Annons:
Etiketthälsa
Läst 1802 ggr
IdaIsa
9/23/15, 9:10 AM

Siameshona börjat skrika om nätterna

Vi har två siameshonor, varav den ena, yngre, har börjat skrikjama om nätterna non stop.

Det har inte skett innan utan det är de senaste två veckorna hon har blivit helt omöjlig och lika med noll sömn för oss.

Hon verkar må bra för övrigt, pigg och glad men så fort ljuset släcks blir hon orolig, vankar av och ann och liksom gnälljamar nonstop.

Någon som varit med om samma sak eller har ngn idé om vad det kan vara?

Annons:
annzoo
9/23/15, 9:18 AM
#1

kastrerade?

IdaIsa
9/23/15, 9:28 AM
#2

Ja båda är steriliserade.

kalindas
9/23/15, 9:44 AM
#3

Prova att köpa Feliway och sätt i vägguttaget. Det kan göra väldigt bra nytta på lite stressad orolig katt. 🙂

/Elisa

IdaIsa
9/23/15, 10:38 AM
#4

Har testat feliway tidigare, men det verkar inte bita på mina…. =)

Men kanske ska göra ett nytt försök!

kalindas
9/23/15, 2:19 PM
#5

#4
Beror lite på orsaken till stressen om feliway funkar eller inte. Varit med om båda varianterna. 🙂
En katt som var stressad bara kopplade av direkt när det sattes i uttaget. Andra jag haft har det inte funkat alls.
Vad gör ni när hon skriker?
Ropar ni att hon ska vara tyst! Eller reagerar på hennes jamande på annat vis?
Om det är att hon känner sig stressad, ensam eller uttråkad, så lär hon sig snabbt att ju mer man vrålar, desto tydligare reaktion från familjen.
I hennes värld är då reaktion = kul
Om inte Feliway fungerar, och det tycker jag ni ska prova först,  så är det att börja ignorera hennes vrålande. Fungerar inte det så kan man testa den mindre snälla metoden som har fungerat på en del av mina vrålapor.
Gå upp, ta katten och stoppa in henne i en transportbur jämte sängen och säg "nu sover vi".
Förhoppningsvis lugnar hon ner sig ganska snabbt då och då kan ni öppna buren igen, undvik att ha henne där hela natten utan bara en kortare stund tills hon är lugn.
Släpp ut henne. Börjar hon vråla, stoppa in henne igen.
Brukar ta några dagar då hon listar ut att vrål = tråkig tid i bur

/Elisa

Carlitos
9/23/15, 2:33 PM
#6

Ge henne lite god mat så hon blir  mätt och trött 😉

Annons:
IdaIsa
9/23/15, 2:38 PM
#7

Ja så kan det nog vara så det kan ju vara värt att testa igen!

Vi har försökt lite olika metoder. Min metod har mest varit att försöka ignorera och stoppa in öronproppar medan min sambo kör en annan metod och går upp och försöker lugna henne genom att lägga sig i soffan, säga till henne på skarpen osv.

Tror också som du snarare på att ignorera henne tills hon fattar att det inte blir roligare av att vråla.

Bur-tekniken kan ju också vara värt att testa även om den känns lite taskig. =)

Tack för alla tips!

Älskar mina vrålapor men ibland blir det för mkt av det goda! ;D

kalindas
9/23/15, 2:46 PM
#8

#7
Jo, burtekniken är taskig. Men ni kan ju sätta buren i sängen eller jämte och låta handen hänga ner. Så blir hon inte helt övergiven.
Tror att din sambo är boven i dramat att det fortsatt. Perfekt för henne och få han för sig själv på soffan. 😃

/Elisa

[SEQJOUZ]
9/23/15, 3:23 PM
#9

Katter blir ofta lugnare i mindre utrymme så den iden låter bra. Hur gamla är katterna och hon har inte problem med synen…PRA status? Finns andra katter i huset hon kan höra…över /under er eller kommer det förbi katter ute som lockar på dem 😉 man kan aldrig veta med okastrerade hanar även om era är kastrerade…något är hon missnöjd med…ni har inte flyttat på något…fotöljer sovbäddar eller klösträd och mat finns hela tiden? Dem är allt bra kluriga våra små pälsklingar 💜

Lejonhjarta
9/23/15, 10:24 PM
#10

#9 Hon är 1,5 år och PRA-fri.

MonicaLagerquist
9/25/15, 11:43 AM
#11

Har ni testat med att ha en liten lampa tänd?

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: