Annons:
Etikettfoder
Läst 2408 ggr
Mangochanti
10/16/16, 11:28 AM

Barf- alternativ

Fick tips att jag kan använda ZiviPeaks kattmat åt min Balines hona 1,5 år som jag köpt och som äter Barf? Då jag jobbar är det svårt att låta färsk mat ligga framme.

Och fråga två, Är det ok för min kastrerade hankatt, som haft urinsten att också äta detta?

/MC

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Annons:
kalindas
10/16/16, 3:24 PM
#1

Ja, det är ok. ZiviPeaks, Mjau burkmat och Bozita är bra mjukfoder. Men svarat dej i andra tråden och var du ska gå för att få mer korrekta svar. 🙂

/Elisa

burmamys
10/16/16, 4:01 PM
#2

Fantastiskt att din balinestjej har fått barf hos uppfödaren! Verkligen inte många uppfödare som tar sig råd och tid att barfa så stor eloge till dem. Har du möjlighet att barfa så är ju det ändå det allra bästa, för båda katterna. Numera finns färdigblandade frysta råa köttbullar från MUSH vaisto cat att köpa, då behövs ingen förkunskap och det är väldigt enkelt att bara tina i kylskåpet och servera. Om du vill barfa från grunden så behöver det inte heller vara så svårt, bara lite mer omständigt eftersom du måste köpa in kött, hjärta, ben, lever och några tillskott, och se till att servera en välbalanserad kost, med rätt andel av de ingående råvarorna. Har du läst mina artiklar "Att barfa katterna är inte så svårt" och "Kosttillskott för hållbar barf av katt"? Där har jag skrivit en guide till hur man gör. När det gäller urinsten så kan det vara bra att byta ut ben mot kalcipos, om han har stenar kalciumoxalat. Struvitkristall kräver istället att du sugrör maten en aning, det finns speciella tillskott för detta. I båda fallen är det väldigt viktigt att han får i sig mycket vätska, så att röra ner en matsked vatten i hans mat är bara positivt. Eller är det någon särskild anledning till att du inte kan barfa? Hoppas du hittar en väg som passar för er! 😊

burmamys
10/16/16, 4:09 PM
#3

Oj glömde skriva att mina artiklar finns på Barf iFokus och på Burma iFokus! Och när det gäller att låta mat ligga framme så borde det inte vara något bekymmer om du tar fram lite fryst mat som får tina i matskålen. Att låta mjukmat stå framme är inte mer fräscht än att låta en bit fryst kött tina i matskålen, snarare tvärtom. Alternativt kan du ge lite torrfoder till lunch, men det är inget jag vill rekommendera till en katt som haft urinstopp.

kalindas
10/16/16, 5:21 PM
#4

#3
Hon hade visst svårt att få tag i Mush vaisto. Vet du någon mer än zoo.se som har Mush och skicka hem? Var inne på den sidan och de hade bara hundmaten.

/Elisa

burmamys
10/16/16, 5:39 PM
#5

#4 Ajdå. Nej tyvärr, jag köper i djuraffären (Arken zoo) men om man har långt till djuraffärer och Granngården, då är det nog svårt att få tag i. Hemskt tråkigt att det är så. Minns att jag sett någon butik som kör ut barf från något annat märke men det var i storstad, minns inte nu om det var Göteborg eller Stockholm. Då återstår bara att barfa från grunden, dvs att köpa kött, hjärta, m.m. Jag handlar allt i vanlig mataffär men kan nog vara bra för TS att kolla vad de affärer som finns nära har i sortimentet innan hen börjar. Det är väl framförallt hjärta som kan vara säsongsberoende i vissa affärer.

burmamys
10/16/16, 5:40 PM
#6

En annan möjlighet är att prata med lokala jaktlag, om de kan undvara lite hjärtan som hon kan frysa in. 👍

Annons:
Mangochanti
10/17/16, 12:32 PM
#7

🙂Tack för alla svar.

Som #1 Kalindas svarade så har jag 23-24 mil till en affär där de säljer Mush vaisto

men hittade en sida där jag kan skicka efter ZiviPeaks kattmat. #2 Och det var inte uppfödaren som Barf ;at utan säljaren av kissen =)
Jag ska absolut läsa dina tips om Barf, har varit inne på det men tyckte det var mkt jobb och ganska svårt att veta hur mkt av allt för att få det balanserat. Så jag har köpt kycklingvingar som min huskatt fått varannan dag till sitt blötfoder. Han äter Royal Canin Digest Sensetiv blötfoder.

/MC

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

burmamys
10/17/16, 7:03 PM
#8

#7 Oj det var många mil! Ziwipeaks ska vara ett bra foder, toppen att du kan beställa det hem till dig! Barf är ju trots allt ännu bättre, kul att du vill läsa artiklarna och kanske testa! 👍 Toppen också att huskatten redan får kycklingvingar! Jag är lite lat av mig och mån om att barfandet ska vara något jag orkar med även en torsdag när jag jobbat övertid. Min uppfattning är att det verkligen inte är särskilt svårt eller jobbigt, det är därför jag väljer att köpa kött och inälvor var för sig, då är jag inte beroende av att få tag i allt i rätt mängd samtidigt. 😊 Varmt lycka till, och säg till om du behöver hjälp med något!

Upp till toppen
Annons: