Annons:
Etikettkattprat
Läst 1581 ggr
loelto
12/16/15, 9:37 PM

Vad är det bästa?

Hej allihopa! 🙂

Jag funderar på att skaffa en katt,  har lite tankar kring vilken ras hag skulle vilja ha och Siames är en av dem som jag är intresserade av. Jag tänkte mest höra vad ni tycker är det bästa med siameskatten? Är det något speciellt man ska tänka på när man skaffar en siames? Vilka färger finns det och hur stora blir dem? 🙂

Har ni bilder får ni jättegärna posta dem, det är bara roligt! 😃

Så kort och gott - massa tips och era tankar kring rasen! Jag vill lära mig massor 🙂

Annons:
NatasjaHemby
12/16/15, 11:02 PM
#1

En av de viktigaste sakerna att tänka på med siameser är att skaffa minst två, annars är risken stor att både katt och människa blir mycket olyckliga. Läs på om rasen och se till att träffa så många siameser som möjligt. De är mycket speciella varelser och bör definitivt upplevas innan man bestämmer sig. Men har man väl träffat siameser så är man med största sannolikhet fast 😃

Det bästa? Man är aldrig ensam, det är alltid någon som "snackar" med en, åker på ens axlar, sitter i ens knä och sover i ens säng. De är energiska, lekfulla, påhittiga och knasiga. Jag skrattar gott åt mina katters tokigheter varje dag.

Siameser finns i väldigt många olika färger mönster. Är de helfärgade (alltså inte maskade) och har gröna ögon heter de istället orientaler. Storleksmässigt är de rätt små, mina båda honor väger runt 2,8 kilo, men det finns något större också. Hanarna väger oftast något kilo mer.

SE*Simbelmynes

[patricialaxen]1
12/18/15, 2:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Skaffade en oriental och en siames för några månader sen nu och det är faktiskt bland det bästa jag gjort. De har mycket personlighet och är så charmiga och roliga. Min oriental är en väldigt liten bicolor (svartvit) hane som nog väger ungefär 2.5 kg. Han är väldigt pratsam och social, medan siamesen som är tabbymaskad (randig), är lite större och pratar ganska sällan. De är väldigt nyfikna och befinner sig alltid i närheten av en och älskar att sova hos en. Väldigt sällskapliga, de svarar ofta när man pratar med dem och kommer när man ropar på dem. De blir som ens kompisar. :)

Upp till toppen
Annons: