Annons:
Etikettofftopic
Läst 3643 ggr
Andreas86
2016-02-12 13:42

Nyligen köpt en siames kattunge

Hejsan

Som folk säkert ser på topic så har jag och min sambo köpt en Siames (inte 100% renrasig då pappan är okänd) vi köpte den igår, till och från så jamar den, har hört att siameser pratar väldigt mycket, men iom att det är så nära inpå flytten kan det vara pga att den saknar sina syskon och sin mamma?

Sen tänkte jag kolla det är väldigt splittrat med många säger att en siames aldrig klarar sig själv och MÅSTE ha sällskap medan andra säger totalt tvärt om att dom kan anpassa sig minst lika bra som ensamkatt?

Sen angående att vara själv undrar jag lite många säger även där att katter inte får lämnas mer än 5 timmar själva medan andra säger att dom klarar sig iaf 24 timmar bara dom har tillgång till vatten och mat.

Bör vi fundera på att kanske skaffa en siames till eller ska vi vänta och se hur hon fungerar som ensamkatt? ( nu vet jag att dom flesta kommer säga skaffa en till för att deras åsikter är ha aldrig en ensamkatt) men jag har växt upp med många omkring mig som haft olika raser på ensamkatter som blir helt underbara så försök bortse från principen :)

Annons:
tuska
2016-02-12 14:32
#1

  Då måste jag få fråga om det blir en innekatt ?   Om ni kommer att lämna den mycket ensam om dagarna ? Då behöver den en kompis oavsett ras.

Andreas86
2016-02-12 15:28
#2

Ja ska va innekatt och vi jobbar på dagarna, då kaske vi ska kolla efter en till, det bästa vad är det en 12-14 veckors i samma ålder eller? Är det några speciella raser som inte går ihop med siames?

Andreas86
2016-02-12 15:44
#3

Hon har inte gått på lådan eller gjort det någon annanstans sen hon kom hem hi igår vid typ ca 17.00 ska man oroa sig eller kan det ta ett tag innan dom går?

kalindas
2016-02-12 16:03
#4

Grattis till er lilla huskatt. 🙂
Svårt att veta om hon jamar för hon är ensam eller om hon vill prata. Troligtvis både ock.
När Siameser jamar tittar de ofta på personen de vill säga något och svarar ofta på tilltal. Har hon fått de dragen så märker ni det ganska snart.
Ska hon vara innekatt så tycker jag absolut ni ska fundera på att skaffa en kompis till henne. De flesta katter vill ha en kompis. Antingen köp en likvärdig kompis här eller se om ni kan finna en trevlig katt på nåt katthem.
Ang. lämna ensam, så visst en katt kan klara sig ensam i 24 timmar om den bara har mat och vatten. Men det är inte att rekommendera, plus att det är olagligt. De ska enligt lag ha tillsyn minst 2 ggr per dag.
När det gäller lådan, så bär dit henne då och då. Visa henne var den finns. Kan vara svårt för en liten bebis att lära sig hitta ibland.
Se till att hon i början får maten hon är van vid, var noga med att hon dricker vatten.
Lek med henne så hon glömmer bort att längta. Men som sagt en kompis skadar inte.
Glöm inte att Vaccinera, försäkra henne, chipmärka och registrera chippet. Är de inte gjort så fixa det nästa gång ni åker till veterinären eller när ni kastrerar henne när hon är omkring 5-6 månader.

Lycka till! 🙂

/Elisa

Maria29
2016-02-13 11:48
#5

Grattis till huskatten en aktiv katt behöver sällskap av en likassinad för att bli av med energi och må bra, såvida ni inte är hemma och leker hela dagarna… mina katter pratar bara om det är någonting de vill berätta eller önskar t.ex Igor brukar säga till när han går på lådan eller att jag ska klappa alla hans ord låter olika beroende på vad han vill (lika så med de andra katterna).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Upp till toppen
Annons: