Annons:
Etikettavel
Läst 2781 ggr
kalindas
2/8/16, 5:19 PM

Avlivning av (nyfödd) kattunge...

Skrev exakt samma ganska makabra dock viktiga fråga 2007 här och det blev en lång och ganska häftig diskussion. Tråden låstes till sist.
Hade varit intressant att se vad ni står i denna fråga nästan 10 år senare.
Ska tilläggas att detta gäller nyfödd kattunge som t.ex. föds med tarmar utanför kroppen eller lider på annat vis. Där att handla snabbt är viktigt.
Det är även viktigt att påpeka att det är olagligt att dränka eller frysa ungar levande, vilket jag inte hade jättestor koll på, på den tiden.
http://siames.ifokus.se/discussions/4d7166fdb9cb46222d074146-avlivning-av-kattunge 
-------------------------------------------
**Frågan gäller i första hand uppfödare och är inte ett dugg intresserad att höra om er som avlivar kattungar för att det är för "jobbigt" att kastrera er honkatt. Dyker det upp sådana kommentarer så hoppas jag att admin tar bort dem!
**-------------------------------------------

**Frågan är helt enkelt.
Om du är tvungen att avliva en nyfödd kattunge. Och inte får tag i veterinären. Vad gör du då?
**

/Elisa

Annons:
lollynonna
2/8/16, 5:23 PM
#1

Jag skulle bryta nacken av den. Eller inte just JAG då, men någon i min familj.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

thea_thea
2/8/16, 5:30 PM
#2

Nacken av. Har ingen koll på om det är det bästa sättet, men det funkar.

Calcifer
2/8/16, 5:33 PM
#3

Jag skulle själv aldrig klara det, men om jag visste att min katt var dräktig i en alternativ verklighet skulle jag se till att jag inte var ensam när det var dags för födsel och att veterinären fanns tillgänglig just inför något sådant. Och OM jag inte fick tag i veterinär skulle jag se till att den som är med mig klarar av att t:ex bryta nacken på ungen. Om det är för kattens bästa, dvs att den kommer onekligen att dö ändå, men att det kan ta flera timmar av extrema plågor, så skulle jag veta att det är rätt sak att göra. Men själv skulle jag aldrig klara av att utföra det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Mewz
2/8/16, 7:25 PM
#4

Jag tar mitt ansvar som uppfödare och tar bort den omedelbart. Nej, det är inte roligt och jag gör det inte om maken är hemma (som inte heller tycker det är roligt) men det har hänt att jag varit ensam hemma och ja, man gör det man måste. Klarar man inte av det ska man heller inte föda upp, punkt.

Att ens överväga att fara in till veterinär osv är skrämmande, det handlar om att förhindra lidande. Möjligen om man får en gomspalt, den kan ju vänta på transport in men öppna bukar/skallar/ryggar osv.  Aldrig!

Real stupidity beats artificial intelligence every time

NatasjaHemby
2/8/16, 7:41 PM
#5

Jag förberedde mig metalt för att behöva akutavliva inför min första kull.  Hårt slag mot bakhuvudet är mig veterligen den enda lagliga avlivningsmetoden för kattungar under 14 dagar, utöver avlivningsspruta hos veterinär och ev skjutning. Det låter fruktansvärt jobbigt att behöva göra, men jag kan inte tänka mig att det är mindre jobbigt att veta att ett djur plågades ihjäl för att jag inte tog mitt ansvar som uppfödare.

SE*Simbelmynes

S*Cupcakes
2/8/16, 7:42 PM
#6

Håller med Mewz. Det är inte direkt den roliga sidan med uppfödning men det är likväl en del av uppfödning och rent krasst så bör man inte ta en kull om man inte är medveten om baksidorna och beredd att ta det ansvaret, även om jag förstår att det kan kännas som att man aldrig skulle klara det så klarar man mer än man tror.. Man stänger ner känslorna för djurets bästa för att förminska lidandet och hur fruktansvärt det än känns så kommer man med tiden komma över det och veta att man handlade rätt. Jag har slungat i påse mot en sten.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Annons:
Jag-Nayak
2/8/16, 10:03 PM
#7

Jag kan alltid ta mig snabbt till en vet för en avlivning. Skulle aldrig sälja en fertil kattunge till någon som inte kan det mm. Man lär sig.

Lejonhjarta
2/8/16, 11:33 PM
#8

En av baksidorna med att ha djur och föda upp djur är ju detta.  Jag skulle nacka den med yxan som alltid står redo då vi bor på gård och ibland får ta bort tuppar, hönor etc… Det är jag som gör det då mina barn inte klarar och min man anser att det är mina djur. Har även stått och hållit mina hästar när dom tagits av daga…

[SEQJOUZ]
2/9/16, 6:54 AM
#9

Som uppfödare ingår ansvaret att ta bort en myfödd kattunge med minsta lidande. Jag låter den inte lida xtra länge för att sätta mig i bilen efter att jagat veterinär itan tar helt enkelt bort den med ett snabbt slag inlindad. Det känns i hjärtat och är den mörka sidan av uppfödningen 😢 men måste göras 😢

Mewz
2/9/16, 8:08 AM
#10

#7 och det är inte ok. Även om man har 5 minuter så är det 5 minuters lidande.

Vad är "snabbt" enligt dig? Och vad gör du med den födande honan som inte får lämnas?

Real stupidity beats artificial intelligence every time

tuska
2/9/16, 9:04 AM
#11

  Jag har tagit hjälp av 2 tegelstenar, ungen i en  påse.   Det har varit två st med öppna bukar.  Det är värre att ta bort vuxna tuppar och höns, man kan ju inte åka till en veterinär med dem och det är ju också ett liv.  Ibland får man tuffa till sej och otrevligt är det.

S*Cupcakes
2/9/16, 9:12 AM
#12

#7 Tar du med den födande honan ich alla ungar då också? Vad är det som är så mycket bättre att ge kattungen en överdos hos vet jmft med att slå den mot något? Och vad menar du, skulle du inte sälja fertila katter till avel till någon som inte åker till vet för att avliva kattungar utan tar undan dem själv?

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Silvestris
2/9/16, 9:12 AM
#13

Saknar alternativet att låta veterinären göra det på hemmaplan. Vissa har turen att bo nära sin veterinär som snabbt kan kika över och avliva.

Annons:
Maria
2/9/16, 9:15 AM
#14

Risken är väl att veterinären är upptagen och då kan det ju dra ut på tiden.

Även om man åker akut så blir det ju en tidsfördröjning som jag personligen hade haft svårt att klara.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Silvestris
2/9/16, 9:20 AM
#15

#14

Då får man göra det själv, men jag föredrar om min veterinär kommer över och gör det.

Maria
2/9/16, 9:29 AM
#16

#15 Ja det är klart att alla förmodligen skulle föredra men vem har en veterinär i direkt anslutning till födseln?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Robbine
2/9/16, 9:42 AM
#17

Jag har precis fått göra det svåra med mina 3 grabbar.. och jag förlorade hela kullen inom loppet av 1 vecka.. men jag skulle aldrig utsätta mina djur för onödigt lidande.. jag liksom Jenny (cupcake) slungar dem mot en sten..snabbare desto bättre… den styrkan sitter man på.. som jag brukar säga . "En riktigt djurvän vet vart gränsen går" och det innebär att man sätter sina egna känslor åt sidan.. finns nog ingen frisk person som gärna gör detta.. men har man inte den styrkan bör man fundera på situationen! Tjoflöjt

/S*Broddans - Robbine, Uluwatu, Stella och Bubbles

S*Cupcakes
2/9/16, 9:47 AM
#18

#17 Nej, du hade verkligen en riktigt jobbig upplevelse med sista kullen. Kram till dig.  🌺❤️

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Upp till toppen
Annons: