Annons:
Etikettuppfödare
Läst 10855 ggr
MikaelaQ
9/30/16, 9:26 AM

Thai siames

Hej!

Jag är väldigt intresserad av att hitta någon i Sverige som föder upp Thai siames  "Gammal siamestyp". Finns det någon som har några tips?

Mikaela

Annons:
burmamys
9/30/16, 1:26 PM
#1

Lite då och då dyker det upp annons på blocket från Sannlyckes cats som nu bytt namn till LinDivas cats. Det är de enda som jag känner till, men det kanske finns fler uppfödare av thai?

Denna kommentar har tagits bort.
Siames247
10/22/16, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag föder upp Thai, "den gamla typen". För mer information: www.sannlyckes.se  Jag har kattungar nu, men min uppfödning av Thai, kommer upphöra under vår/sommar 2017.

Du är varmt välkommen, att höra av dig!

Rithwa
11/11/16, 7:13 PM
#4

Så roligt att få läsa att det finns thai uppfödning i sverige, stort lycka till med uppfödningen.

Lejonhjarta
11/12/16, 1:22 AM
#5

Träffade på väldigt vackra thai på utställningen nere i Tyskland nu i helgen. <3

Gunilla-E
11/25/16, 3:05 PM
#6

Hej

Jag har en thai-tjej som förhoppningsvis ska få kattungar till våren. Jag har en Thaisida på min kennel-hemsida. dewhopps.se

Annons:
Hugo o Ulla
12/4/16, 8:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vår Thaitjej, sötnöten Sannlyckes Blossom.

lutralutra
12/22/16, 4:17 PM
#8

Får man fråga, vad är skillnaden? De ser lite "grövre" ut än de siameser jag har sett..?


Pia-69
12/22/16, 7:28 PM
#9

Hur är Thai Siameser i temperamentet jämfört med "oriental Siameser"?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

burmamys
12/23/16, 12:29 PM
#10

Om jag förstått allt korrekt så är siames och thai från början samma ras, men som man avlat efter olika ideal. 

Siameserna har med tiden blivit allt mer typade, och då har det funnits en grupp siamesuppfödare som föredrar att avla på ett sätt som bevarar det ursprungliga utseendet hos siames. På senare tid har de blivit allt fler, och för att få ställa ut och registrera sina katter har man valt ett nytt namn - thai - så att de traditionellt typade siamesrna numera är en egen ras. Temperamentet och beteendet är därmed detsamma hos thai som hos siames. 🙂

Jag har själv burmakatter, som delar samma ursprung som siames, oriental, thai och även korat, och liksom de är mycket aktiva, busiga och enormt sociala och gosiga. En av mina vänner har en burma och en thai, och hennes katter är båda två lika busiga och gosiga.😉  

Mer information om det gemensamma ursprunget hos de sydostasiatiska raserna finner du här: http://www.timba.org/welcome-to-timba.html

(wichienmaat är alltså ursprunget till siames och thai)

lutralutra
12/27/16, 1:49 AM
#11

Tack för bra och utförligt svar! =)


NatasjaHemby
1/6/17, 4:27 PM
#12

Här finns de olika rasstandarderna för den som är intresserad av att jämföra utseendet:

Thai - http://www1.fifeweb.org/dnld/std/THA.pdf

Siames med syskonraser - http://www1.fifeweb.org/dnld/std/BAL-SIA-OLH-OSH.pdf

SE*Simbelmynes

Dimocarpus
8/4/17, 10:46 AM
#13

Det är en underbar ras, du har fått många info här redan. 

Jag kan berätta om min erfarenhet. Jag har en burma och en thai hemma. 

Min Thai är väldigt bra på att tala om hur hon känner och tycker. Hon säger till och är väldigt klängig om jag ska jämföra med min burma. Min burma är väldigt självsäker och trygg, gosig när det passar honom men han föredrar att inte vara i famnen. 

Medan min thai älskar närhet och gärna sitter på mig tills hon behagar att gå. Hon sover gärna på min kudde och på mig, alltså att vara så nära som det går. Hon pratar massor också, olika läten för olika ändamål, stänger jag dörren som inte passar henne så talar hon om det för mig och slutar inte ropa förrän dörren är öppen så när jag inte har folk hemma så har jag alltså toadörren öppen när jag gör mina behov 😃 Sen är hon så smart så hon lär sig alla tricks snabbt. Är godis med då gör hon alla tricks rätt annars när det passar henne. Båda mina vet var gränserna går och jag tror att de skäms när de gör någon som gör ont på mig. 

Utseendemässigt skiljer de åt men också underull, Thai har lite underull men också silkig päls, jätte len. Burma har antingen helt utan eller med lite. Det beror på deras gener helt enkelt. 

Jag tror att hon påminner mycket om siameser, inget större skillnad då de är alla väldigt mycket människoälskare. Älskar min thai och burma.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Upp till toppen
Annons: