Annons:
Etikettavel
Läst 1940 ggr
NatasjaHemby
2015-10-08 19:09

Lämna hona för parning

Vad ska man tänka på när man lämnar sin hona för parning? Och framförallt, vad ska man ta med sig?  Sjukdomstester har jag koll på och att klorna ska vara klippta. En filt som luktar som hemma känns bra att ha med sig. Något mer? Egen mat? (Hur mycket?) Eget kattströ? Vaccinationsintyg? Stamtavlan? Vad tar ni med er när ni lämnar bort er hona och gör ni några speciella förberedelser, utöver hälsotester och kloklippning?

SE*Simbelmynes

Annons:
kalindas
2015-10-08 22:11
#1

Prata med hankattsägaren vad de har för krav på honan som kommer dit. Fråga vad som är ok att ta med och vad bjuder.
Se till att hankattsrummet är välstädat och alla test är gjorda även på hanen.

/Elisa

NatasjaHemby
2015-10-09 10:06
#2

Att prata med hankattägaren känns rätt självklart 🙂 Tänkte mer för honans skull; även om de bjuder på sand, så kanske det är bra att kolla vilken sort de har och ev ta med egen ifall deras sort är väldigt olik den honan är van vid? Samma med maten. Jag ger BARF och vill absolut inte att mina katter ska äta torrfoder. Däremot förstår jag att det är krångligt för någon som är inte är van att komma ihåg att plocka fram påsar ur frysen och så, så blötmat får nog bli kompromissen där. Men det är så svårt att veta hur mycket man ska ta med, man vet ju inte om hon behöver stanna en helg eller tre veckor. Ska man komma med en årsförbrukning eller hoppas på att hon släpper till snabbt? 😃

Att kolla igenom hankattrummet (och övriga katteriet) noga är ett bra tips 👍

SE*Simbelmynes

Garmabias
2015-10-09 10:08
#3

Precis som Kalindas rekomenderar se till att kolla hanens intyg innan och var noga med att förhöra dig om att man har samma inställning till "städning". Det finns inga självklarheter och man blir tvungen att påtala självklarheter för att undvika missförstånd. En öppen dialog med hankattsägaren är a och o. Låt magkänslan tala! Lycka till😻

NatasjaHemby
2015-10-09 10:12
#4

Just det, det var ett bra tips. Vi ska prata igenom allt noga och se till att få allt viktigt på papper. Jag har en del krav som känns viktiga för mig, och de kommer jag fråga om flera gånger, även om jag redan fått svar. Hellre fråga en gång för mycket än en gång för lite 😃

SE*Simbelmynes

kalindas
2015-10-09 12:08
#5

Ta du med burkmat till katten och du inte vill att hon ska äta torrfoder så får hankattsägaren antingen ge burkmat också eller ta undan sin katt så han kan får äta sitt torrfoder. 

När det gäller sanden så beror dej ju lite på vad för sand de har. Har de pellets och du everclean så kan det vara en idé att diskutera sanden så hon inte kissar utanför.

/Elisa

NatasjaHemby
2015-10-09 12:20
#6

Ja, jag ska nog kolla upp sanden för säkerhets skull. Hittills har hon använt vad jag ställt fram, men det är ju onödigt om lådan skulle bli ett stressmoment för henne när det redan är så mycket som är nytt och konstigt.

SE*Simbelmynes

Annons:
Carlitos
2015-10-12 17:14
#7

Åh va spännande… Dem gånger jag lämnat så har jag haft med mig en filt hemifrån, mat, kattsand brukar fråga om jag ska ta med  och vad dem använder för något. Sen har vi en necessär, där det ligger allt möjligt i som feliway, aloeverasalva, kloklippare mm som jag brukar skicka med ;) Stamtavla med vaccinationen på och intyg på testerna så klart.  Lycka till ❤️

NatasjaHemby
2015-10-13 13:25
#8

Det blev flera hemmafiltar och så fick hon behålla transportburen i sitt lilla "hotellrum", så att det skulle kännas tryggt.  I matväg blev det en hel massa blötmat, både den hon brukar äta som komplement till BARF:en och så lite extra smaskiga Sheba som hon älskar + hennes favoritgodis. Kattsanden var tillräckligt lik den vi har hemma för att det inte ska vara något problem, hon är inte petig på den fronten.

Det var fruktansvärt hemskt att lämna henne helt ensam där (hon fick sitta i eget rum det första dygnet, för att vänja sig vid allt). Det spelar liksom ingen roll att hankattägaren var helt underbar och att det verkligen märktes att han älskar sina katter - hon är ju min bebis och jag kände mig som världens hemskaste människa som lämnade henne. Men i söndags fick hon sällskap av sin tilltänkta partner och idag fick jag uppdatering om att de två är mycket goda vänner och att hon nog kommer i löp snart, så nu är jag lugn igen. Tack för stöd och tips 🙂

SE*Simbelmynes

Upp till toppen
Annons: