Annons:
Etikettavel
Läst 2214 ggr
Zorcie
6/29/16, 9:59 PM

Vad bör honan testas för inför avel?

Nu är jag här med mina frågor igen…

Tänkte höra med er vad för särskilda sjukdomar orientalen/siamesen bör/ska testas för inför avel? Jag letar och letar info, men den jag hittar är knapphändig eller på utrikiska, så jag misstänker att det absolut bästa stället att fråga på måste vara här inne! :)

Jag vill vara så väl förberedd jag bara kan vara, och jag vill definitivt veta vad jag ger mig in på!

Finns det annat jag behöver tänka på? Nybörjarmisstag gör väl alla, men en hel del går att undvika med rätt förhandsinfo. ..

Jag är faktiskt väldigt imponerad över lag av forumet ni har här inne, det är så otroligt mycket och bra info, finns massor att läsa på om - tar bara lite tid att lära sig hitta rätt - jag tycker verkligen ni som byggt upp detta ska vara stolta!

// Linda

Annons:
Zorcie
6/29/16, 11:04 PM
#1

Jag hittar info om hälsoprogram för att motverka PRA. 
Något annat rasspecifikt utanför hälsoprogram, men som ändå är viktigt för rasen som sådan?
(navelbråck, svansknick osv har jag koll på)

kalindas
6/30/16, 9:26 AM
#2

Personligen tycker jag man bör göra en höftröntgen på sin avelskatt innan man använder den. Detta för att det visat sig att hd fel är väldigt vanligt i rasen.
Vet att många viftar bort det pga att katterna oftast fungerar normalt även med dåliga höfter, ev. blir de lite klumpiga.  Men jag tror inte det är bra att avla på katter med D-F höfter.

/Elisa

NatasjaHemby
6/30/16, 12:55 PM
#3

Giardia och tritrichomonas foetus (båda tarmparasiter) ska testas precis innan parningen. Katterna kan vara helt symptomfria även om de är drabbade, så det räcker inte att säga att katten inte är lös i magen. 

PRA-test om inte båda föräldrarna är fritestade. Hjärtscanning kommer jag göra på båda mina honor inom kort, inte för att jag tror att vi har HCM i rasen i någon större utsträckning utan för att det finns många olika typer av hjärtfel och det är ytterst oklart hur många av våra katter som är drabbade då vi inte scannar på rutin (som man gör inom de raserna som är drabbade av HCM).

SE*Simbelmynes

Zorcie
6/30/16, 4:05 PM
#4

#2   Noterat! Låter förnuftigt i mina öron.

#3   Toppen! Skriver upp allt.

Tack snälla ni för bra och förklarande svar! :)

[SEQJOUZ]
7/2/16, 8:35 AM
#5

Glöm inte bort att testa för FIV/felv 😉

Zorcie
7/2/16, 9:55 PM
#6

#5 Den sjukdomen var faktiskt helt ny för mig, har aldrig hört talas om den tidigare - tack för info! Nu lärde jag mig något nytt idag! :)

Om det smittar genom saliv och man ska undvika att katter använder samma matskålar - hur fungerar det då i en kattgrupp där man "groomar" och tvättar varandra? Det borde ju i så fall smitta på det viset också?

Annons:
[SEQJOUZ]
7/3/16, 8:41 AM
#7

Du få gå in och läsa om FIV/Felv, en elak sjukdom för dem små 😯 Uppfödarna har koll på den och lånar man hane eller lånar ut är d klokt att testa. Köper man kattunge kollar man att det är testat bakåt med obruten kedja och om d finns huskatter/utekatter att dem är testade…vet att huskatter kan bära på endera av det utan att det bryter ut men är smittbärare. Rätta mig ngn om jag har fel är inte så inläst på d för tillfället men ska faktiskt oxå uppdatera mig 😉😊

kalindas
7/3/16, 3:09 PM
#8

#6
Om man använder katterna i avel eller har katter som går ute, så bör man testa alla katter i hushållet, ganska ofta. Avelskatten bör testas direkt innan parning och får då inte träffa de övriga (om inte alla är innekatter) innan parning.
Även Giardia o TF bör testas på alla katter.
Både FIV och Felv är allvarliga sjukdomar och finns det någon katt som har dem så ska de inte gå i avel, även om de är friska så är de smittbärare.

/Elisa

Zorcie
7/3/16, 5:00 PM
#9

#7 och #8

Jag tolkar båda era svar som att riskerna är betydligt mindre om man har innekatter, vilket underlättar avsevärt. Tack än en gång för omfattande och grundliga svar! :) Mycket intressant detta.

kalindas
7/4/16, 2:22 PM
#10

Riskerna är mindre, men du bör ändå testa dina katter minst en gång och har du varit iväg på parning eller utställning, finns alltid risken för ny smitta. Även om dina katter var fria innan.

/Elisa

Zorcie
7/5/16, 12:05 PM
#11

#10 Det är jag absolut medveten om! Men det känns ändå bra att veta att riskerna inte är lika stora med innekatter. 

Det är också därför jag ställer frågorna NU, när det är lång tid kvar innan jag hamnar där. Då ser jag tydligt vad jag behöver förbereda mig på, jag vill vara så förberedd som möjligt, både kunskapsmässigt - men givetvis även vad gäller budget- och buffertmässigt!

Som fodervärdar som vi är nu så ser man inte riktigt hela kostnadsbilden, även om man är medveten om den - och det är ändå en viktig faktor. Saker kan inträffa, och ju mer jag vet innan desto fler risker och falluckor kan jag eliminera - bara genom kunskap!

Tack än en gång för att ni delar med er!
Genom att det sker här inne öppet är det ju också förhoppningsvis fler som kan ta del av det! :)

kalindas
7/5/16, 12:40 PM
#12

Lycka till! 🙂

/Elisa

MissMaven
7/7/16, 2:51 AM
#13

#TS, håller med övriga; FELV/FIV, TF, giardia, PRA, scanna hjärta, ev höfter. Jag betalade också för ögonpaket och ringorm tester på min import (bland annat). Och hälsostatus på föräldrarna.

Man kan testa och testa, och testa… och det ska man göra, men en sak till som jag anser är väldigt viktig är att köpa tilltänkta avelskatter från någon som kan hjälpa dig med svar på dina frågor om  katterna bakom, hälsa, temperament osv, hur gamla de blev, vad de dog av. Man kan testa en del, men 'recessives are forever', man borde ha koll på katterna bakom sina katter. Och ha någon som man kan få hjälp och stöd ifrån.

Det tycker jag många missar; man går ibland på färg/mönster man önskar eller oftast typen på katten, eller uppfödare som bor nära, osv. Så klart att man ska uppfylla sina önskemål, men det bästa är förmodligen inte att enbart gå på det estetiska och/eller hur nära någon bor.

Jag hoppas att fler börjar titta bredare och djupare och tycker att det är utmärkt att du ställer alla dessa frågor och gör din research innan du köper din avelskatt (eller fler). Och sedan testa ovannämnda saker.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
kalindas
7/7/16, 7:42 AM
#14

#13
Håller med dej till fullo! Vet flera linjer inom hundvärlden där uppfödare borde tänka så.
En uppfödare dubblerar och tripplar t.ex. sina linjer pga att de ha så bra "mentalitet". Visst, hundarna är bra och mentalt stabila.
Kruxet i linjerna är att det finns cancer, denna magcancer har flera hundar dött av och är tydligt ärftlig. Trots detta dubblas generna. 😕
När jag påpekade om sjukdomen så fick jag till svar "De blir ju inte sjuka förrän vid 10 års ålder!" 
En hund av dessa raser kan leva mycket längre och jag har på senare år sett att flera hundar av dessa linjer utvecklat andra typer av cancer i magen redan som unghundar. Ändå viftas sjukdomen bort!

/Elisa

Upp till toppen
Annons: