Annons:
Etikettkattprat
Läst 2563 ggr
Zorcie
5/14/16, 2:43 AM

Dum fråga angående "ensamkatt"

Hej på er allihop!
Har hängt här inne ett tag nu och läst och läst och läst…

Ju mer jag läser, ju mer inser jag att Siames/Oriental är härliga! Grejen är att jag är skild, med delad vårdnad om våra fyrbeningar. Vår hund flyttar lite fram och tillbaka, men vi har lyckats få en välfungerande "kattflock" om två kastrerade honor och en fertil hona (som vi är fodervärd för). De är jättetajta och bor allihop kvar i det stora huset på landet med min exman, medan jag bor i en liten trea i stan ca 9 mil bort. Vi är fortfarande förhållandevis goda vänner, och tar gemensamt ansvar för djuren ändå.

Som ni säkert redan inser är det väldigt konstigt att bo utan katt… Jag älskar verkigen våra birmor och huskatten (som är dotterns), men ser mig lite om efter en annan ras (vill helst ha raskatt), då jag har både familj och vänner som inte kan vara hos mig pga birmapälsen.

Då till min fråga:  Kan det räcka med hundsällskap tills man hittar en till misse som passar in i gänget? Känns lite "så där" att skaffa två på en gång bara för att, jag vill ju givetvis att allt ska stämma! Min goldentik ÄLSKAR katter! Hon är underbar med både kattungar och vuxna. Huskatten och hon är bästisar.

Vore verkligen tacksam för svar på detta, för jag funderar mycket på det, men vill som sagt inte "stressköpa" två stycken, utan det ska vara genomtänkt då jag vill prova ställa ut och eventuellt på sikt när jag lärt mig massor om rasen, kanske ha en egen uppfödning. Det är en mångårig dröm, men vi får se.

Tack på förhand!

Annons:
kalindas
5/14/16, 8:30 AM
#1

Du kan ju prova med en katt till att börja med. Alternativt köpa en Siames och sen ta en kattunge eller ungkatt från ett katthem, då gör du en god gärning samtidigt.
Det är lite olika från katt till katt om enbart hundsällskap duger, har ett gäng som älskar hundar och ett par som anser hundar är skräp.
Men som sagt prova med en katt, men var beredd på att du kanske får köpa kompis ganska fort. De kan bli otroligt krävande och stressade som ensamkatter annars.

/Elisa

Zorcie
5/14/16, 8:35 AM
#2

Ett litet förtydligande bara; Min hund far inte skytteltrafik mellan min ex och mig… Hon bor mesta tiden hos mig, men någon vecka här och någon vecka där är hon hos exet. Hon har bott hos oss sedan hon var liten valp, så vi är båda fästa vid henne.

Att någon/några av katterna skulle bo hos mig fungerar inte, för ingen av konstellationerna skulle fungera om vi bröt sönder gruppen. Tycker det är synd på en fungerande grupp.

Zorcie
5/14/16, 8:45 AM
#3

Tack för svar Elina! Jag har ingen brådska med detta, men vill att allt ska bli så bra som möjligt för alla parter inblandade!

Att de lätt kan bli stressade låter inte bra. Jag tänkte mig att göra studiebesök hos uppfödare i Västeråsområdet för att träffa katter och kunniga människor, någon som rekommenderas eller anmäler sig frivillig? :)

NatasjaHemby
5/14/16, 9:59 AM
#4

Det är ingen dum fråga alls, det verkar snarare som att du några tänker igenom situationen och försöker hitta en så bra lösning som möjligt redan i förväg. Toppen tycker jag! 🙂

Om det handlar om att du inte vill "stressköpa" katt, utan känna att allt är rätt med uppfödaren, katten, kattens föräldrar, temperament, utseende o.s.v. så kanske du kan överväga att köpa två kullsyskon? De kommer ju att dela många av dessa förutsättningarna och chansen att katterna älskar varandra livet ut känns högre än om man köper två obesläktade katter (även om orientalerna oftast går bra ihop med varandra).

Risken om du köper endast en är nämligen att du just måste "stressköpa" en till. När jag hade en kull ungar för ett tag sedan så fick jag mängder av mail och samtal från förtvivlade ägare som hade en ensam siames eller oriental och behövde en till akut! Vissa kunde inte ens vänta de veckorna det skulle ta för en unge att bli leveransklar. Det finns även uppfödare som fått kattungar i retur efter att ha sålt dem som ensamkatter. Det säger väl förvisso mest om köparen, men jag tycker ändå det hintar lite om hur jobbigt det kan bli att ha endast en av dessa katter.

Jag sålde en av mina ungar som tillfällig ensamkatt, med löftet att de skulle skaffa en till så fort de hittade en som passade. Anledningen att jag tyckte att det var okej var att familjen kändes så rätt för övrigt, att det fanns annat djursällskap och att det alltid var minst en person hemma med katten under dessa veckorna. Efter 5-6 veckor fick han en kattkompis och flocken är nu komplett. Jag hade inte sålt endast en kattunge om den skulle behöva vara ensam hemma på dagarna, utan ser en ensam orientalkattunge ungefär som en hundvalp som inte kan lämnas. Men under förutsättningen att någon är hemma med kattungen och att den kommer få en likasinnad vän inom några veckor så anser i alla fall jag personligen att det kan funka. Man måste ju börja någonstans 🙂

SE*Simbelmynes

Zorcie
5/14/16, 10:42 AM
#5

Tack för bra och utförligt svar Natasja! :)
Jag tar till mig allt och ska tänka på detta med två syskon. 

Följdfråga på det då: 
Är det svårare att "connecta" med katterna om de kommer som ett syskonpar? De har ju redan en färdig relation i så fall och inget ytterligare behov av mig (mer än som mattransportör och lådrengörare), kanske… Jag behöver verkligen inte vara katternas allt, men det vore trevligt med katter som självmant myser i knät osv…

Nu har vår foderbirma kattungar, så jag bor tillfälligt i huset hos exet med  våra katter (för detta kan jag ju inte missa lixom), men det kommer bli GALET tomt när jag och Semlan (hunden) kommer hem till lägenheten sen…

kalindas
5/14/16, 12:03 PM
#6

#5
Det kommer inte bli några problem om du köper ett syskonpar. De kommer kräva lika mycket av dej ändå. Samtidigt som de har tryggheten i varandra. 🙂

/Elisa

Annons:
Zorcie
5/15/16, 7:27 PM
#7

Tack Elisa! :)

Lejonhjarta
5/28/16, 11:52 PM
#8

Dessa raserna är ju så pass kontaktsökande och krävande så det gör absolut inget om dom är 2, snarare blir du avlastad på det sättet… 😉

Zorcie
6/3/16, 2:02 AM
#9

#8 Ja, jag har förstått det! :) Så jo, planeringen går mot att skaffa 2 st, men kanske inte precis samtidigt, men jag ska nog försöka tajma så de får så stor glädje av varandra som möjligt i så fall!

Supertack för alla kloka och tålmodiga svar!

[Elisabeth53]
6/5/16, 2:01 PM
#10

Hej Zorcie, jag tänkte som du, när jag köpte min siames, att det skulle räcka med en, då jag jobbar hemifrån, plus att det blir en väldig massa pengar att köpa två på ett bräde. Men nu söker jag efter en siameshona, då min katt behöver stimulans jag inte kan ge honom. Och det är VÄLDIGT svårt att hitta! Lycka till!

Lejonhjarta
6/8/16, 11:22 PM
#11

OCH många säljer bara om det redan finns katt i hushållet eller 2 ihop…

Zorcie
6/12/16, 3:40 PM
#12

#10 och 11

Okej… Börjar likna lite moment 22 här. :)
Jag förstår definitivt poängen, och jag klurar på en lösning.

Upp till toppen
Annons: