Annons:
Etiketthälsa
Läst 2543 ggr
hhansson
2016-04-07 14:36

Blind peterbald?

Min 5åriga mister kom till mitt hem när han var 8 månader - född hos en uppfödare som är reko. Det enda 'felet' är att han har en knorr på svansen men den är längst ut så han lider inte av det (om han inte fastnar i sladdar, hah) men han är kastrerad och har stamtavla och allt såntdär. Jag har varit sjukskriven nuni 6 månader och umgåtts väldigt mycket med mina tasskompisar och har kunnat lära känna dom på ett helt nytt sätt (crazy cat lady-varning! Mina vänner har tröttnat..). De senaste månaderna har peterbalden dels blivit tröttare, oroligare och mer irriterad på min andra katt. Han kräver mer filtar och bäddar riktigt in sig trots att det börjar gå mot varmare tider. Dessutom har jag sällan korsdrag i lägenheten för hans skull och vädrar när det är soligt ute han inte ska ha ont av detta. För att stilla hans oro ser jag tex till att inte stänga några dörrar om mig så han alltid kan hitta mig om han vill. Men saken är den att om jag sitter stilla i ett rum så upptäcker han mig inte förens jag ropar på honom. När kag sitter på toa (okej, välkommen in i mitt liv:)) kan han vara 30cm ifrån mig och skirka efter mig och fattar inte var jag är förens jag aningen kallar på honom eller om han går in till toan och luktar efter mig. Detta beteendet har hållt på ett tag och jag har misstänkt att han bara tappar liksom långseendet men kan urskilja rörelser och skuggor/ljus. Men igår hände något jättekonstigt: han hade sovit hela eftermiddan fram till sen kväll. Eftersom han är en ättrig liten ängel tänkte jag passa på och lägga upp lite blötfoder, nu när han ändå sov. Jag smög till köket och ljudlöst öppnade jag förpackningen. Den andra katten fäljde efter men hon jamar inte - peterbalden fick jag liksom peta på och yrvaket kikade han på mig med ett öga. Jag visade fram tallriken men 'godismat' som han vanligtvis är tokig i. Ett litet sniff skymtade jag men ham verkade inte bry sig. Jag slet av honom filten och liksom knackade på tallriken med fingrarna så han skulle känna igen ljuder och det funkade men han ville ändå inte hoppa ner på golvet - tillslut virade jag in honom i filten igen och placerade tallriken framför honom - och han gluffsade i sig som vanligt (men liggandes!?) Min teori är att han ser mycket sämre än vad jag har trott och eftersom han inte hörde när jag hälde upp maten eller att jag pratade med honom innan så kopplade han inte på samma sätt. Han tvättar mig mer och oftare och han vill alltid lukta mig i ansiktet när jag kommer nära honom - som att försäkra sig om att det är jag. Vet om att PRA finns bland dessa raser men uppfödaren hade inget känt bland föräldrarna. Kan det uppstå ändå? Någon som har erfarenhet av en katt som fått sämre syn? Vad var tecknen? Eller letar jag bara efter symtom?

Annons:
kalindas
2016-04-07 16:23
#1

Vet du om föräldrarna är testade för PRA? De kan ju båda vara bärare och kan då ge en med dubbla anlag. 
Han är ju såpass gammal att dna test för PRA inte var ett krav som det är nu. 
Mitt tips är att du antingen går till en ögonveterinär och kollar hur dåligt han ser. Annars kan du skicka in ett dna prov och får svar om han är dubbelbärare av PRA, men det säger egentligen inte så mycket.
Så en veterinär som är expert på ögon är nog bästa alternativet. Då kan du ju även göra en allmän hälsokoll på honom, så det inte är andra orsaker som gör honom trött.  Lever, njurar, urinprov och sockerprov kan vara en bra idé.

Håller tummarna att det inte kommer ge honom större problem!

/Elisa

hhansson
2016-04-08 11:13
#2

Tack för svar! Jag tänker att eftersom det är en seriös uppfödare så bör hon ha sagt det. Vid den tiden han kom till oss hade jag nömligen en oriental med PRA, så trots nybörjare bland raskatter hade jag koll på detta. Ska ta och leta reda på sverak- pappren iallafall.. Jag tror han inte kommer lida så värst - det är väl det att han blir så beroende av mig - sen första dagen har jag varit hans trygghet liksom - och att han reagerar negativt på den andra katten. Hon är en mörkgrå perser så han ser väl henne bara som en mörk klump! Heh.

[SEQJOUZ]
2016-04-08 13:50
#3

Gå in på SVERAKS databas FindUs och sök på både din och kattens föräldrar så jittar du om dem är testade för PRA. Du ser en liten blå plupp med ett H 😊😉

kalindas
2016-04-08 14:30
#4

#2
Det är ju inte säkert de är testade, just pga att det är så många år sedan. För på den tiden testade ingen. 
Men som sagt, med tanke på hans ålder och att han är lite trött, så skadar det nog inte att göra en hälsokoll på honom. 🙂

/Elisa

hhansson
2016-04-08 19:26
#5

SEQJOUZ - jag kollade där i förmiddags men nått måste jag minnas fel för han fanns inte med. Är 100% att jag kollat där tidigare och han varit med. Är det något som jag som ägare missat? Är katten med i SVERAK så är den väl det? Superförlåt för dumma frågor :(

kalindas
2016-04-08 19:33
#6

#5
Tror inte din katt finns med där. Gissar att det står Hallandskatten på hans stamtavla. Har för mig att de var med i IDP/WCF.
Sök på https://pawpeds.com/

/Elisa

Annons:
[SEQJOUZ]
2016-04-08 20:59
#7

Nejdå HHansson 😊 inga frågor är dumma 😉😊 kan vara som Kalinda skriver att han är reggad i annat förbund 😉 då vet jag inte med hälsoprogramm för PRA.

tuska
2016-04-10 18:57
#8

  Kolla med att släppa en vaddtuss en meter ovanför hans huvud när han sätter sej, då ser du om han reagerar på den tussen när den rasar till golvet.  Så gjorde min veterinär, när det gällde min hund.  man ser då om de har nå till syn kvar.

Upp till toppen
Annons: