Annons:
Etikettkattprat
Läst 1571 ggr
[patricialaxen]1
10/18/15, 5:57 PM

Simon & Svante

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Nu har en månad gått sen jag hämtade hem mina två första orientaler :) S*Feng's New Kid In Town (Simon) S*Tiddlywinks Naughty Bye Co. Loure (Svante) Simon är en väldigt fin bruntabbymaskad siames på snart 4 år. Han är tyvärr väldigt rädd. Man får inte klappa honom förutom när han sover. Han springer iväg om man gör snabba rörelser och är på helspänn hela tiden. Svante är en svartvit oriental som är lite drygt 1 år. Han är tvärtom väldigt go och social, syns och hörs hela tiden och vill vara med överallt. Har haft lite problem med kräkningar och dåliga magar, bytte foder från Royal Canin "Vetrinary Care Nutrition" till Orijen "Cat & Kitten" under en 10 dagars period, då jag inte vill att de ska äta spannmål. Tror ni att det är orsaken? Ska jag ändå fortsätta ge dem Orijen? Har någon av er erfarenhet av skygga katter och kan ge mig nåt tips? Tacksam för all hjälp jag kan få :)

Annons:
kalindas
10/18/15, 10:20 PM
#1

Testa att ge Orijen ett tag till. Det är ett väldigt hårdsmält foder i jämförelse med RC. Tar en stund för deras mage att vänja sig. Ha fri tillgång så de inte hetsäter när de får maten. Ge gärna burkmat upptill.
Prova annars att köpa enbart blötmat och barf och se om kräkningarna minskar.

Ang. skyggisen/den stressade katten. Prova Feliway i uttagen om du inte redan har det. Försök att få honom att leka med dej. Om du får tag i honom och han inte drabbas av total panik, klappa, klappa och klappa.
Det är inte säkert att du får det nerviga att försvinna, en del har det tyvärr i sina linjer och undvik att jaga honom om du kan. Prova att ha dem på mindre yta ett tag och se om du kan vinna förtroende. Kolla om du kan hitta nåt godis han gillar. Räkost brukar uppskattas. Kleta på fingret.
Det krävs tålamod och lugn, så kanske han till sist förstår att du inte är farlig.

/Elisa

[patricialaxen]1
10/20/15, 8:47 PM
#2

Tack för tipsen Kalindas! Har testat både Feliway i vägguttag och Zylkène några dagar inför veterinärbesök, men har inte märkt nån skillnad. Men förhoppningsvis blir det bara bättre med tiden! :)

Upp till toppen
Annons: