Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Allmänt kattprat Avel & genetik Avelshane finnes/sökes Berättelser Bortsprungen/hemlös katt Foder & pälsvård Fotogalleri Färggalleri Hobby & prylar Humor Hälsa & beteende iFokus info Kattklubbar Kattungar till salu/sökes Kattungeprat Kusinraser Minneslund Omplacering Sjukdomar & defekter Standard & färger Tävling Undersökning/omröstning Uppfödare Utanför ämnet Utställning
Avel & genetik

Hur vanligt är det med kejsarsnitt?

2016-11-28 16:52 #0 av: Zorcie

Undrar precis som rubriken antyder över hur vanligt det är med kejsarsnitt för SIA-raserna? Har försökt söka mig fram till informationen, förstår att det är relativt vanligt. Ställde frågan till mitt försäkringsbolag om de har någon statistik (tyckte att de om någon borde ha koll), men de hade inget rasspecifikt att dela med sig av.

Jag vore väldigt tacksam om ni andra uppfödare kan ge mig en bild som på ett ungefär visar den procentuella risken per kull eller kattunge. 

Vid snitt, är det då vanligast med små eller stora kullar? Är det skillnad mot när de föds på naturlig väg?

Har kollat runt även på sogrupp.se och siameslinjen.se, men hittar ingen info där. Känns faktiskt som att detta forum är den klart största informationsbanken för SIA med syskonraser som finns på svenska - alla kategorier... Vet ni fler ställen?
Det finns grupper på FB, men där känns innehållet mer socialt/säljande. Den stora andelen info hittar jag definitivt här.

Anmäl
2016-11-28 17:25 #1 av: NatasjaHemby

Detta hade jag också velat se statistik på! När jag var på uppfödarkurs fick vi bara veta att perser/exotic och de orientaliska raserna var något överrepresenterade, men inte hur många % av förlossningarna som slutar med snitt. 

Min uppfattning utifrån de historier jag läst är att risken är ökad om det bara är en unge i magen samt att förlossningskomplikationer delvis är ärftligt. Hoppas att några uppfödare som haft många kullar kan svara på hur det varit för dem.

SE*Simbelmynes

Anmäl
2016-11-28 19:23 #2 av: Zorcie

Det är en pytteliten del i en kursuppgift till Pawpeds G2 att ta reda på den procentuella risken per kattunge, men jag tycker att det är en viktig del i riskanalysen kring uppfödningsbiten att ta ställning till. Därav mina följdfrågor kring storleken på kullar vid kejsarsnitt etc...

Anmäl
2016-11-29 10:44 #3 av: MissMaven

Det är tyvärr, enligt vissa studier, högre risk för våra raser, men också burma, singapura och några till. Läs mer tex här (en finsk studie): https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5002895/ Bifogar en bild just från den studie som visar risk för kejsarsnitt hos vår ras (i genomsnitt för alla raskatter är 7%, för våra 12%). Mer finns i länkade artikeln och bifogade dokument.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Anmäl
2016-11-29 22:36 #4 av: Zorcie

#3 Tack så jättemycket Jelena!

Anmäl
2016-11-30 01:21 #5 av: Lejonhjarta

Jag fick min 15de kull idag sen ja började med kat4or. Jag har haft 3 snitt totalt.

På min första kull fick mamman livmoderinflammation pga en död mumifierad kattunge. Totalt 8 kattungar i magen varav 4 döda pga infektionen. Sista döda låg fel så vi fick snitta.

Andra gången så dog kattungarna i magen ungefär i mitten av dräktigheten då mammakatt råkade bränna sig på en varm platta. Då vi inte visste att dom dött utan hon började blöda så åkte vi in och dom fick öppna och "städa". Kanske inte räknas som kejsarsnitt men snitt blev det...

Sista snittet blev förra kullen då mammakatt bara hade en unge och den lagt sig fel.

Anmäl
2016-11-30 02:49 #6 av: Zorcie

#5 Tack för att du delar med dig!
Som "åkomma" kanske inte den andra gången räknas som snitt. Men för att statistiskt se den faktiska siffran blir det ju ändå rätt.

Hur det än är så ska man ju inte (enligt svensk lag) avla på katthonor som haft två kejsarsnitt, inte bara på grund av eventuell sjukdomsbild, utan även pga ärrbildning som kan skapa ytterligare problematik.

Skönt ändå att läsa mellan raderna att du trots dessa tre drabbade kullar ändå haft hela 12 kullar som levererats per naturlig väg - och GRATTIS till nya kullen! Hjärta

Anmäl