Annons:
Etiketthälsa
Läst 2367 ggr
[Donnie]
4/16/16, 11:05 AM

Sörjande Siames?

Hej!

Vi var tvungna att ta bort vår ena Siames i veckan pga hjärtfel. Kvar finns nu bara hans bror som han levt med i nio år. Hur ska jag hantera detta? Han är helt klart inte sig själv. Han sover ännu mer än vanligt, ligger och stirrar med tom blick och jamar högt och mycket. Jag tycker så synd honom. Det allmänna rådet jag har fått är att vänta ut det, att katter också sörjer, men kommer det ge med sig för en Siames? Han har aldrig under sina nio år varit själv och han har alltid varit extremt social och nyfiken och fäst vid sin bror.. Jag har så ont i magen över det faktum att han nu kommer vara helt själv på dagarna. 

Tack på förhand.

Annons:
Maria
4/16/16, 11:16 AM
#1

Vi hade två katter som det skilde 8 månader emellan och den ene dog när han var 10 och Moritz blev ensam kvar. Vi hade inte tänkt att skaffa ny katt men Moritz var uppenbarligen påverkad. Han sov mycket mer och gick upp i vikt. Han verkade deprimerad om man nu kan kalla en katt för det.

Efter ett år så adopterade vi en liten hittekatt och Moritz levde verkligen upp. De leker så att tofsarna ryker och har stor glädje av varandra trots att Moritz är 14 år nu.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
4/16/16, 11:27 AM
#2

Min katthona blev ensam efter att vi var tvungen att avliva hennes kompis. Hon bara jamade och blev deprimerad. Så vi var tvungen att skaffa en ny katt. Hon blev genast gladare igen. Hon var två år då detta hände. Hon är nu tio år och har det så kul med sina kompisar. Så jag skulle tyvärr säga skaffa en ny katt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Donnie]
4/16/16, 11:33 AM
#3

Tack för snabba svar! Jag har läst att man inte ska skaffa en ny katt direkt efter att en har gått bort. Vad är rimligt? Hur länge ska han behöva stå ut med att vara ensam?

Maria
4/16/16, 11:37 AM
#4

#3 Vi väntade ju ett år för vi trodde att Moritz skulle bli sitt gamla jag igen men det blev han inte och med facit i hand så kanske vi skulle varit snabbare på att skaffa en kompis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

burmamys
4/16/16, 2:44 PM
#5

Jag tror absolut att katter kan sörja en kompis, och ju större sociala behov katten har, ju mer fäst kommer den att bli vid sin kompis och då blir också saknaden större. Jag tror att de både sörjer individen och att ha en kompis. Det första går ju inte att hjälpa dem med, men det andra går att avhjälpa med en ny kattkompis. 

Jag har ingen egen erfarenhet av att ersätta en katt med en ny kompis, men tänker mig att man inte behöver vänta så länge. Någon månad eller två? Då har den som blev ensam hunnit förstå att den gamla kompisen inte kommer tillbaka och vänja sig lite vid den nya vardagen, jag tror inte det behövs mer än så för att det ska bli lättare att acceptera en ny vän.

Hoppas det går bra för er att hitta en ny livskamrat till er siames!

Aleya
4/16/16, 3:06 PM
#6

Vi kunde inte vänta så länge. Mindre än en månad väntade vi.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Jaum
4/16/16, 3:50 PM
#7

Har en Siameshane 11 år som blivit ensam sedan hans bror gått bort för en månad sedan. Han är ledsen och jamar och sover mycket.. Annars är han trevlig, lugn och mycket tillgiven. Om du är intresserad av att se om din katt kan trivas med vår katt så kontakta mig gärna.. Vi kunde kanske prova och se hur det går. Jaum är en kastrerad utekatt. Vi ska eventuellt flytta till lägenhet så vi kommer inte att skaffa en katt till. Vi finns i Helsingborg. mikael@activaadvokaterna.se 0708828999

[Donnie]
4/16/16, 4:00 PM
#8

#7 Det känns lite för tidigt och vi bor i lägenhet i centrala Stockholm, så tror inte att Jaum skulle stormtrivas med det heller. Lycka till!

kalindas
4/16/16, 6:03 PM
#9

#8
Kanske en ca 2 år gammal hona hade funkat? Vet en som har en svart Orientalhona som söker hem.
Det är så hårt att se katterna så ledsna, varit med om det ett par gånger. 😕

/Elisa

Lejdet
4/16/16, 7:31 PM
#10

Förstår inte riktigt varför man ska vänta med att skaffa en ny kompis? Jag personligen känner att ni förmänskligar katten när ni resonerar så. Oavsett hur smarta de än må vara så tror jag inte att de kan sakna en viss individ utan bara känner av att något / någon saknas i hemmet. Däremot kanske vi människor behöver sörja sin gamla katt en viss tid innan det känns "ok att ersätta den " gamla. För er kvarvarande katts skull tror jag att det är bäst att skaffa en ny kompis hyfsat snart.

Maria
4/16/16, 7:49 PM
#11

Varför vi väntade nästan ett år var för att vi inte hade tänkt att skaffa fler katter. Men men, vi gav upp😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

burmamys
4/16/16, 8:09 PM
#12

#10 håller med om att man inte ska förmänskliga katterna. Jag baserar mina åsikter på studier som har refererats på Messybeast, det är en brittisk kvinna som läst och sammanfattat ett stort antal vetenskapliga studier om katters beteende, genetik, m.m.

kalindas
4/16/16, 9:03 PM
#13

#10
Har tydligt sett sorg hos både hund och katt. Så det är inte att "förmänskliga". 
Varför skulle inte djur känna sorg precis som människor?
Ta bara elefanter som exempel och hur de hanterar död i deras flock.

/Elisa

Annons:
Cactus1
4/18/16, 6:13 PM
#14

Har en femårig kastrerad siameshona i centrala Stockholm som miste sin kompis på skärtorsdagen. Hon har aldrig varit ensam tidigare och är en väldigt lekfull liten katt. Jag är osäker på om jag vill ta in en ny och tittar nu efter nytt hem åt henne, hur tråkigt det än är tror jag att det är det bästa för oss båda. Hon har varit innekatt hela livet.  Skriv ett svar i tråden om du är intresserad .

Upp till toppen
Annons: