Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2200 ggr
[patricialaxen]1
9/15/16, 10:06 PM

Ledsen katt..

I tisdags lämnade jag in min katt för biopsi för att ta reda på vad knölarna han fått på sin mage kan vara för något. Katten är en två år gammal kastrerad hane (oriental). Har varit på kliniken en gång tidigare för att jag behövde få en annan veterinärs råd eftersom kliniken jag vanligtvis går hos inte riktigt tog knölarna på allvar. Denna veterinären verkade däremot mer intresserad och hon verkade duktig. Hon hade aldrig känt nåt liknande. Förra gången togs blodprover och skickades till Tyskland för analys, veterinären trodde att det kunde handla om hormonell obalans. Och mycket riktigt visade proverna att han hade för högt "kvinnligt" hormon. Hon ville inte ge någon medicin för detta utan föreslog en biopsi som nästa steg. Så i tisdags morse lämnade jag honom där. Hämtade honom sedan vid två tiden. Veterinären gav mig då ett mycket obehagligt och oprofessionellt intryck, hon hade sagt att det skulle kosta runt 2000-3000kr, men nu handlade det plötsligt om över 6000kr. Hon blev väldigt otrevlig när jag undrade varför det kostade så mycket mer än vi kommit överens om. Hon berättade heller nästan ingenting om ingreppet utan jag var den som fick ställa frågorna. Fick iallafall gå därifrån med ett lägre pris och katten skulle ha tratt i 7 dagar. I journalen står det att två fettliknande knölar har avlägsnats, men jag trodde att biopsi innebar att man bara tar små vävnadsprov? Han har fram tills idag sovit hela dagarna, äter litegrann, dricker litegrann men senast jag såg honom kissa var igår morse. Är det normalt att vara så trött efter ett sånt ingrepp? Det verkar vara mer likt en operation än en biopsi tycker jag. Blir bara så orolig.. Ringde veterinären idag men de tyckte att jag kunde avvakta tills imorgon. Som tur är har jag vart ledig hela veckan, vågar inte lämna honom ensam. Tror även att tratten kan vara orsak till att han är så olycklig, han har inte lust med nånting :( Han verkar nästan deprimerad. Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägget, men om ni har nåt tips eller råd så är jag väldigt tacksam.

Annons:
Honestyisdead
9/15/16, 10:12 PM
#1

Vid biopsi tar man ibland delar och ibland hela problemområdet. 

Gissar att han blev sövd och kanske är känslig mot det. Mina djur har dock alltid varit sig själv dagen efter operationer.

Tjeja
9/15/16, 10:15 PM
#2

Stackars kisse! Tror det fins en lag på att ett pris inte får höjas hur mycket som helst efter en pris angivelse getts. Tror det är typ max 20%. Sedan måste de motivera exakt varför det blivit dyrare och först fråga ägaren innan man utför det som kostar mer i så fall och ha dennes godkännande först! Vad gäller kisse och tratten undrar jag om det inte skulle fungera med kroppsstrumpa för din nisse istället? Då blir det smidigare för nisse att röra sig. Många djur fixar ju inte att gå med tratt utan att livet blir för eländigt för dem. Då behöver man försöka hitta andra alternativ så som tex strumpa eller "badringskrage" istället för tratt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[patricialaxen]1
9/15/16, 10:47 PM
#3

Ja, han blev sövd. Kanske tog lite hårt på honom och därför han fortfarande är hängig :( Ja men precis, skulle det kostat lite mer hade jag inte brytt mig om det, men nu rörde det ju sig om mer än dubbla priset. Tillslut fick jag det för priset hon först hade sagt eftersom hon hade gjort fel. Har också hört det där med kroppsstrumpa.. Fattar dock inte hur jag ska göra.. Rulla en strumpa som krage runt halsen blir alldeles för trångt och kan nog inte göra en "dräkt" av en strumpa eftersom han lätt skulle kunna nå såret då.. Förklara gärna hur du menar :)

tigge_bus
9/15/16, 10:50 PM
#4

Var har knölarna suttit? Det finns uppblåsbara kragar som sitter runt halsen. Då kan dom inte komma åt magen och nedåt iallafall. De brukar vara lättare än dessa eländiga trattar. =( Krya på kisse. <3

[patricialaxen]1
9/15/16, 10:58 PM
#5

De sitter lite utspridda över hela magen från "juvret" till bröstkorgen ungefär, är inte säker på hur många det är. De är liksom inte runda som man tänker tumörer, utan mer platta. Och de sitter oregelbundet och är i olika storlekar (dock har storlekarna konstigt varit samma från dagen jag upptäckte dem för någon månad sen tills idag). Han hade gått upp i vikt i samband med att jag upptäckte dem (han var väldigt smal förut och har nu bra vikt). Ingen veterinär som känt på dem tycker de känns som juvertumörer utan mer som hårdare fettknölar. Med tanke på att det är en hane som är ung och kastrerad tycker de att det verkar osannolikt. Dock tog hon bara prover på två st som satt längst ner vid hans lilla hängbuk.

tigge_bus
9/15/16, 11:01 PM
#6

http://www.zoosajten.se/hund/vard/ovrig-vard/uppblasbar-krage

Det är en sån här jag tänker på. Då kommer han inte åt sin mage. =)

Annons:
[patricialaxen]1
9/15/16, 11:05 PM
#7

Ska kolla imorgon om de säljs någonstans där jag bor :) Verkar vara en mycket bättre lösning än de dumma och otympliga i plast. Han ser verkligen ut att lida i den :(

kalindas
9/16/16, 8:33 AM
#8

Får han Metacam?
Min Smilla blev kraftigt deprimerad av den. Prova att ta bort Metacamet och se om han blir gladare.

/Elisa

[patricialaxen]1
9/16/16, 10:12 AM
#9

Nej, han fick inga smärtstillande med sig hem.. Kanske har han jätteont då? :(

carinbrack
9/16/16, 10:28 AM
#10

Sputnik blir alltid jättedeppig när han har tratt. Testa kroppsstrumpa eller att ta av tratten en stund under uppsikt (så att han inte kan slicka på stygnen).

kalindas
9/16/16, 11:35 AM
#11

#9
Kan vara smärta eller så är han olycklig av tratten, som de ovan skriver.

/Elisa

[patricialaxen]1
9/16/16, 12:30 PM
#12

Gick ner och köpte en sån där uppblåsbar krage innan. Han har legat helt apatisk sen i tisdags nu men sekunden jag tog av tratten var det som att han fick liv i blicken igen. Han gick direkt och kissade och bajsade (äntligen) och åt och drack och lekte till och med. Så nu verkar han må bra igen, var så orolig att jag nästan hade tänkt boka en ny tid hos veterinären men det var alltså bara kragen som gjorde honom så deppig. Passar honom hela tiden när han är utan den, sen får han ha den mjuka kragen när jag inte kan kolla till honom hela tiden. Tack för all hjälp! :)

kalindas
9/16/16, 4:26 PM
#13

Skönt att höra!

/Elisa

Annons:
Tjeja
9/18/16, 2:41 PM
#14

Åh vad skönt att det löste sig så "lätt" att hela deppen satt i kragen! Stackars lilla kisse <3 Så bra att mjuka kragen fungerar bättre de stunder när du inte kan hålla uppsikt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: