Annons:
Etiketthälsa
Läst 2051 ggr
sblad
9/27/15, 9:52 PM

Hjälp - katterna vantrivs

Hej! Jag och min sambo behöver hjälp och råd. Vi har två siameser, två kastrerade hanar på 4 och 5 år. Vi flyttade från lägenhet till villa i juni i år och katterna håller på att driva oss till vansinne här. De går runt och jamar och skriker till synes obefogat både natt som dag. Vi misstänker att de inte trivs här i vårt nya hus. De spenderade förra veckan i mina föräldrars hus då vi var på semester och där är de tysta, lugna och till freds. Vi som trodde att de skulle stormtrivas med all yta som de kunde utforska och leka på. Vi har samma kattlåda, bädd, klösträd, leksaker och de flesta andra möbler som tidigare så det mesta i huset är ju bekant för dem. Har ni några erfarenheter, tips och idéer på hur vi kan hantera situationen och vad man kan göra för att de ska acceptera sitt nya hem? Jag har läst lite om Feliway och att det kan funka på stressade katter och funderar på att testa det. Tror ni att det kan hjälpa? Tacksam för hjälp! Mvh /Sofie

Annons:
Uppkatten
9/27/15, 9:55 PM
#1

Det är möjligen inte så att det finns "otäcka" katter utanför fönstren som stressar era katter…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

sblad
9/27/15, 10:00 PM
#2

Nej det tvivlar jag dessvärre på Uppkatten. Vi har bara sett en eller två andra katter som har passerat vår tomt och de håller sig på avstånd (går längs utkanten av tomten). Och de är allt annat än rädda för andra katter (eller hundar) då de är vana andra katter då vi ofta tar med dom till våra resp föräldrar som har egna katter. Och våra katter jamar överallt i huset. De kan sitta mitt i hallen på natten och skrika eller nere i källaren så det ekar upp till oss.

[HundochKatt]
9/27/15, 10:02 PM
#3

Feliway kan fungera. Värt att testa i alla fall.

Tjeja
9/27/15, 10:22 PM
#4

* Kanske det bott någon eller några andra kissar i huset tidigare dem ännu känner lukten av? De har ju mycket känsligare luktsinne än oss. * Kan de kanske fått lite för stor yta på en gång som plötsligt allt ska vara "hemma"? De kanske skulle behövt få tillgång till bara en mindre del av huset ett tag som dem får bo in sig i o bli trygga med först? Tex köket och det rum ni är i mest förutom köket? Dessutom kan det bli ensamt och flocken kännas för utspridd mot vad man är van vid? Siameser vill ju ha mycket närhet och sällskap. * Har dem fått sova med er på nätterna förut men inte nu? * Hur ser toa situationen ut nu? Är det för långt mellan toaletterna? Kanske dem behöver ett par toaletter till utspridda i huset? Dels för att dem ska vara nära att nå vid behov. Men också för att även renaste toalett hjälper katterna att känna sig tryggare med sin egen lukt i närheten som förtydligar att hela hemmet faktiskt ör deras revir? * Har ni provat feliway feromoner? Kontakter man sätter i eluttagen på strategiska platser i huset. Det tar några veckor att få foll effekt men verkar lugnande på katterna eftersom det är lugnande doft feromoner. (Luktar inget för oss men för dem) * Och till sist men inte minst, om ni håller er lugna o inte stressar upp er på dem kommer dem så småningom komma till ro igen ska du se. Dem behöver bara få tid på sig att acceptera omställningen. Min kisse kan bli sådär ibland bara man har flyttat om och möblerat om någon enstaka sak fel efter hans smak. Han gillar inte förändring. Står soffan åt fel håll eller matskålen i fwl hörn kan det bli ett väldigt klagande här tills han vant sig vid ommöbleringen och accepterar den. Lycka till

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kalindas
9/27/15, 10:30 PM
#5

Testa feliway, kan fungera på den typen av stress. Tror inte de vantrivs utan de har nog blivit lite oroliga bara. Min ena Siames Holly, var alltid som lyckligast när jag bodde på liten yta. För då hade hon koll på mig. När jag bodde större gick hon och ropade efter mig. De kanske känner sig lite vilsna. Testa feliway i uttagen. Tänk på att ni kan behöva flera. Köp även sprayen och spraya lite här och där. Gör inte för stor affär av deras jamande, svara dem om de pratar med er, men gå inte efter eller fråga vad de är med dem. Är ni oroliga för att de är oroliga blir det lite som en ond cirkel. Var som vanligt med dem, prata med dem lek med dem. Men undvik att göra för stor affär av att de skränar. Förhoppningsvis släpper det snart! :-)

/Elisa

berthagenn
9/28/15, 1:18 PM
#6

Bra svar här inne! Tummen upp för detta forum.

Annons:
sblad
9/28/15, 9:52 PM
#7

Tack för alla bra tips! Jag ska definitivt köpa Feliway och testa om det kan hjälpa nåt. Ang förändringarna i katternas vardag så är det mesta detsamma. De har alltid fått sova hos oss på nätterna och får det fortfarande. Vi har bara 1 kattlåda som står centralt i huset men har funderat på om vi kanske skulle skaffa en till och ha 1 per våning. Vi har även funderat på om vi ska stänga in katterna i ett eget rum på natten då min sambos sömn störs väldigt mycket av deras jamande (medan jag sover igenom allt 😊) men det känns väldigt elakt att stänga undan dom. Jag ska erkänna att vi inte varit så duktiga på att hålla oss lugna och inte bli frustrerade och arga på katterna så det är verkligen nåt vi tar till oss och ska ändra på from nu så kanske vi kan underlätta den här processen och minska deras stress.

kalindas
9/29/15, 9:14 AM
#8

#7
Det där med att inte tappa tålamodet där de håller på att vråla är inte lätt. 
Är det mest på natten de håller på? Eller hela dagarna?
Om det är på natten så kan ni ju prova att stänga in dem i ett mindre rum med bädd och kattlåda på natten och se om det hjälper. Ha feliway i det rummet.
Kan vara nåt de hör på natten och som de reagerar på.
Två av mina fick för sig något konstigt för några månader sedan. I två dagar gick de omkring och jamade som i filmen. Vet fortfarande inte vad det var, men nåt konstigt var det…

/Elisa

Upp till toppen
Annons: