Annons:
Etiketthälsa
Läst 2513 ggr
kalindas
2016-08-30 09:03

Aerokat - hosta

Alla mina tre OSH här hemma hostar. Det är ingen torrhosta, såsom man brukar säga att astma ger, utan en skrällande och ibland slemhosta.
Ellie och Skatan har röntgats och det finns förändringar på lungorna. 
Utav dessa två så är Ellies hosta värst, den gör även att hon klöker (vet inte vad det heter på ej dialekt) sig själv och spyr ofta upp sin mat.
Kortison lindrar detta, men tar inte bort det helt. Pälsarna blir även så dåliga av kortisonet.
Har funderat på om det kan vara en kvarleva från när de hade Herpesinfektionen, men är skeptisk.
Fått tips om Aerokat och där man kan välja mer slemlösande medicin. Kruxet är hur jag ska lyckas hålla fast Skatan för att få henne att andas i en mask flera ggr om dagen.  😮
Hur gör ni som använder en sådan mask? Har ni märkt någon skillnad jämfört med att ge kortison?
Vilken typ av hosta har din katt? Slemmig eller torr?

/Elisa

Annons:
NatasjaHemby
2016-08-30 10:37
#1

Hoppas att någon har erfarenhet av Aerokat. Jag har det tyvärr inte, även om jag fått som förslag att testa det på min tant. Tänkte som du att det är stressande att få en katt att ligga still och andas i en mask. Har redan testat att ge hostmedicin i munnen och nezeril i nosen (båda på veterinärs ordination, såklart) och det var stressande nog för henne.

SE*Simbelmynes

Liltith
2016-08-30 17:33
#2

https://m.youtube.com/watch?v=INF1W8uaPEA Är det enda jag kan komma med. Det brukar faktiskt gå mkt bättre och lättare än vad ägarna tror från början. Tror katterna känner en förbättring så de tillåter det i Simon tid. Lycka till!

kalindas
2016-08-30 17:53
#3

Tror att ett par av dom inte blir några problem. Men Skatan är inte lika lättlurad…

/Elisa

deverry
2016-08-30 20:18
#4

Jag använda Aerokat till min förra katt. Till en början tränade jag mycket med godis i samband med att jag använde den - ett tag hoppade hon upp och satte nosen mot den så fort jag tog fram den för att hon visste att hon fick en godis då. Med tiden blev det mer att det gjordes på rutin. Jag brukade sätta henne i knäet och kela med henne, sen fick hon inhalatorn samtidigt som jag fortsatte kela, och sen avslutade jag med att kela lite till.

Hon tyckte inte alltid att det var jättekul, men det funkade. Väldigt mycket lättare än att ge tabletter, Nezeril eller liknande. För vår del blev det lite som att klippa klorna - hon hade aldrig valt det själv, men hade inga problem med att låta mig göra det. 

Kortison i inhalatorn behöver bara ges två gånger om dagen, när man fått in vanan är det inte så jobbigt. Dessutom skönt att inte behöva behandla hela kroppen med kortison!

Marrelita
2016-09-17 15:17
#5

Min siames hona har hosta en hes torrhosta. Veterinären har satt diagnosen astma och hon får använda aerokat till henne. Från början tyckte hon det var hemskt och vägrade. Men vi vande henne vid masken genom att den alltid ligger framme. Började mata godis vid masken och sedan lägga in en godis i masken som hon fick plocka ut. Har henne på min vänstra sidan av mig i soffan när vi inhalerar och så har jag min vänsterarm stödjande runt henne så hon inte ska dra där i från och från början var det ett andetag och sedan godis. Sätter masken lätt mot nosen och så brukar hon klara att dra tre andetag och sedan tar jag bort den annars börjar hon streta och så drar vi tre till osv. 10 andetag totalt kör vi. 

Numera vet hon att det inte är farligt och det är en rutin. Jag sätter mig i soffan med masken och ropar på henne och hon kommer springandes och sätter sig brevid mig i soffan efteråt går vi till köket och så får hon några dreamis så hon verkar inte ta skada av det.

Upp till toppen
Annons: