack så jättemycket Jelena!

Lejonhjarta
2016-11-30 01:21
#5

Jag fick min 15de kull idag sen ja började med kat4or. Jag har haft 3 snitt totalt.

På min första kull fick mamman livmoderinflammation pga en död mumifierad kattunge. Totalt 8 kattungar i magen varav 4 döda pga infektionen. Sista döda låg fel så vi fick snitta.

Andra gången så dog kattungarna i magen ungefär i mitten av dräktigheten då mammakatt råkade bränna sig på en varm platta. Då vi inte visste att dom dött utan hon började blöda så åkte vi in och dom fick öppna och "städa". Kanske inte räknas som kejsarsnitt men snitt blev det…

Sista snittet blev förra kullen då mammakatt bara hade en unge och den lagt sig fel.

Zorcie
2016-11-30 02:49
#6

#5 Tack för att du delar med dig!
Som "åkomma" kanske inte den andra gången räknas som snitt. Men för att statistiskt se den faktiska siffran blir det ju ändå rätt.

Hur det än är så ska man ju inte (enligt svensk lag) avla på katthonor som haft två kejsarsnitt, inte bara på grund av eventuell sjukdomsbild, utan även pga ärrbildning som kan skapa ytterligare problematik.

Skönt ändå att läsa mellan raderna att du trots dessa tre drabbade kullar ändå haft hela 12 kullar som levererats per naturlig väg - och GRATTIS till nya kullen! ❤️

Annons:
(N) Bekmørtnans
2016-12-04 21:42
#7

Vi har hatt 23 kull og 2 ganger har det blitt keisersnitt. Det ene kullet var på 5 kattunger, det andre på 4. 9 av 110 kattunger er født ved hjelp av snitt så prosentandelen hos oss er ikke så veldig høy heldigvis

Attacks
2016-12-13 23:10
#8

Har bare hatt 2 keisersnitt siden jeg startet i 2003. Ja og en nød-kastrering.

På den ene var der 4 kattunger. Det var masse røde dager i kommingen og mammakatt begynte å blø. Vi kjørte inn til et litt større klinikk på sjekk. Alt så fint ut, og det ble opp til meg til slutt om vi skulle gjøre snitt eller ei. Jeg likte ikke at hun hadde begynt å dryppe blod, så det ble snitt samme kveld. Så jeg vet ikke hva som hadde hendt hvis vi hadde valgt anderledes. Jeg valgte det mye pga alle røde dagene, og lang vei til hjelp hvis vi ville trenge det et par dager senere.

Katt nr 2 hadde 6 i magen, og den første var såpass stor at det stoppet alt.

Vi har hatt et nesten-keisersnitt. En katt hvor bebisen lå på tvers. Men på kjøretur til Vet i bilen så snudde kattungen seg, og fødselen forløp naturlig.

Et siste tilfelle hvor mammapus kun hadde 1 i magen, så gikk det noe tregt. Jeg hadde Vet på tlf og vi var på grensen til å komme med katten. Men så tenkte jeg med hodet og ikke hjertet. Hvis bare kattungen kommer seg ut, så vi slipper keisersnitt, så får kattungen komme ut levende eller død. Jeg ville aller helst ikke ha en stor operasjon på mammakatt hvis vi kunne slippe det. Og til slutt klarte hun å føde kattungen sin. Den klarte seg ikke, Men mammakatt var hel og fin, og vi fikk et flott kull md henne senere, også da uten keisersnitt.

Ved nødkastreringen, så ble mammapus meget syk etter å ha født 7 kattunger. Det viste seg hun hadde en pyo som blusset opp etter fødselen. Dyrlegene fant også 2 til innkapslede foster som trolig var årsakten til pyo. Vi kastrerte mammapus, og hun brukte lang tid på å komme seg på bena igjen.

Så syns ikke heller at vi har mange keisersnitt på erfaringen, og glad er jeg for det. Det er alltid siste utvei.

Det er ofte ekstra jobb etter et keisersnitt. Melk som ikke kommer med en gang osv. Det er ikke alle oss oppdrettere som kan være hjemmeværende i ukesvis for å hjelpe til hver gang, så det beste er alle fødsler som forgår naturlig for både katt og oppdretter.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

NatasjaHemby
2016-12-14 17:51
#9

#7 #8 Tack för att ni delar era erfarenheter! Det är guld värt att få höra hur erfarna uppfödare haft det.

Veena, hur många kullar har du haft totalt?

SE*Simbelmynes

Zorcie
2016-12-16 19:10
#10

#7 Jätteintressant att få ta del av er statistik!
#8 Jag undrar precis som Natasja här hur många kullar som du haft totalt sedan 2003, för att ha något att mäta  mot.

Jag hoppas fortfarande att fler delar med sig, för det är ju inte glädjesiffror vi vill ta del av, utan den faktiska verkligheten!
Tycker det här är en av de verkligt viktiga frågorna man har att ta ställning till när man funderar på att bli uppfödare: Hur blir det när något inte går helt enligt planerna, och vad får det för konsekvenser?

Stort tack till er som engagerar er och svarar! :)

kalindas
2016-12-17 15:28
#11

Haft 1 kejsarsnitt på ca 6 kullar, under den tid jag födde upp, vilket jag tror är ganska medeltal.

/Elisa

NatasjaHemby
2017-01-07 11:42
#12

I det senaste numret av Linjalen (Siameslinjens medlemstidning) skriver Anna-Lena på SE*Torparkattens att endast 2 av 113 (registrerade) kattungar förlösts med kejsarsnitt hos henne.

Om man får lov att spåna lite, utifrån de uppfödare jag besökt, pratat med eller läst om, så tänker jag att det här med kejsarsnitt handlar en hel del om linjer. Visst, alla honor kan få problem med en ensamunge som växer sig för stor eller en unge som ligger fel, men jag tänker på de fall där det handlar om upprepade snitt, kanske i flera generationer. Väljer man att bara avla på stora honor med sund kropp och vars mor och mormor haft enkla förlossningar så tror jag att man har mycket att vinna där. Väljer man istället honor som är väldigt små, med smala bäcken och där det varit problem i tidigare generationer, så känns det logiskt att risken för komplikationer ökar.

SE*Simbelmynes

MissMaven
2017-01-08 22:54
#13

Min Jossan är en liten och slank hona. 7 kattungar fick hon i första kullen, stora , levande och felfria. Hon blev mamma till 4 kullar totalt, inga kejsarsnitt eller problem. Jämna och stora bäbisar. Jossan är 9 år nu och väger 3,2 kg. Innan första dräktigheten vägde hon runt 3kg. Jag vill bara säga att jag inte tror att storleken på honor har lika stor betydelse som linjerna, hälsan och antalet kattungar. Jossan kommer från linjerna där honorna bakom hade oftast stora kullar och inga problem vid förlossningar.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
NatasjaHemby
2017-01-10 18:30
#14

3 kg ser jag inte nödvändigtvis som pyttelitet. Vesta väger 2,8 när hon är i bra hull och hon fick sina sex ungar helt problemfritt. Jag tänkte nog mer att det måste finnas en gräns för hur smal honan kan vara över bäckenet och ändå föda naturligt.

Annars håller jag helt med dig om att det handlar om helheten. Om honan är liten och nätt men har små släktingar som fött naturligt och komplikationsfritt så är det naturligtvis bättre förutsättningar än en stor hona med mycket komplikationer i släkten. Men hade jag kunnat välja fritt så hade jag föredragit en lite större hona framför en riktigt liten.

SE*Simbelmynes

Lejonhjarta
2020-08-24 02:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag tror vi haft 4 snitt på mina 25 kullar på dessa raserna. Tre av dom har berott på att vi haft en el två kattungar i dom kullarna så födslarna har inte startat. Den fjärde berodde på att sista ungen i en stor kull var död och la sig m halsen mot öppningen och kom inte ut. Sista kullarna vi haft har varit väldigt stora 9 st i senaste) och då drar ju födseln igång mycket lättare. Min veterinär säger att katter å hundar är gjorda för att ha stora kullar och då tycker ungarna igång födelsen själva. Det händer ju inte om dom er ensamma el två…

SEQJOUZ
2020-08-24 16:59
#16

Jag har heller inte haft många snitt, fast helst ska det i den bästa av världar vara 0 snitt. Två honor har jag fått snitta en pga många ungar som tryckte på och två krockade på vägen ut och en hade dödfödd unge som stoppade upp. Har fött upp i 10 år och i genomsnitt en kull om året mellan tummen o pekfingret 😉😊😉

Upp till toppen
Annons: