Annons:
Etikettkattprat
Läst 2315 ggr
cado
2015-10-19 10:14

Din siameskatt

Hej allihopa! 🙂

Jag och min sambo har nu bestämt oss för att införskaffa oss en siameskatt (eller två, vi har inte riktigt bestämt oss än ifall vi vill ha två siameser eller en siames och en Russian Blue). Jag skulle jättegärna vilja se lite bilder på era siameser och era upplevelser av rasen och hur era katter är. Är så himla nyfiken att få en bättre bild av siamesen än vad jag får av  youtube videos och faktatexter. 😃

Så kom med en massa bilder och information om era katter! 🙂
Och en fråga… Vad tycker ni om rasen rent generellt sätt? 🙂

Annons:
[SEQJOUZ]
2015-10-19 17:00
#1

Du är välkommen att titta in på min Blogg ww.figgelina64.bloggagratis.se jag är uppfödare av orientalisk Långhår och Balines men ibland blir det även korthår. Hoppas påven kull i mitten av december mellan S* Broddans Rut & Shilby Lines Yodas Yoga 😊

[SEQJOUZ]
2015-10-19 17:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
[SEQJOUZ]
2015-10-19 17:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

.

[SEQJOUZ]
2015-10-19 17:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4
[SEQJOUZ]
2015-10-19 17:07
#5

Och nästa år en kull mellan min choklad OLH hane Anakin och blåtabby siameshona Humlan 😊

Attacks
2015-10-19 17:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Her kommer mine siameser og sys'er :-)

Først ut er "Sushi" , en vakker brunmasket CFA siameser - US import .

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
Attacks
2015-10-19 17:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Og vår kjærlige og gode sjokoladetabby sys , Ainur :

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Attacks
2015-10-19 17:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Rasen er bare fantastisk, om en ønsker en aktiv tilstedeværende katt som ønsker å være akkurat der en selv er, som er irriterende og kreative og kjærlige, alt på samme tid - rene frimerkene, som vil bli både bli sett og hørt.

Jeg er veldig glad i mange katteraser, men etter å ha opplevd de orientalske kattene så finnes det ingen andre på min 1.plass ihvertfall. ❤️

Og et av Ainur sine barn, en rødtabby SYS, Kichiro har vi valgt å kalle han  :

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

kalindas
2015-10-19 19:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Har både huskatter och Orientaler. Har man en gång skaffat en Siames eller Oriental så kan man inte leva utan en.
Skillnaden på en huskatt (iallafall mina) och Orientalerna är ganska tydlig i kontakten med människor. 
Även om huskatterna kan vara nog så krävande, påhittiga och energiska så saknar de en egenskap som Orientalerna har.
Det är sättet de "pratar" med sina ägare och hur de reagerar på sitt namn.
När du säger någon av Orientalernas namn så reagerar de, kommer ofta springande och med ett bräkade jam tittar en rakt in i ögonen och frågar "Vad vill du!". Sen tittar katten på dej under tiden du samtalar med den, lite på samma sätt som en hund gör.
Huskatterna om man ropar på dem kommer ev lite släntrade (om de ens lyssnar) småjamar ett litet Hej och tittar på flugan i taket när man pratar med dem.
På natten sover Orientalerna tätt intill, ofta ligger jag och kramar om två av dom under hela natten. Man har minst en katt i knät när man sitter ner på dagen.
Huskatterna slänger sig gärna i famnen, ligger där en stund och spinner, efter en stund är de nöjda och sugna på nya äventyr. Sover ibland i sängens fotända.
Alla oavsett ras är super härliga, mammegrisar och innekatter. Men Orientaler och Siameser kryper helt enkel lite djupare under skinnet. ❤️
Men inte att förglömma så kräver de mer av dej som person också, de behöver sällskap av en likvärdig kompis och kan vara väldigt vaktiga och lättstressade.
Fast till 99% är det värt det. 🙂

/Elisa

MartiinaN
2015-10-19 21:48
#10

Har förut inte ens gillat katter och alla mina vänner blev chockade när jag skaffade katt. Vi fick låna hem våran vackra tjej på prov och både jag och sambon blev helt tvärförälskad. Hon lyckas även charma alla som någonsin sätter sin fot innanför vår dörr. Älskar hennes höga gälla sätt att samtala, sättet hon spinner på när man tittar på henne. Hennes envisa sätt, har hon bestämt sig för att hon ska in under täcket eller in i ett skåp så blir det så. Hon sover alltid i vår säng tätt intill någon, kommer alltid och möter en i dörren. Otroligt lyhörd, lättlärd och otroligt snäll och tålig. Hon älskar att leka och min systerdotter på 4år stupar innan hon gör det, otroligt mycket energi och driv. En helt fantastisk ras!

Jessicahagstrom94
2015-10-20 22:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Min siames är otroligt kärleksfull. Han ska alltid vara nära, han pratar mycket och speciellt när man är i köket för där vet han att maten finns. Han är väldigt mysig och lekfull. Han har mycket energi. Han är 7 månader nu :) underbar ras!

Upp till toppen
Annons: