Annons:
Etikettkattprat
Läst 2083 ggr
ÅsaCJN
11/22/16, 6:45 PM

Allergi mot oriental?

Jag förlorade min högt älskade 17-åriga orientalhane i september pga njursvikt. Min 7-åriga dotter som genom blodprov för två år sen konstaterats vara allergisk mot hund, katt och häst (samt björk och kvalster) hade aldrig några symptom av honom. Nu är vi på jakt efter nya katter, och efter att ha hälsat på hos uppfödare med både oriental och huskatt, samt med oriental och hundar har dottern fått symptom som nysningar och rinnande näsa, samma som efter en ridtur (fast då tar hon ju alltid allergimedicin innan). Nu funderar jag på om hon skulle kunna vänja sig vid ett par nya katter (som hon uppenbarligen gjorde med vår gamla kisse)? Hur lång tid kan det ta? Skulle vi kunna testa genom att låna orientaler av någon? För det känns inte rätt mot vare sig säljare eller kattungar att köpa dem på prov och vara tvungen att lämna tillbaka dem om det inte går. Jag har läst lite olika berättelser på nätet från personer som skaffat katt trots allergi och klarat sig bra efter någon månad. Dessutom inbillar jag mig att orientaler är mindre allergena, iaf har allergiska kompisar som varit hemma hos oss sagt att de inte känner av så mycket. /Åsa i Lund

Annons:
kalindas
11/22/16, 9:16 PM
#1

Är inte allergisk själv. Men hört att man oftare reagerar på kattungar och fertila katter. Sen vet jag även personer som kunnat vänja sig vid just deras katt.
Kanske ett par vuxna omplaceringskatter hade varit ett alternativ?

/Elisa

Lejonhjarta
11/23/16, 1:42 AM
#2

Vet ni vad hon är allergisk mot på katten? Pälsen, saliven etc…

NatasjaHemby
11/24/16, 11:11 AM
#3

Hej Åsa!

Så himla tråkigt att Alma reagerar på katterna. Det kan i vissa fall gå att "härda sig" mot allergi, men det finns också en risk att allergin blir värre. Min spontana tanke är att ni kanske kan vänta några år och sedan prova att besöka orientaler igen? Allergi kan ju växa bort med lite tur. 

Hade det inte varit för att jag tänkt försöka para Thetis igen så hade ni gärna fått låna henne ett tag och se hur det fungerat (med reservation för att ni kanske fått husse på köpet också - han är väldigt fäst vid sin katt!). 

Hoppas verkligen att det löser sig på ett eller annat sätt, om inte nu så kanske lite längre fram 🌺

SE*Simbelmynes

Muminmalin
11/24/16, 11:32 AM
#4

Jag har behandlat min allergi m nåt som heter bioresonans. Jag har varit allergisk sedan jag var barn men nu lever jag med två katter. Det hade aldrig gått utan behandlingen. Så mitt tips e att du kollar upp det!

ÅsaCJN
11/25/16, 11:06 PM
#5

Tack snälla för svar! Hur vet man om det är saliv eller päls hon reagerar mot? Vad snällt av dig Natasja, vi hade gärna lånat Thetis i framtiden någon gång (husse är välkommen 😂), men kanske som du skrev testa på att hälsa på lite först. Och hålla tummarna för att det blir bättre med tiden. Och det där med bioresonans har jag sett skymta förbi på nätet, ska kolla upp mer!

Upp till toppen
Annons: