Annons:
Etikettfoder
Läst 3155 ggr
Jossefina
3/30/16, 10:00 PM

Hårhantering och sura magar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er!

Undrar lite över hur ni gör med balines-päls och fällning av hår, och även eventuella tips kring sur/hård mage.

Jag lever med orientalen Simon 3 år och balinesen Indra 1 år. När jag höll på att leta efter sällskap till Simon och fick syn på annonsen angående Indra så glömde jag helt bort kriteriet jag haft vid skaffandet av första katten:  'så lite pälsfällning som möjligt'. ;)

Socialt har vi det väldigt fint tillsammans alla tre. Katterna har dock haft en period av magproblem pga otuggat torrfoder, hårda magar, mycket kräkningar och så även problematik kring hår och hårbollar.

Båda katterna tvättar Indras (balinesens) päls väldigt omsorgsfullt och det har lett till att även Simon som tidigare aldrig kräkat hårbollar fått problem med hanteringen av detta. 

Sedan början på januari har vi börjat få ordning på magarna först genom en tid av skonkost och adapsin-medicinering. Så småningom övergång till en sorts blötmatspaté som funkar samt mush's barf-bullar. Jag har även gett Laktulos och ger dagligen av kattmalts-pasta och blandar lite messmör i maten. Då och då strör jag också lite PH-pulver på maten, men har avvaktat detta lite då förändringarna ju inte får bli för många eller ske för snabbt. 

Avföringen är fortfarande rätt hård och det händer då och då att Indra kräks magvätska. (Det är hon som haft mest kräkproblem vilket lätt till sur mage men som sagt mycket bättre).

Det jag funderar mest över just nu är hur jag på bästa sätt kan ta hand om Indras päls så att katterna slipper få så mycket hår i magarna, och även pälsdammstussarna i bostaden ska minska. Jag har förstått att Furminator inte alls är lämpad för balines. 

Har någon av er med långhåringar någon käck rutin jag kan lära av så är jag superglad :) Magproblemen är ju påväg att lösas men finns där tips så är de såklart också välkomna!

Annons:
Jossefina
3/30/16, 10:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#1

(passar på att bjuda på några bilder 😉)

kalindas
3/31/16, 8:39 AM
#2

När det gäller maten som finns det något som heter kattmalt som jag tror används mot hårbollar och fast mage. Annars prova lite kokosolja på maten (inte silverpaketet) och se om det fungerar.
Vet inte hur mycket underull Balineser har, men till min semilånghåriga huskatt så har jag en underullskarda för korthåriga katter. Den tar bort en del päls. Borstar mothårs med den och likaså en liten vanlig karda som är för kaniner.
Finns ju även Furminator, men den kanske gör katten naken?
http://www.furminator.com/pet-deshedding-solutions-tools/cat-grooming-deshedding-tools.aspx

Superfina katter förresten!❤️

/Elisa

Truffles
3/31/16, 2:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jättefina katter! Har inga råd ang mat/magar då jag verkar ha turen att ha katter som inte alls kräks ofta. Vad gäller fällning så borstar jag min lillskrutta med en platta/karda med piggar och följer efter med att kamma igenom. Ibland får hon också ett par sprayningar av någon av flaskorna på bilden mellan borstning och kamning och luktar då jättegott en stund. 😉 Keratinsprayet blev jag "pålurad" vid vår första utställning och det andra skulle vara så bra och antistatiskt nu när vi eldat mycket och luften blir torrare, men tror att det fungerar lika bra att blöta händerna med vatten och dra igenom pälsen på henne. Men luktar gott gör de båda två. 😊 Kan ibland känna att kardan är lite för stel så ska försöka hitta på en handske med piggar på istället då de bör vara mycket mer följsamma.

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

Jossefina
3/31/16, 3:43 PM
#4

Tack! En handske låter ju spontant som en bra grej. Vad för piggar? Inte en trädgårdshandske väl? Berätta gärna om du hittar nåt sånt :) Mina katter, framförallt Simon, älskar när man fuktar händerna och drar över kroppen ett par gånger, efterföljd av frottering med handduk. Haha, ibland när jag kommer ur duschen står han där och tjatar om en sådan tvätt!

[SEQJOUZ]
3/31/16, 4:49 PM
#5

Har uppfödning av OLH och BAL men har aldrig haft problem med deras magar pga pälsen inte anbats heller 😉 Royal har mat speciellt för pälsade katter som får problem med hårbollar och ge gärna cocosolja med 1 ml x 2 14 dgr till 1 månad sen ngn gång i veckan. Vad ger du för mat idag och förutom torrfodret får dem ngt annat? Mina fäller inte speciellt mycket heller…har nån period men det är bara så jag märker ngr strån 😉 hoppas d läser sig för er 💜

beccis
4/1/16, 12:54 AM
#6

Hej! Provat musch till både mina hundar och katter och måste berätta att dom blir otroligt hårda i magen Av de. Min väns hund fick förstörda tarmar. Är mycket mer ben i de än andra färskfoder. ( tyvärr är de väl enda helfoder bland färskfoder som Finns för katt) Men jag hade valt ett annat ändå. Just därför att du ger annan mat med .

Annons:
kalindas
4/1/16, 8:15 AM
#7

#6
Emmzo har också fryst helfoder katt, men det var väl sådär i kvalitén. Tror dock han skulle ändra receptet.

/Elisa

[SEQJOUZ]
4/1/16, 10:37 AM
#8

Jag kör fri tillgång på torrfoder och utöver det får mina kokt kyckling, färs av lamm, kalv och nöt även vilt mär jag kommer över, rå kycklinglever och kycklinghjärta 1 ggr i veckan, samt kött av vilt eller nöt. Fina pälsar o fina magar, ibland blandar jag blötmat i färsen. Idag får dem Bozitas kitten men har testat ett nytt foder dem gillar men kommer inte ihåg namnet såklart 😉 så får dem cocosolja ngn gång i veckan eller varannan 😉

Jossefina
4/2/16, 10:48 PM
#9

Tack för alla omtänksamma tankar. När det gäller maten så får de inget torrfoder alls eftersom det var det som ställde till det från början. Ingen av katterna tuggar fodret tillräckligt så det blir för tufft för magarna och upp kräks osmält torrmat.

Så himla förvirrande med massa olika bud. Vissa menar nu att mush är det bästa dom kan få. Samtidigt får man höra om förstörda tarmar…antar att det enda man kan göra är att pröva sig fram. Kokt kyckling har jag fått höra är helt näringsfattigt men väldigt skonsam mat. Nu har jag fått köpa mushbullar för hund som är gjorda på kyckling utan ben i. Blandar det med kattbullarna så får vi se. 

Ska ge lite kokosolja nån gång ibland också. #2 Kattmalten får de som sagt redan - och älskar den! Och så blir det lite messmör blandat i maten då och då. Furminator säger själva att den inte är bra för Balines. Alla katter av denna typ är ju helt utan underull. Kaninkardan blev jag nyfiken på och ska kolla djuraffären nästa gång. 

Tycker faktiskt att Indra har fällt mindre de senaste dagarna. Men är fortfarande intresserad om någon har erfarenhet av änglapäls som letar sig bort från sin hemkropp ;)

[SEQJOUZ]
4/3/16, 6:27 AM
#10

Det viktiga är att du får till en bra balans med maten så drm får i dig näring och det katten behöver förcatt må bra soeciellt din kattunge som växer måste ha fet mat med protein för att utvecklas normalt och växa. Kycklingckan du absolut ge men man kan inte bara ge ngt sv matförslagen ensidigt. Normalt sla inte kattrrna kräkas upp mat ngt är fel. Visst torrfoder som RC kan mina kräkas upp helt då det är för starkt med smakämnen o färgämnen o tillsatser. Veterinären hsr ett bra foder för känsliga magar som visserligen är dyrt men istället är d mycket näring i det så katten äter inte så mycket av det så d blir okej prismässigt i slutändan. GASTRIC ngt heter det. Är dina kstter testade för parasiter TF/GIARDIA för jag tycker d låter lite småmysko att dem alla har samma problem samtidigt….vore klokt att utesluta….tänker på att d vuxna slickar o tvättar kattungen kan vara att den inte mår riktigt bra 😯 katter får känsliga magar och kräkningar av psrasiterna och det är inte alltid d har diarre och illaluktande avföring utan helt symtomfria oxå men med sekundära problem eller sjukdomar. Om d inte testat så gör det.

kalindas
4/3/16, 8:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#9
Det är denna karda jag menar. Finns i de flesta varuhus. Denna är till smådjur.

/Elisa

[SEQJOUZ]
4/3/16, 3:07 PM
#12

Finns gummiborstar som mjukt o effektivt drar med sig lös päls/hår och känns massetande o gott samtidigt 😊

Jossefina
4/3/16, 10:38 PM
#13

Mm, som sagt blir det nog inget mer torrfoder alls eftersom det var grundroten till problemen. Simon mådde väldigt bra på Acana grasslands och Ziwi Peak, men eftersom lillan inte klarar det så får jag låta bli att lägga fram…

Indra ska snart kastreras, så det kan vara en idé att få testat för parasiter samtidigt, det ska jag göra. Men för att förtydliga så kräks det inte särskilt ofta längre. Och om det sker är det bara vätska, på tom mage - överproduktion av magsyra pga tidigare kräkperiod.

Simon har sedan första stund övervakat, tagit hand om och tvättat lilla Indra. Som jag förstått det så berättar det också något om hierarkin. Hon var lite klen ett tag när hon höll på att kräkas men så är det ju inte längre. Och nu är hon 1 år och 4 månader, ingen unge längre även om hon alltid varit en minsting (redan i kullen om 7 ungar var hon minsta lilla). 

En bra idé kan nog vara att leta på något fetare foder i blötform. Ingen av dem hade mått dåligt av att lägga på sig en gnutta. Tips på detta mottages gärna. Jag föredrar så 'ren' mat som möjligt utan för mycket stuff och kemikalier.

Om du har tips på nån sån gummiborste så tar jag jättegärna emot det :) #12

Annons:
kalindas
4/4/16, 8:02 AM
#14

#13
Ska också börja med mer våtfoder och barf igen. Min Skatan ser mer ut som en brödlimpa på fyra ben än en Oriental.
Om du vill ha mer fett i maten så kan man köpa animaliskt fett och ha i frysen och riva på deras mat. 
Tror det är fårfett jag har. Köper via en återförsäljare av Emmzo.
Emmzo har mycket gott man kan blanda själv till katterna.
Gå in på Facebook och sök efter gruppen Barf och färskfoder för katt.

/Elisa

Truffles
4/5/16, 6:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Hej! Har varit och köpt en handske på Zooaffären. Den är också som Lisa skriver med lite "plast"piggar och därför den tar med lös päls så bra och därefter kammar jag åter igenom henne för att inte lämna lös päls att tvätta i sig. Handsken är mycket följsammare och därmed trevligare att använda än den hårda kardan på min första bild. Rekommenderas. ☺

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

Friskan
4/6/16, 7:24 PM
#16

Hej! Har katterna tillgång till ngt grönt att äta?                                                                          Köp hem kattgräs, färdig eller frö att så.  Det hjälper dom att kräkas upp hårbollar.

[SEQJOUZ]
4/6/16, 8:51 PM
#17

Visst var den bra och omtyckt Truffles 😄

Truffles
4/7/16, 6:27 AM
#18

Mycket trevligare att använda än den hårda kardan SEQJOUZ. ☺

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

hhansson
4/7/16, 3:01 PM
#19

Ska inte kattgräs vara bra för katters magar och hjälpa dom att få upp hårbollar lättare? Eller är detta en myt jag lirades i som liten? Hah. Kag jar en nakenfis pch en perser. Om mitt påstående stämmer så är det lustigt då nakisen gärna tuggar gräs medans persertjejn bara leker med det. Min perser får jag iallafall köra daglig kamning på, så fort jag kommer åt då det inte alltid är så kul att sitta still (youtubar cat game ibland som hon älskar och kan hålla på med i timmar - men då stör jag ju bara när jag ska lösa tovor!) På tal om - en BAL får kansle inte tovor på samma sätt? Håren är väl tjockare och mer silkiga - jag får nämligen springa runt med en sax lite då och då. Tösen får bara upp hårbollar kanske var tredje månad.

[SEQJOUZ]
4/7/16, 10:04 PM
#20

Katten äter gräs för att binda o kräkas upp hår är ett naturligt beteende hos den och nödvändigt 😉 Balines och Orientaliskt Långhår fäller som dem korthåriga alltså minimalt och kräver i princip ingen pälsvård men tycker d är gott med bortsen och blir vackra i pälsen som du skriver är vackert glänsande o silkig men inte med tjocka strån utan tunna fina 😊😉

Annons:
(N) Bekmørtnans
4/10/16, 2:12 PM
#21

Synes det høres merkelig ut at balineserpelsen skal føre til hard avføring hos alle kattene. Vi har hatt balineser/orientalsk langhår siden 2007 og har aldri opplevd dette pga pels. Jeg tror heller at du bør vurdere et bytte av maten de får

Upp till toppen
Annons: