Annons:
Etikettavel
Läst 2279 ggr
NatasjaHemby
2/23/16, 11:07 AM

Hona och hane till samma hem

Hur gör ni som säljer en hona och en hane till samma hem? Säljer den ena eller båda kastrerade? Skriver kontrakt om att minst den ena ska kastreras inom en viss tid? När i så fall?

En av mina hanar ska ut på halvfoder. Några veckor efter att han flyttat kommer han att få sällskap av en honkattunge. Hon ska alltså inte användas i avel utan kastreras fortast möjligt. Jag har skrivit i avtalet att Vispen inte får bo med fertil honkatt över 5 månader. Nu är dilemmat att ingen veterinär här nere verkar ha anammat de nya riktlinjerna för Kastrering, utan kör på den gamla 6-månadersregeln. Förvisso kan man kastrera även dräktig honkatt, men det känns lite onödigt påfrestande för honan. Är risken stor att hon löper innan 6 månader och att han parar innan 7? Kan man chippa honan innan Kastrering? Är det säkert? P-piller? Känns ganska osäkert, båda mina honor löper igenom piller.

Jag trodde att alla veterinärer uppdaterat sig till de nya riktlinjerna, så jag sålde glatt två andra ungar till samma hem - en hona och en hane. De ska båda kastreras. Frågan blir hur vi gör där då 🤔 Några tips?

SE*Simbelmynes

Annons:
[SEQJOUZ]
2/23/16, 7:52 PM
#1

Jag har sålt en hona tillsammans med hane på foder och rekommenderade Kastrering vid 6 månader men att dem måste ha koll på dem och det fungerade jättebra utan problem 😊😉

NatasjaHemby
2/23/16, 9:01 PM
#2

Ja, blir de inte könsmogna innan så funkar det ju. Men vad gör man om de båda blir fertila tidigt och köparna inte hinner märka det innan parning? Kastrerar så fort man "får" och tar bort fostren samtidigt? Det låter ändå rätt påfrestande för en hona som bara är 5-6 månader.

SE*Simbelmynes

[SEQJOUZ]
2/24/16, 12:20 AM
#3

Jag tror faktiskt inte det händer men enda sättet att vara säker 100% är att inte sälja till s amma hem för helt säker kand du inte vara, chansen finns där och jag har inget svar att ge dig utan du får avstå att båda flyttar ihop. Jag var dock aldrig orolig 😊😉

Asynjas
2/24/16, 10:21 AM
#4

Jag hade nog vågat sätta honan på p-piller sista månaden. Ett annat alternativ är att hon är kastrerad redan när hon flyttar. För min veterinär kan tänka dig kastrera ungdjur.

=) /Helle

www.asynjas.se

Asynjas
2/24/16, 10:22 AM
#5

Jag hade nog vågat sätta honan på p-piller sista månaden. Ett annat alternativ är att hon är kastrerad redan när hon flyttar. För min veterinär kan tänka dig kastrera ungdjur.

=) /Helle

www.asynjas.se

NatasjaHemby
2/24/16, 10:33 AM
#6

Tycker du att p-piller känns tillräckligt säkra? Alla är ju inte som Vesta, som skulle behöva äta ett piller var tredje dag för att inte löpa igenom, men jag tycker ändå piller känns lite som ett lotteri. Men du kanske kan prata med Jenny och se om det kan vara aktuellt att kastrera innan leverans?

Återstår mitt syskonpar. Hoppas verkligen att någon kan tänka sig att kastrera åtminstone hanen lite tidigare. Men han bör ju komma över deras 2-kilosgräns (som var kravet för att en vet skulle tänja på 6-månadersgränsen) rätt snabbt.

SE*Simbelmynes

Annons:
Asynjas
2/24/16, 10:55 AM
#7

Jag har aldrig haft honor som löpt igenom - sedan har de aldrig börjat löpa innan 6 månader. Men det är klart det enda 100 % säkra är kastration. Håller tummarna att det löser sig - med syskonparet.

=) /Helle

www.asynjas.se

NatasjaHemby
2/24/16, 11:04 AM
#8

Vad skönt! Båda mina löper igenom om de får ett piller i veckan. Thetis funkar oftast bra om hon får var 6:e dag, men Vesta är hopplös. Vet inte om de triggar igång varandra.

Löser sig gör det nog säkert, om inte annat så får vi väl göda dem lite extra så att de snabbt kommer upp över 2 kilo 😃

Är det någon här som testat chip på honor? Är det säkrare än p-piller eller funkar det bara på vissa?

SE*Simbelmynes

[SEQJOUZ]
2/24/16, 4:06 PM
#9

Mina honor håller sig bra på PP var 7:e dag som tur är för det låter jobbigt 😯😉 jag harcem vän i danmark som är veterinär som skulle chippa sin hona ska höra med henne om hon gjort d än. Har länken till sidan med info om preparatet som hon sänt mig ska se om jag kan kopiera in det här så kan du läsa om det 😊

NatasjaHemby
2/24/16, 5:26 PM
#10

Det är jättejobbigt 😕 Vill helst försöka hålla henne fertil ett tag till, ta en kull i slutet av detta året och sedan kastrera. Men hennes hälsa och välmående går först såklart.

Jag har läst en del om suprelorin, men hittar mest info om att det egentligen är framtaget för hundar och inte finns några studier gjorda på katter. Vet ju att många använder det på hanar med gott resultat, men honor verkar ovanligare.

SE*Simbelmynes

kalindas
2/24/16, 6:25 PM
#11

Tror att Attacks katteri har chippat honor med suprelorin. Men kan blanda ihop det med någon annan.  Funderar
Känns dock som en ganska hög kostnad för att kastrera månaden efter.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: