Annons:
Etikettomplacering
Läst 2261 ggr
Nimmbus
10/23/16, 6:22 PM

kattköp

Ska köpa katt, en renrasig siameshona på 1 år. Men säljaren har inte möjlighet att besikta henne före köp och undrade om jag kan. Det kan jag, men vad sker om veterinärbesiktningen visar ngt som inte säljaren berättat?

Det blir min första renrasiga katt och vill ta en omplaceringskatt och denna hade så många fina egenskaper. Vågar jag?
Om jag inte veterinär besiktar säljer katten till ngn som kan då säljaren måste flytta och katten behöver omplaceras nu.

Allt verkar bra iaf.

/Nimmbus

Annons:
NatasjaHemby
10/23/16, 6:30 PM
#1

Hur menar säljaren med att du ska besiktiga katten? Att du hämtar katten hos säljaren och tar den till veterinären innan köpet? I så fall gäller samma som om säljaren hade stått för besiktningen. Om det däremot menas att du själv ska besikta katten efter att köpet gått igenom så är det stort NEJ!

Handlar det om att du ska stå för kostnaden eller logistiken kring besiktningen och när är den tänkt att genomföras i förhållande till köpet?

SE*Simbelmynes

Nimmbus
10/23/16, 9:40 PM
#2

Anade att det inte är så säkert.

Jag ska själv besikta katten efter köpet. Summan för besiktningen dras av på köpesumman då ägaren befinner sig i en stressig situation enl denna.

Så här ska det gå till; Köper katten och åker därefter till veterinären är tanken. Men förstår att det är inte den bästa lösningen, därför har jag varit tveksam. Är mest rädd att kisse inte mår bra där den är nu. =(
Katten kan ju ha vilken sjukdom som helst, det är det jag är orolig för.

Har ni något bra förslag.

Ska jag säga åt köparen att jag besiktar, men betalar säljaren efter veterinärbesiktningen? Då får jag troligen stå för besiktningen, men det kan ju vara bättre än att bli lurad på hela köpesumman?

/N

kalindas
10/24/16, 10:22 AM
#3

Är katten försäkrad? 
Om den är försäkrad så se bara till att ta över försäkringen och skapa ingen ny. Detta för att alla garantier ska gälla.
Om inte katten är försäkrad, så tycker jag det är säljarens skyldighet att betala en besiktning på katten. Plus att det är en fördel att ha en färsk besiktning om du ska försäkra katten själv.

/Elisa

NatasjaHemby
10/24/16, 10:50 AM
#4

Håller helt med #3 här. Om katten är oförsäkrad och inte är besiktad innan leverans så kan du få stora problem ifall katten blir eller visar sig vara sjuk. Förklara för säljaren varför det är viktigt att katten är besiktad innan köp.

Det är fint att du tänker på katten och har du inga andra katter hemma så kan du ju ta chansen och "rädda" den ändå, bara du är beredd på att det kan bli dyrt och krävande. Sen är det klart att katten kan vara fullt frisk och att ägaren är helt ärlig, men försök ändå övertala säljaren om att besiktning bör ske före försäljning.

Hoppas att allt löser sig till det bästa 🌺

SE*Simbelmynes

MissMaven
10/24/16, 1:53 PM
#5

Är det en Sverak uppfödare?! Det finns regler som vi måste följa!
"OBS! Uppfödare får inte överlåta veterinärbesiktning till den nya ägaren! 

  • Veterinärbesiktning ska ske samma vecka som katten byter hem. Det veterinära intyget får enligt SVERAKs regler inte vara äldre än sju dagar och det ska överlämnas till den nya ägaren. Detta gäller oavsett vilken ålder katten har."

Läs mer här: http://www.sverak.se/klubbmedlem/uppfodning/avel-uppfodning/salja-katt/

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: