Annons:
Etikettkattprat
Läst 1781 ggr
[patricialaxen]1
12/18/15, 4:21 PM

Hjälp

Hej! Nu ber jag om hjälp här igen. Min siames har opererat ut 6 tänder idag. Han ska även troligtvis opereras om 9 månader igen för att ta ut fler tänder. Jag köpte honom för tre månader sen i tron att han var frisk, men ganska snart förstod jag att så inte var fallet. Han har haft väldigt ont enligt veterinären och jag tror det kan förklara en del varför han varit så skygg och rädd. Eftersom han var så skygg när jag köpte honom hade jag ingen möjlighet att kolla hur tänderna såg ut, jag klappade honom för första gången en vecka efter han hade flyttat in hos mig. Men ville hjälpa honom och såg potential hos honom. Nu är frågan, kan man ställa några krav på förra ägaren tycker ni? Känns inte kul att få en räkning på 7000kr efter bara 3 månader. Egentligen tycker jag inte att jag ens bör behöva betala hälften när katten troligtvis haft ont större delen av sitt liv.. Men vet inte vad man kan kräva när man inte har nåt kontrakt. Jag bad förra ägaren göra en besiktning innan flytten, men han var väldigt stressad så vi kom fram till att jag skulle göra en direkt efter flytten (dumt, men jag var också ivrig att få hem honom), det gjorde jag och då konstaterade veterinären att han behövde sövas och opereras (ca en vecka efter jag köpt honom). Nån som har nåt råd hur jag kan gå tillväga? Tacksam för alla svar :)

Annons:
ElinvBorg
12/18/15, 4:25 PM
#1

När ni bestämde att du skulle göra en besiktning när du fått hem katten, vad bestämde ni då skulle ske ifall det var några problem?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

NatasjaHemby
12/18/15, 4:30 PM
#2

Utan veterinärbesiktning är jag ganska säker på att du inte har någon juridisk rätt, eftersom det inte går att bevisa att felet fanns där innan köp (köp av djur hanteras precis som köp av prylar rent juridiskt - tyvärr).

Däremot så kan du naturligtvis kontakta den tidigare ägaren och med stöd av veterinärens uttalande påpeka att du tycker att ni bör dela på kostnaden. Är före detta ägaren vänligt sinnad och har råd att hjälpa till att betala så kanske du kan få lite ekonomisk hjälp. Förstår att det är en jobbig situation, men eftersom köpet inte gått riktigt rätt till så kan det bli svårt att ställa före detta ägaren till svars. Många tittar dessutom aldrig i sina katters munnar, så personen i fråga kan mycket väl ha handlat i god tro och trott att katten var frisk.

All heder till dig som tar ditt ägaransvar och ser till att kissen får leva smärtfritt 🌺

SE*Simbelmynes

[patricialaxen]1
12/18/15, 4:44 PM
#3

Tack Natasja! Jag misstänkte nästan det.. Det är bara tråkigt att inse. :( Det känns iallafall skönt att han kommer må bättre snart och slippa ha ont!

Lejdet
12/18/15, 6:54 PM
#4

Fult av förra ägaren… jag har själv omplacerat katter med dåliga tänder men har då sanerat munnen på dem innan flytt. Har lagt ner 7000 kr på en hane som jag sen tog 1000 kr för i omplaceringskostnad. Några har haft halvdåliga tänder men då har jag varit ärlig och informerat om att det kommer att behövas tandvård och att det kan bli dyrt. Självklart besiktigar man en raskatt före omplacering.

kalindas
12/18/15, 7:11 PM
#5

Är inga papper skrivna om att förra ägaren skulle stå för ev. kostnader om något dök upp vid besiktningen så är det nog tyvärr kört, tyvärr. 😕
Katt räknas ju som en vara och köp mellan privatpersoner så är det att du köper "varan" i befintligt skick.
Hade du köpt katten av en uppfödare så hade det varit annorlunda, för som uppfödare är man mer ansvarig att "varan" är vad den utger sig att vara.
Men jag tycker absolut att du ska prata med förra ägaren och om han är snäll så kanske han väljer att sponsra dej lite.
Hoppas din lille skygge kille kommer må bättre och bli gladare när tänderna är borta!

/Elisa

Carlitos
12/18/15, 8:27 PM
#6

Nej va trist! Å stackars katt som fått gå och ha ont så länge. Dåligt av förra ägaren att inte ha koll. Man tycker ju att alla djurägare borde ha koll på sina djurs hälsa och även då tänder. Tror inte i heller att du kan kräva förra ägaren på ersättning, men tycker att du kan tala om det och fråga hur ni ska göra med kostnaderna i och med att besiktning inte kunde göras innan flytt. Är då förra ägaren schyst så tycker jag dem borde betala minst halva av kostnaderna. Skönt att han nu får tänderna fixade så han slipper och ha ont. Bra matte han fått <3

Annons:
[patricialaxen]1
12/18/15, 11:44 PM
#7

Tack för all er förståelse! Skönt att ni är på min sida, även om det inte hjälper så mycket i det här fallet, men det känns bra iallafall! Har lärt mig en dyr läxa iallafall, att alltid skriva papper och ha ordentliga överenskommelser. Tack för allt ni skrivit :) Katten Simon mår iallafall bättre nu och det är det viktigaste!

Upp till toppen
Annons: