Annons:
Etiketthälsa
Läst 1755 ggr
Zorcie
2016-08-03 16:36

Påverkas hörseln & övrig funktionalitet av allt för lågt ansatta öron?

Har letat lite men hittar ingen info i frågan. Har diskuterat lite kring öronen, och just kring det extrema som verkar gå hem/gå långt på utställningarna - och frågan är då om hörsel och övriga funktioner för örat påverkas negativt av att man successivt väljer att "flytta" öronen nedåt. Finns det studier eller erfarenheter som kan visa på att det är negativt för individen eller rasen över huvud taget? Trekantsformen med haka och öron ser ju i många fall inte längre ut som en trekant… Hur tänker man som domare här? Är inte rasstandarden det som är måttstocken? Jag erkänner att jag blir mer och mer förvirrad ju mer jag lär mig om Siames med syskonraser! Fast spännande är det ju ändå. Ni luttrade, hur tänker ni? Fördelar/nackdelar.

Annons:
Zorcie
2016-08-03 17:28
#1

Okej, för att förtydliga lite…

Jag har sett fantastiskt fina individer (de flesta på bild, men ändå) med både högt och lågt ansatta öron. Jag vet inte riktigt än vilken "typ" som är MIN av dessa, för jag faller för lite mer än hur öronen sitter på en katt. Så jag är varken för eller emot det extrema - förutsatt att inte katten på något sätt far illa av det!

Däremot vill jag gärna veta om det finns studier i ämnet, för det är ju inte bara ytterörats form och placering det gäller, utan hela innerörat med allt vad det innebär med balansfunktioner osv utöver hörseln… Det påverkar ju kanske till och med käkparti och födointag om det får gå ändå längre mot det extrema än idag.

Var går gränsen liksom?

kalindas
2016-08-03 17:43
#2

Vet tyvärr inte om det finns någon studie om hörseln. Det som man kan se på de mer extrema katterna är att ögonen som normalt ska vara mandelformade hänger neråt pga de tunga öronen. En del har även fått problem med djupt liggande ögon och inåtvända ögonfransar.
Har dock fått en känsla av att domarna mer och mer börjar se på helheten på katten och inte hänger upp sig på öronen lika mycket längre. Känns som de satsar på mer öppna blickar och bättre ögonfärg.
Jag hoppas iallafall att så är fallet.  :-)

/Elisa

MissMaven
2016-08-04 00:28
#3

Så vitt jag vet, finns det inga sådana studier eller bevis som pekar på ev problem med hörsel hos katter med stora, lågt satta öron. Vissa spekulerar, men jag har inte sett en enda studie eller fakta om ett ev samband, och har letat efter sådana. Djupt liggande ögon finns också hos katter med mindre öron, som pekar mer uppåt. Det beror på arv och linjer och är inte önskvärt. En triangel kan se olika. En riktigt vacker katt, oavsett öronen, ska ha en harmonisk look, och både domare och människor som inte är insatta i rasen ska tycka att den är harmonisk och proportionerlig.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2016-08-04 08:16
#4

#3
De djupt liggande kan finnas även hos katter med små öron. Men när det får det där "lessna hund" uttrycket där ögonen hänger istället för att vara mandelformade. Det har jag bara sett på dumbokatterna.

/Elisa

Denna kommentar har tagits bort.
MissMaven
2016-08-04 09:09
#6

#4 Håller med.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Zorcie
2016-08-04 18:33
#7

Tack allihop för era utförliga och informativa svar! :)

NatasjaHemby
2016-08-04 21:46
#8

Jag har väldigt svårt att tänka mig att hängöron skulle försämra hörseln. Tänk på alla hundar som  har riktiga hängöron och som ändå hör kylskåpsdörren öppnas på en kilometers avstånd 😃 Vad som är snyggt och inte är en helt annan fråga och där tycker vi alla olika. Jag älskar personligen när katten har den perfekta trekanten och bryr mig betydligt mer om placering än storlek på öronen.

Däremot så håller jag helt med Kalindas om att se upp med vad som händer med ögonen. Varken djupt liggande ögon eller "ledsna" ögon är önskvärt i utställningssammanhang och djupt liggande ögon kan dessutom orsaka mycket fysiska problem för katten. 

En annan sak att hålla koll på är huvudformen. Ett extremt smalt huvud kan i sin ytterlighet göra det svårt för hjärnan att få plats och en extremt smal käke lämnar inte tillräckligt med plats för tänderna. Även extremt smala katter med minimala bäcken blir problematiskt eftersom de får problem att föda naturligt.

Det finns säkert uppfödare som avlar på enorma öron men i övrigt har sunda katter med sunda proportioner, men det gäller att hålla noga koll på helheten. Förkärlek för det extrema leder ibland till lite för mycket av det goda.

SE*Simbelmynes

Zorcie
2016-08-05 23:26
#9

#8 Tack återigen för ett utförligt svar! Jag vill bara förtydliga att min oro inte gäller hängande öron, utan mer vad som händer med hela innerörat och den funktionaliteten när placeringen av örat sjunker nedåt mot hakan. Storleken på ytterörat känns sekundärt, hängande eller inte likaså. Däremot vet jag att det kan uppstå defekter när man "flyttar om" kroppsdelar, det har vi ju sett hos andra raser och andra kroppsdelar, så jag tycker att min oro var befogad. Däremot känner jag mig betydligt lugnare nu! :) Tack ska ni ha!

Upp till toppen
Annons: